تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 12 آگوست 2021 - 14:04
کد خبر : 43974

بازگشت موفق سونی به بازار گوشی های هوشمند؟ دقیقاً زمانی که ال جی شکست می خورد

بازگشت موفق سونی به بازار گوشی های هوشمند؟ دقیقاً زمانی که ال جی شکست می خورد

بازگشت موفق سونی به بازار گوشی های هوشمند؟ دقیقاً زمانی که ال جی شکست می خورد امروزه داستان صنعت گوشی‌های هوشمند ضد و نقیض است؛ در حالی که شرکت‌های چینی روز به روز بیشتر از قبل رشد کرده و باثبات می‌شو..

بازگشت موفق سونی به بازار گوشی های هوشمند؟ دقیقاً زمانی که ال جی شکست می خورد

امروزه داستان صنعت گوشی‌های هوشمند ضد و نقیض است؛ در حالی که شرکت‌های چینی روز به روز بیشتر از قبل رشد کرده و باثبات می‌شوند، بسیاری از تولید کنندگان کهنه‌کار و بزرگان دنیای فناوری سخت در تلاش و تکاپو برای دریافت سهم اندکی هستند. بلک بری، HTC و نوکیا در این بین به سختی سقوط کرده‌اند. ال جی آخرین قربانی این رقابت فوق‌العاده سنگین بود که پس از بارها تلاش جهت احیای خط تولیدش، مدتی پیش سرانجام از بازار گوشی‌های هوشمند خارج شد. سونی با وجود دغدغه‌ها و مشکلات بزرگی که در این زمینه دارد، یک استثناست.

برند موبایل سونی اگرچه مدت‌هاست که سهم بسیار ناچیزی از بازار را به خود اختصاص می‌دهد اما هنوز پس از نزدیک به دو دهه، از صنعت تولید و عرضه گوشی خارج نشده است. در حقیقت بخش موبایل این شرکت پس از مدت‌ها در مسیر صعود قرار گرفته و دقیقاً زمانی که سایر رقبای قدیمی در حال بستن فروشگاه‌های خود و خروج از این میدان هستند، سونی باری دیگر در مسیر بازگشت است.

مطالب مرتبط:

  • حقایقی جذاب درباره سونی که احتمالاً نمی دانید

  • تاریخچه کنسول های پلی استیشن

در این میان بخش موبایل سونی اولین سود خود را پس از پنج سال در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی کسب کرد. این مهم با کاهش هزینه‌های ساخت و افزایش میانگین قیمت گوشی‌های این شرکت از سال گذشته میلادی ممکن شده است. مورد دوم کاملاً واضح و آشکار است چرا که اکسپریا ۱ III، پرچم‌دار این شرکت با قیمت باورنکردنی ۱۳۰۰ دلار یعنی فراتر از سری آیفون ۱۲ اپل به فروش می‌رسد. البته باید توجه کنیم که این موفقیت چندان بزرگی برای سونی نیست.

سونی

این غول ژاپنی در حال حاضر کمترین مقدار فروش گوشی‌های هوشمند خود طی دهه گذشته را تجربه می‌کند. مقایسه آمار فروش ۲.۹ میلیون واحد گوشی با ۳۹.۱ میلیون واحد در سال ۲۰۱۴ ذهنیت خوبی ایجاد خواهد کرد. با این حال بقا در این بازار رقابتی و زنده نگه داشتن این بخش فارغ از همه مسائل دیگر در حال حاضر مهم‌ترین موضوع است و سونی نیز اکنون این روند را به خوبی دنبال می‌کند.

روند سونی در برابر شکست‌های بازار

مقایسه میان ال جی و سونی یکی از جالب‌ترین مقایسه‌های ممکن است. هر دوی این شرکت‌ها از جمله برندهای مطرح دنیای فناوری هستند که پس از موفقیت اولیه در بازار گوشی، به تدریج با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند و تلاش حداکثری برای زنده نگه داشتن بخش موبایل تبدیل به اولولیت اول آن‌ها طی دهه گذشته شد. با این حال یک تفاوت مهم در این بین وجود دارد؛ همان سالی که سونی سرانجام پس از ۵ سال در بخش موبایل به سود رسید، ال جی تصمیم گرفت که بازار را ترک کند.

ال جی برخلاف سونی هرگز هدف مشخصی را برای خودش تعیین نکرد. این همتای کره‌ای سونی گوشی‌های مختلف در رده‌های متفاوتی را عرضه کرد که برخی از آن‌ها نیز کاملاً آزمایشی و غیرپایدار بودند؛ محصولاتی که به امید دست‌یابی به موفقیت‌های بزرگ روانه بازار شدند.

با وجود محصولات آزمایشی مانند G5 و وینگ تا دستگاه‌های قابل توجه مانند G7 ThinQ و ولوت، تصمیم‌گیری برای خرید گوشی‌های هوشمند ال جی هر سال سخت‌تر از سال قبل به شمار می‌رفت.

در یک عبارت کلی در حالی که ال جی به طور همزمان همه سناریوهای ممکن را امتحان می‌کرد، سونی تصمیم گرفت روی ساخت یک جایگاه مشخص در بازار زمان صرف کند. به این ترتیب سونی نقاط قوت گوشی‌های خود را بیش از پیش قوی کرد. به این ترتیب این شرکت به تولید محصولاتی در این زمینه پرداخت که بهتر از هر محصول دیگری می‌توانند طرفداران سونی را راضی کنند و همچنین تصور آن‌ها را نقش بر آب نمی‌کنند.

سونی اکسپریا ۱ مارک III

سونی متوجه شد که به جای در پیش گرفتن روش‌های کاملاً جدید و تغییر، باید روی نقاط قوتش تمرکز کند. در سوی ال جی همین روند به لطف عرضه سری فوق‌العاده V در حال رخ دادن بود و روند مشابهی را دقیقاً مانند سونی ولی برای ال جی شکل می‌داد. با این وجود قیمت گوشی‌های ال جی هرگز در یک سطح با محصولات سونی قرار نگرفتند و به نظر هم نمی‌رسید که ال جی قادر به انجام چنین کاری باشد.

سونی همچون ال جی در میانه دهه ۲۰۱۰ با کاهش شدید فروش و سهم بازار روبه‌رو شد. همچنین بسیاری از مدل‌های این دو شرکت بدون وجود ابداعات جدید، در این بازه بیشتر کاربران را سردرگم می‌کردند. همان‌طور که می‌توان تصور کرد، این محصولات انتقادات متناقضی را دریافت کردند و حتی با وجود ستایش ویژگی‌های صدا و استاندارهای سونی، این شرکت نیز با افت شدید فروش مواجه شد.

سونی در ادامه افت فروش گوشی‌هایش تصمیم گرفت سری گوشی‌های اکسپریا را به همین دلیل با معرفی سری جدید اکسپریا ۱ دوباره احیا کند؛‌ یک شروع جدید که می‌تواند نقدهای گذشته را پاسخ دهد و حل کند و در عین حال چندان از سیاست‌های مورد علاقه کاربران اصلی سونی دور نشود.

اولین نسل از این سری جدید به خاطر مواردی از جمله سخت‌افزار به راستی تحسین برانگیز است است. این همان نقطه‌ای بود که سونی نخست نمایشگر ۴K HDR 21:9 اولد، ماژول دوربین سه‌گانه و همچنین دوباره جک هدفون صدای ۳.۵ میلی‌متری را به دوست داران گوشی‌های هوشمند بالارده معرفی کرد. با وجود حافظه قابل گسترش، این محصول سونی یک دستگاه چند رسانه‌ای کاملاً کارآمد برای بازگشت تلقی می‌شود.

به یک روند خاص باور داشته باشید

محصولات بخش موبایل سونی اکنون به درجه بالایی از کیفیت و کارایی که کاربران از این برند انتظار دارند، رسیده‌اند. مدل‌های ۲۰۲۰ این شرکت همگی سطح بالایی از کیفیت خالص در کنار ابداعات قابل توجه را به نمایش می‌گذارند و اکسپریا ۱ III با وجود قیمت گزافش هنوز هم به سادگی می‌تواند بدرخشد. فرمول سونی نهایتاً در حال جواب دادن است.

فرایندی که سونی در پیش گرفته نشان می‌دهد که این شرکت گوشی‌هایش را برای همه مشتریان و تصاحب سهم عمده‌ای از بازار طراحی نمی‌کند اما همین بازگشت سود نشان می دهد نیازی هم به این کار نیست. با بهره‌گیری از نمایشگر خارق‌العاده، دوربین آلفای مثال‌زدنی و فناوری‌های به کار رفته در بخش صدا، سونی نشان می‌دهد که می‌توان حتی در بازاری رقابتی مانند گوشی‌های هوشمند هم به سبکی خاص بقا پیدا کرد.

سونی اکسپریا 1 II

آن‌طور که ال جی، بلک بری و سایر شرکت‌ها نشان داده‌اند، پیگیری یک روند مناسب و قابل اتکا چندان هم ساده نیست. مخصوصاً زمانی که برندهای بزرگ در برابر تولید کنندگان چینی که محصولات اقتصادی ارائه می‌دهند، در پیش چشم مخاطبان رنگ می‌بازند.

با این حال شاید ما شاهد نشانه‌هایی هستیم که این صنعت باری دیگر به روزهایی باز خواهد گشت که برندها نه تنها به دلیل اقتصادی بودن بلکه به دلایل منحصربه‌فردی دیگر شناخته و محبوب می‌شوند؛ دلایلی از جمله ویژگی‌های چند رسانه‌ای، گیمینگ، دوربین و یا برخی مشخصات دیگر.

با تمام این اوصاف سونی توانسته ما را دوباره به یک باور جدید برساند. هنوز هم ممکن است که گوشی‌های هوشمند فوق‌العاده‌ای را تنها برای عده‌ای خاص و بدون در نظر گرفتن همه کاربران تولید کرد. البته گفتنی است که برای دست‌یابی به چنین چیزی شما ابتدا باید به فرمولی دست یابید که حداقل تقاضای مشخصی برای آن وجود دارد. سال‌های سال طول می‌کشد تا یک شرکت به این نقطه برسد پس بیایید امیدوار باشیم که بخش موبایل سونی، این غول خاطره‌ساز بتواند با قدرت ادامه دهد.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

منبع: Android Authority

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.