تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 سپتامبر 2021 - 14:16
کد خبر : 44502

بررسی دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس؛ پیشرفته‌ترین دوربین موبایلی

بررسی دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس؛ پیشرفته‌ترین دوربین موبایلی

بررسی دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس؛ پیشرفته‌ترین دوربین موبایلی در این مطلب قصد داریم به بررسی دوربین گوشی هوشمند آیفون ۱۳ پرو مکس اپل بپردازیم.
اپل روز گذشته مدل جدید آیفون‌های سری ۱۳ خود را رسما معرفی کر..

بررسی دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس؛ پیشرفته‌ترین دوربین موبایلی

در این مطلب قصد داریم به بررسی دوربین گوشی هوشمند آیفون ۱۳ پرو مکس اپل بپردازیم.

اپل روز گذشته مدل جدید آیفون‌های سری ۱۳ خود را رسما معرفی کرد. این محصولات در واقع نسل جدید گوشی‌های سری آیفون ۱۲ محسوب می‌سوند و از هر نظر نسبت به مدل سال گذشته بهبود یافته‌اند. یکی از مهم‌ترین تغییرات مدل جدید آیفون در دوربین آن اعمال شده است. اکنون دوربین آیفون از هر زمان دیگری پیشرفته‌تر شده است.

مطالب مرتبط:

  • مقایسه آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۳
  • اولین فیلم ساخته شده با آیفون ۱۳ پرو را تماشا کنید؛ هنرنمایی کاترین بیگلو

گرگ جوسویاک معاون ارشد بازاریابی جهانی اپل در رابطه با مدل‌های جدید آيفون گفته:

سیستم دوربین دو مدل آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس تغییرات بزرگی داشته و عمر باتری این دو محصول نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. علاوه بر این اپل از تراشه‌ی پردازشی جدید A15 بایونیک در این دو دستگاه استفاده کرده است. قدرت پردازشی بالای این دو گوشی تجربه‌ی کاربری بی‌نظیری ارائه می‌کند که تا کنون نمونه‌ی آن را ندیده‌ایم.

وی همچنین اعلام کرده که سیستم دوربین مدل‌های پرو آیفون جدید قابلیت‌های حرفه‌ای‌تری را در بخش تصویربرداری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از جمله امکانات سیستم دوربین دو گوشی مورد بحث می‌توان به لنز تله‌فوتو بهبود یافته، تصویربرداری ماکرو، حالت‌های عکاسی جدید، حالت سینما مود و پشتیبانی از فرمت پرورز و دالبی ویژن اشاره کرد.

نمایشگر سوپر رتینا XDR با پشتیانی از پروموشن، بهترین صفحه نمایشی است که اپل تاکنون ساخته است. این نمایشگر به‌صورت هوشمند به محتوای روی صفحه واکنش نشان داده و عملکرد گرافیکی قدرتمند و تجربه‌ی دیداری بی‌نقصی را ارائه می‌هد.

همه‌چیز در مدل های جدید آیفون به روز شده است؛ از پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) گرفته تا سنسورهای جدید بزرگ‌تر و همچنین لنزهایی با زاویه‌ی دید بیشتر، از جمله ویژگی‌های آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس محسوب می‌شوند. حال باید ببینیم این سخت‌افزار قدرتمند در کنار یک نرم‌افزار خوب، چه عملکردی از خود نشان خواهد داد.

سخت‌افزار و نرم‌افزار دوربین آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس

ابتدا نگاهی به مشخصات فنی سخت‌افزار دوربین این دو گوشی هوشمند داشته باشیم:

  • دوربین اصلی عریض، ۲۶ میلی‌متری، گشودگی دیافراگم F/1.5 ابعاد پیکسلی ۱.۹ میکرومتر
  • دوربین فوق عریض، ۱۳ میلی‌متری، گشودگی دیافراگم F/1.8
  • دوربین تله‌فوتو۷ قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال سه برابری، ۷۷ میلی‌متری

مسلما بهره گرفتن از دیافراگم بزرگ‌تر، باعث می‌شود نور بیشتری در شرایط کم‌نور جذب شود، اما نکته‌ی مهم‌تر در مورد این سنسور جدید، ابعاد بزرگ ۱.۹ میکرومتری پیکسل‌های ان است که باعث شده از این نظر بزرگ‌ترین سنسور به‌کار رفته در یک آیفون باشد.

بهره گرفتن از گشودگی دیافراگم F/1.5 باعث می‌شود تا عملکرد دوربین در شرایط کم‌نور به‌میزان قابل توجهی بهبود یابد. حالت شب این دوربین‌ها اکنون روی لنز فوق عریض و لنز تله‌فوتو نیز در دسترس کاربران قرار دارد. همچنین دوربین آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس با بهره گرفتن از هوش مصنوعی، به‌طور خودکار تصاویری با اکسپوژر بلند ثبت خواهد کرد.

سنسور تغییر شیفت تثبیت‌گر اپتیکال تصویر روی دوربین هر دو دستگاه مورد بحث قرار داده شده است. لازم به ذکر است که این فناوری در دوربین آيفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این ویژگی کیفیت و جزئیات تصاویر را در شرایط کم‌نور بهبود می‌بخشد و علاوه‌بر این، به ثبات دوربین و جلوگیری از لرزش کمک خواهد کرد.

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین آيفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس

  •  data-
  •  data-
  •  data-

بنا به اعلام اپل، تراشه‌ی A15 بایونیک به‌لطف قابلیت محاسباتی پیشرفته و موتور سریع‌تر شبکه‌ی نورونی، دلیل اصلی بهبود عملکرد دوربین در آيفون‌های جدید اپل است.

البته اهمیت الگوریتم‌های پردازش تصویر نیز به همانند اهمیت قطعات سخت‌افزاری که نور را جذب می‌کنند زیاد است و ظاهراً این مورد در در آیفون های ۱۳ پرو به خوبی رعایت شده است. قابلیت حالت‌های عکاسی به کاربران آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس اجازه می‌دهد تا ضمن حفظ تنظیمانت مورد نظر خود از مزایای سیستم پردازش تصویر بهبود یافته‌ی دوربین‌های این دو دستگاه بهره ببرند.

به عنوان مثال شما می‌توانید فیلترها را با کنتراست، حالت و نوع رنگ مورد نظر خود انتخاب کنید و در عین حال رنگ پوست طبیعی را برای سوژه‌ها برگزینید.

این تراشه‌ی جدید امکان فعال کردن حالت HDR4 هوشمند را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ویژگی یاد شده به بهبود کنتراست، رنگ و نور کمک می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این دوربین‌ها می‌توان به پشتیبانی از دیپ‌فیوژن، فرمت اپل ProRaw و حالت پرتره اشاره کرد. همچنین نورپردازی در حالت پرتره به لطف قدرت پردازشی بالای تراشه‌ی A15 عملکرد بهتری نسبت به قبل دارد.

دوربین فوق عریض و ماکرو آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس

عملکرد دوربین فوق عریض هم در آیفون‌های ۱۳ پرو اپل بهبود یافته است. دوربین فوق عریض این دو گوشی هوشمند حالا از گشودگی دیافراگم F/1.8 بهره می‌برد که باعث می‌شود در شرایط کم‌نور بتوان تصاویر با کیفیت‌تری با آن ثبت کرد. اپل اعلام کرده که عملکرد این لنز در مقایسه با لنز فوق عریض آیفون ۱۲ پرو مکس تا ۹۲ درصد بهتر است.

ویژگی دیگر این لنز، سیستم فوکوس خودکار جدید است که امکان ثبت تصاویر واضح‌تر و با جزئیات بیشتر را فراهم کرده و همچنین قابلیت‌های جدید دیگری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به قابلیت اختصاصی ثبت تصاویر ماکرو اشاره کرد. در مدل‌های قبلی آیفون، امکان فوکوس روی سوژه‌هایی که فاصله‌ی کمی تا دوربین داشتند فراهم نبود، اما لنز فوق عریض جدید این محصول امکان فوکوس روی سوژه‌هایی با فاصله‌ی دو سانتی‌متر را هم ارائه می‌دهد.

البته قابلیت ماکرو فقط مختص گرفتن عکس نبوده و برای ثبت ویدیو، کلیپ‌های تصویر آهسته و تایم‌لپس نیز می‌توان از این ویژگی بهره برد. با توجه به امکاناتی که اپل در دوربین آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس قرار داده، به‌نظر می‌رسد این دو گوشی یک انتخاب بسیار خوب برای افراد خلاق باشند.

دوربین تله‌فوتو آيفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس

دوربین تله‌فوتو جدید 3X با ابعاد ۷۷ میلی‌متر امکان بزرگ‌نمایی تا شش برابر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر قابلیت بزرگ‌نمایی، این لنز همچنین به ثتب بهتر تصاویر پرتره کمک می‌کند. اما شاید بپرسید که این لنز چگونه به ثبت تصاویر با کیفیت‌تر کمک می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید توضیح دهیم تصاویر ثبت شده با این لنز فشرده شده و بنابراین عکس‌های پرتره‌ی طبیعی‌تری تولید خواهد کرد که نرخ به‌هم ریختگی رنگ‌ها در آن کم‌تر بوده که نهایتا باعث بهتر شدن چهره‌ در عکس خواهد شد.

این قابلیت همیشه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های عکاسی پرتره بوده و حالا اپل نیز سرانجام در این زمینه گام‌های کوچکی در جهت درست برداشته و از دوربین تله‌فوتو با فاصله‌ی کانونی بیشتر بهره گرفته است.

ویدیو در آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس

عموما اپل هرسال در مراسم معرفی گوشی‌های آیفون تمرکز زیادی روی قابلیت‌های ویدیویی این محصولات نداشته است؛ اما این شرایط امسال و با معرفی آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس تغییر کرد و قابلیت‌های ویدیویی جدیدی به این دو محصول اضافه شده است.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جدیدی که به این دو محصول اضافه شده، حالت جدید سینماتیک مود است. این ویژگی امکان فوکوس روی سوژه‌ها را در هنگان فیلم‌برداری و حتی پس از ثبت کلیپ در اختیار کاربر قرار می‌دهد. مسلما بارها در فیلم‌های مختلف شاهد تغییر فوکوس از یک سوژه به سوژه‌ی دیگر بوده‌اید ولی شاید به آن چندان توجه نکرده باشید. قابلیت Cinematic Mode دقیقا چنین کاری انجام می‌دهد.

بدین ترتیب دارندگان آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس می‌توانند بدون نیاز به تجهیزات فیلم‌برداری حرفه‌ای، کلیپ‌هایی با جلوه‌های سینمایی پیشرفته بسازند. این قابلیت امکان تغییر فوکوس روی سوژه را به‌راحتی در دسترس قرار می‌دهد. البته همانطور که اشاره کردیم امکان تغییر فوکوس روی سوژه‌های مورد نظر حتی پس از ضبط فیلم نیز وجود دارد.

فیلم‌های ثبت شده با قابلیت سینماتیک مود، در حالت دالبی ویزن HDR ثبت می‌شوند. آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس همچنین از فرمت پرورز اپل پشتیبانی می‌کنند. این کدک ویدیویی در موارد مختلفی از جمله تبلیغات، فیلم‌های کوتاه و پخش زنده محتوای ویدیویی کاربرد دارد.

بدین ترتیب می‌توان گفت که آيفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس از جمله بهترین دستگاه‌های موبایلی بازار برای فیلم‌برداری محسوب می‌شوند.

نظر شما در این مورد چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با تکفارس و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: PhoneA

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.