تاریخ انتشار : یکشنبه 18 ژوئن 2023 - 22:40
کد خبر : 506496
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سفر با کتاب بسته هستند

سفر با کتاب

سفر با کتاب

کتاب خواندن را می ‌توان به عنوان یک مدیتیشن در نظر گرفت. کتاب ‌خوان ها در هنگام خواندن کتاب، از دنیا اطراف‌ شان دور می‌ شوند و از تمام تنش‌ ها فاصله می‌ گیرند. این افراد چنان قوه تخیلی دارند که می‌ توانند مدت‌ ها در دنیای ساختگی ذهن‌ شان روزگار را بگذرانند و آرامش

کتاب خواندن را می ‌توان به عنوان یک مدیتیشن در نظر گرفت. کتاب ‌خوان ها در هنگام خواندن کتاب، از دنیا اطراف‌ شان دور می‌ شوند و از تمام تنش‌ ها فاصله می‌ گیرند. این افراد چنان قوه تخیلی دارند که می‌ توانند مدت‌ ها در دنیای ساختگی ذهن‌ شان روزگار را بگذرانند و آرامش را در هر شرایطی به زندگی خود برگردانند. کتاب خواندن، علم و آگاهی شما را افزایش می‌ دهد؛ به همین دلیل کسانی که اهل کتاب هستند، تفاوت زیادی با افراد دیگر دارند. خواندن کتاب داستان و رمان ایرانی، مثل سفرکردن، انجام یک کار جدید، دیدار یک دوست بزرگ‌ تر و صحبت کردن با او، آگاهی‌ تان را گسترده‌ تر می‌ کند.

امروزه، دنیای اطراف ‌مان آنقدر شلوغ است که بعضی روزها داشتن احساس آرامش به کاری سخت و غیر ‌ممکن برای مان تبدیل می ‌شود. در چنین شرایطی چه‌ چیز بهتر از کتاب می ‌تواند ما را در آغوش امن خود جای دهد؟ کتاب دریچه‌ ای ا‌ست که ما را به دنیایی ناشناخته وصل می‌ کند. دنیایی که در آن، اثری از شلوغی‌ های اطراف‌ مان نیست و می ‌توانیم تا هر زمان که بخواهیم، آن جا بمانیم و از بودن در لا به ‌لای صفحات کاغذی ‌اش، لذت ببریم. برای تجربه این حس بی‌نظیر، فقط کافی ا‌ست یکی از کتاب ‌هایتان را از کتابخانه خود بردارید، روی کاناپه دراز بکشید و با شروع داستان، سفر طولانی خود را شروع کنید؛ قرار است در این سفر جذاب، با مردمی همنشین شوید که فرسنگ ‌ها دورتر از شما، روزگار را می‌ گذارند.

کتاب شما را در کنار افرادی قرار می ‌دهد که زندگی ‌های مختلفی را تجربه کرده‌ اند، طعم تلخ شکست را چشیده و گاهی از دل سخت‌ ترین روزها، بهترین‌ ها را خلق کرده ‌اند. هنگام خواندن کتاب، در هر صفحه، ممکن است با افراد جدیدی ملاقات کنید، روابط جدیدی ایجاد کنید، زبان ‌های جدیدی را بیابید و کشف کنید. کتاب خواندن، تاثیر عمیقی روی شما در آینده می گذارد. خواندن سطر به سطر بعضی از کتاب ‌ها، رفتن به سرزمین ‌های دور و دیدن زندگی ‌های متفاوت است.

 

کتاب خواندن چه فوایدی دارد:

کتاب خواندن، مغز شما را فعال نگه می ‌دارد:

مطالعات نشان داده اند که خواندن، اثرات مثبت قوی بر مغز دارد. با تحرک ذهنی، شما می توانید از بیماری زوال عقل و بیماری آلزایمر جلوگیری کنید، تمرکز تان را بالا ببرید و قدرت یادگیری تان را افزایش دهید. مغز یک عضله، مانند دیگر عضلات بدن است، ورزش آن را قوی و سالم نگه می دارد.

 

کتاب خواندن تمرکز را بهبود می بخشد:

در حین مطالعه، باید شخصیت های مختلفی را که به یک داستان خاص تعلق دارند، به خاطر بسپاریم. حتی اگر از خواندن یک کتاب در یک جلسه لذت می برید، باید در طول زمانی که برای خواندن کتاب صرف می کنید، جزئیات را به خاطر بسپارید. بنابراین، مطالعه، تمرینی برای مغز شما است که عملکرد حافظه را بهبود می بخشد.

 

مطالعه به تسکین افسردگی کمک می کند:

افراد افسرده همیشه احساس انزوا و بیگانگی از دیگران می کنند. خواندن کتاب به کاهش این احساسات کمک کند. خواندن کتاب می تواند به شما کمک کند از دنیای خود فرار کنید و ماجراجویی های تخیلی شخصیت ها را تجربه کنید. در عین حال، خواندن کتاب‌ های روانشناسی می ‌تواند به بیماران مبتلا به افسردگی کمک کند، تا خود و علائم خود و مسائلی را که با آن مواجه هستند، بهتر درک کنند.

 

مطالعه می تواند روند فکر شما را گسترش دهد:

یکی از مزایای خواندن کتاب این است که بخشی از مغز شما که مسئول تفکر تحلیلی است را فعال می کند. این به شما کمک می کند تا روند فکر خود را بهبود ببخشید، به شما این امکان را می دهد تا مفاهیم واقعی زندگی را بهتر درک کنید و ایجاد نظرات در مورد مسائل را برای شما آسان تر می کند.

 

مطالعه کیفیت خواب را بهبود می بخشد:

وقتی کتابی را باز می‌کنید و کاملاً در آن غرق می ‌شوید، تخیل خود را باز کرده‌ اید و این به شما کمک می ‌کند وارد یک حالت هوشیاری شوید که تغییری نکرده است. وقتی ذهن خود را درگیر فرار ادبی می کنید، تنش از بین می رود و بدن شما برای خوابیدن آماده می شود. افرادی که قبل از خواب مطالعه می کنند معمولا از خواب عمیق و با کیفیتی لذت می برند. مطالعه می تواند راهی عالی برای جایگزینی تماشا تلویزیون یا سایر فعالیت هایی باشد که در واقع می توانند تأثیر منفی بر خواب شما داشته باشند.

سفر با کتاب

خواندن نوعی سرگرمی است:

آیا می دانستید که اکثر برنامه های تلویزیونی و فیلم های محبوب بر اساس کتاب ساخته شده اند؟ پس چرا با غوطه ور شدن در خواندن، خود را سرگرم نکنید. مهم تر از همه، می توانید به راحتی برای خرید کتاب به سایت خرید کتاب بروید و کتاب مورد نظر خود را تهیه کنید که ما به شما سایت کتاب طلا را معرفی می کنیم تا بتوانید هنگام خرید، از تخفیفات ویژه آن لذت ببرید.

 

خواندن همدلی را می آموزد:

کتاب ها به ما این امکان را می دهند که واقعیت های خارج از زندگی خود را تجربه کنیم. آن ها با قرار دادن ما در جایگاه شخصیت های داستان، به ما می آموزند که با دیگران ارتباط برقرار کنیم. به این تکنیک ساده همدلی می گویند. همدلی به عنوان توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران تعریف می شود.

 

مطالعه استرس را کاهش می دهد:

خواندن این قدرت را دارد که شما را به دنیایی دیگر و به دور از روال یکنواخت روزانه منتقل کند. مطالعه می تواند استرس، ضربان قلب و فشار خون را کاهش دهد.

 

خواندن باعث ایجاد انگیزه می شود:

با خواندن کتاب ‌هایی که درباره قهرمان‌ های دنیا صحبت کرده اند، اغلب ما تشویق می‌شویم که همین کار را انجام دهیم. کتاب مناسب می تواند به شما انگیزه دهد که هرگز تسلیم نشوید و مثبت بمانید، صرف نظر از این که یک رمان عاشقانه باشد یا یک کتاب روانشناسی.

 

اهمیت کتابخوانی در دنیای امروزی:

 

امروزه جمعیت دنیا بیشتر شده، اخبار گستره‌ تر، رسانه ‌ها متنوع ‌تر و ذهن ما در تحلیل این اخبار سردرگم ‌تر. امروزه در شبکه ‌های دوست‌ داشتنی و رنگارنگ اجتماعی، مغز ما مورد حجوم اطلاعاتی قرار می ‌گیرد که حتی وقت نداریم تحلیل‌ شان کنیم. در یک روز صدها نوشته می‌ خوانیم که نه منبعش معلوم است و نه راستی و درستی ‌اش. نه چیزی یاد می‌ گیریم و نه لذتی می ‌بریم. همه‌ چیز با سرعت رد می‌ شود، اما مغز ما فعال است و همه را جذب می‌ کند، فیلتر و انتخاب هم ندارد. اما دنیا کتاب ‌ها این ‌طور نیست. ممکن است یک هفته، یک ماه یا حتی مدت بیشتری طول بکشد که یک کتاب را بخوانید، در بین خواندن سطرهایش وقت دارید فکر کنید، تحلیل کنید و تصاویر را در ذهن‌ تان بسازید. این مسئله قدرت ذهنی ‌تان را بالا می‌ برد. علاوه‌ بر این، مطمئن هستید که نویسنده سال ‌ها برای نوشتن این کتاب وقت گذاشته و چیزی را حساب ‌نشده تحویل‌ تان نداده است. شما می توانید از تجربه چند ساله نویسنده، در قالب یک کتاب استفاده کنید. کتاب ها به معنای واقعی کلمه، فرصتی برای انتقال خودمان به دنیایی دیگر، به دور از واقعیت های روزمره و استرس های زندگی مدرن ایجاد می کنند. مهم تر از همه، خواندن باید سرگرم کننده باشد، به خصوص که ما هیجان و لذت را، در طول داستان تجربه می کنیم.

شاید این جمله برای کسانی که تخیلی خوب و متوسطی دارند، بارها اتفاق افتاده باشد که با مطالعه کتاب می توانید به هر کجا سفر نمایید. خیلی ها هنگام مطالعه خود را جایگزین قهرمان می کنند یا داستان را به صورت مصور در ذهن خود به تصویر می کشند. اگر چه کیفیت این تصویر سازی کم یا زیادتر می تواند باشد، اما عموما اتفاق می افتد. ما با مطالعه یک سفرنامه، به سیاحت و سیر سیاح آگاه می شویم. شما با خواندن یک کتاب تاریخی به اتفاقات جاری در آن کتاب سفر می کنید و اگر کتاب تاریخی و معتبر باشد، اطلاعی کافی از پیرامون آن زمان کسب خواهید نمود. برخی از کتب تخیلی است و خواننده با مطالعه به تخیل نویسنده سفر می کند، مانند کتاب های علمی تخیلی، کتب راجع به فضا و موجودات فضایی و…

سفر با کتاب

مخلص کلام این که، خواندن برای خواننده‌ ای که به متن کتاب دل می ‌دهد و توجه می‌کند به جز کلمه ‌ها و ترکیب‌ های تازه، سفرهای دور و نزدیکی را هم تجربه می کند. همچنین، به دوستانی که اهل مطالعه هستند، پیشنهاد می کنم در انتخاب کتاب بسیار دقت کنند، که واقعا مطالعه کتاب همان سفر با کتاب است. سفری به ذهن نویسنده و دنیایی که او در واقعیت یا رویا به تصویر کشیده است. همان طور که در انتخاب محلی که برای سفر می بایست قبلش تحقیق کنید تا با خصوصیات شما، آن شهر یا کشور مطلوب در آید. همچنین، موضوع کتاب هم باید با فکر و روحیه شما هماهنگی داشته باشد. برای مثال: بعضی افراد علاقه مند به مطالعه کتاب های روانشناسی هستند و با خواندن آن زمان برایشان به سرعت گذشته و حال دلشان خوب می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.