تاریخ انتشار : سه‌شنبه 26 ژانویه 2021 - 9:30
کد خبر : 23141

نقد و بررسی بازی Valorant

نقد و بررسی بازی Valorant

همه ما که کودکی خود را با بازی‌های کامپیوتری سرکرده‌ایم، نام یک بازی در ذهنمان عمیق‌تر از دیگر بازی‌ها ثبت‌شده است. بازی‌ای که دلیل اصلی حضورمان در گیم نت‌ها بود و درزمانی که اینترنت و آنلاین بازی کرد..

همه ما که کودکی خود را با بازی‌های کامپیوتری سرکرده‌ایم، نام یک بازی در ذهنمان عمیق‌تر از دیگر بازی‌ها ثبت‌شده است. بازی‌ای که دلیل اصلی حضورمان در گیم نت‌ها بود و درزمانی که اینترنت و آنلاین بازی کردن چندان مطرح نبود، گروهی بازی کردن با افراد مختلف را به خوردمان داد. اسم این بازی چیزی جز Counter-strike نبود که درواقع یک Mod ساخته‌شده توسط موتور بازی Half-life بود. محبوبیت این بازی آن‌قدر گسترده شد که تا به امروز هم به‌عنوان یکی از موفق‌ترین Mod های ساخته‌شده تلقی می‌شود و الهام‌بخش ساخت عناوین بسیاری در همین سبک گردید. در این مقاله به نقد و بررسی آخرین عنوان که با الهام از این بازی عرضه‌شده است با نام Valorant می‌پردازیم.

اینکه شرکت‌های بازی‌سازی با الهام گیری از ایده‌های موفق، سعی در ارائه عناوین خود در آن سبک داشته باشند تا بیشترین تعداد بازیکنان را به خود جذب کنند، دور از ذهن نیست. کمپانی Riot games که همگی ما با عنوان موفق League of Legends آن را می‌شناسیم به‌تازگی جدیدترین بازی خود را به همین شیوه عرضه کرده است. الهام گیری آن‌ها در اصل از دو عنوان موفق در ژانر شوتر اول شخص بوده است. پس از موفقیت چشمگیر Overwatch و Counter-strike Global Offense که هر دو تعداد بسیار زیادی از طرفداران را در سرتاسر جهان به خود جذب کرده بودند، Riot games درصدد ساخت بازی‌ای در همین ژانر برآمد که عناصری از هر دو بازی ذکرشده را در خود جای‌داده باشد. بهتر است اول تفاوت دو بازی Overwatch و CS:GO را بررسی کنیم.

Counter همان شوتر قدیمی و کلاسیک مورد انتظار شما است که به اصول خود پایبند بوده و بعد از چندین سال، در ذات خود همان بازی‌ای است که در کودکی شمارا میخکوب صفحه کامپیوتر می‌کرد. دو تیم ۵ نفره که یکی از آن‌ها به نام Terrorist و دیگری Counter-Terrorist معروف‌اند. وظیفه تروریست‌ها بمب‌گذاری در محل مشخص از نقشه و اطمینان از منفجرشدن آن است حال‌آنکه Counter ها باید از این امر جلوگیری کنند. هر راند با منفجرشدن بمب، خنثی شدن بمب و یا کشته شدن تمامی افراد یک تیم به پایان می‌رسد و بسته به قوانین بازی، تیمی که تعداد مشخصی راند را ببرد، به‌عنوان پیروز میدان شناخته می‌شود. نکته مهم این است که کاراکتر شما در این بازی کاملاً شبیه به کاراکترهای دیگر است و هیچ قابلیت منحصربه‌فردی ندارد. تنها تفاوت در سلاح‌های مختلفی است که خریداری می‌کنید.

Overwatch در نقطه‌ی مقابل، هر کاراکتری که انتخاب کنید مانند بازی League of Legends یا Dota، قابلیت‌های مختلف منحصربه‌فردی دارد و همین‌طور سلاح‌های هر کاراکتر مختص به خودش است و نیازی به خریدن سلاح یا مهمات ندارید. نقشه‌های Overwatch و همین‌طور مأموریت اصلی برای پیروزی در هر نقشه متفاوت است. برای مثال در برخی نقشه‌ها باید محموله‌ای را به مقصد برسانید و تیم مقابل باید از این امر جلوگیری کند. یا در یک نقشه به‌خصوص باید کنترل نقاطی را برای مدت‌زمان مشخص در دست بگیرید و هر تیمی که تعداد بیشتری را تحت اختیار داشته باشد، برنده میدان می‌شود.

 Valorant

حال به سراغ بازی Valorant می‌رویم که تلفیقی از این دو بازی است. اصول اولیه بازی و قوانین و نقشه‌ها کاملاً شبیه به Counter است اما از طرفی هر کاراکتر بازی که Agent نامیده می‌شوند، قابلیت‌های خاصی دارند. درواقع فرض کنید که اگر کاراکترهای Counter هرکدام متفاوت از دیگری بوده و چیزی متفاوت برای تیم ارائه می‌دادند. می‌توان گفت درزمینهٔ الهام گیری، کلیت بازی از Counter و شخصیت‌های متفاوت بازی از Overwatch الهام گرفته‌اند. قوانین بازی نیز کاملاً شبیه به Counter است. دو تیم ۵ نفره که یک تیم وظیفه بمب‌گذاری و دیگری وظیفه دفاع را دارد. نقشه‌های مختلف بازی نسبتاً برای 10 نفر بازیکن، اندازه مناسبی دارند و برخی از آن‌ها به‌جای دو محل، سه محل برای بمب‌گذاری دارند. همین‌طور نقاطی به نام Teleporter تعبیه‌شده است که به‌سرعت از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقلتان می‌کند هرچند در صورت استفاده، هشداری به تیم دشمن داده می‌شوند که از موقعیت شما مطلع شوند. سلاح‌های بازی کلاس‌بندی ساده‌ای دارند. از مسلسل‌های معمولی تا شاتگان ها و اسنایپرهای دوربین‌دار که در هر دسته بین ۲ تا ۴ سلاح مختلف وجود دارد. برای خرید سلاح مانند Counter به پولی که هر راند برایتان شارژ می‌شود احتیاج دارید و درصورتی‌که راند قبلی را پیروز شده باشید، مقدار پول بیشتری برای راند بعد خواهید داشت. تا اینجا هر چه گفتیم تفاوت چندانی با Counter نداشت. سلاح‌های بازی باوجوداینکه کلاس‌بندی شبیه به Counter دارند اما تفاوت‌های جزئی هم دارند. برای مثال مسلسل‌ها همگی قابلیت نشانه‌گیری از روی مگسک را در اختیارتان قرار می‌دهند و همچنین خبری از دسترسی به نارنجک‌های دستی و یا Flash و Smoke به‌صورت عمومی نیست که در ادامه راجع به آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

اما کمی در مورد Agent های مختلف در داخل بازی صحبت کنیم. در حال حاضر 11 کاراکتر مختلف در بازی وجود دارد که با ساختن اکانت بازی به ۵ تا از آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید و برای باز کردن بقیه آن‌ها باید بازی کنید و امتیازهایی به دست آورده و مأموریت‌های مخصوص به هرکدام را انجام دهید. هر Agent چهار عدد قابلیت منحصربه‌فرد دارد به همراه یک قابلیت اصلی (ultimate). قابلیت‌های معمولی را باید از فروشگاه در ابتدای بازی، در کنار سلاح‌هایی که می‌خرید شارژ کنید. برخی از این قابلیت‌ها مانند Smoke عمل کرده و نقشه را در نقاطی که می‌خواهید دفاع کنید، از دید خارج می‌کنند تا دشمنان برای حمله از آن ناحیه تجدیدنظر کنند. یا یکی از کاراکترها که متخصص مواد منفجره است به نارنجک‌هایی که بسیار کشنده هستند دسترسی دارد و همچنین Ultimate او اجازه استفاده از یک موشک‌انداز بزرگ با شعاع تخریبی بالا را به او می‌دهد. کاراکتری در بازی وجود دارد که در کنترل کردن نقشه بازی بسیار کارآمد است و باکار گذاشتن دوربین‌ها و تله‌هایی در جای‌جای نقشه، به پیشروی و دفاع از منطقه‌های مختلف کمک می‌کند. از این حیث تنوع قابلیت‌های موجود در بازی بسیار خوب است و جذابیت بازی را برایتان چند برابر می‌کند. همچنین سعی شده است Agent ها را در کلاس‌بندی‌های مختلف مانند Duelist, infiltrator, Sentinel و Controller تقسیم‌بندی کرده‌اند تا عناصری از بازی Overwatch هم در بربگیرد. اینکه کدام Agent به سلیقه شما نزدیک‌تر باشد و او را برای بازی کردن و حرفه‌ای شدن انتخاب کنید خود عمق بیشتری نسبت به Counter به بازی می‌دهد و شمارا به بازی کردن ترغیب می‌کند. همین‌طور قوانین ساده بازی و مجانی بودن آن، خود می‌تواند دلیلی برای پرطرفدار شدن آن باشد.

 Valorant

گیم پلی بازی نرم و روان است و سلاح‌ها و شلیک کردن با آن‌ها احساس خوبی به شما می‌دهد. درواقع موتور Unreal Engine 4 که بازی با آن ساخته‌شده است سنگ تمام گذاشته است. برای خوب شلیک کردن و قلق گیری هر سلاح، نیازمند تمرین زیاد خواهید بود اما هنگامی‌که به سطح حرفه‌ای رسیدید، بازی به‌خوبی پاسخ زحماتتان را با حس خوبی که به شما القا می‌کند، می‌دهد. ازنظر باگ و مشکلات فنی بازی کاملاً روان است و در تجربه شخصی خود، باگ چندانی تجربه نکردم به‌جز یک مورد که در برخی راندها HUD شما به‌طور کامل حذف می‌شود و منجر می‌شود هیچ اطلاعاتی از میزان سلامتی و زره خود و همین‌طور قابلیت‌ها و تعداد فشنگ‌ها نداشته باشید که آزاردهنده است. از حیث زمان منتظر بودن برای بازی کردن هم، بازی قابل‌قبول است و مدت زیادی شمارا منتظر نمی‌گذارد؛ اما شاید پس از چند ساعت بازی، گیم پلی برای شما خسته‌کننده شود و حوصله‌ی شمارا سر ببرد خصوصاً اگر تیم برتر میدان نباشید و راندها را یکی پس از دیگری ببازید.

بازی ازلحاظ گرافیکی و بصری قابل‌قبول است. نمی‌توان گفت که در حد و اندازه عناوینی مانند Call of Duty و یا Rainbow six است اما جلوه‌های کارتونی و خوش آب و رنگی دارد که به چشم زیبا می‌آید و همین‌طور سخت‌افزار چندان قوی‌ای برای اجرای روان لازم ندارد که خود نقطه قوت ای به‌حساب می‌آید و طیف گسترده‌تری از افراد می‌توانند بازی را امتحان کنند. انیمیشن کاراکترها واقع‌گرایانه است و قابلیت‌هایشان ازلحاظ بصری، به‌خوبی و با جزییات زیاد ارائه می‌شوند. برای تمامی سلاح‌ها Skin های مختلفی طراحی‌شده که با گذر زمان نیز به تعداد آن‌ها روزبه‌روز افزوده می‌شود. نکته‌ای راجع به Skin ها این است که به‌جز گران‌ترین آن‌ها که در رده Legendary قرار می‌گیرند، بقیه Skin ها چندان چنگی به دل نمی‌زنند و قیمت‌گذاری آن‌ها کمی غیرمنصفانه است. خصوصاً برای بازیکنان کشور ما که باید ابتدا ارز خارجی برای خرید تهیه کنند. همچنین بازی دسترسی به این Skin ها را فقط در صورت خریدن آن‌ها به شما می‌دهد و در صورت بازی کردن، به‌جز Agent های جدید، دسترسی به Skin را به شما نمی‌دهد و به‌نوعی منبع اصلی درآمد بازی همین Skin ها هستند. درنهایت نکته‌ای ناامیدکننده این است که باوجود Agent های مختلف، هیچ‌گونه Skin ای برای آن‌ها در بازی فعلاً وجود ندارد و جای تأسف دارد چراکه پتانسیل بالایی در این امر وجود دارد و Riot games هم در بازی League of Legends توانایی طراحی Skin های بسیار زیبا را به ما نشان داده است.

 Valorant

کمی هم از داستان و دنیای بازی بگوییم. باوجوداینکه تمرکز اصلی در این‌گونه بازی‌ها داستان نیست اما شرکت سازنده، این قسمت را خالی نگذاشته و داستانی هرچند جزئی را در بازی جای‌داده است. بازی در آینده زمین اتفاق می‌افتد که رویدادی به نام First light در آن رخ‌داده است. این رویداد بر تمامی رویدادهای دنیا اثر می‌گذارد و فنّاوری‌های جدیدی را در اختیار انسان‌ها و دولت‌های مختلف قرار می‌دهد. همین‌طور First light باعث شد بعضی افراد قدرت‌های جدیدی به دست آورند که Radiant نام دارند و به‌اندازه‌ای برای کل دنیا خطرناک هستند که ارگانی به نام Valorant تشکیل شد و با استخدام کردن افرادی بااستعدادهای خاص برای مقابله با Radiant ها فعالیت می‌کنند تا از نابودی دنیا توسط آن‌ها جلوگیری کنند.

مانند هر بازی آنلاین دیگر که شمارا در تقابل با افراد واقعی قرار می‌دهد، این تجربه می‌تواند آزاردهنده و یا برعکس لذت‌بخش باشد. شاید بهتر باشد با چند نفر از دوستان خود بازی کنید تا تجربه بهتری از بازی داشته باشید. ممکن است تمامی افرادی که ملاقات می‌کنید، با شما هم‌فکر نبوده و باعث عصبانیت شما شوند و بازی را برای شما تبدیل به جهنمی سوزان کنند!

نوشته نقد و بررسی بازی Valorant اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.