تاریخ انتشار : شنبه 18 فوریه 2023 - 19:38
کد خبر : 506230

باورت میشه اینجا اردبیل باشه؟

باورت میشه اینجا اردبیل باشه؟

شهری پر از تاریخ و تمدن، شهری که با دیدن زیبایی ها آن دری از یک دنیای تاریخی به روی شما باز شده و اگر بخواهیم به جاهای دیدنی اردبیل بپردازیم، می بایست به اندازه یک کتاب چند صد صفحه ای، در وصف زیبایی های آن مطلب بنویسیم. شهری که در شمال غربی ایران و

شهری پر از تاریخ و تمدن، شهری که با دیدن زیبایی ها آن دری از یک دنیای تاریخی به روی شما باز شده و اگر بخواهیم به جاهای دیدنی اردبیل بپردازیم، می بایست به اندازه یک کتاب چند صد صفحه ای، در وصف زیبایی های آن مطلب بنویسیم.

شهری که در شمال غربی ایران و در ارتفاع 1500 کیلومتری از آب های آزاد واقع است، یکی از باستانی ترین شهر های ایران محسوب شده که قدمت آن تا 3000 سال پیش تخمین زده می شود. و یکی از مهم ترین شهر های ایران در مسیر جاده ابریشم بوده است.

جاهای دیدنی اردبیل امروزه نیز بی شمار بوده و دلیل این امر تاریخ پر رونق و پر فراز و نشیب آن است که باعث شده تا بسیاری از اتفاقات تاریخی و باستانی در آن رخ دهد؛  علت اصلی این امر نیز قرار گرفتن این شهر در مسیر این شهر در مسیر کاروان های تجاری و نظامی مهم بوده است.

اما در این قسمت قصد داریم تا برای شما تعدادی از زیبا ترین مکان های موجود در  اردبیل را معرفی کنیم تا پس از دیدن آن ها از خودتان این سوال را بپرسید که آیا باورت میشه اینجا اردبیل باشه؟

بازار بزرگ اردبیل

بازار سر پوشیده اردبیل یکی از جاهای دیدنی اردبیل تلقی می شود که با معماری باستانی و اصیل، بازاری فعال در تمام زمینه های تجاری از قرن هفتم هجری قمری بوده است اما امروزه علاوه بر زیبایی و قدمتی که در دل خود جای داده، به یکی از دیدنی ترین و پر رونق بازار های درون شهری در اردبیل بدل شده است.

بازار بزرگ اردبیل یکی از صد ها آثار تاریخی این شهر محسوب می شود که در برخی از منابع معتبر تاریخی، از جمله آثار دو نویسنده بلند آوازه در ایران به نام های استاد مقدسی و استاد اصطخری، در قرن چهارم هجری دیده شده و از آن به عنوان صلیبی که در مرکز آن مسجدی قرار دارد یاد شده است.

یکی از مهم ترین برهه های تاریخی که سبب رونق دو چندان این بازار بزرگ و دیدنی شد، زمان حکومت صفویه در ایران و به خصوص در زمان حکومت شاه طهماسب اول بود؛ از مهم ترین قسمت های این بازار نیز می توان به بازار قصابان، بقالان، کرباس ‌فروشان، سراجان، خراطان، قیصریه و دیگر بخش های موجود در راسته های این بازار اشاره کرد.

 

کاروانسرای سنگی صائین

این کاروانسرا نیز یکی از دیگر بنا های به جای مانده از زمان حکومت صفویه در ایران است که با نام دیگر خود یعنی کاروانسرای عباسی نیز شناخته می شود. این بنا که در 15 کیلومتری جاده سراب از توابع استان اردبیل قرار دارد، که شما را مجاب به پرسش این سوال خواهد کرد که باورت میشه اینجا اردبیل باشه؟

کاروانسرای سنگی صائین نیز مانند  خانه تاریخی میرفتاحی، یکی از مقاصد دیدنی اردبیل به شمار می رود که در طی سالیان گذشته، دستخوش تغییر و تحولاتی از جمله تخریب، بازسازی و مرمت بوده است. اما بر خلاف تمامی این موارد زیبایی و استحکام این کاروانسرا همچنان پا بر جاست.

موزه مردم شناسی

موزه مردم ‌شناسی نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی اردبیل به شمار می رود که در یکی از بنا های تاریخی به نام حمام آقانقی یا همان حمام ظهیر الاسلام برپا شده است؛ این حمام که به نیمه دوم قرن هفتم هجری قمری تعلق دارد، امروزه در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زمان مرمت این حمام نیز به حکومت قاجاریه باز می گردد که توسط  آقانقی موتمن ‌الرعایا انجام شد. دیدنی های این موزه تاریخی همانطور که از اسمش مشخص است مربوط به تاریخ، فرهنگ و تمدن باستان و امروزه مردم اردبیل است.

خانه مناف زاده

خانه‌ مناف‌ زاده یکی دیگر از بناهای تاریخی این شهر دیدنی است که قدمت آن به مانند خانه خادم باشی، به زمان حکومت پهلوی باز می گردد و در خود داستان هایی از تاریخ و تمدن این شهر را جای داده است.

این عمارت با مساحتی بالغ بر هزار متر مربع، توسط معمار حاج محمد علی معماری و به سفارش حسین قلی صادقی، در مرکز اردبیل بنا شد و به یکی از محبوب ترین و معروف ترین بناهای معماری شده در زمان پهلوی بدل شد.

این اثر معماری تاریخی که در سال 1381 به لیست آثار ملی ایران پیوست، یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که کوشک ‌مانند بوده و دارای پلانی مستطیل شکل است؛ از تزیینات به ‌کار رفته در ساخت و زیبا سازی این بنا نیز می توان به دوال‌ بندی، هره‌ چینی آجری، و طرح و نقش ‌های هندسی اشاره کرد.

پل هفت چشمه

پل هفت‌ چشمه که با نام های دیگر خود مانند پل ججین، کورپی قرمزی، پل یدی گوزلی و پل داش کسن نیز شناخته می ‌شود، از پل ‌های تاریخی و قدمت دار استان اردبیل است که در میدان پانزده خرداد و در ابتدای خیابان ساحلی روی رود خانه‌ بالیقو چای بنا شده و دو طرف این پل را به یکدیگر متصل می کند.

این پل که مانند دیگر آثار و بنا های تاریخی در اردبیل در لیست آثار ملی به ثبت رسیده، امروزه به دلیل خشکسالی نمای ابتدایی خود را از دست داده  اما به دلیل معماری بی بدیل آن همچنان یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که با دیدن آن می توان از شما پرسید باورت میشه اینجا اردبیل باشه؟

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و طبیعی در اردبیل است که به مانند رودخانه بالیقلو چای، سالانه بسیاری از گردشگران و مردمان محلی را به سمت خود جذب می کند و باعث رونق گردشگری و اقتصادی این شهر می شود.

یکی از نکات شایان ذکر در رابطه با این دریاچه، قدمت آن بوده که از دریاچه ارومیه نیز بیشتر است؛ در اطراف این دریاچه نیز امکانات رفاهی و فرهنگی متعددی برای استفاده شهروندان و مسافران فراهم شده تا راحتی را برای آن ها به ارمغان بیاورد.

باورت میشه اینجا اردبیل باشه؟

اگرچه جاهای دیدنی اردبیل به همین لیست ختم نمی شود اما سعی شد تا در این مقاله تعدادی از زیباترین، تاریخی ترین و طبیعی ترین مکان ها گرد آوری شده و دیدن از آن ها را در سفر برای شما کمی آسان تر کند.میتوانید با مراجعه به سایتهای مانند کجارو و به گردی و سایتهای دیگر از تمامی مناطق ایران لذت ببرید.

اگر چه ایران عزیزمان دارای مناطق بکر وخاص هست در هر نقطه از این سرزمین گرفته از جاهای دیدنی مشهد تا جاهای دیدنی بوشهر و هر نقطه از این سرزمین دارای طبیعت بکر است و از همه شما دوستان و طبیعت دوستان خواهش داریم که مراقبت از طبیعت اولویت اول آن ها باشد..

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.