تاریخ انتشار : یکشنبه 26 ژوئن 2022 - 8:57
کد خبر : 504806

لزوم استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی و کنکور در نظام جدید آموزش و پرورش

لزوم استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی و کنکور در نظام جدید آموزش و پرورش

چرا باید از راهنمایی و مشورت مشاور تحصیلی و کنکور با تجربه از دوران ابتدایی و متوسطه اول استفاده کرد و آن را تا متوسطه دوم و کنکور به تعویق نینداخت. پاسخ به این سوال سرنوشت فرزند شما را تغییر خواهد داد. با توجه به نظام آموزش پرورش، انتخاب رشته سال نهم در متوسطه اول،

چرا باید از راهنمایی و مشورت مشاور تحصیلی و کنکور با تجربه از دوران ابتدایی و متوسطه اول استفاده کرد و آن را تا متوسطه دوم و کنکور به تعویق نینداخت. پاسخ به این سوال سرنوشت فرزند شما را تغییر خواهد داد.

با توجه به نظام آموزش پرورش، انتخاب رشته سال نهم در متوسطه اول، از انتخاب رشته کنکور اهمیت بیشتری دارد. دلیل و اهمیتِ ماجرا، کنکور و پذیرش دانشگاه های ایران با توجه به رشته تحصیلی در متوسطه دوم است.  مشاوره انتخاب رشته سال نهم به دهم هم مانند مشاوره کنکور و انتخاب رشته کنکور نیازمند تخصص و تجربه است. از این رو به هر شخصی که خود را مشاور تحصیلی و برنامه ریز درسی  معرفی می‌کند، نباید اعتماد کرد. در این مقاله به بیان معرفی خصوصیات و شرایطی که یک مشاور مجرب درسی و کنکور دارد، فارغ از شهرت و …. می‌پردازیم.

گروه های آزمایشی در کنکور و ارتباط آن با رشته دبیرستان (متوسطه دوم)

 

در نظام آموزش و پرورش رشته های ریاضی و فیزیک، رشته علوم تجربی و رشته علوم انسانی، 3 رشته دبیرستانی اصلی در ایران هستند. رشته های فنی و حرفه ای، کاردانش و هنرستان هم برای دانش آموزانی که علاقمند به ورود مستقیم به بازار کار هستند، شکل گرفته است.
دانش آموزانی که قصد تحصیل در رشته های مهندسی و علوم پایه (ریاضی، فیزیک، شیمی) را دارند، باید در کنکور گروه آزمایشی ریاضی شرکت نمایند. واضح است که کنکور گروه آزمایشی ریاضی از دروس رشته ریاضی و فیزیک در دبیرستان طراحی و برگزار می شود.

دانش آموزانی که میخواهند در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه تحصیل کنند باید در رشته علوم تجربی و دانش آموزانی که به دنبال ورود به رشته هایی مانند حقوق هستند باید در رشته گروه آزمایشی انسانی در کنکور شرکت نمایند. هر چند با هر مدرک دیپلمی می‌توان در  3 گروه آزمایشی کنکور داد، اما پیشینه ای که در دبیرستان به هر رشته آموزش داده می شود برای قبولی در همان گروه آزمایشی تدوین و اجرا می‌شود.

با این مقدمه واضح است که دانش آموزی که رشته متناسب با علاقه خود در دانشگاه را انتخاب نکند، مجبور به تغییر رشته یا ماندن در پشت کنکور برای رسیدن به رشته دانشگاهی مورد علاقه خود، میشود.

انتخاب رشته نهم، مهم ترین تصمیم زندگی

انتخاب رشته دانش آموزان در سال نهم متوسطه اول، مهم ترین تصمیم زندگی برای هر نوجوانی است. دلیل اصلی اهمیت انتخاب رشته نهم را می‌توان در ادامه زندگی هر شخص یافت. همان طور که می‌دانید، تحصیل در دانشگاه های ایران ( و یا حتی خارج از کشور) وابسته به رشته و دروسی است که در دبیرستان و رشته دبیرستانی طی شده است؛ بنابراین پایه و اساس انتخاب رشته کنکور، انتخاب رشته صحیح در سال نهم می‌باشد.

 

اگر انتخاب رشته سال نهم به دهم به درستی و مطابق با شخصیت، علاقه و استعداد فرد انجام نشود، مشکلات زیادی در ادامه زندگی برای او به وجود خواهد آمد. هر سال شاهد خیل زیادی از دانش‌آموزان دبیرستانی هستیم که برای تغییر رشته بین رشته های نظری مانند ریاضی و تجربی و انسانی به یکدیگر یا به هنرستان مراجعه می‌کنند.

 

همچنین برخی از دانشجویان که در دانشگاه دچار افت تحصیلی، اخراج، تغییر رشته و … می‌شوند دلیل اصلی را ورود به رشته نامناسب در دبیرستان و در پی آن تحصیل در رشته‌های دانشگاهی مربوط به دبیرستان می‌دانند.

 

دلایل اهمیت انتخاب رشته نهم برای هر دانش آموز

در مورد اهمیت انتخاب رشته نهم به دهم به موارد زیادی می‌توان اشاره کرد که در ادامه برخی از آنها را با هم مرور می‌کنیم.

 

با انتخاب رشته صحیح در سال نهم، دانش آموز با علاقه به دروس دبیرستان خود می پردازد و افت تحصیلی نخواهد داشت.

با انتخاب رشته صحیح در سال نهم به دهم، دیگر احتیاجی به تغییر رشته در طی دوران دبیرستان و کنکور نخواهد بود.

اگر با توجه به آینده، در سال نهم انتخاب رشته اصولی  انجام دهید، در رشته تحصیلی خود مشغول به کار خواهید شد. متاسفانه اغلب فارغ التحصیلان دانشگاه ها در ایران، در رشته ای غیر از رشته تحصیلی خود مشغول به کار هستند.

اگر قصد مهاجرت از ایران و ادامه تحصیل در کشور های دیگر را دارید، حتما باید با مشاور انتخاب رشته دبیرستان (سال نهم) مشورت کنید. وضعیت تحصیلی و شغلی در بسیاری از کشور ها با ایران،تفاوت بسیار زیادی دارد.

برای انتخاب رشته صحیح در سال نهم و یا کنکور به موارد زیر پاسخ دهید:

 

استعداد و علایق من در چه زمینه ای است؟

اگر هنوز شناخت کافی از خود ندارید، قبل از انتخاب رشته سال نهم به دهم و ورود به متوسطه دوم، می توانید با مراجعه به مشاور تحصیلی و انجام تست های شخصیت شناسی از آن، آگاهی پیدا کنید. به همین منظور در این سایت می توانید از بهترین آزمون شخصیت شناسی در دنیا با نام Mbti استفاده کنید و با شناخت شخصیت، استعداد و علایق خود، بهترین رشته را برای دبیرستان و سپس دانشگاه انتخاب کنید. با مراجعه به سایت نشر مکتب آروین، رایگان در آزمون شخصیت شناسی شرکت کنید و تفسیر آن را مطالعه فرمایید. (mrwins.ir )

 

عوامل انتخاب رشته اشتباه سال نهم به دهم

با این که انتخاب رشته نهم به دهم دبیرستان، در آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان بسیار تاثیر گذار است. در ادامه به دلایلی اشاره می کنیم که باعث تصمیم گیری اشتباه در انتخاب رشته سال نهم به دهم می شود:

 

دانش آموزان در این سن، معمولا تحت تاثیر همسالان خود می باشند. بنابراین کافی است دوستان فرزندتان به رشته تجربی علاقه پیدا کنند، یا این که درس خوان نباشند و بخواهند در هنرستان یا فنی حرفه ای تحصیل نمایند.مطوئن باشید، فرزند شما هم تحت تاثیر دوستان خود قرار می گیرد.

برخی از دانش آموزان در این سن دچار رویا پردازی و…. می شوند. معمولا این دسته از نوجوانان درک صحیحی از استعداد و توانایی های خود ندارند. به طور مثال علاقه به بازیگری و تحصیل در رشته هنر در بین دانش آموزان سال نهم بسیار شایع است.

گاهی اوقات اولیا می خواند که فرزندشان آرزوی از دست رفته خودشان را برآورده کند. بنابراین فرزندشان را مجبور به تحصیل در رشته ای می کنند که ممکن است به آن علاقه نداشته یاشند.

برخی اولیا تحصیل کرده مانند پزشکان، فرزندشان را به سمت رشته تجربی هدایت می کنند تا مانند خودشان در رشته پزشکی تحصیل کنند.

متاسفانه در برخی از مناطق رشته های خاص مانند موسیقی وجود ندارد و یا این که ظرفیت آنها محدود است. بنابراین دانش آموز بنا بر جبر به تحصیل در رشته دیگری می پردازد.

معدل و ظرفیت آموزش و پرورش که در هر منطقه یکی از محدودیت های انتخاب رشته نهم به دهم است.

لزوم استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی و کنکور در نظام جدید آموزش و پرورش

بهترین مشاور انتخاب رشته نهم به دهم

اما بهترین مشاور انتخاب رشته نهم به دهم کیست و چه خصوصیاتی دارد؟

 

  • آشنا به روانشناسی، تحلیل تست شخصیت شناسی و…
  • آشنایی کامل به رشته های دانشگاهی
  • آشنا به دانشگاه ها و رشته های خارج از کشور
  • تسلط بر آینده پژوهی

و ….

بهترین مشاور تخصصی برای کنکور

قبل از این که بخواهیم خصوصیات بهترین مشاور خصوصی برای کنکور را بازگو کنیم، ابتدا باید بدانیم در مشاوره کنکور، چه اهدافی را دنبال می‌کنیم و برای رسیدن به آن اهداف چه ابزاری احتیاج داریم.

 

مشاور خوب، متعهد و حرفه ای کنکور باید دارای خصوصیاتی باشد که در ادامه به بیان تک تک آن می‌پردازیم:

 

مشاور تخصصی کنکور با تحصیلات عالی

 

دلیل این که مشاور کنکور باید خود تحصیلات عالی از دانشگاه‌های معتبر داشته باشد، واضح است. کسی که خود از مسیری یک بار هم قافله را به سر منزل مقصود نرسانده، چطور می‌تواند دیگران را که برای او از خویشتن خویش، اهمیت کمتری دارد، به موفقیت برساند.

 

مشاور خصوصی خوب کنکور مسلط بر قوانین

یکی از خصوصیات بهترین مشاور خصوصی کنکور تسلط به قوانین نظام آموزش پرورش و سازمان سنجش است. اگر شخص مشاور از قوانین اطلاع نداشته باشد، دانش آموزان را به مسیری که هدف ختم نمی‌شود هدایت میکند. از این قوانین مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تاثیر معدل و نحوه اعمال آن در کارنامه کنکور

قوانین برگزاری امتحانات نهایی

قوانین خدمت عمومی نظام وظیفه برای پسران داوطلب کنکور

قوانین معدل، تک ماده، تبصره در سال دوازدهم

قوانین راجع به اقلیت های مذهبی

زبان خارجی غیر از زبان انگلیسی

تغییر رشته از تجربی به ریاضی یا انسانی یا بالعکس

قوانین مربوط به انصراف از دانشگاه و شرکت مجدد در آزمون سراسری و …

 

برنامه ریزی شخصی در مشاوره خصوصی کنکور

بهترین مشاوره تخصصی در کنکور باید برنامه شخصی سازی شده به دانش آموزان بدهد. البته در برخی مدارس که از پانسیون مطالعاتی دارند وبرنامه دروس دانش آموزان یکسان است، میتوان سرفصل مطالعه را یکسان تعیین کرد، اما با توجه به پایه دانش آموزان، ساعات مطالعه آن‌ها یکسان نخواهد بود.

لزوم استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی و کنکور در نظام جدید آموزش و پرورش

برگزاری آزمون شخصی و گروهی توسط مشاور خصوصی

مشاوران خوب و حرفه‌ای میدانند که قسمت زیادی از یادگیری در هنگام به چالش کشیدن حافظه و مغز برای بیرون کشیدن اطلاعات اتفاق می‌افتد. از این رو به دلایل زیر باید به برگزاری آزمون به صورت منظم از دانش آموزان خود اهتمام ورزند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.