تاریخ انتشار : شنبه 16 ژانویه 2021 - 11:09
کد خبر : 10544

با صغیر پنداشتن جامعه؛ شاهد تصمیماتی همچون حذف غربالگری هستیم

با صغیر پنداشتن جامعه؛ شاهد تصمیماتی همچون حذف غربالگری هستیم

سالم‌خبر: خانم دکتر کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، با ابراز نگرانی از کاهش جمعیت اعلام خوشحالی کرده‌اند که طی مصوبه مجلس انقلابی، غربالگری جنین غیرقانونی و ممنوع شده و باعث کاهش سقط جنین ..

سالم‌خبر: خانم دکتر کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، با ابراز نگرانی از کاهش جمعیت اعلام خوشحالی کرده‌اند که طی مصوبه مجلس انقلابی، غربالگری جنین غیرقانونی و ممنوع شده و باعث کاهش سقط جنین در کشور خواهد شد.

سالم‌خبر: خانم دکتر کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، با ابراز نگرانی از کاهش جمعیت اعلام خوشحالی کرده‌اند که طی مصوبه مجلس انقلابی، غربالگری جنین غیرقانونی و ممنوع شده و باعث کاهش سقط جنین در کشور خواهد شد. غربالگری جنین که در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود از ابتدای دهه هشتاد و با هدف شناسایی زودهنگام اختلالات کروموزومی و برخی دیگر از نقص‌ها به تصویب مجلس رسید. این آزمایش‌ها نه‌تنها اجباری نیست بلکه معمولا هزینه‌های سنگینی دارد و خانواده‌های کم‌برخوردار از انجام آن گریزان بوده‌اند. در این سال‌ها تنها اجبار موجود از سوی برخی متخصصان زنان و زایمان بوده که پذیرش بیمار را منوط به انجام این آزمایشات و جلوگیری از تولد کودکان معلول کرده بودند. به عنوان یک مادر مایلم درباره این تصمیم از خانم خزعلی چند سوال مشخص بپرسم. 1️⃣ چند درصد از سقط جنین‌های انجام شده در کشور با هدف جلوگیری از تولد کودکان ناسالم بوده است؟ تاثیر حذف این میزان در افزایش جمعیت چقدر است؟ 2️⃣ در مطالعات در دسترس شما در سال‌های گذشته بیشترین میزان سقط جنین در کدام مناطق کشور و با هدفی صورت گرفته؟ بیشترین میزان افزایش جمعیت در کدام مناطق و توسط کدامیک از اقشار جامعه صورت گرفته است؟ نسبت این طرح با افزایش کمی جمعیتی ناتوان و ظهور خیل عظیمی از فقرای فرهنگی و اقتصادی چیست؟‌ 3️⃣ نسبت این طرح و طراحان آن با سلامت جامعه، تولد کودکان معلول و تحمیل درد و رنج و هزینه های مالی و روانی به خانواده های این کودکان، جامعه و دولت چیست؟ نسبت افزایش تعداد معلولان با توسعه کشور چیست؟ 4️⃣‌ سهم و مسئولیت خود را در قبال این تصمیم و کودکانی که ناخواسته با معلولیتی متولد می‌شوند می‌پذیرید؟ 5️⃣ هدف از افزایش جمعیت چیست؟ نسبت این تصمیم با جمعیت با کیفیت و سالم به عنوان رکن اساسی توسعه چیست؟ 6️⃣‌ نقش و جایگاه نخبگان، کادر فنی و بهداشتی، پزشکان، متخصصان زنان و زایمان، جامعه‌شناسان، جمعیت‌شناسان و نهادهای مدنی در اتخاذ این تصمیم چقدر بوده است؟ 7️⃣ دیدگاه شما، طراحان و تصویب‌کنندگان طرح درباره حق اختیار انسان‌ها بر بدن‌شان چیست؟ 8️⃣‌ این تصمیم بر مبنای کدام گزارش‌های سیاستی و کدام شاخص‌ها اتخاذ شده و با چه میزان اعتباری سنجیده شده است؟ مردم مایلند درباره این طرح بیشتر بدانند. لطفا گزارش شفافی از روند تصمیم‌سازی و ذی‌نفعان و ذی‌ربطان حاضر در آن ارائه کنید. به گمان من تنها در شرایط فقدان ماشین خردورزی، معیار نبودن دیدگاه نخبگان، صغیر پنداشتن جامعه هدف، غلبه امر سیاسی و شخصی بر امر سیاستی و فنی، حذف و سرکوب جامعه مدنی، عدم شفافیت روند اتخاذ تصمیمات و ملزم نبودن مسئولان انتصابی به پاسخگویی است که شاهد اتخاذ چنین تصمیماتی هستیم. سرکار خانم دکتر خزعلی! تصمیمات شما در تمام سال‌های گذشته از مخالفت با اعطای شناسنامه ایرانی به کودکان مادران ایرانی -که همسری غیر ایرانی دارند- تا ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها و حمایت از ازدواج کودکان، سرکوب، آسیب روانی و جسمی و رنج معتنابهی را به زنان و کودکان این سرزمین تحمیل کرده و نتیجه‌ای جز بی‌اعتباری بیش از پیش شما و نهادهای ناکارآمدتان در اذهان ایرانیان نداشته است.مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.