تاریخ انتشار : جمعه 7 می 2021 - 8:11
کد خبر : 34962

شرکت IBM به فناوری ساخت چیپ 2 نانومتری دست‌یافت؛ انقلابی در عرصه سخت‌افزار

شرکت IBM به فناوری ساخت چیپ 2 نانومتری دست‌یافت؛ انقلابی در عرصه سخت‌افزار

شرکت IBM به فناوری ساخت چیپ 2 نانومتری با تکنولوژی نانو صفحات دست پیداکرده که آینده صنعت سخت‌افزار را برای همیشه دگرگون خواهد کرد. چیپ های موجود از معماری 7 نانومتری استفاده می‌کنند و حالا شاهد جهش بز..

شرکت IBM به فناوری ساخت چیپ 2 نانومتری با تکنولوژی نانو صفحات دست پیداکرده که آینده صنعت سخت‌افزار را برای همیشه دگرگون خواهد کرد. چیپ های موجود از معماری 7 نانومتری استفاده می‌کنند و حالا شاهد جهش بزرگی به سمت چیپ های سبک‌تر با مصرف انرژی پایین‌تر هستیم.

شرکت IBM مدت‌هاست از تولید انبوه قطعات رایانه‌ای فاصله گرفته و بیشتر به کمپانی‌هایی مانند اینتل و سامسونگ درزمینه‌ی دستیابی به فناوری‌های جدید کمک می‌کند. این کمپانی آمریکایی در ادامه تحقیقات گسترده‌اش موفق به ساخت یک چیپ 2 نانومتری شده که کارایی آن نسبت به چیپ های فعلی، حدود 45 درصد افزایش داشته و همچنین شاهد کاهش 75 درصدی مصرف انرژی هستیم.

50 میلیارد ترانزیستور در یک چیپ

IBM گفته که چیپ جدید دو نانومتری بیش از 50 میلیارد ترانزیستور را داخل قطعه‌ای به‌اندازه یک ناخن جا داده است. در صنعت تولید چیپ‌های رایانه‌ای، از واحد نانومتر استفاده می‌شود که معادل یک میلیاردم متر است و معیاری برای بیان اندازه واقعی ترانزیستورها است. هر چه این اندازه کوچک‌تر شود سخت‌افزار تولیدی می‌تواند کارایی و مصرف انرژی بهتری نشان دهد.

ممکن است این چیپ ازنظر فیزیکی 2 نانومتر نباشد زیرا که تولیدکننده‌های چیپ رایانه‌ای از چنین حربه تبلیغاتی استفاده می‌کنند تا مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند. گاهی پیش می‌آید که اندازه فیزیکی دست‌نخورده باقی‌مانده اما مصرف انرژی و کارایی چیپ بهبود پیدا می‌کند و به همین دلیل، برچسب تبلیغاتی مانند اولین چیپ 2 نانومتری دنیا روی محصول می‌خورد.

IBM-2nm-Chip-Cross-section Intel-14-nm-Chip

اگر تصویر بالا نگاه بیندازید، می‌توانید سطح مقطع شش ترانزیستور 2 نانومتری IBM را مشاهده کنید. اگر تابه‌حال به سطح مقطع ترانزیستورها نگاه انداخته باشید، می‌بینید که این نوع جدید تفاوت زیادی با ترانزیستورهای دیگر دارد. برای مقایسه کافی است به تصویر کناری آن نگاه کنید که مربوط به چیپ 14 نانومتری اینتل است.

IBM به‌منظور طراحی چیپ جدید از نانو صفحات سیلیکونی افقی استفاده کرده که هرکدام از این صفحات هم توسط یک دروازه محصورشده‌اند. این تکنیک باعث می‌شود تا نشت ولتاژ که باعث خاموش شدن ترانزیستورها می‌شود، کاهش پیدا کند. این مشکل زمانی که ترانزیستور کوچک‌تر می‌شود، بیشتر نمایان می‌شود و باعث افت کارایی دستگاه می‌شود.

شرکت IBM مواد استفاده‌شده در ساخت این چیپ رایانه‌ای را اعلام نکرده و نمی‌دانیم آیا از سیلیکون ژرمانیوم استفاده‌شده یا خیر؟ خوشبختانه به‌زودی اطلاعات بیشتری دریافت خواهیم کرد.

انقلابی در عرصه سخت‌افزار

چیپ 2 نانومتری IBM می‌تواند انقلابی در زمینه رایانه‌ها ایجاد کند. اگر با قانون مور آشنا باشید، می‌دانید که تعداد ترانزیستورها روی یک تراشه با مساخت ثابت هر 2 سال، به‌طور تقریبی دو برابر می‌شود. این روند تابه‌حال باعث کوچک‌تر شدن تجهیزات رایانه‌ای شده و به همین دلیل است که می‌توانیم یک گوشی همراه کوچک باقدرت یک رایانه بزرگ را در جیبمان حمل کنیم. البته رایانش کوانتومی هم به مراحل جالبی رسیده و چند وقت پیش گوگل موفق به برتری کوانتومی با استفاده از تکنیک جدیدی شد.

افزایش تعداد ترانزیستورها به معنی افزایش کارایی رایانه‌ها و گوشی‌های همراه است. این فناوری می‌تواند صنعت بازی را هم تکان دهد و شاهد بازی‌های گسترده‌ای نسبت به قبل باشیم. ازآنجایی‌که IBM دیگر به تولید انبوه سخت‌افزار نمی‌پردازد، شریک‌هایی این کمپانی مانند اینتل و سامسونگ باید دست‌به‌کار شوند و فناوری جدید را به تولید انبوه برسانند. رسیدن به این نقطه نیازمند صبر و آزمایش‌های مختلف است و ممکن است اولین نمونه از پردازنده‌های 2 نانومتری را در اواخر سال 2024 ببینیم. پس فعلاً دلتان را صابون نزنید!

در پارسی گیم بخوانید:

  1. راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده با بودجه 34 میلیون تومان
  2. راهنمای خرید ماوس گیمینگ – بهار 1400

منبع: TomsHardware

نوشته شرکت IBM به فناوری ساخت چیپ 2 نانومتری دست‌یافت؛ انقلابی در عرصه سخت‌افزار اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.

منبع خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.