تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آوریل 2024 - 13:00
کد خبر : 507224
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سرمایه گذاری مادام العمر با گابیون و سنگ رودخانه بسته هستند

سرمایه گذاری مادام العمر با گابیون و سنگ رودخانه

سرمایه گذاری مادام العمر با گابیون و سنگ رودخانه

گابیون  یا همان تورسنگ و  سنگ رودخانه ای از محصولات پرکاربرد در محوطه‌سازی(لند اسکیپ و زری اسکیپ) انواع بنا، شهرک‌های  تفریحی ویلایی، باغ ویلاها و … هستند. استفاده از  سنگ رودخانه و گابیون در دهه گذشته بسیار مورد استقبال سازندگان و صاحبان املاک قرار گرفته است. در ادامه بررسی دلایل رونق استفاده از این محصولات را بررسی می‌کنیم.

 

گابیون  یا همان تورسنگ و  سنگ رودخانه ای از محصولات پرکاربرد در محوطه‌سازی(لند اسکیپ و زری اسکیپ) انواع بنا، شهرک‌های  تفریحی ویلایی، باغ ویلاها و … هستند. استفاده از  سنگ رودخانه و گابیون در دهه گذشته بسیار مورد استقبال سازندگان و صاحبان املاک قرار گرفته است. در ادامه بررسی دلایل رونق استفاده از این محصولات را بررسی می‌کنیم.

معرفی گابیون gabion

ریشه واژه گابیون gabion، در زبان ایتالیایی به معنی قفس بزرگ است. این محصول در گذشته اغلب به شکل استوانه، مکعب مستطیل ساخته و با سنگ، بتن، شن و ماسه پر میشد. بیشترین کاربرد گابیون  را در مهندسی عمران و ساخت جاده و خاکریز حفاظت از سیل و ریزش سنگ و کاربردهای نظامی بوده است.

گابیون و کاربردهای امروزی

گابیونهای امروزی به شکل‌ سبدهای تور شکل فلزیِ مشبکی هستند که اغلب با سنگ‌های رودخانه رنگی در سایزهای مختلف پر می‌شوند. گابیون‌های امروزی اغلب برای ایجاد ‌دیوارهای حائل در محوطه‌سازی شهرک‌های ویلایی استفاده می‌شوند. همچنین سازه‌های متنوعی با گابیون می‌توان برای ایجاد تراس، صندلی، میز، آتشکده، اجاق و… استفاده کرد.

مزایای توری گابیون

برای تور سنگ می‌توان مزایایی بسیاری را برشمرد از آن جمله:

  • دوام
  • استحکام و زیبایی
  • انعطاف
  • نفوذ پذیری
  • اقتصادی بودن
  • سازگار با طبیعت و محیط زیست

مزایای اقتصادی استفاده از گابیون

دیوارهای گابیون مقرون به صرفه هستند. هزینه کلی به سیم مورد استفاده (کیفیت، جنس و قطر) و مواد پرکننده که اغلب سنگ رودخانه یا پبل هستند بستگی دارد.

همانطور که گفتیم، برای ساخت توری های تور سنگ از سیم هایی با روکش زینک یا گالوانیزه استفاده می شود، به همین دلیل تورسنگ‌ها در برابر خوردگی و رطوبت، مقاومت بسیار بالایی دارند و می‌توان گفت عمر آن‌ها بینهایت است.

منعطف بودن

اگر بعد از مدتی از مدل تور سنگ خود خسته شدید، می توانید بعد از خالی کردن محتویاتش، بدون شکستن و از دست دادن کارایی، شکل مورد نظرتان روی آن پیاده کنید. به علاوه عبور آب و رانش زمین در محلی که تورسنگی را قرار دادید، باعث تغییر شکل تورسنگ شما نمی شود.

نفوذ پذیری

ساختار سازه تور سنگی به شکلی است که حفره دارد و بدون نیاز به زهکشی و نصب لوله، آب به راحتی درون آن جریان پیدا می کند و می توان به عنوان گلدان از آن استفاده نمود، بدون این که آسیبی به ریشه های گیاه برسد.

مقاومت تور سنگ ها

سازه های گابیونی که پایه هایشان درون زمین قرار می گیرد، بسیار مقاوم هستند، بطوری که حتی در برابر فشار سیل و یخ زدگی آب، ساختارشان خراب نمی شود.

 

تعمیر و نگهداری

پس از تولید با متریال مرغوب و نصب در محل، گابیونها به حداقل هزینه برای نگهداری نیاز دارند.

سهولت نصب

 کارگران غیر ماهر و حتی خودتان می‌توانید یاد بگیرید که سبدهای سیمی را به درستی نصب کنید، پر کنید و ببندید.

دوام

 دیوارهای گابیون به دلیل ساختار محکم و استفاده از سنگ و فلز عمر بی‌نهایت دارند.

 

روش ساخت گابیون یا گابیون بندی

برای ساختن توری گابیونی باید سیم های مفتولی محکم با روکش گالوانیزه را به صورت تار و پود به یکدیگر بافته و سپس از محل اتصال سیم ها، آن ها را به هم جوش دهید. حتما ابعاد چشمه ها را از قبل تعیین کنید. منظور از چشمه، مربع های کوچکی است که محتوای داخل تورسنگ، از آن ها دیده می شوند.

البته امروزه توری های آماده را به قیمت ها و کیفیت های مختلف می توان از بازار و یا کارخانه های تولید توری سنگی تهیه کرد.

برای ساخت یک سازه گابیونی باید توری را به اندازه ابعاد مورد نظرتان برش دهید و با استفاده از آن ها، حجم مورد نظرتان را بسازید و با سیم های مخصوص، لبه های کار را به یکدیگر وصل کنید. باز هم برای راحتی کار، تورسنگ های آماده در طرح ها و اندازه های مختلف مطابق با نیازتان را می توانید از بازار تهیه کنید.

اگر قصد گابیون بندی برای کف را دارید، حتما از قبل سطح آن را کاملا صاف کرده و تراز نمایید. برای گابیون بندی کف رودخانه، انجام لایروبی قبل از شروع به کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

جنس و مشخصات فنی تور سنگی

مهم ترین نکته در توری سنگی، نوع سیم مورد استفاده است که باید ویژگی های مشخصی داشته باشد تا تورسنگ شما از استحکام کافی جهت استفاده در هر محیط و با هر کاربردی، برخوردار باشد.

مثلا میزان ضخامت سیم باید دو تا پنج میلی متر، قدرت کششی آن حداقل سیصد و پنجاه تا دو هزار مگا پاسکال، حداکثر مقدار کشش سیم به اندازه ده درصد طول اولیه آن، و دارای پوشش زینک یا گالوانیزه باشد تا در برابر رطوبت، دچار زنگ زدگی و خوردگی نشود. این مشخصات بر روی بسته بندی درج شده است.

سنگ مناسب برای گابیون

در هنگام خرید سنگ برای پر کردن درون تور سنگ، توجه به چند نکته، حائز اهمیت است. اول اینکه ابعاد سنگ انتخابی شما باید بزرگ تر از ابعاد چشمه‌های تور سنگ باشد تا سنگ‌ها از چشمه ها بیرون نریزند.

دومین نکته توجه به شکل و فرم سنگ‌هاست. بهتر است از سنگ‌های خیلی صاف و گرد استفاده نکنید. اگر سنگ ها کمی قوس داشته باشند، به راحتی در یکدیگر قفل می شوند و همین امر مانع از بیرون ریختن سنگ ها و حرکت آن ها درون توری تور سنگ می شود.

انواع مصنوعات گابیون (تورسنگ)

در ادامه به معرفی انواع مختلف گابیون می پردازیم. قبل از شروع به کار، با توجه به طرح و میزان بودجه ای که در نظر گرفتید، سازه مناسب را انتخاب کنید، به این علت که تور سنگ یک المان سخت در محوطه سازی است (برای آشنایی با المان های محوطه سازی، به مقاله ای که با موضوع محوطه سازی در سایت افشار کمپانی منتشر شده است، مراجعه کنید.) امکان ایجاد تغییر در آن دشوار خواهد بود.

سبدهای گابیونی

این نوع از تور سنگ‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف و معمولا با ابعاد بزرگ مثل سبد ساخته می شوند.

تشک گابیون

تشک های گابیونی دارای ارتفاع کمی هستند. ابعاد استانداردی که برای این نوع تور سنگ تعریف شده، حداکثر طول شش متر، حداکثر عرض دو متر و حداکثر ارتفاع سی سانتی متر می باشد. این سازه معمولا به صورت پله ای روی سطوح شیب دار اجرا می شود و یکی از مهم ترین کاربرد های آن، جلوگیری از فرسایش در سطوح شیب دار است.

گونی گابیونی

ساختار این مدل از توری گابیون، حفره دار و منعطف و معمولا از جنس پلاستیک نرم و یا PVC است که اکثرا به صورت آماده در بازار موجود است. کاربرد گونی گابیونی برای موارد اضطراری مثل جلوگیری از ورود سیلاب به مناطق مسکونی و مهم می باشد. علت عمده استفاده از گونی تور سنگ در موارد اضطراری، سریع آماده شدن آن است.

گابیون حفاظتی

اگر به دیواره های تونل ها و کناره جاده های کوهستانی توجه کرده باشید، حتما گابیون های حفاظتی را دیده اید که برای جلوگیری از ریزش سنگ استفاده شده اند. اندازه چشمه های این نوع توری، با توجه به سایز سنگ های پشت توری، متغیر می باشد. از تور سنگ حفاظتی برای گابیون بندی رودخانه نیز استفاده می شود تا مانع از رانش کف و دیواره های رودخانه شود.

جمع بندی

در استفاده از المان های ساخته شده با تورسنگ، دست طراح برای ابتکار عمل باز بوده و می تواند طرح های مختلفی با استفاده از تور سنگ ارائه دهد. مثلا صندوق پستی یا آیفون را درون پایه های گابیونی تعبیه کند و یا یک آشپزخانه با تم تورسنگ برای فضای باز طراحی کند.

 

برای خاص شدن و زیباتر شدن تورسنگ می‌توانید ریسه‌های نوری و یا لامپ درون تورسنگ قرار بدهید. با این کار علاوه بر ایجاد یک فضای دراماتیک در شب، از نصب لامپ روی تورسنگ برای تامین روشنایی بی نیاز می‌شوید.

 

کاربردهای سنگ رودخانه ای یا همان پبل و در کنار آن گابیون به دلیل انطباق متریال و نوع ساخت و همچنین دوام و جذابیت بصری و محیطی، به‌طور فزاینده‌ای در طراحی (لنداسکیپ، زری اسکیپ) یا همان محوطه‌سازی منظره و فضای بیرونی محبوب هستند. از این متریال و تولیدات می‌توان با روش‌های مختلفی برای ایجاد محوطه‌های زیبا و مقاوم در برابر فرسایش طبیعی و محیطی (مانند تغییرات دمایی، سرما و گرما، باد و باران، برف و یخ‌زدگی، تابش نور خورشید و…) استفاده کرد که نیاز به حداقل هزینه نگهداری دارند.

سنگ رودخانه

سنگ رودخانه پبل، سنگ‌هایی صاف و صیقلی هستند که در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. سنگ‌های رودخانه در رنگ‌های مختلف اغلب به عنوان پوشش زمین در باغ‌ها و منظرسازی خشک( (xeriscapeو لند اسکیپ استفاده می‌شوند؛ جلوگیری از رشد علف‌های هرز، حفظ رطوبت و ایجاد ظاهری تمیز و به صفر رساندن هزینه‌های نگهداری (بر خلاف موارد دیگر مانند چمن) از مزایای استفاده از قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای و گابیون‌های پر شده از پِبِل است.

 

از دیگر موارد کاربرد سنگ رودخانه می‌توان برای ایجاد مسیر آب، رودخانه های مصنوعی، ساختن پیاده رو، پوشاندن کنار استخر، ساخت آتشکده، صنایع دستی و…. اشاره کرد.

 

هنگام استفاده از سنگ رودخانه پبل و گابیون‌ها در طراحی منظر و فضای بیرونی، باید از رنگ های متناسب با محیط طبیعی و المان‌های ساخته شده بهره گرفت. برنامه‌ریزی و طراحی دقیق می‌تواند به اطمینان از استفاده از این مواد به گونه‌ای کمک کند که زیبایی طبیعی باغ را افزایش دهد و در عین حال مزایای عملی مانند کنترل فرسایش، حفظ آب و مهار علف‌های هرز را نیز داشته باشد.

سنگ‌های رودخانه بر خلاف باور عموم از بستر رودخانه جمع آوری نمی‌شوند. سنگ‌های رودخانه از لاشه سنگ‌های رنگی که از معادن مختلف برداشت می‌شوند، طی یک فرآیند به شکل سنگ‌های پبل طبیعی تبدیل می‌شوند. سنگ رودخانه در انواع مختلف در بازار وجود دارد که مرغوبیت آن از لحاظ شکل، رنگ، صیقلی بودن و جلا به معادن اولیه و کارخانه فرآوری آن وابسته است. برای تهیه سنگ‌های رودخانه با کیفیت به فروشندگان با سابقه و اصلی مراجعه کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری:

سنگ‌های رودخانه ای پبل و گابیون‌ها مصنوعاتی همه‌کاره و پایدار هستند که می‌توانند به روش‌های مختلف برای ایجاد محیط زیبا و کم خرج استفاده شوند. این متریال به علت استفاده از مواد کاملا طبیعی (سنگ، فلز، چوب) و عمر بسیار زیاد دوستدار طبیعت هستند. عمر طولانی دارند و نیاز چندانی به تعمیر و نگهداری ندارند. به راحتی با کمی شستشو با آب به حالت و کیفیت روز اول باز می‌گردند. اگر به جای این متریال از پلاستیک، چمن، چمن مصنوعی و … استفاده شود، آسیب زیادی به محیط زیست از لحاظ عدم بازگشت پذیری و تجزیه در طبیعت و همچنین تولید گاز گلخانه ای بسیار خواهند شد. اگر زیبایی، دوام، هزینه نگهداری، مقاومت و مهم تر از همه حفظ ط.بیعت برای شما مهم است، استفاده از گابیون و سنگ رودخانه را جایگزین چمن، چمن مصنوعی  و…. کنید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.