تاریخ انتشار : دوشنبه 13 ژوئن 2022 - 15:02
کد خبر : 504753

از آرزو تا کسب رتبه برتر در کنکور

از آرزو تا کسب رتبه برتر در کنکور

در ابتدای مسیر هر شخصی عموما با سواد آموزشی و تحصیلی گره خورده است. همه ی ما در ابتدا از مقطع ابتدایی شروع به تحصیل میکنیم و برای هر خانواده ای موفقیت تحصیلی فرزندش اهمیت فراوان دارد. از همان ابتدای دبستان، رویاپردازی ها در مورد شغل آینده و علایق اجتماعی و شغلی در انسان های

در ابتدای مسیر هر شخصی عموما با سواد آموزشی و تحصیلی گره خورده است. همه ی ما در ابتدا از مقطع ابتدایی شروع به تحصیل میکنیم و برای هر خانواده ای موفقیت تحصیلی فرزندش اهمیت فراوان دارد.

از همان ابتدای دبستان، رویاپردازی ها در مورد شغل آینده و علایق اجتماعی و شغلی در انسان های قرن بیست و یکم شروع میشود. در دوره ی فعلی جنگ بزرگی میان انتخاب رشته ی مورد علاقه و شغل مورد علاقه بین نوجوانان وجود دارد و خیلی ها در انتخاب مسیر شغلی خودشان متناسب با علایق و استعداد وشرایط جامعه، دو دل هستند. از رشته های هنری تا نظری آینده های متفاوتی چشم انتظار نوجوانان هستند تا با برگزیده شدن، در روح نوجوانان نفوذ کرده و سرنوشت اجتماعی آن ها را بسازند!. در این مقاله میخواهیم آینده ی شغلی در دو رشته ی محبوب نظری یعنی رشته های انسانی و تجربی را بررسی نماییم. البته واضح تر بگویم در این مقاله مصدر موفق شدن مورد توجه قرار دارد، در واقع میخواهیم بررسی کوتاهی داشته باشیم که متناسب با شرایط آموزشی و علاقه هر شخص، کدام رشته رتبه برتر شدن او یا به عبارتی موفقیت او را تضمین میکند.

این حقیقت که هر کدام از رشته های گفته شده مسیر منحصر به فرد و جذاب خود را دارند، کاملا بدیهی است اما مهم موفقیت شماست و مهم پاسخ به این سوال است >با توجه به وضعیت من کدام رشته میتواند نتیجه تلاش های من را مثبت کند؟ بالاخره هر چه باشد من یک نظام مشخص ذهنی برای خودم دارم و این نظام استعداد، علاقه و خواسته ای خاص دارد که انگیزه ی موفقیت را به من می دهد. میخواهم بدانم چطور مسیر این قلمروی گسترده ی ذهنی خود را مشخص کنم چطور بفهمم با حضور در کدام وادی موفقیت من تضمینی است؟.

 

در این مقاله دو ملاک انتخابی موفقیت آمیز بین این دو رشته را مورد بررسی قرار میدهیم

 

-ملاک اول سختی یا آسانی رشته

 

-ملاک دوم تناسب با علاقه

 

قبل از بررسی این دو باید ذکر کنیم که ملاک های انتخاب رشته ی موفقیت آمیز بسیار است و ما در این مقاله صرفا به دو مورد مذکور اشاره میکنیم.

گفتنی است که سایر ملاک های مهم انتخاب رشته ی موفقیت آمیز و مقالات پیرامون آن را میتوانید از وبسایت های مرجع حوزه ی آموزش مانند باشگاه اومند ، مطالعه کنید.

 

ملاک اول: سختی یا آسانی رشته

 

در ابتدا باید گفت که جهت ارائه تعریف علمی از سختی یا آسانی یک موضوع ملاک های بسیار وجود دارد و در واقع تعیین سختی و آسانی در همچین مسئله ای، کاملا نسبی بوده و هیچ موقع قطعی و بدون وابسته نمیتوان در مورد آن نظر داد.

در همین راستا اولا سعی کنید که اطلاعاتی کامل از رشته ی مورد نظر خود داشته باشید. ویکی پدیا مرجع خوبی است که در آن میتوانید از تاریخچه و اصول رشته ی مد نظر خود اطلاعات خوبی کسب کنید.

بعد از این که به شناخت نسبتا عادلانه ای از رشته مورد نظر خود رسیدید، آن را با مسیر آموزشی طی شده ی خود تا به سنی که هستید تطبیق دهید. آیا انتخابتان متناسب با شخصیت آموزشی شماست؟ اگر انتخاب شما رشته ی علوم تجربی است آیا به عنوان مثال به تدریس فیزیک کنکور ،که یکی از پایه های اصلی رشته تجربی است، علاقه دارید و تا به اینجای کار در دروس تحلیلی عملکرد خوبی داشته اید؟! همچنین اگر انتخاب شما رشته ی ادبیات و علوم انسانی است، با این تفاسیر آیا در دروس حفظیاتی عملکرد خوبی داشته اید؟

قطعا مقیاس عملکرد شما در سالیانی که به عنوان محصل با دو دسته دروس تحلیلی و حفظیاتی رو به رو میشدید میتوانید مرجع مناسبی برای تعیین نسبت سختی یا آسانی رشته مورد نظر شما باشد.

اگر شما در دروس حفظیاتی عملکرد ضعیفی داشته اید قطعا یک بیزاری مقطعی در ذهن شما نسبت به آن ها ایجاد شده است و همین باعث سقوط درصد موفقیت شما در رشته ی ادبیات و علوم انسانی میشود؛ همین موضوع در رشته ی علوم تجربی نیز صادق است پس دقت داشته باشید مهم ترین ملاک تعیین سختی و آسانی یک رشته برای شما عملکرد خودتان است چرا که نقل‌ قول دیگران از سختی و آسانی هر رشته غالبا مبتنی بر تجربه آن ها از طی کردن مسیر رشته ی مورد نظرشان است و چون شما فردی کاملا متفاوت هستید نمیتوانید تجربیات دیگران را در همچین زمینه ای به طور کامل با خودتان انطباق دهید.

 

ملاک دوم تناسب با علاقه

 

علاقه مخزن اصلی انرژی شما برای انجام بسیاری از کار هاست قطعا تحصیل هم از این قاعده خارج نیست.

همانطور که میدانید رقابت فشرده ای بین داوطلبین رشته ی تجربی در جریان است و مشاورین این رشته در جلسات مشاوره کنکور تجربی مدام بر شیوه های متنوع مطالعاتی و استفاده از میانبر ها تاکید دارند؛ انجام دادن و پیاده سازی این میانبر ها از شما انرژی بسیار میگیرد و دقیقا در همین نقطه است که علاقه ی شما انگیزه ی لازم جهت ادامه ی مسیر را برای شما تامین میکند.

در رشته ی ادبیات و علوم انسانی نیز همین روال وجود دارد؛ شما با کوله باری از مباحث حفظیاتی و منطقی رو به رو خواهید شد و اگر علاقه ی شما با انتخاب رشته ی شما تناسب نداشته باشد، نمیتوانید تاثیر لازم را حتی از مفید ترین جلسات مشاوره کنکور انسانی دریافت نمایید.

در آخر فراموش نکنید صرف انتخاب رشته و تحصیل در رشته ی مورد نظر پایان کار نیست بلکه تازه شروع مسیر موفقیت شماست، این که شما متناسب با ملاک های علمی مثل علاقه و تجربه ی خود رشته ی مورد نظرتان را انتخاب کنید به موفقیت در آزمون ورودی به دانشگاه و در واقع همان رتبه برتر شدن جامه عمل پوشانده اید؛ پس در هر شرایطی به یاد داشته باشید که شما برای تحقق رویا هایتان می بایست آن ها را با واقعیت پیوند بزنید و انتخاب های غیر علمی و به اصطلاح کورکورانه بدون شک شما را از مسیر موفقیت تا حد زیادی دور خواهد کرد. حتما قبل از هر گونه تصمیم در این زمینه حداقل ۵ ملاک مهم از جمله دو مورد بیان شده در این مقاله را تفحص نمایید تا بهترین تصمیم را جهت موفقیت خود اتخاذ کنید.

 

منبع: باشگاه اومند – omandclub.com

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.