تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 2 فوریه 2023 - 15:34
کد خبر : 506170

سیم و کابل

سیم و کابل

سیم و کابل به طور کلی برای اتصال اجزای مختلف در سیستم های الکترونیکی استفاده می شود. سیم و کابل رسانای خوبی است، اما بی نقص نیست زیرا مقداری مقاومت دارد. انتخاب نادرست سیم و کابل می تواند عملکرد سیستم را کاهش داده و در برخی موارد خطرات آتش سوزی ایجاد کند. ضروری است که از نوع مناسب

سیم و کابل به طور کلی برای اتصال اجزای مختلف در سیستم های الکترونیکی استفاده می شود. سیم و کابل رسانای خوبی است، اما بی نقص نیست زیرا مقداری مقاومت دارد. انتخاب نادرست سیم و کابل می تواند عملکرد سیستم را کاهش داده و در برخی موارد خطرات آتش سوزی ایجاد کند. ضروری است که از نوع مناسب سیم کشی برای برنامه مورد نظر استفاده شود.

مواد رایج سیم کشی

عبارتند از مس، نقره، طلا، گاهی اوقات از آلومینیوم و طیف گسترده ای از فلزات وجود دارد که برای سیم کشی استفاده می شود. مواد مختلف مقاومت های متفاوتی خواهند داشت. یک سیم  وکابل ضخیم مقاومت کمتری نسبت به سیم و کابل نازک از همان ماده خواهد داشت.

دما در سیم و کابل

ضریب دمای سیم و کابل معمولاً در کتاب های مرجع یافت می شود. به عنوان یک قاعده، مقاومت با افزایش دما نسبت مستقیم دارد. در بیشتر مواقع، هرچه سیم و کابل گرمتر باشد، مقاومت آن بیشتر است. در حال حاضر، مقاومت برخی از مواد مانند سیلیکون و کربن با دمای بالاتر کاهش می یابد. اینها معمولاً برای سیم کشی استفاده نمی شوند، اما فقط به خاطر داشته باشید که این یک قانون جهانی نیست که با بالا رفتن گرما، مقاومت ها افزایش یابد.مواد کمی وجود دارد که این قانون در آنها اعمال نخواهد شد.

 سطح مقطع سیم و کابل

واحد اندازه گیری سطح مقطع سیم و کابل، میل دایره ای نامیده می شود.  به خاطر داشته باشید، یک mil نشان دهنده 1/1000 اینچ است. مساحت میل‌های دایره‌ای با D مربع تعریف می‌شود. این قطر در مربع است که میل‌های دایره‌ای را به ما می‌دهد.

 اندازه های سیم و کابل

جریانی که باید از یک سیم و کابل عبور کند به طور کلی اندازه مورد استفاده را تعیین می کند.  برخی مانند سیم و کابل هایی که میکروپروسسورها را به هم متصل می کنند میکروسکوپی هستند.سیمی که برای جریان خیلی کوچک است، به دلیل مقاومت سیم و کابل ، ولتاژ بیش از حد را کاهش می دهد و در بسیاری از موارد باعث اتلاف برق می شود. اگر سیم و کابلی دارید که خیلی کوچک است و جریان زیادی را از طریق آن می‌فرستید، به دلیل مقاومت بالاتر ، توان بیشتری را به شکل وات کاهش می‌دهد. این می تواند باعث گرم شدن بیش از حد و به طور بالقوه می تواند باعث آتش سوزی شود.

 

انواع سیم و کابل

انواع مختلفی از سیم و کابل وجود دارد که می توانید برای یک برنامه خاص انتخاب کنید. یک نوع جامد و سپس نوع رشته ای وجود دارد. یک گیج سیم و کابل مشخص از رشته‌ای کوچک‌تری تشکیل شده است که به هم بافته شده‌اند. اندازه گیج نهایی سیم و کابل با قطر کلی تعیین می شود.همانطور که گفته شد، سیم و کابل ها انواع مختلفی دارند و این محصول را برند های مختلفی با سطح کیفی متفاوتی ارائه می دهند.از این رو سیم و کابل کسری با بررسی دقیق خواسته ی مشتریان و صنایع و با هدف افزایش سطح کیفی سیم و کابل برق، انقلابی در ارائه ی محصولات و خدمات پس از فروش ایجاد کرده است.

انواع عایق سیم و کابل

اکثر سیم و کابل های مورد استفاده در الکترونیک با نوعی عایق پوشانده شده اند.  عایق از اتصال کوتاه به سیم و کابل های دیگر و احتمال ضربه جلوگیری می کند. هدف از عایق کاری جلوگیری از شوک شدن کاربر هنگام لمس سطح خارجی است. بسیاری از مواد مختلف در عایق استفاده می شود.

انواع مختلفی از مواد مورد استفاده در عایق وجود دارد. آنها شامل کینار، نئوپرن، پی وی سی، سیلیکون، لاستیک، تفلون و غیره می باشند. عایق های مختلف نیز دارای ولتاژ شکست مرتبط هستند. این یک اختلاف پتانسیل است که باعث از بین رفتن عایق می شود. بدیهی است که اگر نوعی سیم و کابل را برای هدفی وارد می‌کنید، می‌خواهید مطمئن شوید که ولتاژی ندارید که بتواند با ولتاژ بیشتر شکسته شود . زیرا اگر این کار را انجام دهد، عایق توانایی خود را در توقف جریان از دست می دهد، بنابراین جریان از عایق عبور می کند و عایق برای همیشه آسیب می بیند. موارد دیگری که در عایق بندی مورد توجه قرار می گیرند، محدوده دمایی قابل استفاده، مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی، هزینه و انعطاف پذیری مکانیکی است.

 

عیب یابی سیم و کابل

ایرادات سیم و کابل را معمولاً می توان با استفاده از اهم متر پیدا کرد، البته تا زمانی که برق از سیستم قطع شود.

اگر سیم و کابل مشخصی دارید می توانید از اهم متر خود استفاده کنید و یک سر آن را وصل کنید. انتهای آن را وصل کنید و باید صفر اهم را روی اهم متر خود بخوانید. معمولاً کاری که یک تکنسین انجام می دهد این است که آنها به کلید مدار می روند و ولتاژ را در قطع کننده مدار اندازه گیری می کنند تا مطمئن شوند که ولتاژ در واقع وجود دارد، زیرا ممکن است کلید قطع شده باشد.

تا زمانی که برق از سیستم قطع شود و ترفند الکتریکی که برق‌کارها انجام می‌دهند این است که اگر مشکوک شوند که یکی از این سیم‌ها باز است، این دو سیم را جدا می‌کنند. ابتدا برق را قطع می کنند و این دو سیم را جدا می کنند و آنها را با هم کوتاه می کنند. سپس با اهم متر خود نقطه را اندازه گیری کنند.  آنها باید صفر اهم را ببینند. حال اگر آنها بی نهایت اهم را بخوانند به این معنی است که سیم و کابل شکسته است و باید کاری برای آن انجام شود. این فقط یک راه است. تنها یک کاربرد استفاده از اهم متر برای تشخیص سیم و کابل باز است.

برند معتبر سیم و کابل

امروزه در بازار، برند های زیادی در حوزه ی محصولات برقی و ساختمانی فعالیت می کنند اما در این بازار رقابتی، برند ها با در نظر گرفتن رقابت قیمت و کیفیت، سطح کیفی محصولات خود را بر اساس قیمت تعیین می کنند.برخی برند ها با قیمت پایین سطح کیفی مطلوبی را ارائه نمیدهند و برخی دیگر هم با قیمت های بالا سطح کیفی مطلوب را ارائه میدهند.در این بین متخصصین سیم و کابل کسری ، با در نظر گرفتن بازار رقابتی، هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کیفیت، محصولات خود را در بازار رقابتی قیمت ارائه می کنند و با قیمت هایی مطلوب، محصولاتی با درجه کیفی به مراتب بالاتر از باقی رقبا را ارائه خواهند داد.شما می توانید با ارتباط مستقیم با کارشناسان و متخصصین سیم و کابل کسری، با دید باز خدمات خود را دریافت کنید.

 

 

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.