تاریخ انتشار : دوشنبه 16 ژانویه 2023 - 12:33
کد خبر : 506102

نکات مهم برای شناختن ماشین آلات صنایع غذایی

نکات مهم برای شناختن ماشین آلات صنایع غذایی

ماشین آلات صنایع غذایی در صنعت غذا و در بخش کلان‌تر در اقتصاد جهان حائز اهمیت فراوانی است. این ماشین آلات در  کارخانه ها، کارگاه‌ها و زمین‌های کشاورزی کاربرد دارند و نقش مهمی در  تولید مواد غذایی ایفا می‌کنند. امروزه مجموعه فوداتیس با پیشرفت تکنولوژی، افزایش جمعیت و  تقاضای بالا در ارائه این ماشین الات

ماشین آلات صنایع غذایی در صنعت غذا و در بخش کلان‌تر در اقتصاد جهان حائز اهمیت فراوانی است. این ماشین آلات در  کارخانه ها، کارگاه‌ها و زمین‌های کشاورزی کاربرد دارند و نقش مهمی در  تولید مواد غذایی ایفا می‌کنند. امروزه مجموعه فوداتیس با پیشرفت تکنولوژی، افزایش جمعیت و  تقاضای بالا در ارائه این ماشین الات و تسریع عرضه صنایع غذایی پیشگام می‌باشد.

تاریخچه‌ای جذاب از کاربرد ماشین آلات صنایع غذایی

شواهد باستان شناسی نشان می‌دهد که انسان‌ها از همان زمان سعی داشتند با روش‌های مختلف مانند خشک کردن مواد با روش‌های مختلف، تخمیر(تجزیه شیمیایی یک ماده توسط باکتری‌ها، مخمرها یا سایر میکروارگانیسم‌ها، که معمولاً شامل جوشاندن و انتشار گرما می‌شود)، برشته کردن، دود کردن و بخارپز کردن  و آسیاب کردن که از طریق سنگ و چوب و به شکل دستی ساخته می‌شد عملیات آماده کردن غذا را تسریع ببخشند.

با گذز زمان در قرن نوزدهم،  ظروف شیشه‌ای چوب پنبه‌دار تقویت‌شده با سیم و موم آب‌بندی با نگهداری در آب جوش که توانایی حفظ سوپ، میوه‌ها و محصولات لبنی را در میان سایر غذاها داشت به وجود آمد و ماشین آلات صنایع غذایی را ترغیب به ساخت آن کرد.

سازنده این ظروف همچنین یک اتوکلاو (محفظه‌ای قوی و گرم شده که برای واکنش‌های شیمیایی با استفاده از فشارها و دماهای بالا مثل استریل کردن با بخار که همان قوطی کنسرو است را ساخت.

گام بزرگ دیگری در تکامل ماشین آلات کشاورزی در سال 1864 با کشف پاستوریزاسیون توسط لوئی پاستور رخ داد. این روش از گرما برای از بین بردن عوامل بیماری زا در شیر، آب میوه و … با استفاده از دستگاه‌های خاص به کار گرفته شد.

امروزه از ماشین‌های مدرن پرسرعت و بسیار کارآمد برای پردازش بخش عمده‌ای از مواد غذایی جهان استفاده می‌شود. با اندازه‌گیری دقیق، خرد کردن، مخلوط کردن، پوشش دادن و بسته‌بندی اقلام غذایی، این تجهیزات به عنوان یک واحد مستقل عمل می‌کنند که ضایعات را به‌طور موثر به حداقل می‌رساند.

انواع ماشین آلات صنایع غذایی بر اساس کاربرد

فرآیند تولید  ماشین آلات به طور عمده به دو مرحله تقسیم می‌شود: پیش پردازش (فرآوری مواد، تولید و فرآوری مواد غذایی) و پس پردازش (توزیع، پر کردن و بسته بندی).

به طور کلی در صنعت غذا نیاز به ماشین آلاتی جهت: آماده سازی، جابجایی و بسته بندی است تا اجرای عملیات واحدهای مختلف لازم در طول یک چرخه کامل تولید، مانند جداسازی، پخت، اختلاط، انجماد، شستشو و آب بندی، به درستی انجام شود. این تجهیزات برای تولید مواد غذایی و محصولات غذایی از جمله محصولات نانوایی تا نوشیدنی و لبنیات استفاده می‌شود. تجهیزات فرآوری مواد غذایی را می‌توان برای رسیدگی به محصولات جامد، نیمه جامد و مایع، به صورت دسته‌ای یا پیوسته، بسته به نیاز عملیات، طراحی کرد و ساخت.

به طور کلی ماشین آلات صنایع غذایی با توجه به نوع کاربردی که دارند شامل: ماشین آلات و تجهیزات قنادی، کافی شاپ، آشپزخانه های صنعتی و آماده سازی محصولات هستند.

پروسه ماشین آلات و آماده سازی که با توجه به مواد اولیه استفاده می‌شوند شامل پنج بخش: مرطوب کردن،  خشک کردن و تمیز کردن و مرتب سازی و سیستم مکانیکی است.

  • فرآیند مرطوب کردن شامل: دستگاه ضدعفونی و استریل، تمیزکننده‌های اولتراسونیک، مخازن خیس / شناور، دستگاه شستشو و سیستم شستشوی اسپری است.
  • فرآیند خشک کردن که شامل ماشین‌های غربالگری، طبقه بندی کننده هوا، جداکننده مغناطیسی است.
  • ماشین آلات صنایع غذایی پوست کشی شامل  غلطک،  مخزن فشار، تیغه ثابت و چرخان و کوره هستند.
  • دستگاه مرتب سازی شامل: دستگاه غربال،  سیستم‌های مرتب سازی بینایی ماشین، نقاله زنجیری مرتب سازی، جدا کننده دیسک است.
  • ماشین آلات صنایع غذایی مکانیکی شامل دستگاه‌های خرد کردن مانند سنگ شکن رول و فکی، آسیاب فشار، صاف کننده‌ها، دستگاه‌های برش مانند چاقو / تیغه،  چرخ گوشت، اره‌های باند هستند. در این بین فرآیندهای مکانیکی مانند جمع شدن یا تشکیل اکستروژن باعث افزایش متوسط ذرات ماده غذایی جامد می¬شود. تجهیزات شامل اکسترودرهای دو پیچ، اکسترودرهای غیر حرارتی، اکسترودرهای یخچال اکسترودرهای تک پیچ ، تجهیزات گلوله‌ای، درام‌های چرخان، قابلمه‌های چرخشی هستند.

نکات مهم برای شناختن ماشین آلات صنایع غذایی

چرا باید از ماشین آلات صنایع غذایی مدرن استفاده کنیم؟

استفاده از ماشین آلات و تجهیزات صنایع غذایی شامل مزایایی زیادی است که در زیر به بررسی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم:

استاندارد سازی ماشین آلات

استانداردهای ماشین آلات صنایع غذایی شامل رعایت بهداشتی، حفاظت، استریل کردن باید توسط شرکت‌های فعال در صنایع غذایی رعایت و لحاظ گردد.

ایمنی

ایمنی مورد اولیه و مهم در تجهیزاتی مربوط به ماشین آلات صنایع غذایی هستند. تجهیزات مورد استفاده در صنایع غذایی همیشه با در نظر گرفتن ویژگی‌های ایمنی خاصی طراحی شده‌اند.

 

 

کارایی

در صنعت صنایع غذایی بهتر است از  تجهیزاتی استفاده شود که در برای برآورده کردن اهداف مورد نیاز کسب و کار شما طراحی شده است تا راندمان کار مجموعه شما را افزایش دهد.

ماشین آلات صنایع غذایی در فوداتیس

خرید و فروش ماشین آلات صنایع غذایی به علت تعداد محدود تولید کنندگان و یا تامین کنندگان این محصولات امری دشوار است. شما می‌توانید از طریق سایت فوداتیس به عنوان منبع تولید کنندگان و تامین کنندگان تجهیزات و ماشین آلات صنایع غذایی به راحتی آن‌ها دسترسی داشته باشید و اقدام به خرید ماشین آلات صنایع غذایی کنید.

برای برقراری ارتباط با فوداتیس می‌توانید با کارشناسان و مشاوران ما از طریق آدرس و شماره تلفن‌ و ایمیل زیر در ارتباط باشید.

02128429194

info@foodatis.com

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.