تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 ژوئن 2023 - 13:15
کد خبر : 506520
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای زگیل تناسلی HPV و راه های تکثیر آن بسته هستند

زگیل تناسلی HPV و راه های تکثیر آن

زگیل تناسلی HPV و راه های تکثیر آن

زگیل تناسلی یک بیماری ویروسی منتقله از طریق رابطه جنسی ایجاد شده است که هر دو جنس را درگیر می کند. زگیل تناسلی و مداوای نوین Hpv ،ویروس پاپیلوما انسانی یا زگیل تناسلی یک ویروس بسیار رایج هست که بیشتر کسانی که به آن گرفتار می گردند علایم کلینیکی یا مشکلی از دید تندرستی پیدا نمی کنند. ویروس زگیل تناسلی چیست؟ بالای۱۵۰دسته

زگیل تناسلی یک بیماری ویروسی منتقله از طریق رابطه جنسی ایجاد شده است که هر دو جنس را درگیر می کند.

زگیل تناسلی و مداوای نوین Hpv ،ویروس پاپیلوما انسانی یا زگیل تناسلی یک ویروس بسیار رایج هست که بیشتر کسانی که به آن گرفتار می گردند علایم کلینیکی یا مشکلی از دید تندرستی پیدا نمی کنند.

  • ویروس زگیل تناسلی چیست؟

بالای۱۵۰دسته یا نوع از ویروسزگیل تناسلیوجود دارد که هر کدام با عدد مشخصی که به آن تیپ گفته می شود مطرح می شوند. به ویروس HPV، پاپیلوم یا زگیل هم گفته می شود. زگیل ها، نوعی غده غیر سرطانی هستند. بعضی از ویروس های HPVباعث سرطانهای متفاوت مانند سرطان دهانه رحم، سرطان دهانه واژن، سرطان واژن، سرطان آلت مردان، سرطان ناحیه دهانه، سرطان حنجره، سرطان مقعد و…می شود.

 در۱۰درصد مواقع این عارضه به دلیل ویروسی های پر خطر است که احتمال ابتلا به سرطان را هم در مردان و هم در زنان بیشتر می کند. زگیل تناسلی در بیشتر مواقع به شکل بر آمدگی های تو پر و کم حجم در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی ایجاد می شوند زیادترین روش منتقل شدن ویروس،تماس جنسی یا رابطه جنسی با فردی است که آلوده با ویروسHPVاست. همچنین ارتباط با ترشحات تناسلی و تیغ آلوده به ویروس، شنا در استخر یا جکوزی آلوده ، استفاده از توالت های فرنگی آلوده نیز احتمال انتقال بیماری را زیاد می کند. پزشکفوق تخصص اورولوژی می تواند با ویزیت بیمار زگیل تناسلی را شناسایی کند .

  • شناسایی و علایم زگیل تناسلی:

جهت بررسی نوع ویروسHPV ضروری است از نمونه برداری و انجام آزمایش HPV DNA PCRاستفاده نمود. امروزه مبتلا شدن به زگیل تناسلی به نسبت گذشته بیشتر شده در حالی‌که این بیماری قابل جلوگیری است و توجه به برخی نکات، می‌توان مانع از ابتلا به آن شد.

  • روش های پیشگیری از ابتلا به ویروسHPV:

به منظور پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، پیش از هر چیز بایستی ارزش‌های اخلاقی را رعایت کرد و از داشتن شریک جنسی بدون مشکل نیز اطمینان داشت. افزون بر این، یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تا حدود بسیاری از ابتلا به آن پیشگیری کند، زدن واکسن بوده است.

واکسن گارداسیل وجود دارد که در جلوگیری از این زگیل، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

به منظور جلوگیری از ابتلا به دو تیپ زگیل تناسلی پر خطر با تیپ های۱۶و۱۸و دو تیپ زگیل تناسلی کم خطر با تیپ های۶و۱۱می توان واکسن گارداسیل را تزریق کرد. این واکسن برای خانم ها و پسران۹تا۳۰ساله قابل استفاده است.

باید بدانید که ویروس HPVدر بدن ما جذب سلولهای خاصی می شوند و تنها قادر هستند روی آنها زنده بمانند که به آن سلولها، سلول های اپیتلیال اسکواموس گفته می شود.این سلول ها روی سطح پوست در نواحی مرطوب بدن مانند:واژن، دهانه واژن، دهانه رحم، مقعد، پوست ختنه گاه، مجرای پیشاب درون آلت مردان، مخاط داخل بینی، دهان، گلو، نای و نایچه، ناحیه داخلی چشم یافت می شود.

  • زگیل تناسلی در کجاست؟

 زگیل تناسلی در نواحی مرطوب بدن رشد می کند. دلیل نامگذاری زگیل تناسلی این است که ناحیه تناسلی و اطراف مقعد را تحت تاثیر قرار می دهد. زگیل تناسلی را روی پوست و قسمت هایی از بدن که سطح مخاطی ندارند مشاهده نمی کنید. زگیل های تناسلی همیشه بد نیست؛ بلکه به دو دسته کم ریسک و پر خطر دسته بندی می شود.

 زگیل تناسلی HPV و راه های تکثیر آن

بهترین و سریعترین و کم مبلغ ترینروش درمان آن استفاده از کرایو و فریز زگیلهای تناسلی است که بدون عارضه و به صورت سرپایی و بدون داشتن عوارض نامطلوب از جمله پخش ویروس در حنجره که در نوع لیزر مشاهده میشه یا در کوتر دیده میشه انجام می شود.

پساز شناسایی زگیل تناسلی اولین اقدام درمان خانمها توسط فوق تخصص اورولوژی از بین بردن زگیلهاست و در قدم بعدی بالا بردن ایمنی بدن جهت مقابله با این ویروس است .

بهترین راه برداشت زگیل در خانمها استفاده از لیزرهای گوناگون مثل CO2است .

دکتر آقامحمدپورمتخصص اورولوژی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی های آندوسکوپی و لاپاراسکوپی کلیه و مجاری ادراری،جراح و متخصص کلیه، ناباروری، دارای رتبه بورد اورولوژی کشور، عضو انجمن ارولوژی ایران و اروپا متخصص رشته اورولوژی (ارولوژیست) و فوق تخصص اورولوژی می باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.