تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 ژانویه 2021 - 12:00
کد خبر : 15761

اسناد قدیمی آب‌وهوای صدها سال پیش به کمک یک اسفنج دریایی ۶۰۰ ساله بازسازی شده است

اسناد قدیمی آب‌وهوای صدها سال پیش به کمک یک اسفنج دریایی ۶۰۰ ساله بازسازی شده است

اسناد قدیمی آب‌وهوای..

اسناد قدیمی آب‌وهوای صدها سال پیش به کمک یک اسفنج دریایی ۶۰۰ ساله بازسازی شده است

دانشمندان با استفاده از یک اسفنج دریایی ۶۰۰ ساله سابقه دمای اقیانوس را در اقیانوس اطلس شمالی نشان دادند که فعالیت‌های آتشفشانی گذشته را نشان می‌دهد و همچنین روند فعلی گرم شدن کره زمین از انتشار دی اکسید کربن و سایر گازهایی که گرما را در جو زمین و اقیانوس‌ها حفظ می‌کنند، نشان می‌دهد.

سوابق دمای فعالیت آتشفشانی گذشته زمین، روند فعلی گرمایش آب‌وهوا را نشان می‌دهد.

تیم تحقیقاتی دانشکده دریایی و علوم جوی دانشگاه میامی (UM) رسنستیل با استفاده از پروکسی‌های ژئوشیمیایی سابقه ۶۰۰ ساله دمای اقیانوس اطلس را از اسکلت اسکلرو اسفنج (Ceratoporella Nicholsoni) بازسازی کردند.

اسکلرو اسفنجی به اندازه یک توپ بسکتبال با استفاده از یک زیردریایی بیش از ۴۳۰ فوت (۱۳۳ متر) زیر سطح دریا در اگزوما ساوند باهاما توسط نویسنده ارشد این تحقیق یعنی پیتر سوارت که استاد علوم دریایی در مدرسه UM رسنستیل جمع‌آوری شد. اسکلرو اسفنج‌ها موجوداتی دریایی با رشد کم‌سرعت هستند که دارای بدنی نرم و اسکلت سنگ آهک سخت هستند و دمای بالای اقیانوس و شرایط آب‌وهوایی را ثبت می‌کنند. اگرچه این موجودات می‌توانند به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال سن برسند، اما توزیع آن‌ها به دلیل دشواری و هزینه جمع‌آوری ضعیف است.

درک تغییرات آب‌وهوایی گذشته به پیش‌بینی وقوع طوفان یا نوسانات بارندگی کمک می‌کند

سوارت در مورد این موضوع گفت:

دمای اقیانوس اطلس در مقیاس‌های زمانی مختلف از جمله چند ده ساله تغییر می‌کند و این بر آب‌وهوای جهان بخصوص آب‌وهوای آمریکای شمالی، اروپا و آفریقا تأثیر می‌گذارد. این بازسازی دما به مدت ۶۰۰ سال می‌تواند به ما کمک کند تا درک کنیم که چگونه آب‌وهوا در گذشته تغییر کرده است تا دانشمندان بهتر بتوانند نحوه تغییر شرایط در آینده را پیش‌بینی کنند.

دانشمندان برای درک تغییرات زیست‌محیطی فراتر از آنچه ابزار مدرن می‌تواند فراهم کند، به موجودات دریایی با عمر طولانی مانند اسکلرو اسفنج‌ها روی می‌آورند که شرایط محیطی محیط را در اسکلت خود ثبت می‌کنند.

آماندا جی وایت که نویسنده اصلی این تحقیق و دانش‌آموخته دانشکده UM رسنستیل است، در مورد این موضوع گفت:

پیش‌بینی دمای آینده در اقیانوس اطلس می‌تواند به ما کمک کند تا برای طوفان و همچنین نوسانات در میزان بارندگی تابستان در فلوریدا آماده شویم.

لیزا مورفی که یکی از نویسندگان این مطالعه و یک مدرس در گروه علوم جوی دانشکده رسنستیل است، گفت:

این موضوع هم نقش مهمی در فوران آتشفشان در دمای آتلانتیک شمالی چه قبل و چه بعد از صنعتی شدن دارد و همچنین سهم فزاینده عوامل انسانی مانند گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا در ثبت دما در قرن بیستم را برجسته می‌کند.

تاریخ این نمونه‌ها با استفاده از اورانیوم-توریم توسط دانشمندان ژئومار هلمهولتز از مرکز تحقیقات اقیانوس کیل در آلمان تاریخ‌گذاری شد.

این مطالعه با عنوان «مشاهداتی و الگویی برای نقش مهمی در ایجاد آتشفشانی با تغییرپذیری چند ده ساله آتلانتیک طی ۶۰۰ سال گذشته» در ژورنال تحقیقات ژئوفیزیکی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا منتشر شد.

0منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.