تاریخ انتشار : دوشنبه 10 می 2021 - 4:30
کد خبر : 36218

همه چیز درباره نبرد اپیک گیمز و اپل در دادگاه

همه چیز درباره نبرد اپیک گیمز و اپل در دادگاه

همه چیز درباره نبرد اپیک گیمز و اپل در دادگاه اپیک گیمز، توسعه‌دهنده بازی محبوب فورتنایت و اپل برای چندین سال است که در حال مبارزه در دادگاه هستند. به‌تازگی نیز یک دادگاه مهم سه‌هفته‌ای در روز دوشنبه ..

همه چیز درباره نبرد اپیک گیمز و اپل در دادگاه

اپیک گیمز، توسعه‌دهنده بازی محبوب فورتنایت و اپل برای چندین سال است که در حال مبارزه در دادگاه هستند. به‌تازگی نیز یک دادگاه مهم سه‌هفته‌ای در روز دوشنبه در دادگاه اوکلند کالیفرنیا آغاز شده است. نبرد این دو شرکت در دادگاه که توسط مطبوعات حوزه فناوری در سراسر جهان پوشش داده می‌شود، برای کل صنعت تکنولوژی مهم است.

محاکمه تاریخی اپیک گیمز در برابر اپل -که بسیاری آن را بزرگ‌ترین چالش برای مدیرعامل این شرکت یعنی تیم کوک می‌دانند- ممکن است سیاست تجاری غول مستقر در کوپرتینو و فروشگاه اپ استور را تغییر شکل دهد.

رابطه بین اپیک گیمز (به سرپرستی یک میلیاردر با نام تیم سوینی) و اپل در سال گذشته و هنگامی که سازنده بازی فورتنایت با قرار دادن سیستم پرداخت درون برنامه‌ای خود در نسخه آیفون این بازی قصد پرداخت نکردن حق کمیسیون ۳۰ درصدی اپل را داشت، متشنج شد. اپیک گیمز قوانین فروشگاه اپ استور اپل را نقض کرد. در پاسخ به این اقدام اپیک گیمز، اپل فورتنایت را از فروشگاه اپ استور حذف کرد.

مطالب مرتبط:

  • تعلیق پرونده ضد انحصاری اپیک در مقابل اپل در استرالیا به مدت سه ماه

  • اپیک گیمز در تلاش برای یافتن رئیس اسبق آی او اس اپل برای شهادت در دادگاه

  • ورود سازمان رقابت انگلستان به نبرد اپیک گیمز و اپل

اپیک گیمز که یک شرکت ۲۹ میلیارد دلاری است، با یک دادخواست ۶۵ صفحه‌ای به مبارزه با اپل رفت. توسعه‌دهنده فورتنایت ادعا کرده است که اپل فروشگاه اپ استور خود را به قصد انحصارطلبی ایجاد کرده است. در حقیقت، اپیک سود اپل از کمیسیون اپ استور را تقریباً ۸۰ درصد تخمین زده است؛ رقم عظیمی که اپل آن را اساساً اشتباه می‌داند.

نبرد این دو شرکت در دادگاه به عنوان مهم‌ترین پرونده برای مبارزه با انحصارطلبی در دنیای فناوری شناخته می‌شود. به‌تازگی، اپل و دیگر شرکت‌های مربوط از جمله گوگل که فروشگاه گوگل پلی را برای کاربران اندروید ایجاد کرده است، زیر نظر تنظیم‌کنندگان قوانین ضد انحصارطلبی در واشنگتن و اروپا قرار گرفته‌اند. دادگاهی که جدیداً برگزار شده است، شامل شاهدانی از جمله تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل و مدیران ارشد این شرکت خواهد بود.

همچنین انتظار می‌رود نمایندگان فیس بوک و مایکروسافت نیز در این دادگاه شهادت دهند. تیم سوینی، مدیرعامل شرکت اپیک گیمز، در اولین روز این دادگاه پرحاشیه شهادت داد.

در ادامه به تمام اطلاعات مربوط به نبرد اپیک گیمز در برابر اپل در دادگاه خواهیم پرداخت.

فورتنایت طی دو سال ۹ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است

اسناد دادگاه اپیک گیمز در برابر اپل نشان داده است که بازی فورتنایت شرکت اپیک گیمز در دو سال اول انتشار، بیش از ۹ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. در یک سند مشخص شده بود که فورتنایت در سال ۲۰۱۸، ۵٫۴ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۹ نیز ۳٫۷ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. به‌طور کلی، این بازی محبوب در مجموع در طی دو سال، ۹٫۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

فورتنایت هم‌اکنون و طبق گفته سوینی، ۴۰۰ میلیون کاربر ثابت دارد. وی همچنین تأیید کرد که اپیک گیمز در سال ۲۰۲۰، ۵٫۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. در حالی که فورتنایت علی‌رغم عدم دسترسی به این بازی در سیستم‌عامل آی او اس، همچنان محبوبیت خود را افزایش می‌دهد، فروشگاه اپیک گیمز هنوز سودآور نیست.

اپل در دادگاه از سیاست‌های فروشگاه اپ استور دفاع می‌کند

در روز اول دادگاه، اپل استدلال کرد که فروشگاه اپ استور و قوانین تعیین‌شده مربوط به آن تنها برای اطمینان از کیفیت بالای برنامه‌ها وضع شده است. به نقل از سی ان بی سی، وکیل اپل یعنی کارن دان در دفاع از فروشگاه اپ استور گفت:

اپیک می‌خواهد که ما مانند اندروید باشیم، اما ما نمی‌خواهیم و مصرف‌کنندگان ما نیز چنین چیزی را نمی‌خواهند. آن‌ها خواستار انتخاب هستند.

اپل گفت که قوانین خاص اپ استور به ایجاد یک اکوسیستم غنی کمک کرده است که به طرز بی‌نظیری برای توسعه‌دهندگان آیفون سودمند است. به همین دلیل است که اپل به کاربران آیفون اجازه نمی‌دهد برنامه‌های مختلف را مانند دستگاه‌های اندروید به‌صورت یک فایل اپلیکیشن در دستگاه‌های خود دانلود و نصب کنند. فروشگاه اپ استور دارای بیش از ۱٫۸ میلیون برنامه است.

تیم کوک حتی نمی‌دانست تیم سوینی چه کسی است

تیم سوینی، مدیرعامل شرکت اپیک گیمز، برای تغییر قوانین موجود در فروشگاه اپ استور با تیم کوک تماس گرفته است. در سال ۲۰۱۵، سوینی از طریق یک ایمیل از تیم کوک درخواست کرد تا فروشگاه اپ استور را به پلتفرم باز تبدیل کند. اسناد تبادل ایمیل رؤسای اپیک گیمز و اپل به عنوان بخشی از مدارک دادگاه ضد انحصارطلبی است. سوینی به کوک نوشت:

فروشگاه اپ استور خدمات خوبی برای صنعت فناوری انجام داده است، اما عادلانه نیست که اپل تنها وضع‌کننده قوانین پلتفرمی باشد که نزدیک به یک میلیارد کاربر فعال دارد.

به‌جای پاسخ دادن به سوینی، کوک در عوض آن ایمیل را به مدیر ارشد بازاریابی سابق یعنی فیل شیلر و معاون ارشد فعلی اپل در زمینه نرم‌افزار و خدمات اینترنتی یعنی ادی کو ارسال کرد. تیم کوک در ایمیل ارسال‌شده به فیل شیلر و ادی کو نوشت:

آیا سوینی کسی است که در یکی از تمرینات ما حضور داشته است؟

عدم شناخت تیم کوک از سوینی کمی عجیب است. اپیک گیمز در چندین رویداد شرکت اپل ظاهر شده است، اگرچه سوینی شخصاً در این مراسم‌ها ظاهر نشده است تا درباره اپیک گیمز و دستاوردهای این شرکت صحبت کند.

ایمیل‌ها نشان می‌دهد که فیل شیلر پیشنهاد کرده بوده است تا حق کمیسیون فروشگاه اپ استور در سال ۲۰۱۱ کاهش یابد

فیل شیلر، مدیر ارشد مسئول فروشگاه اپ استور، ایده کاهش نرخ سود ۳۰ درصدی و کاهش آن به ۲۰ درصد را در سال ۲۰۱۱ به رئیس اپل پیشنهاد داده بود. فیل شیلر در نامه‌ای به مدیرعامل وقت استیو جابز و ادی کو، معاون ارشد نرم‌افزار و خدمات اینترنتی اپل نوشته بود:

آیا ممکن است که حق کمیسیون ۳۰ درصدی باید برای همیشه ادامه داشته باشد؟ در حالی که من طرفدار سرسخت تقسیم ۷۰/۳۰ هستم… فکر نمی‌کنم که تقسیم ۷۰/۳۰ برای همیشه بدون تغییر باقی بماند.

این ایمیل به عنوان بخشی از نبرد بین اپل و اپیک گیمز در دادگاه مطرح شده است و اولین بار توسط بلومبرگ گزارش شد. . در پاسخ، اپل به بلومبرگ گفت که شیلر گفته است که فروشگاه اپ استور در سال ۲۰۱۱ یک میلیارد دلار سود کسب کرده است و هیچ مدرکی وجود ندارد که هزینه‌های فروشگاه اپ استور با سود آن مرتبط باشد. این ایمیل چیز زیادی را فاش نکرده است، اما نشان می‌دهد که شیلر برای ادامه رقابت در حوزه فناوری، ایده کاهش حق کمیسیون فروشگاه اپ استور را در سر داشته است.

اپل تلاش کرد تا مانع از قطع خرید درون برنامه‌ای نتفلیکس شود

در سال ۲۰۱۸، اپل تلاش کرد مانع از قطع استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای فروشگاه اپ استور توسط نتفلیکس شود. غول پخش ویدیو در سال ۲۰۱۸، گزینه خرید اشتراک از طریق پرداخت درون برنامه‌ای را متوقف کرد و در عوض شروع به درخواست از کاربران جدید کرد تا در سایت نتفلیکس و در خارج از فروشگاه اپ استور، ثبت‌نام کنند نیازی به پرداخت حق کمیسیون ۳۰ درصدی اپل نداشته باشند.

این اقدام با واکنش مستقیم اپل روبرو شد و این شرکت تلاش‌هایی را برای مذاکره با نتفلیکس آغاز کرد. طبق گزارش ۹ تو ۵ مک، کارسون الیور که مدیر بخش بازرگانی اپ استور است، با ارسال ایمیل از همکاران خود خواست که اقداماتی را علیه نتفلیکس انجام دهند، زیرا نتوانستند با غول پخش ویدیو به توافق برسند. با کمال تعجب و یک سال بعد، اپل رقیب نتفلیکس را در قالب اپل تی وی پلاس معرفی کرد.

منبع: The Indian Express

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

0منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.