تاریخ انتشار : دوشنبه 26 سپتامبر 2022 - 17:15
کد خبر : 505460

بازرسی خودرو چیست؟

بازرسی خودرو چیست؟

تعریف بازرسی خودرو: بازرسی خودرو به معنی اقداماتی برای ارزیابی وضعیت کلی خودرو است. در این ارزیابی،بازرسی از نیازهای عملیاتی یک خودرو مانند کارهای تعمیر و نگهداری، تعمیر و تعویض انجام می گیرد. بازرسی خودرو یک کار بسیار مهمو ضروری است که به منظور جلوگیری از بروز نقص ها و تعمیرات پرهزینه انجام میشود و با انجام

تعریف بازرسی خودرو:

بازرسی خودرو به معنی اقداماتی برای ارزیابی وضعیت کلی خودرو است. در این ارزیابی،بازرسی از نیازهای عملیاتی یک خودرو مانند کارهای تعمیر و نگهداری، تعمیر و تعویض انجام می گیرد. بازرسی خودرو یک کار بسیار مهمو ضروری است که به منظور جلوگیری از بروز نقص ها و تعمیرات پرهزینه انجام میشود و با انجام این بازرسی باعث میشود تا خودرو ها با رعایت استانداردهای ایمنی به مردم ارائه شوند.

لذا یکی از مهمترین بحث ها برای جلوگیری از حوادث، انجام بازرسی‌های فنی و ایمنی است. این بازرسی‌ها از تاسیسات، ماشین آلات، سیستم‌ها و تجهیزات برای ایمن کردن و برطبق اصول علمی انجام می‌گیرد.

که این بازرسی ها نقش مؤثری در کمتر کردن یا حذف کردن حوادث بزرگ و کوچک دارد. شرکت بازرسی تایکو با داشتن گواهی های لازم جهت بازرسی خودرو  از مراجع دارای صلاحیت، در این کار به شما کمک میکند.

خدمات شرکت تایکو  در زمینه بازرسی خودرو از سه دسته تشکیل شده است:

  • طراحی و ایجاد چک لیست‌های بازرسی مخصوص خودرو
  • بازرسی ایمنی از سازه‌های در حال ساخت و ارائه راهکارهای ایمن سازی
  • بازرسی فنی و ایمنی از خودرو

بازرسی فنی خودرو

بازرسی خودرو چیست؟

با توجه به این موضوع که خودرو در زندگی امروزه نقش پر رنگی دارد و همچنین لازم است تا با مقررات استانداردهای ملی و بین المللی موجود منطبق بوده،پس به همین دلیل فرآیند بازرسی و بررسی کیفیت خودروها پر اهمیت شده است، بنابراین شرکت بازرسی تایکو با در اختیار داشتن علم و آگاهی از بازرسی فنی روز و کارشناسان بازرسی مجرب دارای گواهینامه تأئید صلاحیت و استاندارد بین المللی در حوزه بازرسی خودرو دارد.

این شرکت در هنگام انجام بازرسی فنی امور زیر را انجام میدهد:

ـ بازرسی قطعات خودرو :

-بازرسی کالای وارداتی

-بازرسی حین فرایند

-صحه گذاری محصول نهایی بر اساس استانداردها

ـ بازرسی کاربری خودروها

ـ بازرسی فیزیکی خودروها

ـ تدوین استانداردهای خودرو

– انجام بازرسی های فنی از قطعات ورودی، نیمه ساخته، فرایندهای تولیدی و محصولات نهایی پیمانکاران زنجیره تامین.

 

مزایای بازرسی خودرو

همانطور که گفته شد بازرسی خودرو امر بسیار مهم و ضروری در بازرسی فنی است. این بازرسی بصورت الزامی باید انجام گیرد که شرکت های بازرسی مانند تایکو این کار را انجام میدهند که تمامی فعالیت های بازرسی خودرو بایستی برطبق استاندارد های بین المللی صورت گیرد. تا با این کار باعث محدود کردن وقوع حوادث با وسیله نقلیه شود .

مزایای بازرسی خودرو عبارتند از:

  • بازرسی خودرو به کسب و کار کمک می کند
  • شناسایی مشکلات یا ایرادهای مکانیکی که ممکن است باعث بروز حوادث و توقف عملیات شود.
  • از بین بردن خسارات بزرگ خودرو و هزینه های آن؛
  • افزایش طول عمر خودرو
  • پیشگیری از وقوع حوادث و آسیب  سرنشینان

 

  • حفظ و توسعه بازارهای داخلی و حضور در بازارهای بین المللی

بازرسی خودرو چقدر طول می کشد؟

بازرسی خودرو با توجه به فرآیندها، قوانین، سیاست‌های ایمنی و مقررات لازم کشور انجام می‌شود. در این بازرسی، وضعیت خودرو، ساخت، مدل، مارک و آسیب های خودرو بررسی میشود. فرآیندهای بازرسی اساسی به شرح زیر است:

 

بازرسی قطعات خودرو

بازرسی قطعات خودرو از کارهای مورد نیاز و ضروری  برای حفظ ایمنی یک وسیله نقلیه است. تا مشکلات خودرو را پیش از ایجاد خطر تشخیص داده و از سلامت فنی آن اطمینان حاصل شود. بازرسی خودرو توسط یک بازرس مجاز که متخصص در این زمینه است برای شناسایی عیوب و مسائل مکانیکی برای بیشتر خودروها صورت میگیرد. شرکت بازرسی تایکو با داشتن بازرسان مجرب انجام به این نوع بازرسی میکند.

چک لیست بازرسی خودرو

چک لیست بازرسی خودرو به منظور شناسایی مشکلات مکانیکی هر وسیله نقلیه است. برای جلوگیری از مشکلات خودرو با ارزیابی تمام قطعات خودرو برای تعیین مناسب بودن آن وسیله نقلیه انجام میشود، تا در صورت نیاز به خدمات تعمیر یا تعویض قطعات اقدامات لازم صورت پذیرد.

 

همانطور که میدانید صنعت خودرو با استفاده از دستاوردها و فناوری صنایع مختلف، به عنوان یکی از شاخه های مهم توسعه صنعتی هر کشور است که لازمه ی جهانی شدن آن بهتر شدن کیفیت تولیدات  است.

پس با بازرسی قطعات خودرو که از مهم ترین و کلیدی ترین امور در صنعت خودروسازی به شمار می رود که میتوان با انجام آن کیفیت تولیدات را بهبود بخشید.

از جمله بازرسی هایی که در بخش بازرسی قطعات خودرو انجام می شود.بازرسی محصولات تولیدی و یکی بودن آن با استانداردهای بین المللی در گروه صنایع خودرو و همچنین قطعات مصرفی درخدمات پس ازفروش طی مراحل فرآیندساخت وتولید است.

شرکت بازرسی تایکو در بخش بازرسی فنی و مهندسی خودرو و قطعات وابسته با بهره گیری از کارشناسان مجرب خود درامر بازرسی خودروسازی کشور ، شما را یاری میکند.

اهداف بازرسی خودرو عبارتند از :

تایید نوع (Type Approval: TA)

بازرسی خودرو با روش تایید نوع روشی است که مطابق با تایید آن،  نوع گواهی می­ دهند که وسیله نقلیه، از نظر سیستم، قطعه ، الزامات فنی با مقررات اجرایی مربوط به استاندارد داخل کشور مطابقت دارد.

به عبارت دیگر گواهی تایید نوع، سندی است که به وسیله ی آن به صورت رسمی گواهی می شود که سیستم یا واحد فنی مجزا یک وسیله نقلیه، مورد تایید است و نقصی ندارد.

تطابق حین تولید (Conformity Of Production: COP)

روش تطابق حین تولید در بازرسی خودرو به منظور اطمینان از تطابق هر خودرو، سیستم، قطعه و مجموعه فنی مجزا با تایید نوع صادر شده است.

این روش ها شامل ممیزی سیستم مدیریت کیفیت، تصدیق موضوعات تایید شده و کنترل های مربوط به محصولات بر اساس نمونه تایید نوع گرفته شده است.

باید توجه داشت که فرآیند تایید نوع و تطابق حین تولید برای انواع خودرو، موتورسیکلت، ماشین های راهسازی و کشاورزی یکسان است.

 دامنه فعالیت در بازرسی خودرو به صورت زیر است:

  • تایید نوع
  • تطابق حین تولید
  • بازرسی فیزیکی
  • تایید نوع سیستم، قطعه و مجموعه فنی مجزا

 

مراحل انجام کار بازرسی خودرو

بازرسی خودرو چیست؟

  •  مراجعه مشتری به شرکت بازرسی و ثبت درخواست
  • تکمیل مدارک جهت اخذ تایید نوع، تطابق حین تولید یا بازرسی
  • انجام بازرسی فیزیکی
  • تکمیل مدارک مورد نیاز
  • ارسال گزارش نهایی به سازمان ملی استاندارد ایران جهت صدور گواهینامه

این عملیات ذکر شده با مراجعه به شرکت های بازرسی مانند تایکو و درخواست بازرسی خودرو صورت میگیرد تا با انجام بررسی های لازم توسط این شرکت ها ،خودروها با کمترین خطر و با ایمنی زیاد وارد بازار شود.این بررسی ها توسط مهندسین متخصص شرکت تایکو انجام می شود و گزارش بازرسی تهیه و ارائه میشود.

با استفاده از بازرسین متخصص این شرکت ،خدمات بازرسی خودرو به صورتی انجام و ارائه میشود که مطابق با استانداردها ی لازم است. برای بهره مندی از این خدمات ، میتوانید شرکت تایکو  را برای انجام بازرسی خودرو انتخاب کنید .

منبع : tie.co.ir

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.