تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 ژانویه 2021 - 5:00
کد خبر : 6483

تراشه اکسینوس ۲۱۰۰ رسماً رونمایی شد

تراشه اکسینوس ۲۱۰۰ رسماً رونمایی شد

تراشه اکسینوس ۲۱۰۰ ر..

تراشه اکسینوس ۲۱۰۰ رسماً رونمایی شد

اکسینوس ۲۱۰۰ اولین تراشه پرچم‌دار سامسونگ است که با نسل پنجم شبکه یکپارچه شده و دومین تراشه از این شرکت است که از پردازش ۵ نانومتری بهره می‌برد. افزون بر این، این قطعه اولین عضو خانواده اکسینوس است که رویداد انتشاری مخصوص به خود را دارد.

پردازشگر مورد بحث دارای هسته کورتکس X1 با عملکرد بالا و جدید شرکت ARM است که محاسبات را با فرکانس ۲٫۹Ghz انجام می‌دهد. در کنار آن، سه هسته A78 و چهار هسته کم‌مصرف A55 نیز حضور دارند. سامسونگ بر این ادعاست که این تراشه در عملکرد چندهسته‌ای ۳۰% سریع‌تر از اکسینوس ۹۹۰ است.

جدای از برتری‌هایی که پردازش پیشرفته به همراه دارد و می‌تواند ۱۰% عملکرد را بالا ببرد و ۲۰% مصرف انرژی را کاهش دهد، سامسونگ یک کنترل‌کننده مرکزی را ترتیب داده است که می‌تواند مصرف انرژی پردازنده مرکزی (CPU)، پردازشگر گرافیکی (GPU) و دیگر المان‌های تراشه را بهینه کند.

در بحث پردازش، امسال هردو تراشه اکسینوس ۲۱۰۰ و اسنپ‌دراگون ۸۸۸ در کارگاه‌های ۵ نانومتری EUV سامسونگ ساخته می‌شوند. این بدان معنا است که هیچ‌کدام از این تراشه‌ها در زمینه پردازش دارای برتری نسبت به دیگری نیست. در ادامه به مقایسه این دو قطعه می پردازیم.

واحد پردازش گرافیکی اکسینوس ۲۱۰۰ از طراحی جدید Mali-G78 با ۱۴ هسته بهره می‌برد و شرکت سازنده مدعی ۴۰% بهبود عملکرد است. واحد پردازش شبکه (NPU) سه هسته‌ای این تراشه از معماری جدیدی استفاده می‌کند و می‌تواند در هر ثانیه ۲۶ محاسبه (TOPS) را انجام دهد. طراحی جدید در مقایسه با نسل‌های قبل، مصرف انرژی را دو برابر بهینه‌تر می‌کند.

پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) در اکسینوس ۲۱۰۰ دوربین‌هایی با حسگرهای تا ۲۰۰ مگاپیکسل را پشتیبانی می‌کند. افزون بر این، این واحد از تراشه توانایی اتصال به شش حسگر را دارد و می‌تواند داده‌های چهارتا از آنها را به‌صورت همزمان پردازش کند (در تراشه اسنپدراگون این عدد برابر ۳ است).

پردازشگر چند دوربینی و فریم (MCFP) تراشه می‌تواند داده‌های تصویری چندین دوربین را با یکدیگر آمیخته کند تا فرآیندهای بزرگ‌نمایی و تصویربرداری عریض بهتر صورت پذیرد. در این واحد از NPU نیز استفاده شده است که می‌تواند با تحلیل مناظر، تشخیص صورت‌ها و اشیا، بهترین تنظیمات دیداری را امکان‌پذیر کند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، اکسینوس ۲۱۰۰ اولین پرچم‌دار خانواده خود است که از اتصال ۵G بهره می‌برد. اکسینوس ۹۸۰ و ۱۰۸۰ نیز دارای مودم‌های نسل پنجم شبکه هستند، اما آنها در دسته میان‌ رده‌ها قرار می‌گیرند. مودم اکسینوس ۲۱۰۰ می‌تواند مانند اکسینوس ۹۹۰ در شبکه موج میلی‌متری سرعت دانلود ۷٫۳Gbps و در شبکه sub-6 سرعت دانلود ۵٫۱ Gbps را به ارمغان آورد.

اکسینوس ۲۱۰۰ در حال حاضر در فرآیند تولید انبوه قرار دارد. در زیر می‌توانید مقایسه این محصول را با نیاکان خود، اسنپدراگون ۸۸۸ و تعدادی دیگر از تراشه‌ها مشاهده کنید.

0منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.