تاریخ انتشار : شنبه 15 می 2021 - 14:50
کد خبر : 38779

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village

ترس حس عجیبی است. در کنار تمام نکته‌های منفی این حس عجیب، گاه نکته‌های مثبت کوچکی نهفته است که احساسی خوشایند و لذت‌بخش را به انسان منتقل می‌کنند. علت محبوبیت ژانر ترسناک در تمامی عرصه‌های سرگرمی مانن..

ترس حس عجیبی است. در کنار تمام نکته‌های منفی این حس عجیب، گاه نکته‌های مثبت کوچکی نهفته است که احساسی خوشایند و لذت‌بخش را به انسان منتقل می‌کنند. علت محبوبیت ژانر ترسناک در تمامی عرصه‌های سرگرمی مانند فیلم، سریال و بازی‌های ویدیویی همین حس عجیب خوشایند و پنهان است. حتی یکی از محبوب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین مکان‌های ما انسان‌ها که شهربازی‌ها هستند، بر پایه و محوریت همین حس ساخته‌شده‌اند و میدانید که محبوبیت آن‌ها در هیچ بازه‌ای از زمان کم نشده است. همین موضوع ژانر ترسناک بازی‌های ویدیویی را در جایگاهی خاص میان بازیکنان قرار می‌دهد. یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین بازی‌های این ژانر، سری Resident Evil ساخته‌شده توسط کمپانی Capcom است.

از ویژگی های این سری که منجر به محبوبیتش شده، یکی داستان مهیج و پرعمق است که در آن کاراکترهای به یادماندنی ای را به مخاطب معرفی کرده و دیگری گیم پلی مهیج و سرشار از لحظات حساس است. همچنین وجود معماها و پازل های فراوان در طول بازی و القای موفق حس ترس به بازیکن، از دیگر مواردی بوده که این سری را میان افراد محبوب و به یادماندنی کرده است. Capcom در سال‌های اخیر با تغییراتی جزئی اما مهم در سری بازی‌های Resident Evil سبک و سیاقی جدید به آن بخشیده و دنیای هولناکش را با دوربین اول‌شخص به خورد بازیکنان می‌دهد. در این مقاله به نقد و بررسی بازی Resident Evil Village، جدیدترین عنوان این سری می‌پردازیم. این عنوان را می‌توان ورود Capcom به نسل جدید بازی‌های ویدیویی دانست.

اولین نکته‌ای که به چشم آمد: در یک‌کلام، زیبا و چشم‌نواز!

اولین نکته‌ای که در این بازی توجه شما را به خود جلب می‌کند، جلوه‌های بصری زیبا و چشم‌نواز است. از همان اولین صحنه‌ای که وارد می‌شوید و جزییات مختلف بازی را می‌بینید، حجم زیبایی و دقت سازندگان در طراحی آن‌ها زبانتان را بند خواهد آورد! Village کاملاً عنوانی است که لقب نسل جدید برازنده‌اش است و از لحاظ گرافیک و جلوه‌های بصری کاملاً سنگ تمام گذاشته تا دنیای خودش را با زیبایی هرچه‌تمام‌تر پیش چشمان شما به نمایش بکشاند. نورپردازی‌های بازی، محیط‌های مختلف که هرکدام سبک و سیاق و شکلی متفاوت دارند با دقتی فراوان طراحی‌ شده‌اند. شخصیت‌های بازی اعم از اهالی مرموز روستا تا دشمنان مختلف مانند گرگینه‌ها و سایر موجودات شرور واقع‌گرایانه هستند و انیمیشن‌های همه آن‌ها با رعایت تمام جزییات پیاده‌سازی شده است. این را بدانید که اگر با هیچ جنبه‌ای از این بازی حیرت‌زده نشوید، گرافیک و جلوه‌های بصری‌اش قطعاً دل شما را به دست می‌آورد.

بازی Resident Evil Village

داستانی که قوی شروع می‌شود، شخصیت‌پردازی مناسب و Ethan Winters ای که چندان دوست‌داشتنی نیست!

داستان بازی شروع بسیار قوی و خوبی دارد. این بازی دنباله سری قبل است و بار دیگر باید ماجراهای Ethan Winters را دنبال کنید. او پس از ماجراهای سختی که با خانواده Baker داشته، از تمامی آن کابوس‌ها فرار کرده است و زندگی صلح‌آمیزی در کنار همسر و دختر نوزادش دارد. همچنین برای مقابله با خطرهای احتمالی، او در تمرین‌های سخت نظامی شرکت کرده تا آماده باشد؛ اما این صلح عمر کوتاهی دارد و با حمله گروهی از شرکت Umbrella به رهبری Chris Redfield به خانه آن‌ها همه‌چیز عوض می‌شود. در این پروسه همسر Ethan توسط آن‌ها کشته‌شده و دخترش دزدیده می‌شود. همچنین آن‌ها خود Ethan را هم اسیر می‌کنند و قصد دارند تا به محلی نامعلوم منتقل کنند که در مسیر، ماشین حامل او دچار سانحه شده و Ethan تنها در نزدیکی روستایی مرموز به هوش می‌آید. حال باید دنبال دختر کوچکش بگردد و برای سؤال‌های بی‌شماری که در ذهنش نقش بسته پاسخی پیدا کند.

ازآنجاکه در این مقاله قصد نداریم چیزی را اسپویل کنیم از پرداختن بیشتر به داستان خودداری کرده‌ایم. داستان بازی شروع بسیار قوی و خوبی دارد اما به‌مرور با پیشروی در بازی و ملاقات کردن کاراکترهای مختلف، از جذابیتش تا حدود کاسته می‌شود. همچنین پایان داستان می‌توانست بهتر باشد. باوجود شخصیت‌پردازی فوق‌العاده بسیاری از کاراکترها (خصوصاً کاراکترهای منفی داستان)، خود Ethan در این بازی چندان دوست‌داشتنی نیست و دیالوگ‌های جذابی ندارد. در طول بازی او همواره از اینکه آدم‌های اطرافش می‌میرند شکایت می‌کند و دائم می‌پرسد چرا این بلا سر من آمده است! این موضوع شاید برای چند بار قابل‌درک باشد اما تکرار بی‌رویه آن کمی عمق شخصیت Ethan Witners را زیر سؤال برده است؛ اما درمجموع روایت خوب و جذابی در بازی جریان دارد که تجربه بازی را باوجود ایرادات جزئی‌اش، لذت‌بخش کرده است.

ترس کمتر، تفنگ بازی بیشتر و یادآوری خاطراتی شیرین از Resident Evil 4

پس‌ازاینکه اندکی درگیر دنیای Village شدید اگر از طرفداران این سری باشید قطعاً روح شماره چهارم بازی را درون آن حس خواهید کرد. در همان دقایق ابتدایی بازی، موج عظیمی از گرگینه ها به شما حمله‌ور می‌شوند و باید با مسدود کردن در ورودی با اشیا و آماده کردن شاتگان خود، از مرگ حتمی نجات پیدا کنید. به‌نوعی این خوش‌آمد گویی بازی می‌خواهد پیامی مخفی به شما بدهد، این‌که لحظه‌های اکشن و مهیج بازی Resident Evil 4 را قرار است این بار در سبک و سیاقی جدید و تلفیقی با Resident Evil 7: Biohazard تجربه کنید. این امر به‌خوبی ماجراهای شخصیت اصلی داستان ما، Ethan Winters، را با سبکی اکشن و با محوریت مبارزات متعدد روایت می‌کند.

در این موضوع که Village بیشتر شبیه به بازی‌های اکشن شده است شکی نیست. این قدمی جدید در نوآوری Capcom برای این سری محسوب شده اما شاید به مذاق بسیاری از طرفداران قدیمی این بازی خوش نیاید. با توجه به اینکه شماره قبلی بازی بیشتر تمرکزش بر عنصر ترس و استرس روانی بود، Village به‌نوعی تبدیل به یک بازی اکشن ماجرایی شده که موج عظیمی از دشمنان را به‌طور پی‌درپی به سمت شما روانه می‌کند. این تجربه جدید بیشتر حس یک بازی شوتر اول‌شخص مانند Call of Duty را به شما منتقل می‌کند تا عنوانی از سری Resident Evil اما این موضوع هرگز تجربه بازی را خسته‌کننده نکرده است. صرفاً باید دید خود را به این شماره از Resident Evil تغییر دهید.

این تجربه جدید بیشتر حس یک بازی شوتر اول‌شخص مانند Call of Duty را به شما منتقل می‌کند تا عنوانی از سری Resident Evil اما این موضوع هرگز تجربه بازی را خسته‌کننده نکرده است.

نکته دیگری که در مقایسه با شماره قبلی بازی به‌شدت به چشم می‌آید، عنصر ترس است که می‌توان گفت به‌جز در مواردی محدود، در Village تقریباً غایب بوده و لحظه‌های ترسناک بازی به‌شدت کم هستند. هرچند خود سازندگان پیش از انتشار بازی به این موضوع که Village عنوانی ترسناک نیست اشاره‌کرده بودند. اتمسفر دنیای بازی قوی و جذاب طراحی‌شده و برخی از مراحل کاملاً هولناک هستند اما انتظار آن راهروهای تنگ و تاریک در خانه خانواده Baker ها را نداشته باشید. از طرفی کاراکترهای شرور و شخصیت‌های منفی این بازی سبک و سیاقی متفاوت با حالت مرموز و تاریک خانواده Baker داشته و شباهت زیادی به شخصیت‌های منفی فانتزی دنیای Batman دارند که کمی جلوتر آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village

شخصیت‌های عجیب، متفاوت و متنوع درکنار گیم پلی اکشن

یکی از نکاتی که در Village به‌شدت توجه شما را جلب می‌کند وجود طیف متفاوتی از شخصیت‌پردازی در این سری است. همان‌طور که قبل‌تر ذکر شد، کاراکترهای منفی این بازی همگی سبک و سیاق فانتزی تاریک دارند. همچنین می‌توان الهام گرفتن سازندگان از فیلم‌های مختلفی مانند Van Helsing و فیلم‌های ساخته‌شده توسط Tim Burton معروف را به‌وضوح مشاهده کرد. هرکدام از این شخصیت‌ها، قلمرو خاص و منحصربه‌فرد خود را دارند که در طول بازی به‌تمامی آن مناطق سفر می‌کنید و هر منطقه سبکی متفاوت از تصمیم‌گیری را از جانب شما می‌طلبد. گاهی بهتر است مخفی‌کاری را پیشه کنید و یا گاهی تفنگ‌ها را بیرون آورده و هر چیزی که می‌بینید منهدم کنید. برای مثال شخصیت Heisenberg با پتک عظیمش یک کارخانه بزرگ داشته که در آن با دانش گسترده‌ای که از علم مهندسی دارد، موجوداتی جهش‌یافته و تلفیقی با ماشین‌آلات را می‌سازد (دکتر فرانکنشتاین داستان؟). یا کاراکتر Donna Beneviento عروسک‌سازی ماهر است که آخرین بازمانده خانواده‌اش بوده و همواره لباس عزاداری بر تن دارد و توسط عروسک موردعلاقه‌اش، Angie، با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. (به یاد شخصیت Chucky در سری فیلم‌های Child’s Play افتادید؟)

در کنار این شخصیت‌های متفاوت، چیز دیگری که Village به‌خوبی ارائه داده است تنوع بسیار بالای دشمنان بازی است. یکی از ایراداتی که به Resident Evil 7 واردشده، کمبود تنوع دشمنانش بود که Village به‌خوبی این موضوع را حل کرده است. از گرگینه ها گرفته که در شکل‌های متفاوتی ظاهر می‌شوند تا موجودات جهش‌یافته مکانیکی ساخته دست Heisenberg، زامبی‌هایی اسکلتی شکل که در دخمه‌های قلعه سرگردان‌اند و همچنین موجوداتی پرنده به اسم Gargoyle. این حجم گسترده دشمنان علاوه بر اینکه تنوع را به بطن بازی تزریق می‌کنند، گیم پلی را هم تازه و زنده نگه می‌دارند زیرا مقابله با هرکدام راه و روشی بهینه دارد. برای مثال شلیک به سر گرگینه ها بهترین راه است ولی برای زامبی‌ها بهتر است پاهای آن‌ها را نشانه بروید تا فلج شوند.

اما یکی از نکاتی که بهتر بود سازندگان بازی بیشتر به آن می‌پرداختند، مبارزات با Boss های بازی است. نه اینکه این مبارزات بد باشند، اما نسبت به شماره قبلی بازی می‌توان گفت کمی پسرفت داشته‌اند. باوجوداینکه هر مبارزه چالش‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد اما سخت نیستند و با مکانیک‌هایی ساده می‌توانید تمامی Boss های بازی را از بین ببرید. گاهی این مکانیک ساده به شکستن شیشه پنجره خلاصه می‌شود تا سرما دشمن شما را آسیب‌پذیر کند و ازآنجا به بعد صرفاً باید گلوله‌های خود را یکی پس از دیگری مهمان بدن‌های آن‌ها کنید. بازی می‌توانست روش‌های خلاقانه‌تری مانند بازی قبل برای این مبارزات ابداع کند (صحنه نبرد با Jack Baker در گاراژ و استفاده از اتومبیل به‌عنوان سلاحی علیه او را به یاد دارد؟)

این بازی اما تمرین‌های نظامی‌ای که Ethan Winters دیده را به‌خوبی به شما نشان می‌دهد. او دیگر آن شخص هراسان و بی‌دفاع شماره قبل نیست و در برابر خطرها و مشکلات به‌شدت آماده‌تر ظاهرشده است. قابلیت لگدزدن پس از دفاعی موفق که دشمنان را به زمین می‌اندازد و استفاده از زیپ لاین هایی که به‌سرعت شما را در میدان نبرد جابه‌جا می‌کند به‌سادگی از عهده او برمی‌آید. حتی اکنون او می‌تواند تیرهای آتشین تیرکمانی که در هوا به سمتش می‌آیند را با گلوله هدف قرار دهد! با توجه به تأکید بازی به مبارزات اکشن، سازندگان گیم پلی را در این زمینه به‌شدت بهینه‌سازی کرده‌اند و شلیک کردن و نشانه‌گیری با سلاح‌های مختلف بسیار روان‌تر و بهتر است.

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village

بانوی قدبلند سفیدپوش!

اما نکته‌ای که قبل از انتشار بازی Resident Evil Village همگان را مدهوش کرده بود، بانوی خون‌آشام و بلندقامتی بود که در پیش‌نمایش بازی در کنار سه دخترش حضور پیدا کرد. بانو دیمیترسک (بخوانید Dee-mee-tresk). بازیکنان در سرتاسر دنیا به‌سرعت این شخصیت را در قلب خود جای دادند و Capcom هم با هوشمندی کامل، این شخصیت را به عنصر اصلی تبلیغات برای بازی جدیدش تبدیل کرد؛ اما با تمام این حرف‌ها، حضور بانو دیمیترسک در Village کوتاه است و اگر به امید محوریت او وارد بازی می‌شود، قطعاً ناامید خواهید شد. هرچند قسمتی از بازی که او حضور دارد یکی از بهترین مراحل بازی است. قلعه دیمیترسک با جزییات زیبای گرافیکی‌اش، تجربه‌ای متفاوت از گشت‌وگذار را در یک بازی ویدیویی در دسترس شما قرار می‌دهد. خود بانو دیمیترسک شخصیت‌پردازی عالی‌ای دارد و دیالوگ‌ها و صداگذاری‌اش بی‌نظیر انجام‌شده. بااین‌حال دخترانش نسبت به خود او چندان چنگی به دل نمی‌زنند و به چشم نمی‌آیند.

این‌که چرا Capcom بانوی محبوب همه را کمتر از حد انتظار در بازی قرار داده مشخص نیست. حضور کوتاه او در طول بازی باوجوداینکه فوق‌العاده است اما این سؤال را در ذهن شما ایجاد می‌کند که چرا بیشتر نبود؟ مبارزه با او هم آن‌طور که باید چالش‌برانگیز نیست و مانند سایر Boss ها صرفاً شلیک کردن به نقاط خاصی از بدنش را لازم دارد؛ اما به‌هرحال وجود آمدن شخصیتی به نام بانو دیمیترسک نعمتی بزرگ برای صنعت بازی‌های ویدیویی است و تا مدت زیادی در خاطر همگی باقی خواهد ماند.

هر آنچه می‌توانید بخرید

کاراکتر جذاب دیگری که در طول بازی ملاقات می‌کنید، شخصیت فربه به اسم Duke است. او به‌عنوان فروشنده اصلی بازی معرفی‌شده و در نقاط مختلفی از مراحل بازی شما را ملاقات خواهد کرد. او طیف گسترده‌ای از آیتم‌ها و سلاح‌ها را برای فروش در دسترس دارد و همچنین افزودنی‌ها و تجهیزات جانبی سلاح‌ها در کنار مهمات را هم در دسترس شما قرار می‌دهد. همچنین گنجینه‌های مختلفی که در طول بازی پیدا می‌کنید را باید به او بفروشید تا مقدار قابل‌توجهی پول به دست آورید.

باوجوداینکه در طول بازی هرگز مشکل مالی برای ارتقا و خرید چیزهای مختلف پیدا نمی‌کنید، اما فروختن گنج‌ها به Duke با توجه به قیمت بسیار بالایشان ارزش زیادی دارد. همچنین این گنجینه‌ها قابلیت ادغام با یکدیگر را دارند که در صورت انجام این کار، قیمتشان چند برابر می‌شود و شما را به یافتن گنجینه‌های مختلفی که قابلیت ترکیب شدن با هم را دارند، ترغیب می‌کند. همین موضوع، گشت‌وگذار و اکتشاف را در بازی Village ارزشمند می‌کند و نه‌تنها دنیای زیبای بازی را به‌خوبی مشاهده می‌کنید، درازای این کنجکاوی خود چیزهای زیادی هم به دست خواهید آورد. سیستم Crafting بازی و همین‌طور مدیریت Inventory دستخوش تغییراتی شده و به‌شدت ارتقا یافته است. مدیریت Inventory در سری بازی‌های Resident Evil همواره دغدغه‌ای بزرگ برای بازیکنان بوده اما در Village این موضوع به‌خوبی طراحی‌شده تا بازیکن بیشتر درگیر دنیای بازی باشد تا جیب‌های Ethan!

معما؟ نه! تفنگ بازی بهتر است!

پیش‌تر اشاره کردیم که سری بازی‌های Resident Evil به بخش معمایی و پازل‌ها توجه ویژه‌ای داشته است. Village معماهای مختلفی دارد اما تمامی آن‌ها بیش‌ازحد ساده و پیش و پا افتاده هستند و اگر دنبال به چالش کشیدن ذهن خود هستید، انتظارتان برآورند نخواهد شد. برای حل معماها در Village واقعاً نیازی به فکر کردن ندارید و ساده‌ترین راه‌حل‌ها، همواره جواب می‌دهند. حتی اگر معمایی راه‌حل پیچیده‌تری داشته باشد، با خواندن دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های مختلف این معما هم قابل‌حل است. البته با توجه تمرکز سازندگان بر قسمت اکشن گیم پلی این امر قابل‌درک است اما شاید برای طرفداران قدیمی این سری کمی غیرقابل‌قبول باشد.

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village

بخشی سریع‌تر و اکشن تر از بازی

با پایان قسمت داستانی بازی، قابلیت استفاده از کدهای تقلب، بار دیگر بازی کردن بخش مرحله‌ای با تجهیزات و سلاح‌های فعلی و همچنین بخش Mercenaries برای شما باز می‌شود. این بخش که برای مدتی طولانی در سری Resident Evil غایب بود با سبکی جدید برگشته است. شما در این بخش باید در نقشه‌های مختلف از محیط اصلی بازی، درزمانی مشخص موج‌های عظیمی از دشمنان که به سمت شما سرازیر می‌شوند را از بین ببرید. هر مرحله ۴ قسمت دارد که برای پیشروی در آن‌ها باید با نگه‌داشتن امتیاز کمبوی خود، حداقل درجه A را کسب کنید. این قسمت گیم پلی اکشن و سریع بازی را به مرحله جدیدی می‌برد و اگر موسیقی متال مناسبی در پس‌زمینه پخش می‌شد، تنها چند قدم با بازی Doom فاصله داشت.

در این بخش قابلیت‌های مختلف جدیدی هم برای کاراکتر شما در دسترس است که به‌مرور آن‌ها را بازخواهید کرد. وجود حالت Mercenaries در این بازی بسیار به‌جا و مناسب است و محتوای خوبی را پس از پایان بازی در اختیار شما قرار می‌دهد تا از گیم پلی مهیجی که طراحی‌شده نهایت لذت را ببرید. هرچند دستیابی به درجه‌های بالاتر برای پیشروی در مراحل این بخش کمی چالش‌برانگیز است اما ارزش امتحان آن بسیار بالا بوده و فرصتی مناسب برای شلیک به دشمنان فراوان و متعدد بازی است. زنده کردن دوباره بخش Mercenaries سری Resident Evil در Village حرکتی هوشمندانه از Capcom بود که تجربه‌ای اعتیادآور از گیم پلی مهیج بازی و تفنگ بازی بی‌نظیرش را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد.

مطالب پیشنهادی:

  1. آموزش بازی Resident Evil Village : نکاتی که باید قبل از شروع بدانید!
  2. آموزش بازی Resident Evil Village : چطور از حمله مهیب اول بازی جان سالم به درببریم؟
  3. راهنمای تروفی ها و اچیومنت های بازی Resident Evil Village

نوشته نقد و بررسی بازی Resident Evil Village اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.

منبع خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.