تاریخ انتشار : یکشنبه 6 مارس 2022 - 22:49
کد خبر : 503189

آموزش ادیت عکس پرتره با لایت روم – راهنمای گام به گام و تصویری

آموزش ادیت عکس پرتره با لایت روم – راهنمای گام به گام و تصویری

آموزش ادیت عکس پرتره با لایت روم – راهنمای گام به گام و تصویری یکی از نرم‌افزارهای معروف ویرایش عکس، Lightroom است. این نرم‌افزار توسط کمپانی Adobe طراحی شده و برای برخی امور بهتر از فتوشاپ است. در ای..

آموزش ادیت عکس پرتره با لایت روم – راهنمای گام به گام و تصویری

یکی از نرم‌افزارهای معروف ویرایش عکس، Lightroom است. این نرم‌افزار توسط کمپانی Adobe طراحی شده و برای برخی امور بهتر از فتوشاپ است. در این مقاله می‌خواهیم به آموزش ادیت عکس پرتره با لایت روم بپردازیم. یکی از نقاط قوت لایت روم نسبت به فتوشاپ در این است که برای ویرایش کردن عکس‌هایی که با دوربین‌های حرفه‌ای گرفته شده، تنظیمات ساده‌تر و بهینه‌تری دارد. به عبارت دیگر ویرایش عکس در زمان کمتری انجام می‌شود و شاید حاصل کار مطلوب‌تر باشد. در ادامه‌ی مطلب ما را همراهی کنید تا مراحل مهم و اصلی ویرایش کردن عکس پرتره با استفاده از لایت روم را در قالب مثال‌های کاربردی، بررسی کنیم.

ادیت عکس پرتره با لایت روم و ضرورت آن

گاهی اوقات عکاس حرفه‌ای تمام تنظیمات دوربین یا اپلیکیشن عکاسی را بررسی می‌کند و با تنظیمات بهینه، عکس می‌گیرد و در نتیجه عکس با کمترین مقدار ویرایش، کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. اما معمولاً شرایط نور محیط و تنظیمات عکاسی به صورتی نیست که عکس بدون ویرایش کردن، جذابیت لازم را داشته باشد. علاوه بر این بیشتر افراد دوست دارند پس از تهیه کردن عکس پرتره، عیوب چهره را برطرف کنند و زیباتر به نظر برسند. به همین جهت ویرایش کردن عکس کم و بیش ضروری است. به نمونه تصویر زیر توجه کنید تا تفاوت عکس پرتره قبل از ادیت و پس از ادیت، روشن شود:

برای ویرایش عکس و رتوش می‌توانید از فتوشاپ استفاده کنید که نرم‌افزاری جامع و قدرتمند است. اما انتخاب بهینه‌ی دیگری نیز وجود دارد و آن نرم‌افزار Lightroom کمپانی Adobe است. ادوبی این نرم‌افزار را بر اساس نیاز عکاسانی که ابزاری برای ویرایش سریع عکس نیاز دارند، طراحی کرده و لذا مزایایی نسبت به فتوشاپ دارد. توجه کنید که این آموزش اصول کلی ویرایش پرتره را توضیح می‌دهد در حالی که لایت روم برای ویرایش کردن انواع تصویر کاربرد دارد. برای یادگیری کامل کار با نرم‌افزار لایت روم، می‌توانید از دوره آموزشی Lightroom در فرادرس استفاده کنید:

  • آموزش مقدماتی لایت روم Lightroom برای ویرایش تصاویر — کلیک کنید

در آموزش ادیت عکس پرتره با لایت روم، ۱۵ مرحله‌ی ساده و سریع بهینه‌سازی عکس پرتره را به صورت کامل و تصویری مرور می‌کنیم تا شیوه‌ی استفاده از لایت روم و همین‌طور مزایای آن نسبت به فتوشاپ در عرصه‌ی ادیت عکس پرتره روشن شود.

آموزش ادیت عکس پرتره با لایت روم و پریست‌ها

ساده‌ترین و سریع‌ترین روش ادیت عکس پرتره با لایت روم این است که از پیش‌تنظیمات یا پریست استفاده کنید. می‌توانید در مرحله‌ی ایمپورت کردن تعداد زیادی عکس، پریست بهینه‌ای که از قبل تهیه کرده‌اید را روی عکس‌ها اعمال کنید تا برخی امور ویرایش عکس نظیر افزایش غلظت رنگ و بهینه‌سازی روشنایی عکس و کنتراست آن و همین‌طور از بین بردن چین و چروک و جوش پوست و غیره، به صورت خودکار روی تمام عکس‌ها انجام شود. اما روش ایمپورت کردن و اعمال پریست: ابتدا در ماژول LIBRARY، گزینه‌ی Import را انتخاب کنید. سپس در پنل Source یا منبع، فولدر حاوی عکس را باز کنید. در ایمپورت کردن به ۲ نکته دقت کنید:

  • اگر فولدری حاوی فولدرهای زیرمجموعه باشد و بخواهید تصویر بندانگشتی از فایل‌های عکس ارایه شود، می‌بایست تیک گزینه‌ی Include Subfolders را بزنید.
  • دقت کنید که در بالای صفحه گزینه‌ی Add انتخاب شده باشد و نه Copy چرا که در غیر این صورت، عکس‌های تکراری خواهید داشت.

در ادامه روی عکس پرتره کلیک کنید تا انتخاب شود. برای اعمال پریست در زمان ایمپورت کردن عکس، می‌بایست ابتدا پریست مورد نیاز را با جستجو در اینترنت، از وب‌سایت‌های مختلف دانلود کنید. در پنل سمت راست صفحه، تیک گزینه‌ی Apply during import را بزنید و سپس پریست موردنظر را انتخاب کنید. در نهایت روی Import کلیک کنید تا عکس‌ها پس از ویرایشی که در پریست تعریف شده، در لایت روم باز و آماده‌ی ادیت شوند. برای ادامه‌ی ادیت عکس، ماژول Develop را انتخاب کنید. می‌توانید عکس‌هایی که به کمک لایت روم و پریست‌ها، به سرعت بهینه‌سازی و ویرایش شده را توسط نرم‌افزارهای دیگر به آلبوم زیبا و حرفه‌ای تبدیل کنید. برای اطلاعات بیشتر به آموزش ساخت آلبوم سه بعدی در فرادرس توجه فرمایید:

  • آموزش ساخت آلبوم عکس سه بعدی با نرم افزارهای گرافیکی — کلیک کنید

آموزش ادیت عکس پرتره با لایت روم و بهینه کردن توازن رنگ سفید

گام بعدی این است که با توجه به دوربینی که عکس را ثبت کرده، تنظیمات را بهینه کنید. ابتدا عکس را با تنظیمات پیشفرض باز کنید و سپس کلید Alt را نگه دارید تا گزینه‌های موجود در ماژول Develop نمایش داده شود.

گام بعدی اصلاح کردن توازن رنگ سفید یا White Balance است. با توجه به اینکه روشنایی و نورپردازی در محیط‌های مختلف، رنگ متفاوتی دارد، ممکن است عکس پرتره رنگ سفید متعادلی نداشته باشد و کمی گرم یا سرد به نظر برسد. برای تصحیح کردن توازن رنگ سفید، ابزار White Balance را فعال کنید. می‌توانید از شورت‌کات آن که W است برای سرعت بیشتر کار استفاده کنید. در پنل کنار صفحه از اسلایدر Temp برای تنظیم دمای رنگ استفاده کنید. هر چه اسلایدر را بیشتر به سمت راست ببرید، رنگ‌ها گرم‌تر و متمایل به قرمز و زرد می‌شود و در مقابل برای آبی‌تر و سردتر کردن، می‌بایست اسلایدر Temp به چپ جابجا شود. اسلایدر Tint نیز فام رنگ یا ته‌رنگ را تغییر می‌کند. به عنوان مثال اگر عکس به نظر بیش از حد سبز است، می‌توانید فام رنگ را به سمت بنفش تغییر دهید.

آموزش ادیت عکس پرتره و برش آن با لایت روم

یکی از ساده‌ترین کارها در ادیت عکس پرتره این است که بخش‌های اضافی عکس را برش بزنیم و حذف کنیم. برای این منظور از ابزار Crop در بخش basic ماژول Develop استفاده کنید. می‌توانید برای سرعت بیشتر از شورت‌کات ابزار برش که R است، استفاده کنید. کار با ابزار برش در این نرم‌افزار درست شبیه به فتوشاپ و اغلب نرم‌افزارهای ویرایش عکس است. به عبارت دیگر می‌توانید علامت‌های گوشه یا وسط ضلع‌ها را با کلیک و درگ، جابجا کنید و بخشی که می‌بایست برش بخورد را انتخاب کنید.

اگر برش عکس با نسبت ۴ در ۳ یا غیره موردنظر است، نسبت تصویر را در پنل کناری و روبروی Aspect مشخص کنید. براش چرخاندن عکس از اسلایدر Angle در پنل کنار صفحه استفاده کنید.

ویرایش هایلایت و سایه در آموزش ادیت عکس پرتره با لایت روم

معمولاً عکس‌ها از نظر کنتراست و روشنایی، بهینه نیستند، حتی اگر با دقت عکاسی کرده باشید. برای بهبود کیفیت عکس‌ها، در درجه‌ی اول بهتر است مطالعه کنید و مبانی عکاسی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید. فرادرس آموزش‌های مفیدی در این حوزه دارد:

  • آموزش مبانی عکاسی — کلیک کنید

اگر روشنایی همه‌ی نقاط عکس را زیاد کنید، سایه‌ها بیش از حد روشن می‌شوند و عکس حالت بی‌روح پیدا می‌کند. به همین جهت می‌بایست منحنی شدت روشنایی هایلایت‌ها و سایه‌ها را به صورت دستی تغییر دهید و مراقب بخش‌های تاریک و روشن عکس باشید. برای شروع کار در ماژول Develop، پنل Tone Curve را باز کنید. گوشه‌ی سمت چپ و پایین به نقاط تاریک و سایه‌ها مربوط می‌شود و گوشه‌ی بالا و راست به نقاط هایلایت و روشن. منحنی را با دقت و حوصله دستکاری کنید و اثر آن روی عکس را بررسی کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید. می‌توانید از اسلایدرهای پایین منحنی نیز برای بهینه‌سازی استفاده کنید.

بهینه‌سازی رنگ‌های عکس پرتره در لایت روم

در لایت‌روم برای بهبود رنگ‌های عکس، می‌توانید از پنل HSL موجود در ماژول Develop استفاده کنید. در این پنل Hue یا فام رنگ، Saturation یا غلظت رنگ و همین‌طور Luminance یا شدت روشنایی قابل تغییر است. برای هر یک از این موارد، چندین اسلایدر در نظر گرفته شده که هر یک به یکی از رنگ‌ها مربوط می‌شود. به عبارت دیگر در لایت روم بهینه کردن غلظت تک‌تک رنگ‌ها ساده‌تر از اغلب نرم‌افزارهای ویرایش عکس است چرا که برای هر رنگ، اسلایدر مجزا در نظر گرفته شده است. البته در فتوشاپ نیز می‌توانید از پنل Curves برای تغییر منحنی سه رنگ قرمز و آبی و سبز استفاده کنید ولیکن این کار به خصوص برای افراد مبتدی پیچیده‌تر است.

حذف جوش و لکه عکس پرتره به کمک لایت روم

در بهینه‌سازی روشنایی و رنگ‌ها، تغییرات روی تمام نواحی عکس اعمال می‌شود. برای حذف کردن جوش و لکه و چروک صورت، می‌بایست از ابزارهای Dodge و Burn استفاده کنید. این دو ابزار نیز در ماژول Develop قرار دارند. قبل از کلیک روی نقاط موردنظر از عکس، می‌بایست تنظیماتی که در پنل سمت راست صفحه وجود دارد را چک کرده و تنظیمات بهینه انتخاب کنید. سپس روی نقاط موردنظر کلیک کنید.

برای حذف کردن لکه و جوش صورت می‌توانید از ابزار دیگری به اسم Spot Removal نیز استفاده کنید. این ابزار هم در ماژول Develop و ستون سمت راست صفحه قرار دارد. قبل از کلیک روی عکس برای حذف نقاط، دقت کنید که تنظیمات این ابزار را بهینه کنید. اسلایدر Size قطر قلموی حذف نقاط را مشخص می‌کند. اسلایدر Feather میزان نرم و یکنواخت بودن قلمو را مشخص می‌کند و اسلایدر Opacity میزان شفافیت عملکرد قلمو را تعیین می‌کند.

در عکس‌های RAW یا خام و همین‌طور عکس‌های فشرده با فرمت JPG معمولاً نویز وجود دارد. به خصوص اگر روشنایی محیط کم باشد و کیفیت دوربین پایین باشد. در آموزش ادیت عکس پرتره با لایت روم، حذف کردن نویز عکس موضوع مهمی است. از طرف دیگر یک روش دیگر برای کاهش لکه‌ها و چروک پوست، استفاده از ابزار کاهش نویز است. اما نحوه کاهش نویز و در صورت نیاز افزایش وضوح عکس: برای این موارد از پنل Detail در ماژول Develop استفاده کنید. در پنل سمت راست صفحه و بخش Noise Reduction، اسلایدر Detail را به سمت چپ ببرید تا جزئیات ظریف نظیر جوش و چروک کاهش پیدا کند. تنظیمات دیگری نیز برای افزایش وضوح و شارپ کردن و بهبود کنتراست در این پنل وجود دارد که بد نیست امتحان کنید.

سفید کردن دندان به کمک Lightroom

برای زیباتر شدن عکس پرتره و به خصوص زیباتر شدن لبخند، سفید کردن دندان ضروری است. برای این مقصود میتوانید از ابزار Adjustment Brush ماژول Develop استفاده کنید. پس از فعال کردن این ابزار، از منوی کرکره‌ای Effect، گزینه‌ی Teeth Whitening را انتخاب کنید. سپس با قلمو روی دندان‌ها کار کنید تا به میزان کافی سفید شوند. نیازی به دقیق عمل کردن نیست، کافی است Range Mask: Color را انتخاب کنید و مشغول کار شوید.

افکت رژ لب در لایت روم

برای تغییر دادن و زیباتر کردن لب‌ها نیز می‌توانید از ابزار Adjustment Brush استفاده کنید و به جای افکت سفید کردن دندان، از افکت افزایش گرمای رنگ استفاده کنید. تنظیمات Temp یا گرمای رنگ و Tint یا فام رنگ و همین‌طور کنتراست و هایلایت و سایه را در پنل کنار صفحه تغییر دهید و سپس با قلمو مشغول بهینه‌سازی رنگ لب شوید.

روشن و شارپ کردن چشم در لایت روم

در آموزش ادیت عکس پرتره با لایت روم، یک گام مهم دیگر این است که چشم‌ها را با افزایش وضوح و روشنایی، زیباتر کنیم. برای این منظور نیز از Adjustment Brush استفاده می‌شود و اسلایدر Exposure یا پرتوگیری، Sharpness یا وضوح و Contrast یا تضاد و همین‌طور Whites به میزان لازم جابجا می‌شود. در ادامه با قلمو روی چشم‌ها کار کنید.

تار کردن پس زمینه عکس پرتره

دوربین گوشی‌های امروزی و اپ‌های عکاسی، در حالت پرتره به صورت خودکار پس‌زمینه را تار یا Blur می‌کنند. می‌توانید در لایت روم و دیگر نرم‌افزارهای ادیت عکس نیز همین کار را به صورت دستی انجام دهید. در لایت روم با استفاده از ابزار Adjustment Brush این کار امکان‌پذیر است. می‌بایست در تنظیمات این ابزار، قطر قلمو را نسبتاً بزرگ انتخاب کنید و اسلایدر Feather را روی ۱۰ الی ۲۰ درصد و مقدار Clarity را روی منفی ۱۰۰ تنظیم کنید و سپس با قلمو روی نقاط پس‌زمینه کار کنید تا به قدر کافی تار شوند.

ذخیره کردن عکس ویرایش شده در لایت روم

پس از پایان ادیت عکس پرتره با لایت روم، برای ذخیره کردن عکس ویرایش شده، عکس یا عکس‌ها را انتخاب کنید. اگر عکس‌ها متعدد است، بهتر است نما را به حالت شبکه‌ای یا Grid تغییر دهید. پنجره‌ی Export را باز کنید و عکس‌های موردنظر را انتخاب کرده و روی File کلیک کنید. در پنجره‌ی اکسپورت کردن، تنظیمات مهم شامل فولدر خروجی و نحوه‌ی نام‌گذاری فایل‌ها را مشخص کنید و سپس روی دکمه‌ی Export کلیک کنید.

فراموش نکنید که در نرم‌افزار لایت روم، برای مقایسه کردن عکس قبل از ویرایش و عکس ادیت شده، می‌توان از گزینه‌های موجود در گوشه‌ی پایین و چپ استفاده کرد. می‌توانید از شورت‌کات نیز استفاده کنید که همین کار را انتخاب می‌شود. یک روش دیگر مقایسه کردن تغییرات عکس، استفاده از دکمه فلش راست و چپ روی کیبورد است.

در پایان یادآوری می‌کنیم که برای ویرایش کردن عکس، نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد. اگر کار و فعالیت اصلی شما، عکاسی چهره است، بهتر است از نرم‌افزارهای خاص‌تری که برای روتوش عکس طراحی شده، استفاده کنید که طبعاً ساده‌تر و بهینه‌تر از لایت روم خواهد بود. نمونه‌ی آن نرم‌افزار Beautune است که آموزش کار با آن در فرادرس ارایه شده است:

  • آموزش روتوش عکس با نرم افزار Beautune – کلیک کنید

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.