تاریخ انتشار : یکشنبه 18 سپتامبر 2022 - 20:50
کد خبر : 505405

مقاومت فلزی چیست؟

مقاومت فلزی چیست؟

در مدار الکترونیک یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزا به مقاومت اختصاص دارد؛ مقاومت فلزی به عنوان مقاومت فلزی وات بالا نیز شناخته می‌شود و در مدار به منظور محدود نمودن مقدار جریان الکتریکی لایه های نازک فلزی را به کار می‌گیرد و البته از مقاومت فیلم فلزی نیز برای محدود نمودن این جریان الکتریکی

در مدار الکترونیک یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزا به مقاومت اختصاص دارد؛ مقاومت فلزی به عنوان مقاومت فلزی وات بالا نیز شناخته می‌شود و در مدار به منظور محدود نمودن مقدار جریان الکتریکی لایه های نازک فلزی را به کار می‌گیرد و البته از مقاومت فیلم فلزی نیز برای محدود نمودن این جریان الکتریکی استفاده می نماید. معمولاً این لایه ها از جنس هایی همچون قلع، کروم، نیکل و… هستند. مقاومت فلزی دارای مزیت های متعددی می باشد پس بهتر است قبل از اینکه به کاربردهای مقاومت فلزی بپردازیم کمی با مزیتها نیز آشنا باشیم.

در یک عبارت کلی می‌توان گفت که مقاومت های الکتریکی موجب می شوند تا بتوان در مدار مقدار جریان الکتریکی را محدود کرد(میتوانید در این مقاله بیشتر اطلاعات کسب کنید) و همچنین سبب ایجاد افت ولتاژ مشخصی خواهند شد؛ انواع مختلف مقاومت تولید شده تا با توجه به کاربرد و شرایط از آنها استفاده شود و هر کدام از آنها دارای خصوصیت های منحصر به فردی هستند. اگر قرار است که از مقاومت فلزی استفاده کنید و با کاربرد آن آشنا باشید بهتر است که یک دید کامل از انواع مقاومت ها در ذهن بسپارید چرا که اینگونه راحت تر مقاومت فلزی را درک می کنید.

از فلزات و نیمه فلزات در مقاومت های بسیاری که در بازار وجود دارد استفاده شده و به همین جهت تنوع بالایی در مقاومت ها دیده می شود و این گونه انتخاب آن ها راحت تر خواهد شد.

انواع مقاومت

مقاومت ها شامل مقاومت الکتریکی ثابت و مقاومت الکتریکی متغیر هستند که هر کدام از آنها دارای کاربرد خاصی می باشند. به منظور افزایش مقاومت الکتریکی در برخی از نمونه های آن از فلزات مختلف استفاده می شود و البته برای تولید انواع مقاومت فلزات در کنار مواد اولیه دیگر به کار گرفته می شوند. ممکن است که وجود فلزات به عنوان مواد تولید کننده مقاومت موجب شود که نتوان مقاومت فلزی را تشخیص داد و و اکثرا مقاومت فلزی به عنوان مقاومت فیلم فلزی شناخته می شود؛ تنها راه شناسایی دقیق مقاومت فلزی این است که شما از جزئیات آن باخبر باشید.

مقاومت فیلم فلزی مزیتهای بسیاری داشته است که از اصلی ترین آنها می توان به ثبات کاری در مدت زمان طولانی، مقاومت بالا در مقابل تغییرات دما یا افزایش دما، اندازه بسیار کوچک، قیمت مناسب و… اشاره کرد همچنین در شرایط مختلف قابل استفاده هستند و دامنه عملیاتی گسترده ای دارند؛ این نکته را نیز بخاطر داشته باشید که نسبت به مقاومت های کربنی یا محصولاتی که تولید آنها از فلزات نیمه هادی بوده ، در زمان کار تلفات کمتری دارند.

مقاومت های فلزی شامل مقاومت ثابت، مقاومت های قابل تنظیم، مقاومت زبانه دار و مقاومت فلزی متغیر می باشند که در شرایط مختلفی بکار برده میشوند.

  • مقاومت ثابت مقدار ثابتی دارد و باید در زمان انتخاب آن با دقت بالایی شناسایی شود. زمانی که به یک عنصر مقاومتی با میزان اهم ثابت نیاز باشد باید از مقاومت ثابت استفاده گردد.
  • مقاومت های قابل تنظیم با مقاومت های متغیر تفاوت دارند و نباید آن ها را با یکدیگر اشتباه گرفت.
  • مقاومت های قابل تنظیم به این صورت است که قبل از اینکه بر روی مدار قرار بگیرند تنظیم مقدار اهم مورد نیاز آنها انجام می‌شود و سپس روی مدار قرار گرفته خواهند شد و دیگر نمی‌توان مقدار مقاومت آنها تغییر داد. به بیانی ساده تر بعد از اینکه این محصولات نصب شده‌اند می توان آنها را با مقاومت های ثابت شبیه یکدیگر دانست.
  • مقاومت زبانه دار به این صورت هستند که از دو سر بیشتر دارند و در حین کار می توانند دو تا چهار مقدار مقاومت متفاوت را در اختیارتان بگذارند البته این موضوع بستگی به آن دارد که شما از کدام یک از سر در مدار استفاده می کنید.
  • مقاومت بعدی مقاومت فلزی متغیر هستند که به راحتی می توان میزان مقاومت را در این نمونه تنظیم کرد و ابزارهای کنترل جریان متغیر و ولوم رادیو از نمونه های رایج و شناخته شده آن است.

سه عامل موثر بر مقاومت یک رسانای فلزی

مقاومت رسانه های فلزی به عوامل موثری بستگی دارد که می‌توان به طول، سطح مقطع و جنس رسانا اشاره کرد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است مقاومت های دیگری در بازار به عنوان مقاومت فلزی هم شناخته شود و بد نیست که آگاهی از آنها در ذهن داشته باشید:

تولید مقاومت لایه ای با استفاده از لایه های سیمی و کربنی انجام میشود و دارای دقت بسیار بالایی است و به همین جهت استفاده از آن در مدارهای صورت میگیرد که بسیار دقیق هستند. در حوزه تولید مقاومت استفاده از فلزات مختلف در کنار کربن و عناصر که نیمه فلز و نیمه رسانا هستند کاربرد بسیار بالایی داشته است.

مقاومت سیمی از نمونه‌های دیگر مقاومت محسوب می‌شود که از لحاظ رنج توانی به دو گروه قدرتی و دقیق تقسیم بندی می گردند. در مقاومت های دقیق توان زیر دو وات داشته اند و کاربردشان در مدارهای با دقت بسیار بالا بوده است.

مقاومت های قدرتی بین دو تا ۲۰۰ وات توان دارند و قادرند از خود محدوده جریان زیاد را عبور بدهند اما دقت پایین تری دارند‌. از نظر ساختاری به این صورت هستند که یک سیم پیچ روی یک سطح سرامیکی قرار می گیرد پس نباید در فرکانس های بالا به کار برده شوند چون باعث ایجاد بار سلفی می گردد؛ ضمناً این مقاومت ها گاهی به واسطه روکش سرامیکی پوشانده می شوند که با عنوان مقاومت آجری هم شناخته می‌شوند.

به منظور استعلام قیمت مقاومت فلزی یا خرید مقاومت فلزی وات بالا می توانید از فروشگاه الکترو ام کا استفاده کنید.

نکته) برای کانکتور ها و موتور استارترها مقاومت های توری فلزی به عنوان بهترین گزینه هستند و لرزش زیادی در این مقاومت‌ها نشان داده میشود. به دلیل سطح بزرگ المنت در مقاومت های توری فلزی کارکرد مداومی با فاکتورهای وابسته داشته اند.

الکترو ام کا

فروشگاه الکترو ام کا یکی از معتبرترین فروشگاه هایی است که به صورت تخصصی در حوزه ارائه انواع فیوز، خازن و مقاومت مشغول به فعالیت می باشد و شما می توانید برای خرید انواع این قطعات در دسته بندی های متفاوت نظیر فیوز، مقاومت، SMD، جا فیوزی، ابزار و تجهیزات لحیم کاری، خازن، ترموسوئیچ، کانکتور، جامپر و رله به راحتی به فروشگاه الکترو ام کا دسترسی داشته باشید.

به منظور دریافت قیمت مقاومت بدنه فلزی یا استعلام قیمت دیگر قطعات کافی است که آدرس اینترنتی این مجموعه مراجعه کنید.

در نهایت باید بدانید که قیمت مقاومت وات بالا به عوامل متفاوتی وابسته است که می‌توان به مقدار مقاومت، توان، درصد خطا، نوع برند و… اشاره نمود. این نوع مقاومت ها کاربردهای بسیار زیادی در موتور استارترها و کنترل ها دارند؛ به علت اینکه در مقاومت فلزی نویز کم وجود دارد و همچنین تاثیر گذاری کم دما می‌توانند تا مدت زمان طولانی با دقت بالایی عملکرد خوبی داشته باشند. زمانی این مقاومت‌ها به کار برده می‌شوند که در یک مدار نیاز به میزان تحمل یا مقدار دقیق تری وجود داشته باشد. مقاومت های فیلم فلزی برای کاربرد هایی که در برابر امواج گذرا قرار گرفته می شوند گزینه خوبی نخواهند بود و این موضوع به دلیل ساختار و اندازه آنهاست و در مقابل مقاومت های کربنی در برابر امواج گذرا تحمل بهتری دارند.

مقاومت فلزی به منظور استفاده در مدار های فیلتر، مدار های پل و مدارهای سیگنال آنالوگ کم نویز استفاده می شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.