تاریخ انتشار : جمعه 10 مارس 2023 - 17:23
کد خبر : 506275

انواع پروفیل آهنی

انواع پروفیل آهنی

مقاطع آهنی همواره از جمله پر کاربرد ترین مقاطع در صنایع مختلف هستند. از جمله مقاطع آهنی پر کاربرد، انواع پروفیل آهنی است. آغاز به کارگیری پروفیل آهنی در ایران، در جهت ساخت انواع درب و پنجره بوده است. دلیل این امر نیز رشد جمعیتی و ضرورت ساخت خانه های تازه می باشد. البته آغاز

مقاطع آهنی همواره از جمله پر کاربرد ترین مقاطع در صنایع مختلف هستند. از جمله مقاطع آهنی پر کاربرد، انواع پروفیل آهنی است. آغاز به کارگیری پروفیل آهنی در ایران، در جهت ساخت انواع درب و پنجره بوده است. دلیل این امر نیز رشد جمعیتی و ضرورت ساخت خانه های تازه می باشد. البته آغاز تاریخچه به کارگیری انواع پروفیل آهنی در جهان، زمان جنگ جهانی دوم است.

با شروع ساخت انواع پروفیل آهنی، وصل کردن آن ها به یک دیگر از جمله چالش های سازندگان بود. مشکل اتصال انواع پروفیل آهنی به یک دیگر به کمک بست بر طرف شد.

با رفع مشکل اتصال پروفیل و افزایش تولیدکنندگان این مقاطع، انواع پروفیل را در صنایع مختلف به کار می برند. در واقع از آن زمان تا به حال، پروفیل ها در جهت کاربری های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه به معرفی پروفیل آهنی و انواع آن می پردازیم.

معرفی پروفیل آهنی

یکی از مقاطع آهنی کاربردی در ساخت و ساز و برخی دیگر صنایع، پروفیل می باشد. پروفیل ها قطعاتی تو خالی هستند که کاربری مهم آن ها، مستحکم سازی ساختمان است. پروفیل آهنی انواع مختلفی دارد و شکل ساخت آن ها نیز متفاوت است.

انواع پروفیل آهنی را می توان در دو دسته اصلی ساختمانی و صنعتی تقسیم بندی کرد. پروفیل های صنعتی، مقاطعی هستند که از آن ها به موجب مقاومت زیاد و وزن کمی که دارند استفاده می شود. از جمله موارد استفاده پروفیل صنعتی، صنایع نظامی و خودرو سازی می باشد.

اما اصلی ترین استفاده از انواع پروفیل، در جهت صنایع ساخت و ساز است. انواع پروفیل ساختمانی شامل موارد گوناگونی است که از آن ها در جهت کاربرد های مختلف استفاده می شود. دسته بندی پروفیل های ساختمانی نیز بر همین اساس صورت می گیرد. در ادامه به معرفی انواع پروفیل آهنی مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی می پردازیم.

انواع پروفیل آهنی ساختمانی کدام اند؟

پروفیل های بسته و پروفیل های باز، دو دسته اصلی انواع پروفیل آهنی ساختمانی هستند.

پروفیل بسته ساختمانی

پروفیل های بسته، یکی از گروه های اصلی در گروه پروفیل های آهنی هستند و نام گذاری این دسته از پروفیل ها به موجب ظاهر آن ها می باشد، پروفیل بسته ساختمانی نیز شامل چندین نوع پروفیل با ظواهر گوناگون است که شامل کرکره برقی، درب، UPVC، پنجره، لوله و قوطی می باشند.

انواع پروفیل آهنی

پروفیل باز ساختمانی

دیگر گروه پروفیل های ساختمانی، پروفیل های باز می باشد که شامل چندین نوع محصول می شود. انواع تسمه، میلگرد، تیرآهن، چهارپهلو، هاش، ناودانی و نبشی از جمله پروفیل های باز ساختمانی محسوب می گردد.

انواع پروفیل های باز شامل سه دسته بندی اساسی می شود. پروفیل های نورد گرم، پروفیل های نورد سرد و پروفیل های مرکب سه دسته اصلی انواع پروفیل باز ساختمانی می باشند.

پروفیل های نورد گرم به آن دسته از انواع پروفیل آهنی گفته شده که پروسه تولید آن ها از شمش فولادی آغاز می شود.

دیگر نوع پروفیل های باز ساختمانی، پروفیل نورد سرد می باشد. این پروفیل ها را نیز با استفاده از سامانه نورد سرد می سازند. روش ساخت پروفیل های سرد با خم کردن و پرس انواع ورق فولاد می باشد.

پروفیل های مرکب دیگر نوع پروفیل های باز را با متصل کردن پروفیل نورد گرم و سرد به یک دیگر می سازند.

قوطی پروفیل چیست؟

قوطی پروفیل، از جمله انواع پروفیل آهنی است که هم از جمله پروفیل صنعتی و هم پروفیل ساختمانی می باشد. شکل ظاهری قوطی پروفیل مربعی یا مستطیل شکل است و به موجب کاربرد بالایی که دارد، آن را در انواع مختلفی تولید می کنند. قوطی گالوانیزه، قوطی مبلی و قوطی ستونی از جمله قوطی پروفیل های آهنی می باشد. قوطی پروفیل کاربرد های زیادی در ساختمان سازی دارد که با توجه به شکل و خواص آن مورد استفاده قرار می گیرد. اما اصلی ترین کاربرد این مقطع آهنی، افزایش استحکام ستون سازه می باشد.

کاربرد انواع پروفیل آهنی چیست؟

پروفیل ها شامل انواع مقاطع آهنی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت پروفیل با توجه به وزن، کاربرد و متریال به کار رفته متفاوت است.

پروفیل های ساختمانی اصلی ترین کاربرد این مقاطع هستند که از آن ها در مواردی نظیر ساخت، افزایش استحکام سقف سوله، پوشش یا دیگر سازه استفاده می شود. افزایش استحکام بخش های ساختمان و سازه فولادی، تولید چارچوب های مختلف برای درب و پنجره ساختمان و ساخت چارچوب هایی با سایز بزرگ از جنس فلز یا فولاد، از دیگر کاربرد های انواع پروفیل آهنی می باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.