تاریخ انتشار : شنبه 22 می 2021 - 14:00
کد خبر : 41966

راهنمای خرید گوشی هوشمند گیمینگ – بخش اول

راهنمای خرید گوشی هوشمند گیمینگ – بخش اول

از زمان تولید اولین گوشی تلفن همراه تجاری در جهان تا زمان معرفی اولین گوشی هوشمند جهان کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی یک گوشی تلفن همراه بتواند کاربرد گیمینگ حرفه‌ای را ارائه دهد و قابلیت اجرای بازی‌های..

از زمان تولید اولین گوشی تلفن همراه تجاری در جهان تا زمان معرفی اولین گوشی هوشمند جهان کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی یک گوشی تلفن همراه بتواند کاربرد گیمینگ حرفه‌ای را ارائه دهد و قابلیت اجرای بازی‌های گرافیکی مدرن را فراهم سازد. اکنون در سال 2021 می‌توانید تعداد متنوعی از گوشی‌های هوشمند قدرتمند را با کاربرد گیمینگ در بازار‌های جهانی مشاهده کنید که برخی از آن‌ها دارای سخت افزار قدرتمند بوده و برخی دیگر نیز علاوه بر آن، به قابلیت‌های اختصاصی برای گیمرها مجهز شده‌اند. با داغ شدن بحث بازی با گوشی هوشمند، در نظر داریم تا یک راهنمای خرید گوشی گیمینگ را تقدیم شما کاربران عزیز وب سایت پارسی گیم کنیم.

ابتدا مروری خواهیم داشت بر پارامتر‌های مهم برای انتخاب و خریداری گوشی هوشمند گیمینگ تا کاربران با معیار‌های انتخاب یک گوشی هوشمند مخصوص بازی آشنا شوند. تمامی گوشی‌های موجود در بازار از سخت افزار به نسبت متفاوتی برخوردارند و به ندرت می‌توانید دو محصول بسیار مشابه با یکدیگر را از نظر سخت افزار و مشخصات فنی در بازار مشاهده کنید. به طور کلی شرکت‌های تولید کننده به دلیل تفکر متفاوت، شناخت متفاوت نیاز گیمرها و همچنین وجود فناوری‌های انحصاری مربوط به هر کمپانی با تنوع محصول قابل‌توجهی در بازار مواجه هستید که اجازه حضور دو محصول کاملاً مشابه را سلب می‌کند.

سخت افزار

یک گوشی هوشمند گیمینگ بیش از هر چیز به سیستم روی یک چیپ قدرتمند شامل پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و حافظه رم مناسب برای اجرای انواع بازی با نرخ فریم مناسب نیاز دارد. به طور کلی این نیاز فقط توسط گوشی‌های گران قیمت و پرچم‌دار برطرف نمی‌شود و در بسیاری از مواقع حتی گوشی‌های میان رده نیز قادر به انجام این کار هستند. در سال‌های اخیر نیز محصولات فراوانی در بازار مشاهده می‌شوند که با وجود قرار گیری در سطح میان رده، قدرت بسیار مناسبی برای اجرای بازی‌ها و حتی انجام پردازش‌های سنگین هستند. با توجه به افزایش قیمت بسیار عجیب پرچم داران، بسیاری از کاربران چاره‌ای به جز خریداری محصولات میان رده ندارند و چشم امید آن‌ها به SOC نهفته درون قلب اسمارت فون مورد علاقه ندارند. در حال حاضر برخی از گوشی‌های پرچمدار برند‌های مختلف به چیپ ست‌های انحصاری همان برند مجهز شده‌اند و به عنوان مثال می‌توان به چیپ ست کایرین هواوی (هواوی صاحب برند HiSilicon تولید کننده چیپ ست‌های Kirin است)، اگزینوس سامسونگ و بایونیک اپل اشاره کرد که نتایج بی نظیر محصولات آن‌ها نشان دهنده قدرت بسیار بالای شرکت‌های تولید کننده و سازگاری قابل توجه با محصولات آن برند است.

در بخش پردازنده مرکزی می‌توان رد پای حداقل 6 هسته پردازشی را در بسیاری از محصولات میان رده مشاهده کرد و این مقدار در برخی دیگر از گوشی‌های هوشمند میان رده به 8 هسته نیز می‌رسد. بدون توجه به تعداد هسته، باید به نوع هسته پردازشی و فرکانس کاری آن‌ها در کنار فناوری لیتوگرافی توجه کرد. محصولات جدید در بخش CPU به ساختار big LITTLE مجهز شده‌اند که به طور معمول چند هسته با فرکانس پایین برای انجام امور ساده و معمولی و چند هسته نیز با فرکانس بالاتر برای اجرای بازی‌ها و پردازش‌های سنگین دارند. این ساختار می‌تواند علاوه بر افزایش مدت زمان شارژ دهی باتری، به عملکرد بهتر گوشی و مدیریت بهتر منابع سخت افزاری منجر شود. فرکانس کاری نیز تحت هر شرایطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما به دلیل عدم امکان استفاده از سیستم‌های خنک کننده پیشرفته در گوشی هوشمند گیمینگ، شرکت‌های تولید کننده نمی‌توانند از پردازنده‌هایی با فرکانس کاری بیشتر از حد معمول بهره گیرند. تنظیم فرکانس کاری روی مقادیر بسیار بالا می‌تواند طول عمر باتری با هر بار شارژ کردن را کاهش داده و گرمای بیش از حدی تولید کند. حرارت بالا می‌تواند به طور کلی روی عملکرد باتری و سایر اجزای گوشی مانند صفحه نمایش تأثیر منفی بگذارد و حتی خطر انفجار را در پی داشته باشد. در بخش حافظه رم می‌توانید روی بسیاری از محصولات میان رده به حافظه رم 6 گیگابایتی دسترسی پیدا کنید و محصولات پرچم‌دار نیز در نمونه‌های جدید مجهز به سیستم عامل اندروید، به 12 گیگابایت حافظه رم نیز مجهز شده‌اند. به طور کلی حجم حافظه رم و حافظه داخلی گوشی‌های هوشمند به تناسب یکدیگر افزایش می‌یابند و نمی‌توانید 12 گیگابایت رم را در کنار 64 گیگابایت حافظه داخلی تجربه کنید و هر دو آن‌ها باید به موازات یکدیگر افزایش پیدا کنند. وجود حافظه رم بیشتر به طور حتم روی عملکرد کلی گوشی تأثیر مستقیم دارد، اما افزایش بدون توجیه و غیر منطقی حافظه رم نیز این میزان تأثیر را مختل می‌کند. وجود حافظه رم بیشتر علاوه بر بهبود وضعیت گیمینگ، می‌تواند به قابلیت اجرای هم‌زمان چند اپلیکیشن منجر شود.

در بخش پردازنده گرافیکی پرچم‌داران فعلی شرکت‌های تولید کننده گوشی هوشمند گیمینگ سه مدل GPU به چشم می‌خورد که بیشترین امتیاز را در بنچمارک‌های مختلف ثبت کرده‌اند. یکی از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند که بالاترین امتیاز را در بنچمارک‌ها به نام خود ثبت کرده، واحد گرافیکی به کار رفته در محصولات خانواده iPhone 12 اپل است که با دارا بودن 4 هسته پردازشی، قدرت بسیار مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. هر چند اپل علاقه‌ای به ارائه مشخصات فنی کامل از جمله مدل دقیق GPU مورد استفاده خود ندارد، اما این واحد گرافیکی قدرت بسیار بالایی در اجرای بازی‌های مختلف از خود به نمایش گذاشته است. دومین GPU قدرتمند در میان پرچم داران جدید، مدل Adreno 660 ساخت کمپانی کوالکام است که در سیستم روی یک چیپ Snapdragon 888 مورد استفاده قرار گرفته است. لیتوگرافی این واحد گرافیکی از نوع 5 نانومتری بوده و فرکانس پایه آن برابر با 792 مگاهرتز و فرکانس بوست آن نیز 840 مگاهرتز است. تعداد 2 واحد اجرایی آن در مجموع تعداد 512 واحد سایه زن را درون خود جای داده و 1 مگابایت حافظه نهان نیز به اجرای بهتر بازی‌ها کمک شایان توجهی می‌کند. واحد گرافیکی Adreno 660 به چیپ ست‌های حافظه LPDDR5 با فرکانس کاری 3200 مگاهرتز مجهز شده و پهنای باند این مجموعه نیز توسط رابط 64 بیتی منتقل می‌شود. قدرت کلی Adreno 660 در حالت FP32 Float برابر با 1. 7 ترافلاپ به ثبت رسیده است. سومین واحد گرافیکی قدرتمند که هم اکنون در پرچم داران به کار می‌رود، مدل Mali-G78 MP14 ساخت کمپانی ARM به شمار می‌رود که همانند رقیب خود از کمپانی کوالکام، با بهره گیری از فناوری لیتوگرافی 5 نانومتری تولید شده است. فرکانس کاری این محصول برابر با 759 مگاهرتز بوده و تعداد 224 واحد سایه زن آن نیز در قالب 14 واحد اجرایی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. قدرت پردازشی Mali-G78 MP14 در حالت FP32 Float برابر با 1. 4 ترافلاپ به ثبت رسیده که اندکی کمتر از Adreno 660 به شمار می‌رود. با گرد هم آمدن سه بخش پردازنده مرکزی، حافظه رم و پردازنده گرافیکی، یک SOC تشکیل می‌شود که نقشی اساسی در قدرت یک اسمارت فون ایفا می‌کنند و از این رو توجه به آن‌ها هنگام خرید گوشی هوشمند گیمینگ ضروری است.

راهنمای خرید گوشی هوشمند گیمینگ

صفحه نمایش

برقراری ارتباط کاربران با گوشی هوشمند توسط صفحه نمایش صورت می‌گیرد و تمام قدرت پردازشی و عملکرد اسمارت فون‌ها را می‌توانید روی صفحه نمایش مشاهده کنید. گیمرها به دلیل اینکه مدت زمان طولانی تری با گوشی سروکار دارند، باید به این بخش توجه بیشتری داشته و مشخصات آن را به خوبی بررسی کنند. اولین نکته‌ای که گیمرها همانند بسیاری از کاربران عادی به آن توجه می‌کنند، ابعاد صفحه نمایش و پس از آن، وضوح تصویر است که باید در تناسب باشند. برآیند قرارگیری این دو پارامتر در کنار یکدیگر، تعداد پیکسل در هر اینچ را به وجود می‌آورد که هر چه تعداد آن بیشتر باشد، حکم برتری گوشی هوشمند را در مقایسه با رقبا امضا می‌کند. در سال‌های نه چندان دور به گوشی‌های دارای صفحه‌نمایش 5. 5 اینچ و بزرگتر، به اصطلاح Phablet می‌گفتند که ترکیبی از Tablet و Phone بود و بسیاری از تولید کننده به سمت ارائه محصولی با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر از 5. 5 اینچ رفته بودند. در حال حاضر نمی‌توانید یک پرچم‌دار با صفحه کوچک در بازار پیدا کرد و برخی از محصولات اپل از جمله iPhone 12 mini با صفحه نمایش 5. 4 اینچی و مدل iPhone SE 2020 با نمایشگر 4. 7 اینچی در این میان به چشم می‌خورند. تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی نیز به طور کلی علاقه‌ای به نمایشگر‌های کوچک ندارند و بسیاری از پرچم‌داران یک سال اخیر با صفحه بزرگ‌تر از 6 اینچی وارد بازار شده‌اند. پارامتر‌های دیگری که باید در بخش نمایشگر به آن‌ها اشاره کرد، شدت روشنایی و نرخ تازه سازی تصویر است که مورد اول با واحد nits و مورد دوم با واحد Hertz مورد سنجش قرار می‌گیرد.

شدت روشنایی تصویر به طور معمول در گوشی‌های گیمینگ توسط شرکت تولید کننده اعلام می‌شود و دلیل آن نیز اهمیت این پارامتر برای گیمرها است. به عنوان مثال ASUS ROG Phone 5 دارای نمایش گری با شدت روشنایی 800nits بوده و نرخ تازه سازی آن نیز 144 هرتز است. نرخ تازه سازی به معنی تعداد دفعات Refresh شدن صفحه‌نمایش در هر ثانیه است و هر چه این تعداد بالاتر باشد، به منزله برتری آن محصول است. در صورتی که نرخ تازه سازی عددی کمتر از 60 هرتز را در محصولات عادی موجود در بازار نمایش دهد، احتمال مشاهده تصاویر تار یا شتاب زده وجود دارد و با افزایش Refresh Rate این مشکل برطرف شده و تصاویری زنده و با سرعت طبیعی را تماشا خواهید کرد. از دیگر فناوری‌های مهم در بخش نمایشگر می‌توان به فناوری HDR و فناوری محافظ صفحه نمایش مانند Gorilla Glass اشاره کرد. فناوری HDR در حقیقت یک فرمت پخش تصویر پیشرفته است که در حال حاضر نسخه HDR10++ آن در گوشی گیمینگ ایسوس مدل ROG Phone 5 مورد استفاده قرار گرفته و بهترین کیفیت پخش تصویر و ویدئو را ارائه می‌دهد. فناوری Gorilla Glass نیز یک لایه محافظ روی صفحه نمایش بوده که از ایجاد خط و خش، ترک و شکستگی در شرایط خاص جلوگیری می‌کند. در کنار تمام موارد ذکر شده باید نوع پنل اشاره کرد که تأثیر بسزایی روی پارامتر‌های مختلف مربوط به نمایشگر ایفا می‌کند و دست یابی به همه آن‌ها فقط روی برخی از پنل‌ها (به عنوان مثال AMOLED یا SUPER-AMOLED) امکان پذیر است. به دلیل انحصاری بودن فناوری تولید پنل نمایشگر، برخی از برند‌ها امکان به کارگیری یک مدل پنل خاص را ندارند و این موضوع می‌تواند کاربران را از خرید گوشی هوشمند گیمینگ منصرف کند.

گوشی گیمینگ

شبکه

بسیاری از بازی‌های مطرح و محبوب جهان در حوزه موبایل، به شبکه اینترنت برای برقراری ارتباط با سرور و اجرای آن بازی نیاز دارند و به اصطلاح بازی‌های آنلاین مورد توجه گیمرها و شرکت‌های تولید کننده گوشی هوشمند قرار گرفته‌اند. از این رو ارائه امکانات شبکه پر سرعت و پایدار از جمله فناوری ارتباطی 5G (شبکه تلفن همراه نسل پنجم) به همراه استاندارد سرعت شبکه (CAT) می‌توانند کاربران را به سمت خریداری یک محصول خاص سوق دهند. برخورداری از فناوری شبکه نسل پنجم به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از پهنای باند بیشتر نسبت به نسل‌های گذشته، به سرعت بسیار بیشتر و زمان تأخیر کمتر دسترسی پیدا کنند. در نتیجه در بازی‌های آنلاین می‌توانند همه چیز را بدون مکث و بدون قطعی شبکه تجربه کنند. مشکلی که بسیاری از کاربران داخلی به دلیل وضعیت نامناسب اینترنت همراه داخلی، با آن دست به گریبان هستند و در برخی مواقع نتیجه تلاش چند ساعته خود را بر باد رفته می‌بینند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه قادر به ارائه پهنای باند بیش از 1 گیگابیت بر ثانیه و زمان تأخیر کمتر از 10 میلی‌ثانیه بوده که ارتباطی بسیار سریع‌تر از نسل چهارم شبکه تلفن همراه با پهنای باند 200 مگابیت بر ثانیه و زمان تأخیر 20 تا 30 میلی‌ثانیه را فراهم می‌سازد. متوسط سرعت شبکه 5G در بازه 200 تا 400 مگابیت بر ثانیه است که به هیچ وجه قابل مقایسه با سرعت 25 مگابیت بر ثانیه شبکه 4G نیست. فناوری شبکه بی سیم CAT20 که در گوشی‌های گیمینگ جدید به کار رفته، حداکثر پهنای باند 1400 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد که برای یک اسمارت فون بی نظیر است. هر چند فناوری شبکه 5G به صورت کامل در ایران راه اندازی نشده، اما خریداری گوشی گیمینگ مجهز به این فناوری می‌تواند یک آینده‌نگری منطقی به شمار آید تا پس از تکمیل پروژه به‌روزرسانی شبکه تلفن همراه در سراسر کشور، از امکانات بی نظیر آن بهره‌مند شوید.

باتری گوشی

باتری

گوشی تلفن همراه همان‌طور که از نامش پیداست، با قابلیت استفاده به صورت پرتابل در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و باتری موجود در آن وظیفه روشن نگه داشتن گوشی را بر عهده دارد. با توجه به روی کار آمدن فناوری باتری‌های لیتیوم پلیمری، شرکت‌های تولید کننده می‌تواند با حفظ ابعاد، ظرفیت بیشتری را ارائه دهند که منجر به ارائه زمان فعالیت طولانی‌تر می‌شود. در سال‌های اخیر امکان جداسازی قاب پشت گوشی و دسترسی یافتن به باتری برای کاربران غیر ممکن شده، اما افزایش ظرفیت باتری مهم‌ترین پارامتری به شمار می‌رود که گیمرها و کاربران عادی به آن نیاز دارند. از این رو جدا نشدن باتری به عنوان نقطه ضعف شناخته نشده و همه به دنبال افزایش طول عمر آن هستند. به عنوان مقال در گوشی هوشمند گیمینگ ایسوس مدل ROG Phone 5 با یک باتری قدرتمند 6000 میلی آمپری از نوع لیتیوم پلیمر مواجه هستید که مدت زمان بیشتری قادر به روشن نگه داشتن آن هنگام اجرای بازی است. افزایش ظرفیت باتری بدون پیشرفت فناوری شارژ سریع موثر نبوده و از این رو شرکت‌های تولید کننده نهایت توجه خود را برای پشتیبانی از شارژ‌های سریع به کار بستند. به عنوان مثال اسمارت فون گیمینگ ROG Phone 5 با توجه به برخورداری از فناوری Quick Charge 5 و وجود شارژر سریع 65 واتی می‌تواند شارژ باتری را در مدت 52 دقیقه از 0 به 100 برساند.

حتی فناوری شارژر معکوس نیز برای آن در نظر گرفته شده تا با استفاده از ظرفیت بالای باتری نسبت به شارژ سایر تجهیزات همراه از جمله هندزفری، ساعت هوشمند و حتی سایر گوشی‌های هوشمند اقدام کنید. انتظار برای کامل شدن شارژ باتری در شرایطی که نیاز مبرم به استفاده از اسمارت فون دارید، انتظاری زجرآور به شمار می‌رود که به لطف پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه، به مدت کوتاه‌تری در مقایسه با محصولات سال‌های گذشته کاهش یافته است. مشخصات فناوری شارژ سریع متاثر از نوع چیپ ست به کار رفته در گوشی هوشمند بوده و به دلیل برخورداری پرچم داران از فناوری‌های نوین، بهترین عملکرد در این حوزه از آن پرچم داران برند‌های مختلف است. به این ترتیب محصولات میان رده و ارزان قیمت به دلیل استفاده از چیپ ست‌های ضعیف تر، قادر به ارائه فناوری شارژ سریع پیشرفته و جدید نیستند.

اکنون که برخی از پارامتر‌های بسیار مهم در انتخاب گوشی هوشمند گیمینگ را بیان کردیم، زمان آن فرا رسیده تا چند مدل گوشی مخصوص برای اجرای بازی با نرخ فریم بالا و دارای قدرت سخت افزاری بی نظیر را معرفی کنیم. این مطلب دارای دو بخش بوده که در بخش اول، علاوه بر بیان پارامتر‌های مهم در انتخاب اسمارت فون گیمینگ، سه مدل گوشی مناسب برای این کاربرد را نیز معرفی خواهیم کرد. در بخش دوم از راهنمای خرید گوشی گیمینگ که به زودی تقدیم حضور‌تان خواهد شد، چهار مدل گوشی دیگر را معرفی خواهیم کرد.

مشخصات و مقایسه خرید گوشی های گیمینگ

مدلAsus ROG Phone 5Xiaomi Black Shark 3NUBIA Red Magic 5GSamsung Galaxy S21 Ultra 5G
چیپ ستSnapdragon 888Snapdragon 865Snapdragon 865Exynos 2100/Snapdragon 888
پردازنده8 هسته ای8 هسته ای8 هسته ای8 هسته ای
گرافیکAdreno 660Adreno 650Adreno 650Mali-G78 MP14/Adreno 660
حافظه رم8/12/16 گیگابایت8/12/16 گیگابایت8/12/16 گیگابایت12/16 گیگابایت
حافظه داخلی128/256/512
گیگابایت
128/256
گیگابایت
128/256
گیگابایت
128/256/512
گیگابایت
صفحه نمایش6.78 اینچ
144 هرتز
6.67 اینچ
2400×1080 پیکسل
6.65 اینچ
2340×1080 پیکسل
6.8 اینچ
120 هرتز
3200×1440 پیکسل
دوربین اصلی64+13+5
مگاپیکسل
64+13+5
مگاپیکسل
64+8+2
مگاپیکسل
108+10+10+12
مگاپیکسل
دوربین سلفی24 مگاپیکسل20 مگاپیکسل8 مگاپیکسل40 مگاپیکسل
باتری6000 میلی آمپر4720 میلی آمپر4500 میلی آمپر5000 میلی آمپر
سیستم عاملاندروید 11اندروید 10اندروید 10اندروید 11
تاریخ عرضهمارس 2021مارس 2020مارس 2020ژانویه 2021
قیمت30,000,00022,000,00023,000,00032,000,000

اولویت انتخاب گزینه های برتر، موجود بودن آنها در بازار داخلی و دسترسی کاربران به این محصولات است. به همین دلیل ممکن است مدل قدیمی یک سری گوشی خاص در لیست راهنمای خرید وب سایت پارسی گیم مشاهده شود.

گوشی هوشمند گیمینگ ASUS ROG Phone 5

گوشی هوشمند گیمینگ Asus ROG Phone 5: قیمت حدودی 30 میلیون تومان

کمپانی بزرگ ایسوس که در حوزه‌های مختلف صنعت فناوری و سخت افزار فعالیت دارد، در سال‌های اخیر به صورت جدی تر در بخش گوشی هوشمند فعالیت کرده و تولید محصول موفق و پرطرفدار ROG Phone 5 نیز نشان دهنده شناخت بسیار مناسب مهندسین این مجموعه از نیاز کاربران است. پرچمدار گیمینگ ایسوس با بهره گیری از چیپ ست قدرتمند Qualcomm Snapdragon 888 5G مبتنی بر فناوری لیتوگرافی 5 نانومتری، دارای چند کانفیگ حافظه رم و حافظه داخلی با حجم و ظرفیت قابل توجه است. کانفیگ‌های متنوع این محصول شامل حافظه رم 8 گیگابایت به همراه حافظه داخلی 128 گیگابایت، حافظه رم 12 گیگابایت به همراه حافظه داخلی 256 گیگابایت و در نهایت حافظه رم 16 گیگابایت در کنار حافظه داخلی 256 گیگابایت می‌شود. صفحه نمایش 6.78 اینچی از نوع AMOLED که حدود 82 درصد از سطح بدنه را پوشش داده، با وضوح تصویر 2448×1080 پیکسل قادر به ارائه تراکم پیکسلی 395 در هر اینچ است. پنل مورد استفاده توسط ایسوس می‌تواند 1 میلیارد رنگ را به نمایش گذاشته و شدت روشنایی آن در حالت استاندارد برابر با 800nits و در حالت پیک نیز برابر با 1200nits اعلام شده است. نمایشگر حرفه‌ای 144 هرتزی ROG Phone 5 به فناوری HDR10++ نیز مجهز شده و با برخورداری از صفحه محافظ گوریلا گلس Victus می‌تواند در مقابل ضربات و خط و خش‌ها در حد و اندازه تعریف شده خود مقاومت کند. وجود نرخ تازه سازی 144 هرتز برای این محصول به طور حتم می‌تواند نظر مثبت درصد بیشتری از گیمرها را به خود جلب کند.

با توجه به استفاده از چیپ ست اسنپ دراگون 888، ترکیبی از پردازنده 8 هسته‌ای و واحد گرافیکی Adreno 660 در دسترس گیمرها قرار می‌گیرد. ترکیب هسته‌های پردازشی شامل یک هسته با فرکانس 2.84 گیگاهرتز، سه هسته با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و چهار هسته با فرکانس 1.8 گیگاهرتز از نوع Kryo 680 می‌شود که هر کدام از آنها در شرایط تعریف شده وارد عمل می‌شوند. قاب جلو و پشت گوشی از جنس شیشه بوده و فریم دور آن نیز از آلیاژ آلومینیوم است که حس بسیار خوبی را به کاربران منتقل می‌سازد. در بخش دوربین ترکیبی از سنسور‌های 5+13+64 مگاپیکسل روی پنل پشت و تک سنسور 24 مگاپیکسل روی پنل جلو به عنوان دوربین سلفی مشاهده می‌شود. دوربین‌های اصلی گوشی قادر به فیلم برداری با کیفیت 8K و نرخ 30 فریم بر ثانیه هستند که نشان دهنده عملکرد بسیار خوب سنسور‌های دوربین و چیپ ست کوالکام اسنپ دراگون 888 در مدیریت آنها است. باتری 6000 میلی آمپری از نوع لیتیوم پلیمر با بهره گیری از فناوری Quick Charge 5 و بهره مندی از شارژر سریع 65 واتی در مدت 52 درصد به طور کامل شارژ می‌شود. همچنین قابلیت شارژ معکوس برای انتقال توان باتری به سایر تجهیزات نیز با قدرت 10 وات وجود دارد.

سیستم عامل اندروید نسخه 11 به همراه رابط کاربری اختصاصی ایسوس به نام ROG UI حس گیمینگ بسیار خوب و تجربه‌ای روان را برای کاربران حرفه‌ای فراهم می‌سازند. ابعاد کلی گوشی گیمینگ ایسوس مدل ROG Phone 5 برابر با 10.3×77.3×172.8 میلی متر بوده و وزن آن نیز 238 گرم است که با توجه جنس فریم و امکانات این محصول زیبا، چندان غیر طبیعی نیست. ایسوس با علم به داغ کردن سخت افزار محصول خود در شرایط استفاده طولانی مدت، یک فن با طراحی جالب را در نظر گرفته که توسط یک کانکتور مگنتی اختصاصی به مرکز بدنه متصل و عملیات خنک سازی را انجام می‌دهد. باید به این نکته اشاره کنیم که نتایج تست بنچمارک‌ها در نسخه دارای فن، تفاوت قابل ملاحظه‌ای را با نمونه بدون فن به ثبت رسانده است.

گوشی هوشمند گیمینگ Xiaomi Black Shark 3

گوشی هوشمند گیمینگ Xiaomi Black Shark 3: قیمت حدودی 22 میلیون تومان

کمپانی چینی شیائومی که در حال حاضر طیف وسیعی از انواع اسمارت فون را به بازار‌های جهانی و به خصوص بازار ایران روانه کرده، در سال 2020 میلادی یک گوشی هوشمند گیمینگ به نام Black Shark 3 را با ظاهری بسیار جذاب تولید کرد. این محصول زیبا و دوست داشتنی با برخورداری از سخت افزار قدرتمند خود به سرعت مورد استقبال گیمرها و کاربران حرفه‌ای قرار گرفت. بهره مندی از چیپ ست Qualcomm Snapdragon 865 با فناوری لیتوگرافی +7 نانومتری در کنار پردازنده هشت هسته‌ای، حافظه رم 8 و 12 گیگابایت و در نهایت واحد گرافیکی Adreno 650 مجموعه‌ای بسیار قدرتمند را برای گیمرها فراهم آورد. در بخش ذخیره سازی نیز دو کانفیگ شامل 128 و 256 گیگابایت از نوع UFS 3.0 و بدون پشتیبانی از کارت حافظه در نظر گرفته شده که ظرفیت به نسبت مناسبی برای دوست داران بازی با موبایل به شمار می‌رود. صفحه نمایش 6.67 اینچی از نوع AMOLED که توسط شیائومی مورد استفاده قرار گرفته، در حدود 82.4 درصد از سطح بدنه را پوشش داده و با توجه به وضوح تصویر 2400×1080 پیکسل می‌تواند تراکم 395 پیکسل در هر اینچ را ارائه دهد. نمایشگر این محصول قادر به ارائه شدت روشنایی 500nits بوده و نرخ تازه سازی 90 هرتز را در کنار فناوری تصویری HDR10+ در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نکته قابل توجه در خصوص بلک شارک 3، پشتیبانی از فناوری شبکه تلفن همراه نسل پنجم توسط این گوشی هوشمند است که به نوعی جزو اولین نمونه‌های مجهز به فناوری 5G در میان محصولات Xiaomi به شمار می‌رود. ترکیب سه دوربین با دقت سنسور 5+13+48 مگاپیکسل به عنوان دوربین‌های اصلی و به کارگیری سنسور 20 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی، مجموعه‌ای جذاب را برای دوست داران عکاسی با موبایل فراهم ساخته است. باتری 4720 میلی آمپری این محصول زیبا که همانند ASUS ROG Phone 5 به سیستم نور پردازی روی پنل پشت مجهز است، گوشی را برای مدت قابل قبولی آماده به کار نگه می‌دارد. برای شارژ کردن این باتری به نسبت قدرتمند نیز یک شارژر سریع 65 واتی برای مدل دارای حافظه رم 12 گیگابایتی و یک شارژر سریع 30 واتی نیز برای مدل دارای حافظه رم 8 گیگابایتی در نظر گرفته شده است. شارژر 65 واتی می‌تواند در مدت زمان 32 دقیقه، شارژ باتری را از 0 به 100 درصد برساند که مدت زمان بسیار مناسبی ارزیابی می‌شود. در صورتی که به سیستم شارژر مگنتی علاقه دارید، باید با توان 18 واتی آن کنار بیایید که اختلاف فاحشی با نمونه 65 واتی و حتی نسخه 30 واتی دارد. لازم به ذکر است که گوشی هوشمند گیمینگ شیائومی بلک شارک 3 به همراه سیستم عامل اندروید 10 عرضه شده است.

گوشی هوشمند گیمینگ Nubia Red Magic 5G

گوشی هوشمند گیمینگ Nubia Red Magic 5G: قیمت حدودی 23 میلیون تومان

کمپانی چینی نوبیا با عرضه رسمی گوشی هوشمند گیمینگ Red Magic 5G در سال 2020 به صورت رسمی وارد عرصه تولید اسمارت فون با کاربرد گیمینگ شد. این محصول دو سیم کارته همانند بلک شارک 3 به چیپ ست اسنپ دراگون 865 مجهز شده که به همراه آن پردازنده هشت هسته‌ای Kryo 585، حافظه رم 8/12/16 گیگابایتی و واحد گرافیکی Adreno 650 در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. قدرت سخت افزار مورد استفاده توسط نوبیا برای اجرای بازی‌ها بسیار مناسب بوده و برای اجرای همزمان چند اپلیکیشن نیز شرایط بی نظیر را ارائه می‌دهد. در بخش ذخیره سازی نیز دو کانفیگ شامل حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایتی در نظر گرفته شده که با توجه به عدم پشتیبانی از کارت حافظه، باید به شکل بهتری نسبت به مدیریت حافظه داخلی اقدام کنید. صفحه نمایش 6.65 اینچی با وضوح تصویر 2340×1080 پیکسل قادر به نمایش تراکم 388 پیکسل در هر اینچ است. نوبیا رد مجیک به عنوان اولین گوشی هوشمند مجهز به صفحه نمایش 144 هرتزی در سطح جهان شناخته می‌شود و از این لحاظ یک گزینه بسیار خاص برای گیمرها به شمار می‌رود. پنل به کار رفته توسط Nubia از نوع AMOLED بوده و محافظ گوریلا گلس نیز از این بخش ارزشمند گوشی محافظت می‌کند. در حدود 82.5 درصد از بدنه گوشی توسط نمایشگر پوشانده شده و به طور کلی حاشیه بسیار کمی روی پنل صفحه نمایش وجود دارد. سنسور‌های سه گانه دوربین اصلی شامل 2+8+64 مگاپیکسل می‌شود و دوربین سلفی نیز از یک سنسور 8 مگاپیکسلی تشکیل شده است. باتری 4500 میلی آمپری به کار رفته توسط کمپانی چینی نوبیا با بهره گیری از شارژر سریع 45 واتی می‌تواند در مدت بسیار کوتاه 40 دقیقه از 0 به 100 درصد شارژ دست پیدا کند که از این حیث می‌تواند گیمرها را به شدت راضی نگه دارد. سیستم عامل اندروید نسخه 10 به همراه رابط کاربری انحصاری Redmagic 3.0 نیز محیطی دلچسب و جذاب را برای کاربران حرفه‌ای فراهم آورده است. در صورتی که قصد خریداری یک گوشی گیمینگ قدرتمند، زیبا، متفاوت و ارزان قیمت نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازار دارید، به طور حتم Nubia Red Magic 5G می‌تواند شما را به تمام این موارد برساند.

گوشی هوشمند گیمینگ SAMSUNG GALAXY S21 ULTRA

گوشی هوشمند گیمینگ Samsung Galaxy S21 Ultra 5G: قیمت حدودی 32 میلیون تومان

یک گوشی هوشمند مناسب برای کاربرد گیمینگ لزوما نباید از طراحی ظاهری عجیب و منحصر بفرد بهره گیرد و وجود سخت افزار قدرتمند می‌تواند همه نیاز‌های کاربران حرفه‌ای را تحت پوشش قرار دهد. از این رو گوشی پرچم دار سامسونگ مدل Galaxy S21 ULTRA 5G با توجه به سخت افزار بسیار قدرتمند و طراحی جذاب خود می‌تواند گزینه‌ای بی نظیر برای گیمرها به شمار رود. همانند سایر مدل‌های پیشین سری S سامسونگ در سال‌های اخیر، جدید ترین پرچم دار این کمپانی نیز از دو کانفیگ سخت افزاری متنوع شامل چیپ ست EXYNOS 2100 با فناوری لیتوگرافی 5 نانومتری و چیپ ست Snapdragon 888 با فناوری ساخت مشابه بهره می‌برد. هر دو کانفیگ به پردازنده هشت هسته‌ای مجهز شده‌اند، اما واحد گرافیکی به کار رفته در مدل اگزینوس از نوع Mali-G78 GT14 و پردازنده گرافیکی مورد استفاده در مدل کوالکام اسنپ دراگون از نوع Adreno 660 است. نسخه اسنپ دراگون گلکسی اس 21 سامسونگ به صورت اختصاصی برای بازار چین و آمریکا تولید شده و در نقاط دیگر جهان نسخه اگزینوس که چیپ ست اختصاصی سامسونگ به شمار می‌رود، عرضه شده است.

در بخش حافظه رم دو کانفیگ شامل نسخه‌های 12 و 16 گیگابایتی وجود دارد و در بخش حافظه داخلی نیز سه ظرفیت 128/256/512 گیگابایت از نوع UFS3.1 در دسترس کاربران قرار دارد. با توجه به عدم پشتیبانی S21 ULTRA از کارت حافظه جانبی، باید توجه ویژه‌ای به حجم باقیمانده از فضای ذخیره سازی (به خصوص د مدل 128 گیگابایتی) داشته باشید. صفحه نمایش 6.8 اینچی DYNAMIC AMOLED 2X سامسونگ که حدود 90 درصد از سطح بدنه را پوشانده، با وضوح تصویر 3200×1440 پیکسل می‌تواند تراکم 515 پیکسل در هر اینچ را ارائه دهد. حداکثر شدت روشنایی این نمایشگر در حدود 1500nits توسط کمپانی سازنده اعلام شده و نرخ تازه سازی آن نیز 120 هرتز است. فناوری HDR10++ و محافظ صفحه گوریلا گلس Victus از دیگر ویژگی‌های مهم صفحه نمایش پرچم دار سامسونگ به شمار می‌روند.

در بخش دوربین اصلی با چهار سنسور 12+10+10+108 مگاپیکسل و در بخش سلفی نیز با تک سنسور 40 مگاپیکسلی سر و کار دارید که تصاویر ثبت شده توسط آنها، حیرت کاربران را در پی داشته است. سنسور‌های اصلی این محصول قادر به فیلم برداری با کیفیت 8K و نرخ 24 فریم بر ثانیه هستند و دوربین سلفی آن نرخ 30 تا 60 فریم را با کیفیت 4K ضبط می‌کند. باتری 5000 میلی آمپری S21 ULTRA با استفاده از شارژر سریع 25 واتی که اختلاف فاحشی با محصولات معرفی شده در راهنمای خرید وب سایت پارسی گیم دارد، زمان به نسبت طولانی را برای شارژ کامل نیاز دارد. شارژر بی سیم این محصول توان 15 وات را ارائه داده و قابلیت شارژ معکوس 4.5 واتی آن نیز برای انتقال توان باتری به سایر محصولات از جمله هندزفری کاربرد دارد.

سیستم عامل اندروید 11 در کنار رابط کاربری One UI 3.1 محیطی جذاب و هیجان انگیز را برای اجرای بازی‌های مختلف و اجرای همزمان چند اپلیکیشن را فراهم می‌سازد. پرچم دار جدید سامسونگ به طور کلی برای هر نوع کاربردی از جمله گیمینگ، عکس برداری، فیلم برداری و سایر کاربرد‌های تخصصی مناسب بوده و S21 ULTRA از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردار است. یکی از نقاط مثبت آن در مقایسه با سه گوشی نام برده در راهنمای خرید، وجود پشتیبانی نرم افزاری قدرتمند سامسونگ و همچنین وجود طیف وسیعی از لوازم جانبی برای چند سال آینده است.

در انتها می توانید نتایج تست گوشی های معرفی شده را در بنچمارک های مختلف مشاهده کنید.

بنچمارکASUS ROG PHONE 5Xiaomi Black Shark 3NUBIA Red Magic 5GSAMSUNG GALAXY S21 ULTRA
3D Mark Wild Life Performance5711380541785395
3D Mark Sling Shot OpenGL8333729273437105
PCMARK Work 2.0 Performance1443510557933513406
PCMARK Storage25811231632136522056
GeenBench Multi Core3710344933873518
Antutu 8708216620952557056657150
آماده به کار باتری110 ساعت 144 هرتز/ 118 ساعت 60 هرتز83 ساعت 144 هرتز/ 102 ساعت 60 هرتز114 ساعت

نوشته راهنمای خرید گوشی هوشمند گیمینگ – بخش اول اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.

منبع خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.