تاریخ انتشار : دوشنبه 24 می 2021 - 4:30
کد خبر : 42816

بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG Strix G17 G713

بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG Strix G17 G713

بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG Strix G17 G713 لپ تاپ‌های گیمینگ ایسوس ROG Strix همواره از محبوبیت خاصی در بین گیمرهای رایانه شخصی برخوردار بوده‌اند و حالا سری G17 G713 این خانواده، با بهره‌مندی از پردازنده A..

بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG Strix G17 G713

لپ تاپ‌های گیمینگ ایسوس ROG Strix همواره از محبوبیت خاصی در بین گیمرهای رایانه شخصی برخوردار بوده‌اند و حالا سری G17 G713 این خانواده، با بهره‌مندی از پردازنده AMD رایزن ۹ ۵۹۰۰HX و کارت گرافیک RTX 3070 پا به عرصه رقابت گذاشته است. این سری علاوه بر قدرت پردازشی بالا، دو مدل نمایشگر را به کاربر ارائه می‌دهد. یک مدل، پنل IPS فول اچ دی ۳۰۰ هرتز است و مدل دیگر، صفحه‌نمایش IPS با وضوح ۱۴۴۰p است که نرخ تازه‌سازی ۱۶۵ هرتز دارد اما نوید سرعت پاسخگویی مشابهی را می‌دهد.

مشاهده مشخصات کاملطراحی و بدنه

در همین ابتدا باید اعلام کنیم که طراحی این لپ تاپ بسیار جذاب است و شکی نیست که بسیاری از کاربران با این دیدگاه هم جهت هستند. درب آلومینیومی دستگاه از کیفیت ساخت خوبی برخوردار است و با وجود پلاستیکی بودن قسمت زیرین لپ تاپ، به هیچ عنوان حس دستگاه بی‌کیفیتی را القا نمی‌کند. وزن ۲٫۷ کیلوگرمی G17 و ابعاد آن برای یک لپ تاپ بالا رده گیمینگ کاملاً مناسب است و همچنین نوار RGB آئورا (Aura) جلوه زیبایی به لبه پایینی دستگاه می‌بخشد.

ایسوس ROG Strix G17 (G713)

درب لپ تاپ به راحتی و توسط یک دست باز می‌شود و لولاهای آن نیز فاصله‌دار و محکم هستند. پنل نمایشگر از پوشش مات استفاده می‌کند و حاشیه‌های بسیار کمی در اطراف خود، به جز قسمت پایینی دارد. نکته‌ای که ممکن است برای برخی‌ها آزار دهنده باشد، فقدان وبکم است که در کاهش حاشیه بالایی نمایشگر تأثیر دارد.

ایسوس ROG Strix G17 (G713)

در اطراف صفحه‌کلید فضای خالی زیادی مشاهده می‌شود که با توجه به اندازه دستگاه، چندان دور از انتظار نیست. تمامی کلیدهای کیبورد دارای نور پس‌زمینه RGB هستند و بازخورد و عملکرد دکمه‌ها برای بازی یا کاربری روزانه مناسب است. راگ استریکس G17 دارای مجموعه‌ای پنج دکمه اختصاصی است که شامل سه دکمه کنترل صدا و میکروفون، یک دکمه تنظیمات و یک دکمه برای دسترسی به برنامه Armoury Crate است.

اندازه و مکان کلید‌های جهت‌دار این لپ تاپ مانند لنوو و HP است و در استفاده از آن‌ها مشکلی دیده نمی‌شود. اندازه تاچ پد G17 برای یک لپ تاپ مخصوص بازی، کمی بزرگ است و دارای پوششی است که نرمی خاصی در استفاده از آن ایجاد می‌کند و حساسیت خوبی دارد. برخی کاربران از عدم قرارگیری دو کلید اصلی بر روی تاچ پد گلایه می‌کنند اما همچنان یکی از برترین‌های موجود در بازار است.

ایسوس ROG Strix G17 (G713)

در زیر دستگاه، حفرات کوچک و کمی برای تهویه هوا قرار دارند که امیدواریم مانع خنک شدن آن نشوند. چهار خروجی هوا در قسمت زیرین دیده می‌شود و در پایین آن‌ها، دو شیار بلندگوهای ۴ واتی قرار دارند. در پشت G17 درگاه اتصال شارژر، یک پورت RJ-45 و دو درگاه USB 3.2 دیده می‌شود و در سمت چپ آن نیز دو درگاه USB 3.2 و جک صدا قرار دارد.

ایسوس ROG Strix G17 (G713)
ایسوس ROG Strix G17 (G713)

برای دسترسی به داخل این دستگاه تنها نیاز به باز کردن ۱۱ پبچ است و قبل از باز کردن کامل پنل پشتی، باید نوار LED را کاملاً جدا کنید. در داخل پیکر G17 یک خنک‌کننده مابع غول‌پیکر را مشاهده می‌کنیم که در مجموع از شش لوله حرارتی در اندازه‌های مختلف تشکیل شده است که یکی از آن‌ها برای CPU و GPU مشترک است.

دو لوله دیگر برای هر پردازنده وجود دارد و یکی از آن‌ها نیز حافظه گرافیکی و تراشه‌های VRM را خنک می‌کند. جهت ارتقای حافظه، دو اسلات رم SODIMM وجود دارد که شامل ۳۲ گیگ حافظه DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز است. این ظرفیت از سوی ایسوس تأمین شده است و شما می‌توانید آن را تا ۶۴ گیگابایت ارتقا دهید. علاوه بر این، دو اسلات M.2 PCIe x4 برای ارتقای حافظه ذخیره‌سازی وجود دارد.

مطالب مرتبط:

  • بهترین لپ تاپ های گیمینگ ۲۰۲۱

  • شرکت ام اس آی از چندین لپ تاپ گیمینگ و کریتور رونمایی کرد

صفحه‌نمایش

مدلی ۳۰۰ هرتزی این لپ تاپ دارای پنل IPS 17.7 اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰х۱۰۸۰ پیکسل است و با نسبت تصویر ۱۶:۹، تراکم پیکسلی ۱۲۷ ppi را ارائه می‌دهد. زاویه دید این نمایشگر بسیار عالی است و در ادامه می‌توانید ارزیابی آن را در ۴۵ درجه مشاهده کنید.

حداکثر روشنایی اندازه‌گیری شده صفحه‌نمایش راگ استریکس ‌G17 به نسبت زیاد است و در میانه‌ی صفحه، به ۳۵۶ نیت می‌رسد. دمای رنگ همبسته در یک صفحه سفید و در حداکثر روشنایی ۶۶۰۰K، متوسط و تقریباً مطابق با ۶۵۰۰K بهینه sRGB است.

در تصویر زیر، نحوه عملکرد نمایش از منظر یکنواختی را مشاهده می‌کنید. در نمایه Design and Gaming، دمای رنگ مطلوب ۶۵۰۰K با درخشندگی ۱۴۰ cd/m2 و حالت گامای sRGB دیده می‌شود. در عکس‌های زیر می‌توانید نمرات نمایشگر این دستگاه را با تنظیمات پیش‌فرض کارخانه (سمت چپ) و با نمایه “Gaming and Web Design” (راست) مقایسه کنید.

ایسوس ROG Strix G17 (G713)
ایسوس ROG Strix G17 (G713)

آزمایش بعدی نشان می‌دهد که این صفحه‌نمایش تا چه اندازه قادر به تولید قسمت‌های واقعاً تاریک تصویر است که به هنگام تماشای فیلم یا بازی در نور کم محیط بسیار ضروری می‌باشد. تفاوت میان نمایه مخصوص بازی و طراحی با حالت پیش‌فرض کاملاٌ محسوس است.

ایسوس ROG Strix G17 (G713)

در دو آزمایش سیاه به سفید و سفید به سیاه از ۱۰٪ تا ۹۰٪ و بالعکس، نمایشگر این لپ تاپ توانست زمان پاسخ‌گویی بسیار سریع ۸ میلی‌ثانیه را به ثبت برساند.

ایسوس ROG Strix G17 (G713)

نمودار زیر، زمان پاسخ‌گویی GtG (مخفف Gray to Gray به معنای خاکستری به خاکستری) از ۵۰٪ به ۸۰٪ سفید و بالعکس را برای درجه‌بندی رنگ خاکستری نشان می‌دهد.

ایسوس ROG Strix G17 (G713)

مدولاسیون پهنای پالس (PWM) راهی آسان برای کنترل روشنایی مانیتور است. هنگامی که روشنایی را کاهش می‌دهید، شدت نور پس‌زمینه کاهش نمی یابد ، بلکه در عوض با فرکانسی که برای چشم انسان قابل تشخیص نیست، خاموش و روشن می‌شود که برای چشم شما مضر است. خوشبختانه نمایشگر ایسوس راگ استریکس G17 G713 برای تنظیم میزان روشنایی از PWM استفاده نمی‌کند و این امر باعث حفاظت از چشمان شما در هنگام استفاده طولانی مدت می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت گه پنل IPS فول اچ دی، زاویه دید راحت، نسبت کنتراست خوب و سرعت تازه‌سازی ۳۰۰ هرتز این دستگاه منجر به ایجاد تصویری واضح و عالی برای بازی، تماشای فیلم و طراحی می‌شود که کاملاٌ پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

سخت‌افزار و عملکرد

راگ استریکس G17 در دو مدل مجهز به پردازنده‌های مرکزی رایزن ۷ ۵۸۰۰H یا رایزن ۹ ۵۹۰۰HX است. در مورد کارت‌های گرافیک، گزینه‌های فعلی شامل GeForce RTX 3060 (6 گیگابایت GDDR6) و GeForce RTX 3070 (8 گیگابایت GDDR6) هستند که RTX 3070 به کار رفته در آن، مدل ۱۳۰ واتی است.

پردازنده این لپ تاپ در ۱۵ دقیقه استفاده از تمامی هسته‌ها در فرکانس ۳٫۴۴ گیگاهرتز، به حدود ۷۱ درجه سانتی‌گراد رسید که نشان می‌دهد فلز مایع کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و اجازه نمی‌دهد دمای پردازنده از ۷۲ درجه فراتر برود. نکته قابل توجه این است که حتی اگر دمای کارت گرافیک به ۸۴ درجه سانتیگراد رسیده باشد، همانطور که ایسوس اعلام کرده است، دمای خروجی تهویه دستگاه در حد نرمال خود باقی می‌ماند اما در این مواقع، استریکس G17 کمی پر سر و صدا است.

ایسوس ROG Strix G17 (G713)
ایسوس ROG Strix G17 (G713)

بلندگوهای ایسوس G17 G713 صداهایی با کیفیت و بلندی مناسب تولید می‌کنند اما با این حال، انحراف‌هایی در کل دامنه فرکانس وجود دارد. باتری ۹۰ واتی این دستگاه توانست ۱۳ ساعت و ۲۰ دقیقه در وب‌گردی، ۹ ساعت و ۲۴ دقیقه در هنگام پخش فیلم و فقط ۸۲ دقیقه در هنگام بازی کردن با روشنایی ۱۲۰ نیت دوام بیاورد.

محتویات جعبه

در داخل جعبه این دستگاه، مورد خاصی مشاهده نمی‌شود و تنها دفترچه راهنما، شارژر ۲۴۰ واتی و خود لپ تاپ قرار دارند.

جمع‌بندی

ایسوس ROG Strix G17 (G713)

می‌توان گفت که قبل از ورود RTX 3080 به دنیای لپ تاپ‌ها، پردازنده گرافیکی به کار رفته در راگ استریکس G17، یعنی RTX 3070 قدرتمندترین نسخه موجود در بازار به حساب می‌آید. پردازنده رایزن ۹ ۵۹۰۰HX اگرچه هنوز هم جای پیشرفت دارد اما قظعاٌ از غول‌های پردازش در سال ۲۰۲۱ است و تمامی این موارد به همراه یک باتری خوب و صفحه‌نمایشی فوق‌العاده، این لپ تاپ را به یک همراه عالی برای گیمرهای حرفه‌ای تبدیل کرده است.

همچنین جدا از عملکرد فنی، ایسوس G17 G713 ظاهری مدرن به همراه تزئینات RGB دارد و جنس بدنه آن از هر لحاظی مرغوب به نظر می‌رسد. در آخر، نکات منفی کمی در مورد این دستگاه وجود دارد که می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد و ایسوس راگ استریکس G17 G713 را یک لپ تاپ ایده‌آل برای بازی کردن، طراحی سه‌بعدی و حتی رندر ویدیوهای سنگین دانست.

نقاط قوت:

  • صفحه‌کلید مناسب و راحت
  • عملکرد عالی خنک‌کننده پردازنده
  • عمر باتری بسیار خوب
  • صفحه‌نمایش فوق‌العاده با نرخ تازه‌سازی بالا

نقاط ضعف:

  • فقدان اسلات کارت‌خوان SD و پشتیبانی از تاندربولت (Thunderbolt)
  • افزایش دمای سریع GPU در هنگام بازی کردن

منبع: Laptop Media

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

1منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.