تاریخ انتشار : سه‌شنبه 6 جولای 2021 - 9:30
کد خبر : 43160

بحران اینترنت با قطع برق؛ دلایل اصلی چیست؟

بحران اینترنت با قطع برق؛ دلایل اصلی چیست؟

بحران اینترنت با قطع برق؛ دلایل اصلی چیست؟ طولانی شدن و تکرار دفعات قطع برق باعث شده تا دسترسی به اینترنت و حتی ارتباطات موبایل هم دچار اختلال گسترده شود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، خارج..

بحران اینترنت با قطع برق؛ دلایل اصلی چیست؟

طولانی شدن و تکرار دفعات قطع برق باعث شده تا دسترسی به اینترنت و حتی ارتباطات موبایل هم دچار اختلال گسترده شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، خارج شدن ۲نیروگاه از مدار و قطعی ناگهانی و تقریبا سراسری برق، طی شنبه‌شب و روزهای یکشنبه و دوشنبه باعث شد که بخش قابل‌توجهی از کاربران نه‌تنها از اینترنت سیار محروم شوند، بلکه بخشی از آنها در مکالمات موبایلی هم با مشکل مواجه شدند.

مطالب مرتبط:

  • توضیح وزیر ارتباطات درباره عدم آنتن دهی موبایل در زمان قطعی برق

  • استخراج ۴.۵ درصد از بیت کوین جهان در ایران؛ دلیل قعطی برق؟

درحالی‌که گفته می‌شود، دکل‌های تلفن همراه تا ۲ساعت می‌توانند شارژدهی کنند و به‌عبارتی ارتباطات اینترنت سیار و مکالمات را طی این مدت حفظ کنند، اما برخی گزارش‌ها حاکی از این موضوع بود که در همان دقایق اولیه قطع برق، اینترنت بخشی از کاربران هم قطع شد و مکالمات موبایلی آنها هم با اختلال همراه بود.

طولانی شدن زمان قطع برق و همچنین تکرار آن طی شبانه‌روز باعث شده تا باتری یو‌پی‌اس دکل‌های موبایل اپراتورها فرصت شارژ مجدد را نداشته باشد و معمولا بعد یک تا ۲ ساعت بی‌تی‌اس‌های منطقه خاموش به‌تدریج از مدار خارج شوند.

ضرر و زیان این مسئله برای کسب‌وکارهای دیجیتال بسیار هنگفت به‌حساب می‌آید. اینترنت ثابت با قطع شدن برق به‌خاطر خاموشی مودم‌ها و سرورها از مدار خارج می‌شود و روی اینترنت موبایل هم به هیچ عنوان نمی‌توان حساب باز کرد. ۸۴ میلیون کاربر در کشور مشترک اینترنت پهن‌باند سیار هستند.

اختلال در اینترنت سیار

پوریا آسترکی، کارشناس فناوری ارتباطات با اشاره به اینکه با قطع برق، بی‌تی‌اس‌ها با مشکل مواجه می شوند، می‌گوید: «سرعت اینترنت در این شرایط با کاهش قابل‌توجهی مواجه می‌شود.»

او معتقد است که هنگام قطعی برق، کاربران، دیتای کمتری مصرف می‌کنند و این تنها به‌خاطر خارج شدن احتمالی بی‌تی‌اس‌ها از شبکه ارتباطی و کندشدن سرعت اینترنت است.

آسترکی همچنین به این نکته اشاره می‌کند، در ساعاتی که برق قطع می‌شود، مصرف اینترنت پهن‌باند ثابت هم کاهش می‌یابد؛ چراکه روترها و مودم‌ها برای اتصال، نیاز به برق دارند.

او تأکید می‌کند که اگرچه ممکن است برخی از کاربران پهن‌باند ثابت که برق‌شان قطع نشده کیفیت بهتری را تجربه کنند، اما آن بخش از مردم که با قطعی برق مواجهند از داشتن اینترنت محروم می‌شوند.

مجید حقی، معاون امور پستی و ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم، چندی پیش با اشاره به زمان طولانی شارژ مجدد باتری‌های پشتیبان برق پس از تخلیه شارژ، گفته بود: «باتوجه به اینکه تجهیزات یکسوکننده‌های اپراتورها، هم برق سایت‌ها را تامین می‌کنند و هم شارژینگ باتری را انجام می‌دهند، به همین دلیل اگر قطعی‌های برق به تناوب و در بازه‌های زمانی کوتاهی اتفاق بیفتد، تجهیزات پشتیبان برق سایت‌ها هم برای رفع مشکل کافی نیستند؛ به‌همین دلیل لازم است شرکت توانیر در تصمیم‌گیری برنامه زمانبندی قطعی برق، محدودیت‌های تکنولوژی تجهیزات را درنظر بگیرد.»

توسعه تجهیزات

در پی قطعی‌های برق در سراسر کشور و اختلال در شبکه ارتباطی، طی اردیبهشت‌ماه امسال، اپراتورهای سیار ملزم شدند که امکانات دیزل‌ژنراتور و باتری‌های پشتیبان برای تامین برق هاب‌سایت‌ها و سایت‌های بی‌تی‌اس را تقویت و درصورت نیاز، کمبود یا اختلال در باتری‌ها را رفع کنند. اگرچه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، زمان شارژ دوباره باتری بی‌تی‌اس‌ها را ۸ساعت مستمر اعلام می‌کند، اما بعضی از کارشناسان می‌گویند که تعدادی از این باتری‌ها نیاز به زمانی معادل ۱۰تا ۱۵ساعت برای شارژ دوباره دارند.این موضوع نشانگر آن است که برای فعال نگه داشتن بی‌تی‌اس‌ها به باتری‌هایی نیاز داریم که مجهز به فناوری روز دنیا باشند؛ به‌طوری که اولا بیش از ۲ساعت توان شارژدهی داشته باشند و دوم اینکه سرعت شارژ دوباره آنها بسیار بیشتر از باتری‌های موجود باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.