تاریخ انتشار : شنبه 20 آگوست 2022 - 8:21
کد خبر : 505130

تاثیر گل و گیاه بر افسردگی چیست | معرفی 8 گل و گیاه

تاثیر گل و گیاه بر افسردگی چیست | معرفی 8 گل و گیاه

سال‌های زیادی است که مردم از تاثیر گل و گیاه بر افسردگی و داشتن گل یا فضای سبز در محل زندگی خود، بهره‌های بسیاری برده‌اند. از خرید گل در دیزاین هایی مثل باکس گل رز، دسته گل یا دیگر گل ها تا گیاهان آپارتمانی و.. اما سوال اینجاست: آیا داشتن چیزی به سادگی گیاهان در

سال‌های زیادی است که مردم از تاثیر گل و گیاه بر افسردگی و داشتن گل یا فضای سبز در محل زندگی خود، بهره‌های بسیاری برده‌اند. از خرید گل در دیزاین هایی مثل باکس گل رز، دسته گل یا دیگر گل ها تا گیاهان آپارتمانی و..

اما سوال اینجاست: آیا داشتن چیزی به سادگی گیاهان در اطرافمان می‌تواند سلامت روان ما را بهبود ببخشد؟ پاسخ بله است!

دفترکار، آشپزخانه یا اتاق خواب تفاوت چندانی ندارند؛ هرجا که طبیعت باشد سلامتی روحی و جسمی انسان نیز همان‌ جاست.

طبیعت می‌تواند خلق و خوی ما را تغییر دهد و باعث کاهش استرس شود. گل‌ها قادر هستند ما را از شر اضطراب، افسردگی و نگرانی‌های روزمره زندگی رها کنند.

این مقاله برای کسانی است که می‌خواهند بوسیله گیاهان، زندگی ایده‌آل و بدون استرسی داشته باشند و هر انچه که نیاز است درباره تاثیر گل و گیاه بر افسردگی بدانند. اگر می‌خواهید با تاثیر گل و گیاه بر افسردگی و غم آشنا شوید، با ما همراه باشید.

گل و گیاه احساس شادی را دوچندان می‌کند

پس از گذاشتن گل در گلدان مورد علاقه خود، بدون اینکه متوجه شوید، احساس آشفتگی در شما کمتر می‌شود. مطالعات نشان داده است القای انرژی خلاقانه و حالات مثبت از تاثیر گل و گیاه بر روحیه انسان است.

گیاهان باعث می‌شوند احساس بهتری داشته باشیم. پس آرامش با گل و گیاه، چیز دور از ذهنی نیست.

کاهش استرس با گیاهان

یکی دیگر از تاثیر گل و گیاه بر زندگی انسان کاهش استرس است. مطالعات متعددی تایید می‌کنند که خواندن کتاب‌ها یا مقالات در خصوص گل‌ها، باغبانی یا گل آرایی باعث ایجاد احساس آرامش می‌شوند.

همچنین ثابت شده خانه‌داران، دورکارها و کارآفرین‌هایی که از مشاغل خانگی پراسترس رنج می‌برند، تاثیر مثبتی از حضور گل‌ها دریافت کردند. همینطور بیمارانی که در اتاق خود گل داشتند نسبت به بقیه بیماران دارای احساس اضطراب کمتری بودند.

گل یک هدیه شگفت انگیز است

دادن گل به عنوان هدیه غیرمنتظره به خود یا دیگران می‌تواند انرژی ما را بیشتر کند؛ چرا که این یک حرکت مملو از عشق و شفقت است. هنگامی که فردی غیرمنتظره گل دریافت می‌کند، خستگی و فشار خون وی کاهش می‌یابد.

آیا می‌خواهید متوجه تاثیر گل و گیاه بر روحیه انسان بشوید؟ تنها کافی است چند گیاه کوچک را به محل زندگی خود هدیه بدهید تا تغییر را با تمام وجود احساس کنید. لازم به ذکر است کاری به سادگی بو کردن گل‌ها، می‌تواند روز ما را بسازد.

تاثیر گل و گیاه بر افسردگی چیست | معرفی 8 گل و گیاه

تاثیر رنگ‌های متعدد گل و گیاه بر روحیه انسان

چرا گل‌ها از نظر روحی چنین تاثیر بزرگی را روی ما می‌گذارند؟ چند عامل مهم وجود دارد که عبارت است از:

  • شکل
  • بو
  • رنگ

این یک واقعیت انکار نشدنی است که هرکدام از رنگ‌های چرخه رنگی معنای خاص خود را دارند. برای مثال قرمز نماد خشم، خطر یا عشق، آبی به طور همزمان نشان‌دهنده آرامش و غم و زرد به معنای خوشبختی است.

با درک این موضوع، پی می‌بریم گل‌ها و رنگ‌های آن بر روحیه ما تاثیر گذاشته و احساسات ما را در هر لحظه تعیین می‌کنند.

علاوه بر این همه گیاهان دارای قسمت سبز رنگ(برگ‌ها، ساقه‌ها و…) هستند. سبز، رنگ طبیعت است. وقتی مردم رنگ سبز را می‌بینند، احساس غم در آن‌ها کاهش می‌یابد.

چه گل هایی باعث کاهش استرس می‌شود؟ |  تاثیر گل و گیاه بر افسردگی

اگر مطمئن نیستید که کدام گل و گیاهان باعث کاهش استرس در محل زندگی شما می‌شود، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

گل شمعدانی: این مورد با بهبود کیفیت هوا باعث کاهش افسردگی و استرس می‌شود.

گیاه اسطوخودوس: از تاثیر این گیاه بر افسردگی باخبر هستید؟ اسطوخودوس خواب را بهبود بخشیده، فشار خون را کاهش داده و باعث کاهش ضربان قلب می‌شود.

گل رز: رز سردرد را تسکین داده و حافظه را تقویت می‌کند. از آنجایی که سردرد به تنهایی یکی از عامل‌های استرس است، گل رز می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

گل ارکیده:  این گل یک آرامبخش انکار نشدنی است که تاثیر زیادی هم خوده آن و هم عطر آن دارد.

زنبق دره: اعصاب را آرام کرده و به سرگیجه کمک می‌کند.

زعفران: زعفران ویژگی سرخوشی داشته. کامپفرول که در گلبرگهای گل زعفران یافت می‌شود، فواید بسیاری برای سلامتی مانند کاهش التهاب، خاصیت ضد سرطانی و فعالیت ضد افسردگی دارد.

گل لاله: تنش و خستگی را کاهش می‌دهد.

گیاه بابونه: نتایج نشان می دهد که بابونه میتواند تسکین قابل توجهی از علائم افسردگی نسبت به داروایجاد کند.

گل و گیاه یک درمانگر بدون دردسر

تاثیر گل و گیاه بر افسردگی چیست | معرفی 8 گل و گیاه

یکی از دلایل افسردگی و غم، ضربه‌های روحی و روانی است. برخی از افرادی ضربه‌های روحی و روانی یا بیماری‌های خاصی را تجربه کردند، به دنبال درمان از طریق رنگ درمانی رفته‌اند. (بله، این موضوع حقیقت دارد!)

رنگ درمانی (کروموتراپی) چیزی است که در آن رنگ‌ها، یک تکانه الکتریکی در مغز انسان ایجاد می‌کنند. این موضوع، فرایندهای هورمونی و بیوشیمیایی را در بدن و مغز ما تحریک می‌کند. در مجموع این هورمون‌ها باعث آرام شدن انسان می‌شوند.

کروماتراپیست‌ها (همان رنگ درمان‌ها)، معتقدند که رنگ‌های مختلف با ارتعاشات متفاوت در سراسر بدن مطابقت دارند.

بسیاری از افراد در حین استفاده از گل‌ها، از رنگ درمانی استفاده می‌کنند تا حالت ذهنی آرامی ایجاد کنند. این موضوع یکی دیگر از تاثیرهای گل و گیاه بر افسردگی و غم است.

یکی از بهترین خصوصیات گل و گیاه این است که می‌توانند در کنار یکدیگر باشند و مشکلی ایجاد نکنند. اینجا دیگر عشق و سلیقه حکومت می‌کند.

وقت گذاشتن برای چیدن گل‌های زرد، میخک‌های صورتی و گل‌های هندی سبز می‌تواند به شما احساس تبدیل شدن به یک فرد جدید را بدهد. حتی این کار برای برخی از افراد تبدیل به روش درمانی و علاقه آن‌ها شده است.

چرخه آرامش با گل و گیاه (چیدمان لذت بخش)

زمانی که می‌نشینید و گل‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کنید در واقع وارد یک چرخه لذت بخش می‌شوید. در این چرخه بودن، وضعیت ذهنی شما را تقویت می‌کند. همچنین این کار، الگوهای تنفسی شما را تنظیم کرده و ضربان قلب را کاهش می‌دهد.

چرخه آرامش با گل و گیاه، یک حالت مفید برای افرادی است که از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برند. وقتی مشغول انجام یک کار خلاقانه هستید، زمان دیگر معنایی ندارد و به عبارتی دیگر ناپدید می‌شود.

یکی دیگر از تاثیرهای گل و گیاه بر زندگی انسان این است که شما می‌توانید موقتا مشکلات، ناامیدی‌ها و سیرکی را که مدام در سرتان به نمایش می‌گذارید، فراموش کنید. این یک پوئن مثبت برای سیستم عصبی افراد است.

چیدمان گل به ما این امکان را می‌دهد تا مبتکر، متمرکز و کنترل شده باشیم. درست مانند زمانی که مدیتیشن می‌کنیم. پس بیایید باهم تاثیر گل و گیاه بر روحیه انسان را مرور کنیم :

  • بهبود خلق و خو
  • کاهش اضطراب
  • تقویت عملکرد مغز
  • از بین بردن افسردگی و غم

در پایان دوباره بر این نکته اشاره میکنیم که تاثیر گل و گیاه بر افسردگی و غم را جدی بگیرید و با گل آرایی فضای مورد نظر خود، به انسان شاد و جدیدی که می‌خواهید، تبدیل بشوید.

برای خرید انواع گل و گیاه در مدل های مختلف میتوانید به گلفروشی آنلاین گل هلند مراجعه و خرید کنید تا آنها برای کمک به روحیه شاد شما بهترین گل و گیاهان را برای شما به رایگان ارسال نمایند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.