تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 ژانویه 2021 - 13:47
کد خبر : 14483

دوربین زیر نمایشگر سامسونگ در گوشی، لپ‌تاپ و تلویزیون استفاده خواهد شد

دوربین زیر نمایشگر سامسونگ در گوشی، لپ‌تاپ و تلویزیون استفاده خواهد شد

دوربین زیر نمایشگر س..

دوربین زیر نمایشگر سامسونگ در گوشی، لپ‌تاپ و تلویزیون استفاده خواهد شد

سامسونگ هفته پیش ویدیویی را در حساب رسمی خود به نمایش گذاشت که یک گوشی گلکسی مجهز به دوربین زیر نمایشگر را نشان می‌داد. در حال حاضر انتظار می‌رود که این گوشی گلکسی نوت ۲۱ باشد که احتمالاً در ادامه سال جاری میلادی معرفی خواهد شد. با این حال مقصود این خبر فعلاً در حیطه حدس و گمان نیست.

بخش نمایشگرسازی شرکت سامسونگ به تازگی برای دریافت امتیاز ساخت و ثبت علامت تجاری یک محصول جدید به ادارات مربوطه کشور کره جنوبی مراجعه کرده است. این محصول که با کلمه UPC شناخته می‌شود در حقیقت مخفف Under Panel Camera (دوربین زیر نمایشگر) به شمار می‌آید که ثبت آن در تاریخ ۲۶ دی‌ماه سال جاری (۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی) اقدام شده است.

دوربین زیر نمایشگر سامسونگ

با نگاهی به اوراق علامت تجاری می‌توان متوجه شد که سامسونگ قصد دارد از دوربین زیر نمایشگر خود در گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تلویزیون‌های هوشمند جدید استفاده کند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا سری گوشی‌های گلکسی برای اعمال این فناوری مورد نظر هستند یا خیر.

سامسونگ فعلاً تنها شرکتی نیست که روی این فناوری کار می‌کند. در میانه سال ۲۰۱۹ اوپو و شیائومی نیز گوشی‌های هوشمند دارای دوربین زیر نمایشگر خود را به رسانه‌ها نمایش دادند و ما سال پیش شاهد بودیم که شیائومی شروع روند ساخت سومین نسل این محصولات را اعلام کرد. از سوی دیگر ZTE آکسون ۲۰ ۵G با دوربین زیر نمایشگر مدتی پیش به بازار عرضه شد که از لحاظ کیفیت تصویربرداری، از روش‌های غیر استانداردی بهره برده است.

دوربین زیر نمایشگر سامسونگ

احتمال استفاده از دوربین زیر نمایشگر در سامسونگ گلکسی نوت ۲۱ الترا

در نمایشگاه CES 2021 سامسونگ چندین ویدیو شامل یک برنامه بازیافت گلکسی را نیز منتشر کرد. موضوع قابل توجه، نمایش یک گوشی هوشمند غیرمرسوم بود که تا به حال از سوی این تولیدکننده کره‌ای معرفی نشده است. به همین علت اکثر گزارش‌ها نوت ۲۱ الترا محتمل‌ترین گزینه می‌دانند. وب‌سایت لتس گو دیجیتال (Lets Go Digital) اولین بار توجهات را به سمت این محصول جدید که نه دارای روزنه و بریدگی در نمایشگر جلویی است، جلب کرد. به احتمال بسیار زیاد، این گوشی از دوربین زیر نمایشگر استفاده خواهد کرد که سامسونگ همین حالا هم کار روی آن را با جدیت زیادی دنبال می‌کند. وب‌سایت مذکور اشاره می‌کند که ما طراحی مشابهی را در نوت ۲۱ الترا خواهیم دید. همچنین اشاره شده است که گلکسی نوت ۲۱ همانند گلکسی نوت ۲۰ باری دیگر از گوشه‌های خمیده، و نمایشگری تخت استفاده خواهد کرد.

پتنت‌های دوربین زیر نمایشگر شرکت هوآوی

ما در سال‌های گذشته ایده‌های زیادی برای دست‌یابی به نمایشگرهای تمام صفحه گوشی‌های هوشمند مشاهده کرده‌ایم. بریدگی‌های اولیه نمایشگر که از شرکت اپل آغاز شد تا روزنه‌های کنونی همه در همین جهت پیش رفته‌اند ولی هیچ‌کدام به یک نمایشگر کاملاً تمام صفحه ختم نشده‌اند. همان‌طور که اشاره شد، می‌توان گوشی ZTE آکسون ۲۰ را تنها محصولی دانست که به وسیله دوربین زیر نمایشگر به چنین هدفی دست یافته است اما فناوری مورد استفاده در آن هنوز هم مشکلات زیادی دارد.

در نتیجه انتظار می‌رود که در سال جاری حداقل چند دستگاه کاملاً تمام صفحه را مشاهده کنیم. غیر از سامسونگ، اوپو و شیائومی، هوآوی از دیگر شرکت‌هایی محسوب می‌شود که در این زمینه تسلیم نشده است و به شدت روی توسعه محصولات خود تلاش می‌کند. ما اخیراً تصاویر پتنت‌های (ثبت اختراع) جدیدی از گوشی‌های شرکت هوآوی را دریافت کرده‌ایم که منجر به شکل‌گیری بحث‌های داغی در زمینه دوربین زیر نمایشگر شده‌اند.

طبق گزارش لتس گو دیجیتال هوآوی در ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی برای ثبت اختراع ۷ محصول (مربوط به یک گوشی) که شامل ۲ رندر می‌شوند، به اداره CNIPA ( اداره حق مالکیت معنوی کشور چین) درخواست داده است. این رندرها به تازگی در تاریخ ۲۳ دی سال جاری (۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی) به طور عمومی فاش شده‌اند.

در این رندرها می‌توان مشاهده کرد که نمایشگر این دستگاه کاملاً خمیده است و با توجه به عدم وجود هرگونه روزنه‌ای، دوربین در زیر نمایشگر قرار گرفته است.

موضوع قابل توجه دیگر وجود یک نمایشگر دیگر است؛ هوآوی افزون بر نمایشگر تمام صفحه مرسوم، یک نمایشگر دیگر را هم در قسمت بالایی گوشی تعبیه کرده است که احتمالاً برای نمایش برخی جزئیات مانند شدت سیگنال، زمان و ظرفیت باتری مورد استفاده قرار بگیرد.

پتنت گوشی هوآوی

در قسمت پشتی می‌توانیم ماژول دوربین چهاگانه را مشاهده کنیم که شرکت چینی یاد شده از الگوی ماتریکس برای چینش لنز‌ها استفاده کرده است. نکته دیگر برآمدگی بیش از اندازه لنزهای موجود روی ماژول دوربین است که با نگاه به پتنت کناری گوشی می‌توان متوجه آن شد. این برآمدگی احتمالاً به دلیل شیوه کارایی خاص لنز پریسکوپ باشد.

به غیر از این تصاویر، در حال حاضر هیچ جزئیاتی از مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این دستگاه فاش نشده است و تنها می‌توان به حدس و گمان پرداخت.

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، در حال حاضر به جز تولید انبوه ZTE آکسون ۲۰، شرکت شیائومی هم تایید کرده که سومین نسل از گوشی‌های مجهز به فناوری دوربین زیر نمایشگر خود را به مرحله تولید انبوه رسانده است. در نهایت می‌توان تایید کرد که سال ۲۰۲۱ احتمالاً میزبان گوشی‌های بسیاری خواهد بود که بالاخره به نمایشگرهای کاملاً تمام صفحه مجهز خواهند بود.

0منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.