تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 می 2021 - 6:36
کد خبر : 37042

افزایش مصرف اینترنت در ایران در شرایط اوج کرونا

افزایش مصرف اینترنت در ایران در شرایط اوج کرونا

افزایش مصرف اینترنت در ایران در شرایط اوج کرونا بنابر گزارش یک مجموعه ارائه‌دهنده خدمات ابری در ایران، استفاده از اینترنت در سال ۹۹ نسبت به سال پیش از آن با افزایش همراه بوده است. اوج ترافیک اینترنت د..

افزایش مصرف اینترنت در ایران در شرایط اوج کرونا

بنابر گزارش یک مجموعه ارائه‌دهنده خدمات ابری در ایران، استفاده از اینترنت در سال ۹۹ نسبت به سال پیش از آن با افزایش همراه بوده است. اوج ترافیک اینترنت در دو بازه زمانی مرداد و آبان سال ۹۹ بوده که پیک‌های کرونا وارد کشور شده و قرنطینه به شکل جدی‌تری دنبال شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «گزارش وضعیت اینترنت در ایران» در سال ۹۹ که از سوی یک شرکت ارائه دهنده خدمات ابری منتشر شده است، جزئیاتی از وضعیت اینترنت و رفتار کاربران در آن را نشان می‌دهد.

این گزارش با پردازش و تحلیل بیش از ۱۸ میلیارد لاگ و رکورد ثبت شده طی سال ۱۳۹۹ تهیه شده و با ارائه اطلاعات جدیدی، شامل بخش‌های بیشتری نسبت به گزارش سال قبل است. کاربران مجموعه ابر دراک ۴۵ میلیون نفر هستند و این گزارش بر مبنای رفتار آن‌ها تهیه شده است.

کاربران نهایی وب‌سایت‌ها

از سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا، روش‌ها و سبک زندگی مردم دچار تغییراتی شده و این تغییرات در رفتارهای کاربران در اینترنت نیز تاثیرگذار بوده است. بر اساس این گزارش اوج ترافیک اینترنت در دو بازه زمانی مرداد و آبان سال ۹۹ بوده است. بازه‌هایی که پیک‌های کرونا وارد کشور شدند و قرنطینه به شکل جدی‌تر دنبال شد. نکته قابل توجه در این تحلیل‌ها این است که این افزایش در بازه فروردین ۱۴۰۰ که شاهد پیک چهارم کرونا بودیم، دیده نشده است.

نکته جالب گزارش این است که به دلیل شیوع کرونا، قرنطینه و بالا رفتن میزان دورکاری، ضریب استفاده از تلفن همراه به نسبت سال قبل با افزایش ۷ درصدی رو به رو رشده است.

تحلیل دیگری که از رفتار کاربران نهایی وب‌سایت‌ها در این گزارش مشاهده می‌شود، حاکی از این است که بیشتر از ۵۰ درصد کاربران ایرانی از Google Chrome برای ورود به دنیای اینترنت استفاده می‌کنند.

رشد ۱۰ درصدی میزبانی سایت‌ها در داخل کشور

مدتها است به دلیل تحریم‌هایی که از سوی کشورهای خارجی انجام می‌شود، شرکت‌های ایرانی تصمیم گرفتند برای دریافت خدمت بهتر و جلوگیری از بروز مشکلات حاصل از تحریم، میزبانی (هاست) سایت‌های خود را به داخل کشور بیاورند. استقبال از این فرآیند با توجه به تسهیلاتی که برای این اقدام در نظر گرفته شده نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رشد دو برابری حملات DDoS

بنابراین گزارش حملات منع سرویس دفع شده روزانه(DDoS) داخلی از ایران توسط دستگاه‌های آلوده به نرم‌افزارهای مخرب (Botnet) در تجهیزات همراه (تمامی دستگاه‌های هوشمند) از ۱۵ درصد به ۲۴ درصد افزایش داشته و همزمان با رشد دو برابری روبرو شده است.

همچنین تعداد حملات با حجم ترافیکی بالا نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و در مقابل حملات با تعداد درخواست زیاد مخرب افزایش قابل توجهی داشته‌اند.

بر اساس این داده‌ها، کاربران اینترنت در سال ۱۳۹۹ بیشتر از سال ۱۳۹۸ از اپراتورهای همراه استفاده کرده‌اند. ایرانسل و همراه اول از گروه اپراتورهای همراه هر دو در صدر رتبه بندی قرار دارند و آسیاتک و مخابرات ایران از گروه اپراتورهای ثابت رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

پیک زمان استفاده از اینترنت در ایران

نمودار توزیع تجمعی کاربران اینترنت ایرانی در روزهای مختلف هفته نشان از افزایش استفاده از اینترنت نسبت به سال ۱۳۹۸ دارد. این داده‌ها بنا به روزهای تعطیل هفتگی در هر کشور نمایش‌های متفاوتی دارند. بازدید کاربران ایرانی در سال ۱۳۹۹ در روزهای غیر تعطیل رشد بالایی داشته و همچنین در روزهای تعطیل هم به نسبت مدت مشابه در سال قبل با رشد قابل توجهی روبرو بوده است.

مرورگرهای مورد استفاده کاربران ایرانی

گوگل‌کروم همچنان محبوب‌ترین مرورگر برای ایرانیان است و ۴۷ درصد استفاده‌ کاربران را به خود اختصاص داده است. استفاده‌ گسترده از تلفن‌های همراه و مخصوصا گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید، مرورگرهای موجود بر روی این گوشی‌ها را در رده‌های بعدی استفاده قرار داده است.

مطابق با داده‌های زیر کاربران موبایل در ایران نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش پیدا کرده‌اند. اقدام به طراحی اپلیکیشن به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های قابل حمل هوشمند زمانی توجیه‌پذیر است که درصد قابل توجهی از کاربران شما از موبایل برای دسترسی به کسب‌وکار شما استفاده کرده باشند.

ضریب ۶۱ درصدی کاربران دستگاه‌های هوشمند همراه نیاز به دسترسی‌پذیری کسب‌وکارها موضوعی گریزناپذیر است که مستلزم طراحی یا بازطراحی صفحات وب‌سایت برای این دسته از کاربران خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

0منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.