تاریخ انتشار : شنبه 3 جولای 2021 - 7:37
کد خبر : 43139

سرقت 10 میلیون دلار گیفت کارت ایکس باکس توسط یکی از کارمندان مایکروسافت

سرقت 10 میلیون دلار گیفت کارت ایکس باکس توسط یکی از کارمندان مایکروسافت

گیفت کارت‌های ایکس باکس یک خط کد شامل حروف و اعداد است که بانام کد‌های 5×5 شناخته می‌شوند و توسط ایمیل برای فرد ارسال می‌شوند. این اعداد و ارقام توسط یک الگوریتم خاص تولید می‌شوند که همه از سازوکار آن..

گیفت کارت‌های ایکس باکس یک خط کد شامل حروف و اعداد است که بانام کد‌های 5×5 شناخته می‌شوند و توسط ایمیل برای فرد ارسال می‌شوند. این اعداد و ارقام توسط یک الگوریتم خاص تولید می‌شوند که همه از سازوکار آن باخبر هستیم. خود کارت ارزشی ندارد اما کد درج‌شده روی آن، اکانت کاربر را به میزان مشخصی شارژ می‌کند و درنتیجه باید با پرداخت پول واقعی، آن‌ها را شارژ کرد و این در حالی است که ارزهای مجازی به این شکل عمل نمی‌کنند. به‌تازگی دست یکی از کاربران مایکروسافت رو شده و وی متهم به سرقت میلیون‌ها دلار گیفت کارت ایکس باکس شده است.

شرکت مایکروسافت به‌منظور تست سیستم خرید فروشگاه خود، یک شرکت خارجی را به کار می‌گیرد. ولادیمیر کواشاک، از کارمندان این شرکت در کریسمس سال 2017 در شعبه‌ی ردموند شرکت مایکروسافت شروع به کار می‌کند و نحوه‌ی خرید و پرداخت از فروشگاه را تست می‌کند. روند تست به این صورت بوده است که وی توسط کارت اعتباری مایکروسافت یک خرید انجام می‌داده اما سیستم خرید وی را تشخصی می‌داده و درنتیجه هیچ محصولی ردوبدل نمی‌شد اما او موفق به یافتن یک باگ عجیب در مورد گیفت کارت‌ها می‌شود.

ولادیمیر هنگام تست خرید گیفت کارت‌های ایکس باکس، متوجه یک باگ بسیار ساده می‌شود که زندگی‌اش را برای همیشه تغییر می‌دهد. وی هنگام پرداخت با کارت اعتباری مایکروسافت، متوجه می‌شود که سیستم کدهای واقعی برای وی ارسال می‌کند. این در حالی است که کدهای ارسال باید قلابی باشند و همین باعث می‌شود تا او دست‌به‌کار شود و کد گیفت کارت ایکس باکس را به‌صورت مداوم تولید کند. یکی از کارمندان مایکروسافت در این مورد می‌گوید:‌

دیر یا زود این افراد کشف می‌شوند اما ازآنجایی‌که اوایل کسی به آن‌ها شک نمی‌کند، با خودشان می‌گویند که باید یک‌شب کل صندوق را خالی کنم!

شروع سرقت میلیون دلاری

کواشاک بعدازآنکه می‌بیند کسی به کار وی شک نمی‌کند، شروع به استخراج گیفت کارت ایکس باکس از 10‌ دلار گرفته تا 100 دلار می‌کند؛ اما مأموران پلیس فدرال بالاخره پس از دو سال او را دستگیر می‌کنند و متوجه می‌شوند که وی 152 هزار گیفت کارت به سرقت برده که ارزش آن‌ها بیش از 10.1 میلیون دلار است. کواشاک پس از سرقت میلیون دلار پول تصمیم به خرید یک هواپیما و یک قایق تفریحی می‌گیرد اما قاضی پرونده، دست وی را از پول‌ها کوتاه می‌کند و کواشاک را به 9 سال زندان محکوم می‌کند.

  • گیفت ‌کارت‌ ایکس ‌باکس و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

بیشتر گیفت کارت‌های استخراج‌شده در بازار سیاه فروخته‌شده‌اند و کواشاک مانند یک تحلیل گیر بازار بورس، تنها زمانی آن‌ها را به بازار عرضه می‌کرده که قیمت‌ها به بالاترین حد ممکن می‌رسیدند. ولادیمیر کواشاک از مهاجران اوکراینی است که در سال 2015 به آمریکا مهاجرت کرده و دارای مدرک مهندسی کامپیوتر و اقتصاد از دانشگاه معتبری در کشور اوکراین است. او در سال 2016‌ به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در شرکتی همکار با مایکروسافت استخدام می‌شود و در سال 2017 است که شروع به سرقت گیفت کار ایکس باکس می‌کند. او فکر می‌کند که استفاده از اکانت همکارانش باعث گم‌شدن هویتش می‌شود و به همین دلیل مانند یک هکر حرفه‌ای وارد کار می‌شود و یک وب‌سایت هم برای فروش گیفت کار به راه می‌اندازد.

ازآنجایی‌که کسی گیفت کارت ایکس باکس را از منابع فرعی خریداری نمی‌کند، مجبور می‌شود تا تخفیف‌های 55 درصدی روی کارت‌ها اعمال کند و از این راه پول هنگفتی به جیب می‌زند.

مایکروسافت از قضیه باخبر می‌شود

تیم تحقیقاتی مایکروسافت در سال 2018 متوجه حجم فروش عجیبی از گیفت کارت‌ ایکس باکس می‌شود و در ابتدا به عامل خارجی و هکرها مشکوک می‌شوند اما بعدها می‌فهمند که یکی از کارمندان، مسئول چنین سرقت و کلاه‌برداری عظیمی است. آن‌ها با بررسی کدهای فعال‌شده، متوجه سرقت 8 میلیون دلاری می‌شوند و تصمیم به حذف تمامی اکانت‌ها می‌گیرند اما روند قبلی از سر گرفته می‌شود.

کواشاک دقیقاً 26 ساعت قبل از آنکه مایکروسافت از قضیه باخبر شود، بیش از 1.6 میلیون دلار گیفت کار می‌فروشد. ازآنجایی‌که وی از حساب کاربری همکارانش استفاده می‌کرده، یافتن وی کار بسیار سختی بوده اما بررسی یکی از کارمندان باسابقه، اسم ولادیمیر کواشاک را فاش می‌کند. ساعت دو بعدازظهر روی 18 مه است که کواشاک مورد بازخواست قرار می‌گیرد و تنها به خرید 600 کد آن‌هم برای تماشای فیلم با نامزدش اعتراف می‌کند. چهار هفته بعد، کواشاک اخراج می‌شود و جالب است که چنین کد نویس خلاقی، اشتباهاتی به این بزرگی را مرتکب می‌شود.

  • آموزش استفاده از ایکس باکس گیم پس در کامپیوتر

قضیه زمانی جالب می‌شود که مأموران فدرال وارد پرونده می‌شود و مشخص می‌شود که کواشاک بیش از 10 میلیون دلار پول نقد در اختیار دارد و به دنبال شروع یک زندگی مجلل است. تحقیقات به نتیجه می‌رسد و دست او در دادگاه رو می‌شود. قاضی پرونده، علاوه بر 9 سال حبس، وی را به بازگردانی 8.3 میلیون دلار پول سرقت شده می‌کند.

منبع: بلومبرگ

نوشته سرقت 10 میلیون دلار گیفت کارت ایکس باکس توسط یکی از کارمندان مایکروسافت اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.

منبع خبر

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.