تاریخ انتشار : جمعه 22 ژانویه 2021 - 12:23
کد خبر : 18250

هر آنچه که باید از بازی League of Legends بدانید

هر آنچه که باید از بازی League of Legends بدانید

این حقیقت که دنیای بازی‌های ویدیویی روزبه‌روز در حال گسترده‌تر شدن هستند، غیرقابل‌انکار است. حال در سبک‌های مختلف این بازی‌ها، ژانر MOBA که درواقع فرم اختصاری Multiplayer Online Battle Arena نام دارد ..

این حقیقت که دنیای بازی‌های ویدیویی روزبه‌روز در حال گسترده‌تر شدن هستند، غیرقابل‌انکار است. حال در سبک‌های مختلف این بازی‌ها، ژانر MOBA که درواقع فرم اختصاری Multiplayer Online Battle Arena نام دارد شاید یکی از موفق‌ترین و پرمخاطب‌ترین ژانرهای بازی‌های ویدیویی بوده و طرفداران بی‌شماری در تمامی دنیا را به خود اختصاص داده است. وقتی بحث از این ژانر می‌شود، همواره اسم بازی‌هایی مانند Defense of the ancients 2 و League of Legends که به‌اختصار Dota 2 و LoL خطاب می‌شوند بیشتر به چشم می‌خورد. در این مقاله می‌خواهیم به‌نقد و بررسی و هر آنچه که باید از بازی League of Legends بدانید، بپردازیم.

تاریخچه بازی League of Legends

اول کمی تاریخچه این بازی را بررسی کنیم؛ همه‌چیز از ساخت و محبوبیت ماد Dota در بازی Warcraft 3 شروع شد و ایده ساخت بازی با سبک مشابه اما مستقل به ذهن یکی از سه سازنده ماد Dota به نام مستعار Guinsoo رسید که با کمک استودیوی تازه تأسیس Riot Games توانست در سال 2008 بازی جدید خود را معرفی کند و نظر طرفداران ژانر که شاید کمی از Dota خسته شده بودند را به خود جلب کرد. بتای بازی در آوریل سال 2009 در دسترس قرار گرفت و موفقیت چشمگیری به دست آورد تا در اکتبر 2009 به‌عنوان یک بازی کامل و مستقل و مجانی بانام League of Legends به عرضه جهانی رسید.

ژانر MOBA چیست ؟

اما این ژانر چه تفاوتی با بقیه دارد و چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی از خود ارائه می‌دهد؟

به‌طور خلاصه، شما وارد میدان نبردی می‌شوید که مربعی شکل است و شامل سه لاین اصلی هست که دو لاین در اضلاع مربع و یک لاین در قطر مربع قرار دارد و در گوشه‌ی پایین سمت چپ و بالا سمت راست میدان مقرهای اصلی هر دو تیم قرارگرفته‌اند. هر تیم متشکل از ۵ قهرمان مختلف و منحصربه‌فرد هست و شما به‌عنوان بازیکن کنترل یکی از این قهرمان‌ها را بر عهده خواهید داشت و با دوربینی شبیه به بازی‌های استراتژیک، مشابه بازی وارکرفت با استفاده از دستورات مشابه بازی‌های استراتژیک به بازی کردن می‌پردازید. تفاوت اصلی این است که شما برخلاف بازی‌های استراتژیک معمول که تمامی ارتش را باید کنترل کنید، در این سبک فقط کنترل همان قهرمان در دستان شماست و بقیه ارتش و نیروهای تیم، توسط هوش مصنوعی کامپیوتر کنترل می‌شوند. میدان نبرد به‌جز مقرهای اصلی شامل جنگلی است که شامل NPC های مختلف (Non-playable Characters) و همچنین در هر لاین سه لایه برج محافظتی که اصطلاحاً Tower نامیده می‌شوند وجود دارد.

در طول بازی نیروهای معمولی که توسط کامپیوتر هدایت می‌شوند در هر لاین پیشروی کرده و برای نابودی نیروهای دشمن جلو می‌روند. هدف نهایی بازی از بین بردن مقر اصلی تیم حریف است. این‌ها کلیت ژانر MOBA بود که بازی LoL قوانین منحصربه‌فردی را برای گیم پلی خود در این ژانر تعیین کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بازی League of Legends

قوانین و گیم پلی بازی League of Legends

اول آنکه هر کاراکتری که برای بازی انتخاب کنید نقش خاصی دارد و در کلاس‌بندی‌های مختلفی جایگذاری می‌شود. کلاس‌بندی قهرمان‌ها از عناصر بسیار قوی RPG استفاده می‌کند به‌طوری‌که تمامی کلاس‌ها ازجمله Mage, Assassin, Fighter, Marksman,Tank, در میان کاراکترهای بازی دیده می‌شود اما اگر بخواهیم کلی‌تر نقش‌ها را بررسی کنیم بهتر است سه نقش Support, Tank و Damage dealer موردتوجه قرار دهیم.

در حال حاضر هر لاین بازی برای کلاس خاصی طراحی‌شده و برای آن کلاس مناسب‌تر است. لاین بالایی که به‌اصطلاح Top-lane نامیده می‌شود بیشتر برای کلاس‌های Fighter, Tank مناسب است که Health زیادی دارند و جلودار نبردهای ۵ به ۵ در طول بازی خواهند بود و نوعی مانند مسابقه‌ی مچ اندازی بین دو بازیکن است و برنده نبرد در لاین، قدرت برتری خواهد داشت. لاین وسط یا Mid-lane مناسب Mage و Assassin هاست که کلاس‌هایی با مقدار Health کم اما قدرت بالا در اعمال صدمات سنگین توسط جادوها و قابلیت‌های خود دارند و باید موقعیت مناسبی درنبرد قرار بگیرند تا کارایی حداکثری داشته باشند.

لاین پایین یا Bottom-lane تنها لاینی است که شامل دو بازیکن است که یکی باید نقش Support و دیگری Damage dealer که اصطلاحاً ADC (مخفف attack damage carry) اسم‌گذاری شده است را هدایت کند. کلاس ADC برای ایجاد صدمات از راه دور و بدون نیاز به استفاده از قابلیت‌های مختلف و جادو مناسب است اما بسیار شکننده است و اگر در موقعیت‌های خطرناک قرار گیرد به‌سرعت توسط دشمن حذف می‌شود. Support علاوه بر پشتیبانی از ADC نقش وظیفه کسب اطلاعات از نقشه بازی و همچنین Warding که در ادامه بررسی می‌کنیم را نیز بر عهده دارد.

و اما نفر پنجم باید در جنگل میدان بازی را شروع کند و با کشتن NPC های مختلف، در میدان نبرد بچرخد و به بقیه هم‌تیمی‌های خود کمک برساند و با اضافه شدن به آن‌ها به‌موقع در زمان‌های اولیه بازی، مسیر را برای پیروزی هموارتر کند و کنترل میدان نبرد را بر عهده خود بگیرد.

پیروزی همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، با از بین بردن مقر اصلی که Nexus نامیده می‌شود به دست می‌آید اما برای رسیدن به این هدف چالش‌های بسیاری وجود خواهد داشت و بازی ابزارهای مختلفی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد که در ادامه به جزییات آن‌ها و همچنین قابلیت کاراکترها می‌پردازیم.

قهرمان‌های League of Legends

قهرمان‌ها و قابلیت‌های League of Legends

در سال‌های آغازین عرضه League of Legends تعداد ۴۰ قهرمان در بازی وجود داشت اما امروزه با پیشرفت بازی این عدد به ۱۵۳ رسیده است؛ هرکدام از قهرمان‌های بازی منحصربه‌فرد و خاص هستند و هر کدامشان یک قابلیت منفعل (Passive) و چهار قابلیت دیگر دارد که توسط بازیکن استفاده می‌شوند. هر قهرمان می‌تواند حداکثر به سطح 18 برسد و قابلیت‌های معمولی خود را هرکدام ۵ بار و قابلیت اصلی یا همان (Ultimate) خود را که در سطح 6 باز می‌کند، ۳ بار ارتقا دهد. باوجود ۱۵۳ قهرمان، ۶۱۲ قابلیت منحصربه‌فرد در بازی وجود دارد که محدوده گسترده‌ای را در برمی‌گیرند و یکی از نقاط قوت و جذابیت‌های بازی نیز همین است.

از قابلیت‌هایی که برای حمله از راه دور استفاده می‌شوند تا آن‌هایی که برای فرار و یا برای محافظت از هم‌تیمی استفاده می‌شود و سایر قابلیت‌هایی بازی که بررسی هرکدام نیازمند مقاله‌ای جداگانه هست. علاوه بر این، بازیکن نیز باید قبل از ورود به بازی دو قابلیت که جدای از هر قهرمان و منحصر به خود بازیکن است را انتخاب کند که Summoner Spells نامیده می‌شوند. (شما به‌عنوان بازیکن در بازی Summoner نامیده می‌شوید)؛ درواقع Summoner Spell ها نسبت به قابلیت‌های خود قهرمان‌ها زمان بازیابی بسیار بالاتری دارند و بیشتر برای مواقع خاص در هنگام بازی استفاده می‌شوند و در استفاده از آن‌ها باید بسیار محتاط و بافکر عمل کنید چون ارزش بالایی دارند و می‌توانند نتیجه نبرد را کاملاً به نفع یا ضرر تیم شما تغییر دهند.

نحوه پیشروی در بازی و آیتم‌ها و مأموریت‌های فرعی

حال به این بپردازیم که چگونه بازی در این میدان نبرد جلو می‌رود و به‌جز هدف اصلی که از بین بردن مقر اصلی بود، چه مأموریت‌های جانبی‌ای در نقشه دررسیدن به این هدف به تیم شما کمک می‌کند. منبع اصلی درآمد شما طلا است و علاوه بر اینکه به‌صورت بسیار جزئی در طول زمان به مقدار طلای شما اضافه می‌شود، برای به دست آوردن طلا باید نیروهای ارتش دشمن که اصطلاحاً (Minions) نام دارند را از بین ببرید اما نکته‌ای که وجود دارد این است که شما باید ضربه نهایی و تمام‌کننده را به هر واحد نیروی دشمن وارد کنید تا طلا نصیبتان شود در غیر این صورت، طلایی به شما تعلق نمی‌گیرد.

از بین بردن قهرمانان دشمن و همچنین Tower ها نیز منبع بسیار خوبی از طلا را در اختیارتان قرار می‌دهد تا توسط آن، آیتم‌های مختلفی که مناسب قهرمان شماست را خریداری کرده و خود را قوی‌تر از قبل کنید. تعداد بسیار زیادی آیتم مختلف در بازی وجود داشته که هرکدام بسته به نوع و کلاس قهرمان شما و یا کاری که باید انجام دهید، کاربرد خواهند داشت.

بازی League of Legends

همین‌طور با پیشروی در بازی سطح کاراکتر شما بالاتر رفته و به‌صورت طبیعی قوی‌تر از قبل می‌شوید. دو هدف فرعی در بازی وجود دارد که دو تیم را تشویق کند تا بر سر آن‌ها با یکدیگر نبرد کنند چون درواقع این‌یک بازی پنج به پنج است و ملزم به ایجاد نبردهای پنج به پنج وسیع علاوه بر نبردهای ساده اولیه در لاین ها در دقایق اولیه بازی نیز خواهد بود.

هدف فرعی اول اژدهایی است که در محلی خاص از نقشه ظاهر می‌شود و هر تیمی که بتواند آن را از پای درآورد بسته به رنگ اژدهای ظاهرشده، قدرت‌هایی برای هر ۵ بازیکن به دست می‌آید و تا آخر بازی نیز در اختیارتان خواهد بود. رنگ‌های اژدها، از ۴ عنصر اصلی در زمان باستان الهام گرفته‌شده‌اند. آتش، زمین، آب، باد که به ترتیب اژدهاهایی بارنگ‌های قرمز، زرد، آبی و سفید نشانگر آن‌هایند و هرکدام بسته به رنگ خود، قدرت‌های مختلفی را در اختیار تیم قرار می‌دهند. دو اژدهای اول که در میدان ظاهر می‌شوند به‌صورت تصادفی هر رنگی می‌توانند داشته باشند، بعد از کشتن دو اژدها توسط هرکدام از تیم‌ها، باقی اژدهاهای ظاهرشده رنگ یکتایی خواهند داشت و علاوه بر آن خود میدان نبرد را نیز دستخوش تغییراتی می‌کنند.

برای مثال اژدهای قرمز، نقشه نبرد را حالتی سوخته و جهنمی می‌کند و اژدهای آبی برعکس آن نقشه را پررونق و بارانی می‌کند و باعث می‌شود بوته‌های جدیدی در زمین ایجاد شوند که می‌توانید در آن‌ها پنهان شوید و دشمنان خود را غافلگیر کنید.

هدف فرعی دوم، موجودی کرم مانند به نام Baron است که در دقایق میانی بازی در نقطه خاصی از نقشه ظاهر می‌شود و درصورتی‌که تیمی موفق به کشتن آن شود، هم قهرمان‌ها هم ارتشی که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند تا زمانی که در نزدیکی قهرمان‌ها باشند، قوی‌تر و نامیراتر می‌شوند و برای پیشروی به سمت مقر اصلی و از بین بردن Tower ها بسیار کارآمدتر از قبل عمل می‌کنند. وظیفه کنترل و رسیدن به این اهداف فرعی بر عهده بازیکنی است که در جنگل بازی را آغاز می‌کند و اصطلاحاً به او Jungler گفته می‌شود.

Tower های بازی علاوه بر اینکه بسیار بناهای محکم هستند و دارای Health زیاد می‌باشند، قدرت تخریبی بالایی نیز دارند و قهرمانان شما در کنار آن‌ها خصوصاً در دقایق ابتدایی بازی، در منطقه‌ای امن خواهند بود و تیم حریف جرئت نزدیک شدن به شمارا در کنار Tower نخواهد داشت.

قبل‌تر راجع به Warding که یکی از وظایف اصلی Support ها بود اشاره کردیم. این عمل درواقع روشن کردن نقاط مختلف نقشه توسط آیتم‌هایی که Ward نامیده می‌شوند است. درنتیجه این کار شما می‌توانید نقشه نبرد را بهتر کنترل کنید و حرکت‌های تیم حریف را رصد کرده و برای پیشروی در بازی بهتر برنامه‌ریزی کنید.

بازی League of Legends

دلایل محبوبیت League of Legends

بهتر است به این موضوع بپردازیم که چرا این عنوان یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین بازی‌ها در ژانر خودش شده است و چگونه تعداد زیادی مخاطب از سنین مختلف را به خود جذب کرده است.

می‌توان گفت مهم‌ترین عامل، تعامل شما با بقیه بازیکنان در میدان نبرد است. این‌که همواره حریف اصلی شما یک انسان است و شما علاوه بر اینکه باید مهارت فردی در کنترل قهرمان و شناخت نقاط ضعف و قدرتش داشته باشید، باید مهارت تیمی و تعامل خوبی با هم‌تیمی‌های خود نیز داشته باشید. حال شاید فکر کنید این موضوع باعث سخت شدن بازی برای شما شود. ابداً این‌گونه نیست! یادگیری این بازی بسیار ساده‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید؛ اما نکته اینجا است که ماهر و حرفه‌ای شدن هم در آن ساده نیست و نیازمند تمرین و وقت گذاشتن بسیار است. حتی بهترین بازیکنان جهان نیز در تمامی نبردها پیروز میدان نمی‌شوند. می‌توان این بازی را نوعی شطرنج مدرن دانست با مهره‌هایی فوق پیشرفته که نیازمند فکر، تمرکز و همکاری تیمی بین مهره‌ها برای رسیدن به پیروزی است.

باوجوداین توضیحات، لذت‌بخش بودن بازی غیرقابل‌انکار است. می‌توانید با ۴ نفر از دوستان خود تیم شوید و لحظاتی بسیار خاطره‌انگیز را برای خودتان رقم بزنید چه بخواهید برای تفریح بازی کنید چه برای بهتر شدن و ماهرتر شدن.

همین موضوع باعث شده است که League of Legends بخش عمده‌ای از ورزش‌های الکترونیکی را در دنیا به خود اختصاص دهد و هرسال مسابقات بسیار زیادی در سطح جهانی داشته باشد که تیمهای بزرگ دنیا در این صنعت با یکدیگر در آن رقابت می‌کنند. بازیکنان این تیم ها افراد فوق حرفه‌ای هستند و مانند بازیکنان فوتبال، باید در رقابت‌های نفس‌گیر شرکت کنند و خود را محک بزنند. به‌نوعی می‌توان گفت چیزی کم از سلبریتی ها ندارند و حرفه‌ای بودن در بازی، شغل آن‌ها است؛ اما داستان فقط به اینجا ختم نمی‌شود. بسیاری افراد که در حوزه استریم فعالیت می‌کنند نیز این بازی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع برای تولید محتوای خود انتخاب کرده‌اند که با توجه به طیف گسترده مخاطبان منطقی به نظر می‌رسد.

بازی League of Legends

گرافیک، داستان و نکات منفی بازی League of Legends

در مورد گرافیک بازی می‌توان گفت در حال حاضر بسیار چشم‌نواز و زنده است و در طول سال‌های متوالی، موتور گرافیکی بازی بسیار بهبودیافته و حرفی برای گفتن دارد و درعین‌حال بازی برای اجرای روان نیازمند سخت‌افزار قدرتمند نیست و درنتیجه دسترسی آن برای عموم راحت است.

نقشه نبرد بسیار روشن و با جزئیات ساخته‌شده و هرکدام از قهرمان‌ها و مدل‌های سه‌بعدی‌شان به‌خوبی طراحی‌شده‌اند و همین‌طور قابلیت‌های آن‌ها و جادوهای مختلفی که به کار می‌برند، ازلحاظ بصری بسیار جذاب و چشم‌نواز هستند. در کل بازی تجربه خوبی را برای چشمانتان به ارمغان می‌آورد.

داستان بازی باوجوداینکه در این ژانر تمرکز اصلی بر روی گیم پلی است، عمق مناسبی دارد. سازندگان بازی سعی کرده‌اند در این مورد نیز دنیای بازی را زنده و پویا نگه‌دارند و برای طرفداران دوآتشه در این مورد نیز حرفی برای گفتن داشته باشند. هرچند نمی‌توان داستان بازی را با عناوین دیگر مقایسه کرد و در مقابل آن‌ها قطعاً ضعیف‌تر است اما هر قهرمان، پس‌زمینه متفاوتی دارد و توجه خوبی به آن شده که به هرکدام از آن‌ها شخصیت می‌دهد و شمارا درگیر و علاقه‌مند می‌کند.

تا اینجا سراسر به تعریف و تمجید از بازی پرداختیم اما هیچ‌چیزی کامل و بی‌نقص نیست پس پرداختن به نکات منفی هم خالی از لطف نیست. مشابه هر بازی آنلاین دیگر، برای تجربه خوب آن نیازمند اینترنت خوب با پینگ حداقل و کانکشنی ثابت هستید، در غیر این صورت لگ و پینگ بالا تجربه بدی را برایتان رقم بزند. حتی درصورتی‌که اینترنت خوبی داشته باشید اگر برای چند لحظه هم ارتباطتان قطع شود، مدت‌زمان زیادی برای وصل شدن دوباره به بازی لازم دارید و ازآنجاکه قابلیت Pause در بازی وجود ندارد، ممکن است از جریان بازی خارج شوید و عقب بمانید که به باختن منجر می‌شود.

نکته دیگر سایر بازیکنان هستند که باید با آن‌ها در تعامل باشید. میدانید در فضای مجازی هر مدل آدم با اخلاق مختلفی پیدا می‌شود و League of Legends هم مستثنا نیست. ممکن است با افرادی بداخلاق یا عصبی هم‌تیمی شوید و یا افرادی که چندان ماهر نیستند و تجربه یک بازی خوب را از شما سلب می‌کنند و ازآنجاکه بازی مجانی است و افراد برای بازی پولی پرداخت نمی‌کنند، این موضوع می‌تواند زیاد گریبانتان را بگیرد. سیاست‌های شرکت سازنده نیز برای محدود کردن افراد عصبی و بی‌اخلاق چندان کارساز نبوده و مشکلی است که سال‌ها در بازی وجود داشته و وجود خواهد داشت. همین‌طور کلاینت بازی نسبت به کلاینت‌های روز دنیا مانند Steam بسیار ساده و مبتدی است و خیلی از قابلیت‌های ساده را ندارد و حتی بعد از چندین سال باگ‌هایی دارد که می‌توانند اعصاب شما را به چالش بکشاند.

در آخر باید گفت شاید League of Legends اولین بازی MOBA نبوده و مخترع این سبک نیز نبوده است؛ اما قطعاً نقش مهمی در محبوبیت این ژانر داشته است و به‌خوبی توانسته است مخاطبان خود را از همان سال‌های ابتدایی تاکنون درگیر خود نگه دارد. شما می‌توانید در گیم پلی بازی غرق شوید و حتی گذر زمان را اصلاً حس نکنید چون حس تعامل شما با انسان‌های دیگر در قالب قهرمان‌هایی افسانه‌ای در میدان نبرد، چیزی نیست که به‌راحتی بتوان در هرکجا پیدا کرد. همین‌طور کسب مهارت و تجربه و بهتر شدن در این بازی می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

نوشته هر آنچه که باید از بازی League of Legends بدانید اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.