تاریخ انتشار : شنبه 18 ژوئن 2022 - 12:19
کد خبر : 504788

محاسبه قیمت انواع طلا و سکه

محاسبه قیمت انواع  طلا و سکه

در این مقاله قصد داریم به محاسبه قیمت انواع طلا و سکه بپردازیم. با ما همراه باشید. سکه یک فلز کوچک خط و دایره شکل است که توسط کشورها و دولت ها، ارزشمند و معتبر می شوند. به این صورت که از گذشته تا  کنون در بانک مرکزی و چه در خزانه پادشاهی هر کشور،

در این مقاله قصد داریم به محاسبه قیمت انواع طلا و سکه بپردازیم. با ما همراه باشید.

سکه یک فلز کوچک خط و دایره شکل است که توسط کشورها و دولت ها، ارزشمند و معتبر می شوند. به این صورت که از گذشته تا  کنون در بانک مرکزی و چه در خزانه پادشاهی هر کشور، سکه هایی از جنس های مختلف نقره، طلا، نیکل و فلزات دیگر که با آرم های مخصوص  دولت  یا حکومت آن عصر، ساخته شده  و ضرب شده اند. به طور کلی، سکه یک یک  قطعه فلزی با وزن، جنس، عیار و شکل معین که بر روی آن اشکال و علائم رسمی نقش شده باشد. این سکه پشتوانه ارزی هر کشور می باشد و به همین دلیل ضرب سکه باید قانونی انجام گیرد.

سکه های بهار آزادی از سال ۱۳۵۸، به یادبود و مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷در ایران، در اندازه ها و انواع متفاوت ضرب شده اند. عیار طلای این سکه ها اعم از طرح جدید و قدیم، 900 در 1000 است.در هر سال معمولاً ضرابخانه بانک مرکزی ایران، سکه سکه ها را ضرب می کند و از طریق صرافی های مجاز یا بانک‌های عامل به بازار عرضه می‌کند و به ۲ روش خرد یا عمده و به قیمت روز معامله یا خرید و فروش می شوند. پس از ورود ماشین  ضرب سکه و معین شدن وزن و اندازه استاندارد سکه ها در سال ۱۲۹۳ به صورت رسمی نخستین سکه های طلا با عیار 900 در 1000 ضبط شده واحد چرخه مالی کشور شدند.  سکه های طلا با اندازه و وزن امروزی در سال ۱۳۱۰ برای اولین بار آغاز شد، پس از سال ۱۳۵۷ سکه بهار آزادی و اندازه و وزن ولی با یک طرح متفاوت جایگزین سکه های قبلی شد و تا  کنون با همین ابعاد و نام قبلی در بازار داد و ستد می‌شود.

مطالعه بیشتر: تحلیل قیمت های ارز دیجیتال

 

محاسبه قیمت انواع  طلا و سکه

انواع طلا و سکه در ایران:

  • شمش طلا
  • طلای آب شده
  • جواهرات
  • انواع سکه

 

رایج ترین اصطلاحات در بازار طلا و سکه چیست؟

 سکه و طلا:

واحد اندازه گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گرانبها عیار می باشد.  درجه خلوص طلا در هر طلایی، عیار طلا  اطلاق می شود. ذاتا طلا فلزی نرم است در صورتی که از آن برای ساخت اشیا استفاده می کنند، ممکن است تغییر شکل پیدا کند.  منظور از عیار طلا نیز درصد خلوص آن می باشد.  در واقع به نسبت طلایی  که در هر قطعه از جنس طلا استفاده می شود به وزن کلی آن قطعه عیار گفته می شود.  یعنی چند گرم طلای خالص در هر کیلوگرم از سکه یا هر نوع طلای دیگری به کار رفته است. برای مثال عیار سکه بهار آزادی به طور قراردادی ۲۲ یا ۹۰۰ از هزار است. برای ساخت سکه بهار آزادی در هر کیلوگرم از آلیاژی که استفاده می شود ۹۰۰ گرم آن طلای خالص بوده و ۱۰۰ گرم  باقیمانده آن سایر فلزات مانند  آلومینیوم، مس و… است. عیار یک واحد یا میزان برای تعیین خالصی یا خلوص طلا است. در واقع با توجه به طلای استفاده شده در هر قطعه از طلا به وزن کلی آن قطعه عیار گفته می شود. عیار طلای خالص برابر با 1000  در نظر گرفته شده،  یعنی ۱۰۰۰ گرم طلای خالص در یک کیلو گرم طلا وجود دارد.  طلای ۲۴ عیار هم یعنی طلایی که کاملاً خالص است، به این ترتیب هیچگاه طلایی با این عیار وجود ندارد  به همین دلیل شمشیر ها با عیار 999.9 معامله می شوند.

 

مطالعه بیشتر: سرمایه گذاری بر روی سکه بهار آزادی

 

اونس طلا:

تا به حال حتماً کلمه اونس طلا را شنیده‌اید مخصوصا در بسیاری از سایت‌ها که قیمت سکه و طلا را میگذارند، قیمت اونس طلا هم حتماً به چشمتون خورده است. قیمت اونس طلا معمولاً به دلار است. انس واحد اندازه گیری وزن می باشد که برای فلزات گرانبها و برای سایر اجسام نیز به کار می رود و با نماد oz1 آن را نشان میدهند. هر اونس طلا و یا به عبارتی یک اونس طلا برابر است با  ۱۰۳۴۳۱/ ۳۱  گرم از طلای ۲۴ عیار یعنی  ۹۹۹.۹ از ۱۰۰۰.

 مظنه طلا:

محاسبه قیمت انواع  طلا و سکه

نحوه محاسبه قیمت هر گرم طلا

مظنه طلا یک واژه عربی است، در زبان عربی به چه معنی میباشد اما در زبان فارسی به معنای نرخ و بها است. همچنین در لغتنامه معین نیز مظنه به معنی قیمت دست کسی آمدند و با خبر شدن از قیمت معنی شده است،  به طوری که هر لحظه این سوال را در بازار طلا از هم میپرسند که مظنه چند است؟ و به این معنی است که قیمت سکه و طلا در معاملات و بازار چقدر است.  منظور از مظنه در بین بنکداران زرگران و طلا، همان قیمت یک مثقال طلا در بازار است.  اشتباه نکنید،  مظنه واحد وزن طلا نیست بلکه به قیمت یک مثقال از طلای ۱۷ عیار یعنی خلوص ۷۰۵ می باشد. بنابراین مفهوم مظنه و قیمت مثقال طلا، با هم برابر هستند.

در این مقاله سعی کردیم به محاسبه قیمت انواع طلا و سکه و تمامی مفاهیم مربوط به آن بپردازیم. با تشکر از همراهی شما.

 

 

درود و احترام

با آرزوی موفقیت برای شما

توجه فرمایید عکس دوم لینک دارد.

در صورتی که تمایل داشته باشید لینک سازی داخلی انجام دهید (ترجیحا لینک مرتبط)

سپاس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.