تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دسامبر 2021 - 14:38
کد خبر : 502005

۱۰ ویروس کامپیوتری مخرب تاریخ؛ عزیز میلیارد دلاری

۱۰ ویروس کامپیوتری مخرب تاریخ؛ عزیز میلیارد دلاری

۱۰ ویروس کامپیوتری مخرب تاریخ؛ عزیز میلیارد دلاری ویروس‌های کامپیوتری زمانی موضوعی خنده‌دار بودند و می‌توانستید افراد زیادی را ببینید که به آن‌ها به عنوان سرگرمی نگاه می‌کنند. اکنون چطور؟ اکنون هیچ‌کس..

۱۰ ویروس کامپیوتری مخرب تاریخ؛ عزیز میلیارد دلاری

ویروس‌های کامپیوتری زمانی موضوعی خنده‌دار بودند و می‌توانستید افراد زیادی را ببینید که به آن‌ها به عنوان سرگرمی نگاه می‌کنند. اکنون چطور؟ اکنون هیچ‌کس نمی‌تواند به یک ویروس کامپیوتری بخندد یا آن را مضحک بنامد. ظاهراً ویروس‌ها اکنون سخت مشغول گرفتن انتقامشان از ما هستند!

در حال حاضر روزانه بیش از ۳۵۰ هزار ویروس کامپیوتری مختلف کشف می‌شوند و سیستم‌های کامپیوتری را تحت تاثیر قرار می‌دهند. ارزیابی می‌شود که به صورت میانگین این ویروس‌ها سالانه نزدیک به ۵۵ میلیارد دلار خسارت به بار آورند ولی در تاریخ کوتاه عصر رایانه ما شاهد دوره‌هایی هستیم که حتی وضعیت از این هم بغرنج‌تر شده است.

در این مقاله ما به همین دوره‌ها سفر خواهیم کرد و ویروس‌ها را براساس تخریبی که به ثمر رسانده‌ و خسارت مادی که وارد کرده‌اند، رتبه‌بندی خواهیم کرد. پیش از آن که شروع کنیم توجه کنید که ما از کلمات «ویروس» و «کرم» برای اشاره به یک موضوع و پدیده استفاده خواهیم کرد.

این دو واژه مفهوم‌های متفاوتی دارند ولی از آن‌جایی که اکثر کاربران آن‌ها را یکی در نظر می‌گیرند، ما نیز اصراری بر تغییر شرایط نخواهیم کرد.

۱۰. کرم Sasser

۱۰ ویروس مخرب تاریخ

این کرم توسط یک دانشجوی ۱۷ ساله آلمانی به نام سون جاشان (Sven Jaschan) زمانی که در رشته علوم کامپیوتر تحصیل می‌کرد، نوشته شد. او در سال ۲۰۰۴ بعد از انتشار جایزه ۲۵۰ هزار دلاری برای بازداشت در سن ۱۸ سالگی دستگیر شد.

یکی از دوستان او طی این دوره به مراجع قانونی اطلاع داد جاشان نه تنها مسئول کرم Sasser است بلکه حمله مخرب کامپیوتری Netsky.AC را نیز نوشته است. به هر حال به دلیل سن پایین، محکومیت او به حالت تعلیق درآمد.

به گزارش برخی از رسانه‌ها کرم‌ مذکور خسارتی بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار به بار آورده است ولی اگر بخواهیم این خسارت را دقیق‌تر در نظر بگیریم سرانجام به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسیم که باز هم رقم سرسام‌آوری است و می‌تواند در رتبه ۱۰ فهرست ما جا بگیرد.

۹. ویروس CryptoLocker

۱۰ ویروس مخرب تاریخ

خوشبختانه حملات باج‌افزارهایی مانند ویروس CryptoLocker از سال ۲۰۱۷ میلادی کاهش قابل توجهی یافته‌اند ولی پیش از آن، این ویروس ۲۵۰ هزار دستگاه را آلوده کرد.

ویروس یاد شده با رمزگذاری اطلاعات شخصی افراد از دست‌یابی آن‌ها به این اطلاعات جلوگیری می‌کرد و از آن‌ها درخواست می‌کرد که برای دسترسی دوباره، تراکنش نمایش داده شده را انجام دهند.

  • معرفی بهترین آنتی ویروس ها برای ویندوز
  • نحوه پاک کردن ویروس و بدافزار از روی گوشی هوشمند

سازندگان این ویروس از یک کرم بات‌نت موسوم به Gameover Zeus برای تهیه و ارسال کپی‌های CryptoLocker استفاده می‌کردند. به گفته شرکت امنیتی Sophos هر حمله چنین باج‌افزاری خسارت تقریبی ۱۳۳ هزار دلار را منجر می‌شود.

با توجه به ۵۰۰۰ شرکتی که سازندگان این ویروس به آن‌ها حمله کردند، می‌توان حدس زد که CryptoLocker عدد سرسام‌آور ۶۶۵ میلیون دلار خسارت را منجر شده است.

۸. کرم Slammer

۱۰ ویروس مخرب تاریخ

کرم SQL Slammer با آلوده کردن ۲۰۰ هزار کامپیوتر در سال ۲۰۰۳ تقریباً خسارتی بالغ بر ۷۵۰ میلیون دلار را در کارنامه بدنام خود ثبت کرده است. این ویروس به شکل خودکار و تصادفی آدرس‌های آی‌پی را انتخاب می‌کرد بنابراین نمی‌شد تشخیص داد که هدف بعدی آن چه کامپیوتر یا موسسه‌ای خواهد بود.

با این وجود، روند انتشار این ویروس از این نیز هوشمندتر بود. پس از آلوده کردن یک دستگاه، با استفاده از رخنه‌های موجود، ماشین‌های احتمالی بعدی را هم هدف قرار می‌داد و به این طریق می‌توانست زنجیره‌ای عظیم از قربانیان را درگیر کند.

ویروس مذکور با استفاده از رایانه قربانیان، چندین حمله DDoS را هم انجام داد که حجم قابل ملاحظه‌ای از اینترنت را اشکال کرد و ترافیک اینترنت را کاهش داد.

دامنه قربانیان این ویروس حتی از اشخاص عادی هم فراتر رفت و بانک‌های ایالات متحده و کانادا را هدف قرار داد و سبب از کار افتادن موقت دستگاه‌های خودپرداز شد.

در حالی که تصور می‌شد این ویروس به پایان کار خود رسیده است، بار دیگر بیش از ۱۰ سال بعد در ۲۰۱۶ میلادی آی‌پی‌های متعلق به کشورهای اوکراین، چین و مکزیک میزبان دوباره این حملات بودند. در نتیجه می‌توان خسارت کل این ویروس را ۱.۲ میلیارد دلار و اولین ویروس میلیارد دلاری این فهرست در نظر گرفت.

۷. ویروس Code Red

۱۰ ویروس مخرب تاریخ

این ویروس که اولین بار در سال ۲۰۰۱ مشاهده شد، توانست ۹۷۵ هزار میزبان را در سال‌های اولیه اوج‌گیری اینترنت آلوده کند. بعد از آلوده شدن کامپیوتر به این ویروس، عبارت «توسط چینی هک شد!» در تمام صفحه‌های وب آلوده شده نمایش داده می‌شد و حافظه هر دستگاه را به صورت کامل در حالت اجرا قرار می‌داد.

نهایتاً نیز هیچ اثری از این ویروس در حافظه باقی نمی‌ماند. با این حال عواقب این حمله به خوبی اثرات خود را نشان می‌داد و برای اثبات آن می‌توانیم به خسارت ۲.۴ میلیارد دلاری آن اشاره کنیم.

این ویروس نیز مانند مورد قبل از طریق حمله DDoS از سمت دستگاه‌هایی که آلوده شده بودند، خسارت بسیاری را وارد نمود و حتی وب‌سایت کاخ سفید ایالات متحده را وادار کرد که آدرس آی‌پی خود را برای جلوگیری از نفوذ تغییر دهد.

۶. ویروس Zeus

۱۰ ویروس مخرب تاریخ

ویروس مذکور یک ابزار سرقت حرفه‌ای است که در سال ۲۰۰۷ روی وب منتشر شد و به مرور زمان در حملات بسیار مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۲۰۱۰ ارزیابی شد که احتمالاً ۸۸ درصد از تمام حمله‌های انجام شده به فهرست شرکت‌های Fortune 500، ۲۵۰۰ سازمان و ۷۶ هزار کامپیوتر در ۱۹۶ کشور دنیا از این ابزار استفاده کرده‌اند.

این بات‌نت مجموعه‌ای از نرم‌افزارها را تشکیل می‌داد که در کنار همدیگر کار می‌کردند تا یک ماشین ریموت تحت نام Bot Master را شکل دهند. اکنون می‌دانیم که این بات‌نت برای اولین بار در اروپای شرقی توسعه یافت و به انتقال پول به حساب‌های بانکی مخفی کمک می‌کرد.

اغلب افرادی که در توسعه و استفاده از این ویروس نقش داشتند، در سال ۲۰۱۰ در ایالات متحده آمریکا دستگیر شدند. با این حال با وجود دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر هنوز هم برخی از کدهای منبع Zeus در کرم‌ها و ویروس‌های جدیدتر به کار می‌روند.

این ابزار به صورت رسمی ۱۰۰ میلیون دلار به سوژه‌های خود خسارت وارد کرد ولی اگر اسناد از دست رفته، حذف شده و سرقت‌هایی ثبت نشده را نیز در نظر بگیریم، به رقم ۳ میلیارد دلار می‌رسیم که با اعمال نرخ تورم حتی به ۳.۷ میلیارد دلار هم می‌رسد.

۵. ویروس WannaCry

۱۰ ویروس مخرب تاریخ

WannaCry یک ویروس یا دقیق‌تر، باج‌افزار است که فایل‌های موجود روی حافظه محلی یا حتی حافظه ابری دستگاه شما را برای دریافت پول گروگان می‌گیرد. این باج‌افزار در بیش از ۱۵۰ کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته و کسب و کارها، بیمارستان‌ها و سازمان‌های دولتی بی‌شماری را با مشکل مواجه کرده است.

مشخصاً هر شخص یا سازمانی که در برابر پرداخت باج درخواست شده مقاومت کند، تمام محتویات سیستم خود را از دست می‌دهد و باید آن را از نو دوباره بسازد. بدافزار مذکور در مدت کوتاهی به ۲۰۰ هزار کامپیوتر مختلف در سراسر جهان نفوذ کرد تا سرانجام یک محقق امنیتی ۲۲ ساله انگلیسی راهی برای متوقف کردن آن پیدا کرد.

WannayCry بیشتر کامپیوترهایی را هدف قرار می‌داد که از سیستم عامل‌های خارج از رده استفاده می‌کردند، به همین دلی پیشنهاد می‌شود که همیشه از نسخه‌های جدید سیستم عامل‌ها استفاده کنید و به‌روزرسانی‌های مربوطه را انجام دهید.

۴. ویروس ILOVEYOU

۱۰ ویروس مخرب تاریخ

این ویروس در سال ۲۰۰۰ راهکاری جالب را در پیش گرفت. اگر کسی به شما یک نامه عاشقانه ارسال کند چه تصوری در لحظه اول خواهید داشت؟ مسلماً این‌طور به نظر می‌رسد که با یک نامه متنی عادی بی‌ضرر مواجه هستید.

ILOVEYOU از همین روش برای پخش و انتشار استفاده می‌کرد و بعد از آلوده کردن یک کامپیوتر، بلافاصله سایر آدرس‌های ایمیل موجود در آن کامپیوتر را نیز هدف قرار می‌داد.

این ویروس در همان سال نزدیک به ۱۰ میلیون رایانه را از طریق همین روش آلوده کرد. «اونل در گوزمن» (Onel de Guzmanّ) دانشجوی فیلیپینی سازنده این ویروس بود. او که در مضیقه مالی قرار داشت، این ویروس را ایجاد کرد تا به سادگی و به رایگان بتواند از خدمات آنلاینی که دوست دارد، استفاده کند.

طبق گزارش‌ها او اصلاً پیش‌بینی نمی‌کرده است که این ویروس به این صورت به شکلی جهانی منتشر شود و میلیون‌ها رایانه را آلوده کند. این ویروس اکنون با نام «نامه عاشقانه»‌ هم شناخته می‌شود و بسیاری از کاربران هرگز آن را فراموش نخواهند کرد. این ویروس احتمالاً طی بازه فعالیت خود، ۱۵ میلیارد دلار خسارت به بار آورده است.

۳. ویروس Klez

۱۰ ویروس مخرب تاریخ

Klez از لحاظ خسارتی که به جای گذاشته است، سومین ویروس مخرب تاریخ محسوب می‌شود. این ویروس تقریباً ۲۰ میلیارد دلار آسیب بر جای گذاشته است که به هیج عنوان قابل هضم نیست؛ اما چگونه؟ در حقیقت ویروس یاد شده در سال ۲۰۱۱ موفق شد ۷.۲ درصد از تمام کامپیوترهای موجود یا ۷ میلیون رایانه شخصی را آلوده کند.

این کرم رایانه‌ای با ارسال ایمیل‌های جعلی از سمت فرستندگانی که کاربران به آن‌ها اعتماد داشتند، سعی می‌کرد عادی جلوه کند و به این طریق فرصتی برای آلوده کردن دستگاه‌ها به دست آورد.

همانند سایر ویروس‌ها و کرم‌ها، Klez نیز به شکل‌های گوناگونی کامپیوترها را آلوده می‌کرد و به خرابکاری مشغول می‌شد. برای مثال کپی کردن، پخش شدن در شبکه و پاک کردن فایل‌ها از جمله روش‌های عمل و انتشار این ویروس بود. گفتنی است که نسخه‌های جدیدتر این ویروس سطح تخریب‌پذیری بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی داشتند و هر بار خطرناک‌تر ظاهر می‌شدند.

۲. ویروس Sobig

۱۰ ویروس مخرب تاریخ

همان‌طور که اسم این ویروس نیز اشاره می‌کند، خسارت‌های وارده از سمت Sobig باورکردنی نیست. این ویروس با حمله به قسمت‌های زیادی از جهان نظیر کانادا، انگلستان، ایالات متحده، اروپا و کشورهای آسیایی، ۳۰ میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشت.

طی مدت زمان بسیار کوتاهی، نسخه‌های زیادی از این ویروس با نام‌های مجزا مانند Sobig.A و Sobig.F شروع به انتشار کردند. نسخه نهایی بیشترین مقدار خسارت را به جای می‌گذاشت و در سال ۲۰۰۳ به یک نگرانی جدی تبدیل شده بود.

ویروس مذکور توانست شرکت‌های بی‌شماری را تحت تاثیر قرار دهد. برای نمونه آژانس هواپیمایی Air Canada یکی از قربانیان این ویروس بود که حین آلودگی تداخل‌های شدیدی را تجربه کرد و سیستم‌هایش از کار افتاد.

جالب است بدانید با وجود خسارت سنگین و نگرانی‌های بزرگی که این ویروس ایجاد کرد، هرگز خالقش دستگیر نشد و شاید هنوز هم در دنیای آزاد در حال قدم زدن یا خلق ویروس‌های جدیدتر باشد.

۱. کرم Mydoom

۱۰ ویروس مخرب تاریخ

بیشترین خرابی و خسارت ناشی از یک ویروس در تاریخ مربوط به Mydoom است که در سال ۲۰۰۴ جهان را به لرزه درآورد. این ویروس در آن سال ۳۸ میلیارد دلار خسارت را رقم زد که با احتساب تورم، امروزه برابر با ۵۲.۲ میلیارد دلار است. هیچ ویروس، کرم و بدافزاری در تاریخ نتوانسته‌اند تا این اندازه تخریب‌پذیر ظاهر شوند.

Mydoom که در اصل یک کرم تلقی می‌شود و امروزه با نام Novarg هم آن را می‌شناسیم، از طریق ایمیل پخش می‌شد و در دوره‌ای کوتاه مسئول ارسال ۲۵ درصد از تمام پیام‌های الکترونیک این‌چنینی در جهان بود.

  • معروف ترین هکر های کلاه سیاه تاریخ؛ سرگردان در میان کدها

ویروس Sobig را که هنوز فراموش نکرده‌اید؟ Mydoom نیز از همان روش استفاده می‌کرد. این ویروس با استخراج آدرس‌های ایمیل ذخیره شده در کامپیوترهای آلوده، به کاربران بسیاری دسترسی داشتند که می‌توانستند مورد هجوم قرار بگیرند. کامپیوترهای آلوده شده نیز به عنوان بات‌نت برای حملات DDoS آماده می‌شدند که پیش از این بارها تا به این‌جا در مقاله به این موضوع اشاره کرده‌ایم.

این حملات با هدف خاموش کردن سرور یا وب‌سایت مورد نظر انجام می‌شدند. Mydoom حتی امروز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ۱ درصد از ایمیل‌های فیشینگ جهان را به آن نسبت می‌دهند. از آن‌جایی که روزانه نزدیک به ۳.۵ میلیارد ایمیل فیشینگ در سراسر جهان ارسال می‌شود، نباید این آمار را نباید دست‌کم بگیرد.

به این ترتیب اکنون ۱۶ سال بعد از تولد این ویروس، سالانه ۱.۲ میلیارد کپی از این Mydoom دستگاه‌ها را آلوده می‌کنند. با وجود جایزه ۲۵۰ هزار دلاری برای دستگیری سازنده این ویروس، هنوز هیچ اطلاعاتی از او در دست نیست؛ به نظر می‌رسد باید بیشتر حواسمان را جمع کنیم!

منبع: HP

👍🏻 👎🏻منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.