تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 مارس 2022 - 15:07
کد خبر : 503750

نحوه محاسبه قدرت موتور برق

نحوه محاسبه قدرت موتور برق

اگر به دنبال خرید یک موتور برق برای فرار از جدول خاموشی های هفتگی هستید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. اولین قدم در خرید این دستگاه چه برای مصرف خانگی و باغ و چه در کاربرد کارگاهی و صنعتی، این است که نحوه محاسبه قدرت موتور برق مورد نیاز خود

اگر به دنبال خرید یک موتور برق برای فرار از جدول خاموشی های هفتگی هستید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. اولین قدم در خرید این دستگاه چه برای مصرف خانگی و باغ و چه در کاربرد کارگاهی و صنعتی، این است که نحوه محاسبه قدرت موتور برق مورد نیاز خود را بدانید چراکه ژنراتور یا موتوربرق مورد نظر باید قدرت کافی جهت تأمین برق وسایل الکتریکی مورد استفاده شما را داشته باشد. مهمترین نکته ای که در خرید موتوربرق باید بدانید این است که اگر میزان برق مصرفی دستگاه‌ها بیشتر از قدرت موتور برق باشد نوساناتی ایجاد می شود که قطعا به دستگاه‌های برقی و یا به موتور برق خساراتی وارد خواهد کرد. بنابراین اگر ژنراتور برق شما نتواند نیازتان را برطرف کند علاوه بر اینکه هیج گونه کارایی مفیدی ندارد، نوسان و اختلال هائی هم ایجاد می کند که هم به دستگاه های مرتبط با آن آسیب می زند و کارایی آنها را از بین می برد و هم خود دچار آسیب شده و ضررهای زیادی را به بار می آورد. اما چطور می توان بهترین موتور برق متناسب با مصرف خود را انتخاب کرد؟ نحوه محاسبه قدرت موتوربرق چگونه است؟

کوتاه ترین و راحت ترین راه حل برای محاسبه قدرت موتور برق استفاده از خدمات مشاوره فنی گروه صنعتی آی ناین و یا نرم افزارهائی است که برای این کار طراحی شده اند. اما در صورتی که دسترسی به این نرم افزارها و یا کارشناسان فنی ما را ندارید بهتر است ابتدا کاتالوگ و یا پلاک دستگاه های برقی خود را به دقت مطالعه کنید. اولین گام برای محاسبه قدرت موتور برق این است که مشخص کنید از موتور برق خود برای چه کاری قرار است استفاده کنید. سپس باید فهرستی از بارهای مصرفی مورد نیاز خود که می خواهید با موتوربرق روشن شود را مشخص نمایید. اگر موتوربرق شما مصرف خانگی دارد، بهتر است این فهرست شامل آن دسته از لوازم برقی باشد که روشن بودنشان در موارد قطع برق ضرورت دارد و اقلام غیرضروری مانند اتو وماشین لباسشوئی و… را از فهرست خود خارج کنید. اگر قرار است این دستگاه در کارگاه و یا واحد صنعتی شما به کارگرفته شود با دقت به مواردی مانند اینکه آیا باید دائم در حال کار باشد و یا یک ژنراتور اضطراری است و همچنین اینکه به طور کل به عنوان مولد برق برای چه نوع دستگاهی درنظر گرفته شده است را باید پاسخ دهید.

چگونه قدرت موتوربرق را محاسبه کنم ؟

میزان برق مصرفی یک دستگاه بر حسب وات (و یا کیلووات یا کاوا) محاسبه شده و روی پلاک مشخصات فنی و یا کاتالوگ دستگاه درج می‌شود. پس از مشخص کردن اقلام و نوشتن میزان مصرف هر یک از لوازم برقی خود با استفاده از پلاک یا کاتالوگ هر دستگاه، مجموع برق مصرفی تمام وسایل خود را به دست بیاورید. در کاتالوگ خوانی دقت داشته باشید که وسایل الکتریکی برای راه اندازی یا روشن‌شدن، به انرژی الکتریکی بیشتری نسبت به حالت عادی نیاز دارند که معمولا بین 2 تا 2.5 برابر توان معمولی است، بنابراین هر دو جریان استارت و توان دائمی را باید در فهرست خود در نظر بگیرید.

پس از جمع بندی توان مصرفی کلیه دستگاهها، ضریب همزمانی یا احتمال استفاده از همه دستگاهها بطور همزمان و حداکثر توان ابزار یا توان وسیله ای که بیشتر از همه است را به حاصل جمع قبلی اضافه کنید. در نهایت توان خروجی موتور برق را تا 20% بالاتر در نظر بگیرید.

معمولاً دو توان خروجی برای موتور برق ارائه می شود که با توان نامی و توان واقعی مشخص می شوند. توان نامی در حقیقت به بیشترین توان مجاز گفته می شود که دستگاه در ورودی می تواند دریافت کند و توان واقعی یا توانی است که دستگاه پس از روشن شدن بطور مداوم می تواند در آن محدوده قابلیت های خود را به نمایش بگذارد.

در محاسبه قدرت موتور برق چه نکاتی را باید در نظر گرفت ؟

 

درنظر گرفتن نکات تکمیلی زیر نشان می دهد که بهتر است جهت اطمینان، موتور برقی قدرتمندتر از حداکثر نیاز خود خریداری کنید. چرا که به دلایلی که در زیر شرح داده می شود این احتمال وجود دارد که مجبور شوید در آینده دستگاهی با توان مصرفی کمی بیشتر از مدل قبلی خریداری کنید و این موضوع چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

  • همانطور که گفته شد در برخی از لوازم موتوری مانند انواع پمپ آب توان استارت ب بیش از مقدار توان دائم آن است. مثلاً پمپ نیم اسب توان دائم 380 وات دارد اما برای روشن شدن و مقاومت سلف در آن به حدود 1 کیلووات توان نیاز است.
  • این حقیقت را در نظر داشته باشید که کارکرد موتوربرق مانند هر دستگاه دیگری موجب استهلاک آن و در نتیجه منجر به کاهش توان خروجی می شود. این احتمال وجود دارد که در طی مدت زمان کاربرد دستگاه امکان تحویل همان بار خروجی پیشین را نداشته و کارائی دستگاه پایین تر آید.
  • در نظر داشته باشید حتی اگر توان موتور برق برای تمام لوازم برقی مورد نیاز شما مناسب باشد، گاهی اوقات ضرورت ایجاب میکند یک دستگاه بطور ناگهانی به مجموعه اضافه شده و نیاز به برق داشته باشد. قطع به یقین در چنین شرایطی در صورت کافی نبودن توان موتور برق دچار چالش شده و حتی ممکن است مجبور به تهیه یک دستگاه جدید شوید.  لذا لازم است حتماً پیش از خرید، هنگام محاسبه قدرت موتور برق چنین مواردی را نیز لحاظ کنید.

به طور کلی توصیه کارشناسان فنی این است که حداکثر از 70 درصد توان موتور برق به کار گرفته شود؛ چراکه به کارگیری 100 درصد توان خروجی باعث داغ شدن بیش از حد موتور و متعاقبا باعث کاهش طول عمر دستگاه می شود.

نحوه محاسبه قدرت موتور برق

در نهایت بطور خلاصه در حالت استاندارد توان خروجی و برخی مشخصه های موتورهای برق پرکاربردتر را می توان به شکل زیر تقسیم بندی کرد :

 

توان خروجیمشخصه های ویژه دستگاه
2000 W
  • قیمت مناسب
  • سایز کوچک و قابل حمل
  • نوع سوخت مصرفی غالبا بنزین
  • مناسب برای سفر و تفریحات خارج از شهر و مصارف محدود
5000 W
  • مناسب برای محیطهای کارگاهی ، کشاورزی و باغی
  • قابلیت تامین برق همزمان برای چند ابزار
7000 W
  • وزن بیشتر نسبت به انواع قبلی
  • دربرخی مدل ها قابل حمل
  • قابلیت تغذیه وسایل روشنایی و تهویه همزمان با ابزار کار
10000 W
  • نیاز به اتصال مستقیم به فیوزهای ورودی
  • مناسب برای کاربرد های صنعتی
  • قابلیت تامین برق یک کارگاه ساختمانی یا منزل مسکونی

 

در این مقاله با بررسی نکات لازم واولیه در نحوه محاسبه قدرت موتوربرق با نگاهی بر کاربرد وسیع این دستگاه سعی بر آن شده است که اطلاعات لازم و کاربردی در این زمینه جهت انتخاب و خرید دستگاه مناسب با کاربرد ارائه شود . با مطالعه دقیق این مطلب و در نظر داشتن نکات کلیدی گفته شده از مشکلات بعدی جلوگیری می‌شود و دوام و کارایی دستگاه شما بالا می رود.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله در خصوص نحوه محاسبه قدرت موتور برق پرسشی داشته و یا نیاز به مشاوره فنی داشتید از طریق تلفنی پاسخگوی شما خواهیم بود:

تلفن تماس : 45537-021

آدرس سایت : i-9.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.