تاریخ انتشار : یکشنبه 27 مارس 2022 - 5:38
کد خبر : 504309

ستاره شناسان یک دایره‌ نورانی مرموز و بزرگ در فضا مشاهده کردند

ستاره شناسان یک دایره‌ نورانی مرموز و بزرگ در فضا مشاهده کردند

ستاره شناسان یک دایره‌ نورانی مرموز و بزرگ در فضا مشاهده کردند ستاره شناسان یک دایره نورانی مرموز و بسیار بزرگ در فاصله ۱ میلیون سال از زمین مشاهده کرده‌اند و حالا آن را جزو اجرامی به نام دایره‌های را..

ستاره شناسان یک دایره‌ نورانی مرموز و بزرگ در فضا مشاهده کردند

ستاره شناسان یک دایره نورانی مرموز و بسیار بزرگ در فاصله ۱ میلیون سال از زمین مشاهده کرده‌اند و حالا آن را جزو اجرامی به نام دایره‌های رادیویی عجیب (ORC) دسته‌بندی کرده‌اند.

این نوع دایره‌های رادیویی عجیب برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ مورد شناسایی قرار گرفتند و ظاهر فوق‌العاده عجیبی دارند.

تصویر مذکور توسط تلسکوپ رادیویی MeerKAT در آفریقای جنوبی ثبت شده است و ستاره‌شناسان در حال بحث کردن درباره منشا این دایره‌های مرموز هستند. این اجرام هرچند توسط تلسکوپ‌های رادیویی کشف شده‌اند، اما با استفاده از تلسکوپ‌های اپتیکی نیز قابل رویت هستند.

فضا

در حال حاضر سه نظریه مختلف درباره آن‌ها وجود دارد. نظریه اول این است که آن‌ها بقایای یک انفجار بزرگ در مرکز یک کهکشان هستند.این انفجار ممکن است در اثر برخورد دو سیاه‌چاله باشد. نظریه دوم این است که آن‌ها جت‌های قدرتمند انرژی هستند که از مرکز کهکشان‌ها فوران می‌کنند و نظریه سوم این است که آن‌ها در نتیجه‌ی انفجار یک ستاره به وجود آمده‌اند.

  • ثبت تصویر هیجان انگیز از فوران یک ستاره جوان توسط تلسکوپ فضایی هابل
  • آژانس فضایی اروپا واضح ترین تصویر از لایه بیرونی خورشید را ثبت کرد

از آنجائیکه این اجرام وسعت بسیار بزرگی دارند به نظر می‌رسد که یک کهکشان در مرکز آن‌ها وجود داشته باشد. اما این واقعیت که آن‌ها فقط در طول موج‌های X-ray قابل مشاهده هستند کمی عجیب به نظر می‌رسد.

یکی از ستاره‌شناسان به نام Ray Norris می‌گوید:

ما فکر می‌کنیم که ORCها انفجارهای رادیویی در اطراف یک کهکشان هستند که در مرکز این کهکشان‌ها احتمالا یک سیاه‌چاله بسیار فعال وجود دارد. با این حال، ما نمی‌دانیم که دلیل این پدیده چیست و چه چیزی باعث ایجاد چنین دایره‌های غول‌پیکری شده است.

ستاره‌شناسان قصد دارند برای مطالعه عمیق‌تر این دایره‌ها، از تلسکوپ‌های رادیویی بسیار حساس مانند تلسکوپ SKA استفاده کنند. در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینم که نتیجه این تحقیقات چه می‌شود و آیا دانشمندان موفق به کشف منشا این دایره‌ای مرموز می‌شوند یا خیر.

منبع: Digital Trends

منبع مقاله

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.