تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اکتبر 2021 - 5:30
کد خبر : 46701

همه چیز درباره زوم؛ زوم اپتیکال، دیجیتال و هیبریدی چیست؟

همه چیز درباره زوم؛ زوم اپتیکال، دیجیتال و هیبریدی چیست؟

همه چیز درباره زوم؛ زوم اپتیکال، دیجیتال و هیبریدی چیست؟ بحث و گفت‌و‌گو در مورد فناوری زوم از زمان عرضه‌ی زوم اپتیکال برای گوشی‌های هوشمند بیشتر شده و حالا گوشی‌ها امکان استفاده از هر سه حالت زوم اپتی..

همه چیز درباره زوم؛ زوم اپتیکال، دیجیتال و هیبریدی چیست؟

بحث و گفت‌و‌گو در مورد فناوری زوم از زمان عرضه‌ی زوم اپتیکال برای گوشی‌های هوشمند بیشتر شده و حالا گوشی‌ها امکان استفاده از هر سه حالت زوم اپتیکال، دیجیتال و هیبریدی را دارند. با این وجود، بسیاری از کاربران نسبت به تفاوت این سه نوع حالت زوم آشنایی کامل ندارند. در این مقاله به معرفی هر سه حالت زوم اپتیکال، دیجیتال و هیبریدی خواهیم پرداخت.

زوم دوربین چیست؟

در مبحث عکاسی، زوم به فرآیندی گفته می‌شود که توسط آن جسم مورد نظر در تصویر، نزدیک‌تر و یا دورتر از فاصله‌ی واقعی نشان داده می‌شود. بزرگنمایی تصویر باعث می‌شود تا جزئیات تصویر از فاصله‌ای نزدیک‌تر قابل مشاهده باشند و کاهش بزرگنمایی نیز امکان ثبت تصاویر عریض‌تری را به شما می‌دهد.

این کار با استفاده از لنزهای مخصوص و یا برش بخشی از تصویر امکان‌پذیر می‌شود. البته امروزه استفاده از ترکیبی از هر دو روش نیز وجود دارد که به آن زوم هیبریدی گفته می‌شود.

مطالب مرتبط:

  • مقایسه دوربین گلکسی زد فولد ۳ و گلکسی زد فلیپ ۳
فناوری زوم در گوشی‌های هوشمند

زوم اپتیکال

زوم اپتیکال از طریق جابجایی شیشه‌ی درون لنز دوربین موجب بزرگ یا کوچک شدن تصویر می‌شود. زوم اپتیکال بهترین نوع زوم در دوربین‌ گوشی‌های هوشمند بوده و بهترین کیفیت تصویر را ارائه می‌دهد. از آن‌جایی که در زوم اپتیکال، محتوای تصویر مورد نظر شما با ایجاد تغییر در اشعه‌های نور دریافتی از محیط بزرگ می‌شوند، هیچ‌گونه کاهش کیفیت در آن مشاهده نخواهد شد.

از نظر تئوری، زوم اپتیکال دقیقاً تجربه‌ای مشابه با نزدیک‌شدن به جسم مورد نظر در تصویر را به شما می‌دهد اما در عمل همه چیز به کیفیت شیشه‌ی درون لنز بستگی دارد. همچنین با توجه به لنز استفاده‌شده در دوربین، افزایش فاصله‌ی کانونی می‌تواند موجب کاهش دریچه‌ی دیافراگم شود. با این وجود، زوم اپتیکال کماکان بهترین روش برای ثبت تصاویر زوم در گوشی‌های هوشمند است.

فناوری زوم در گوشی‌های هوشمند

زوم اپتیکال در دنیای گوشی‌های هوشمند فناوری تازه‌ای محسوب می‌شود. سامسونگ در سال 2012 سعی داشت تا با عرضه‌ی گلکسی کمرا این فناوری را در بازار ترویج دهد اما در این هدف خود چندان موفق نبود. شرکت‌های پولاروید و ایسوس نیز محصولاتی مشابه را به بازار عرضه کردند اما کاربران استقبال مناسبی از آن‌ها نداشتند.

با این وجود، گوشی‌هایی مانند هوآوی P40 پرو و سری آیفون 12 یکی از بهترین تجربه‌های کار با دوربین‌های مجهز به زوم اپتیکال را در دسترس کاربران قرار داده‌اند. لنز دوربین این گوشی‌ها برخلاف دوربین‌های عکاسی DSLR هنگام زوم از محفظه‌ی دوربین بیرون نیامده و در عوض از طراحی خاصی بهره می‌برند که تغییری در ظاهر گوشی ایجاد نمی‌کند.

فناوری زوم در گوشی‌های هوشمند

زوم دیجیتال

زوم دیجیتال در گوشی‌های هوشمند تاثیری مشابه با زوم اپتیکال داشته اما از عملکرد مکانیکی و جابجایی شیشه درون لنز استفاده نمی‌کند. در واقع این فناوری با برش قسمت‌های کناری تصویر کاری می‌کند که حس نزدیک‌تر شدن به بخش مورد نظر در تصویر را به شما می‌دهد. بزرگنمایی قسمت باقی‌مانده از تصویر با استفاده از الگوریتم‌هایی خاص به‌دست آمده و از این رو به آن زوم دیجیتال گفته می‌شود.

در زوم دیجیتال بر خلاف زوم اپتیکال با کاهش کیفیت تصویر روبه‌رو هستیم و این یعنی برخی از اطلااعات تصویر در فرآیند پردازش آن از بین می‌رود. الگوریتم‌ها با افزودن پیکسل‌هایی به تصویر سعی در حفظ جزئیات آن را دارند اما این فرآیند چندان بی‌عیب و نقص نبوده و موجب تارشدن تصویر می‌شود. از همین رو پیشنهاد می‌شود که هنگام استفاده از زوم دیجیتال از فاصله‌ی کانونی اصلی لنز استفاده کرده و بعداً در قسمت ویرایش تصویر از قابلیت برش استفاده کنید.

فناوری زوم در گوشی‌های هوشمند

زوم هیبریدی

زوم هیبریدی مفهوم جدیدی در دوربین گوشی‌های هوشمند است که از ترکیب زوم اپتیکال، زوم دیجیتال و پردازش نرم‌افزاری برای بزرگنمایی تصاویر استفاده می‌کند. گوشی‌های جدید با قابلیت زوم هیبریدی از لنزهای با فناوری زوم اپتیکال 3x و 5x بهره می‌برند اما زمانی که قصد زوم بیشتری از این میزان را داشته باشید، تصاویر آن‌ها همانند زوم دیجیتال تار و کدر می‌شوند. این‌جا بخشی است که زوم هیبریدی به کمک شما می‌آید.

در حالی که الگوریتم‌ها و تکنیک‌های استفاده‌شده در این فناوری در گوشی‌های هر شرکت با یکدیگر تفاوت دارد اما ایده‌ی کلی آن یکسان است. زوم هیبریدی از پردازش نرم‌افزاری برای ثبت بهترین تصویر از بین چندین تصویر استفاده می‌کند و عملکرد آن شبیه به حالت شب و HDR بوده اما به جای نوردهی بهتر روی جزئیات بیشتر تمرکز می‌کند.

شرکت‌ها همچنین می‌توانند از حسگرها و فاصله‌ی کانونی مختلف دوربین گوشی‌ها استفاده کرده تا به‌طور همزمان بیشترین جزئیات را از دوربین‌های مختلف آنها به‌‌دست بیاورند. سپس تمام اطلاعات دریافتی برای ارتقای دیجیتالی تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند که این فناوری از نظر کیفی پایین‌تر از زوم اپتیکال قرار می‌گیرد اما بدون شک عملکرد بهتری نسبت به زوم دیجیتال داشته و جزئیات بیشتری از تصاویر زوم را حفظ می‌کند.

نظر شما در مورد فناوری‌های زوم در دوربین گوشی‌های هوشمند چیست؟ به‌نظر شما کدام گوشی‌‌ها بهترین استفاده از این فناوری‌ها را داشته‌اند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Android Authorityمنبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.