تاریخ انتشار : شنبه 8 اکتبر 2022 - 22:54
کد خبر : 505519

چرا نباید از ظروف تفلون استفاده کنیم؟

چرا نباید از ظروف تفلون استفاده کنیم؟

عوارض ظروف تفلون یکی از نگرانی هایی است که اخیرا ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. همینطور بسیاری از افراد برای پخت وپز روزانه از قابلمه های تفلون استفاده می کنند. شاید این سوال برای خیلی از مصرف کنندگان قابلمه های تفلون مطرح شود که عوارض قابلمه تفلون چیست؟ مواد تشکیل دهنده

عوارض ظروف تفلون یکی از نگرانی هایی است که اخیرا ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. همینطور بسیاری از افراد برای پخت وپز روزانه از قابلمه های تفلون استفاده می کنند. شاید این سوال برای خیلی از مصرف کنندگان قابلمه های تفلون مطرح شود که عوارض قابلمه تفلون چیست؟ مواد تشکیل دهنده ظروف تفلون چیست؟ چرا نباید از ظروف تفلون استفاده کنیم؟ و در نهایت راه های رهایی از این مضرات را در ادامه مطلب به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روکش تفلون ظروف از چه موادی تشکیل شده اند ؟

ماده پرفلورواکتانوئیک یک اسید بسیار خطرناک در ظروف تفلون است که در اثر حرارت زیاد آزاد شده و سرطان زا بودن، یکی از اصلی ترین معایب این ماده به حساب می آید. جالب است بدانید که اصلا ماده ای به نام تفلون وجود خارجی ندارد و این نام، به یک برند خاص تعلق دارد. ماده اصلی ظروف تفلون ماده ای پلیمری به نام پلی ‌تترافلوئورواتیلن است که به اختصار آن را PTFE می نامند. این ماده روی فلزات مختلفی را به صورت سطحی می پوشاند و زمانی که شما یک ظرف تفلون خریداری می کنید، در اصل ظرف مربوطه از فلزات دیگری ساخته شده است و لایه نچسب تیره رنگ روی آن همان پلی ‌تترافلوئورواتیلن می باشد.

همانطور که گفته شد تفلون یک ماده شیمیایی مصنوعی است که از اتم های کربن و فلور تشکیل شده است. این ماده نخستین بار در سال 1930 ساخته شد و یک سطح بدون واکنش، نچسب و تقریبا بدون اصطکاک را فراهم آورد. همان طور که گفته شد ظروفی که از ماده تفلون ساخته شده اند راحت تر شسته می شوند و همچنین برای پخت و پز به روغن کمتری احتیاج دارند که این امر موجب شده است تا به وسیله ظروف تفلون بتوانید غذای سالم تری با روغن کم بپزید. تفلون کاربرد های دیگر نیز دارد که از آن برای پوشش های سیم و کابل و صنعت استفاده می شود و تنها کاربرد آن در ساخت ظروف نچسب نیست.

این ماده به طور تصادفی توسط Plunkett  در سال ۱۹۳0 کشف شد. در حالی که وی در تلاش برای ساختن یک خنک کننده از نوع CFC بود، پرفلورواتیلن در دستگاه فشار آزمایشگاه او پلیمرسازی شد (در این واکنش شیمیایی آهن جداره ظرف به عنوان کاتالیزور عمل کرد). در سال ۱۹۴۱ میلادی این ماده به ثبت رسید و سه سال بعد نام تفلون ثبت تجاری شد.

آیا قابلمه تفلون سرطان زاست؟

ظروف تفلون 2

گرچه زمانی قابلمه های تفلون محبوب ترین نوع قابلمه به شمار می رفتند، اما با سر زبان افتادن شایعه سرطان زا بودن شان خیلی زود طرفداران خود را از دست دادند.

از آنجا که ظروف تفلون نچسب هستند، کار کردن با آنها بسیار راحت است همچنین شست وشو و تمیز کردن شان هم دردسری ایجاد نمی کند و برخلاف قابلمه های چدنی و مسی، وزن سبکی هم دارند؛ همین بهانه ها به اضافه سبکی این قابلمه ها و قیمت مناسب شان باعث شده هنوز هم بسیاری از خانم ها سراغ قابلمه های تفلون بروند.

اما قابلمه های تفلون در مقایسه با قابلمه های استیل، آلومینیومی و… انتخاب های مطمئنی محسوب نمی شوند، چراکه معمولا در تهیه ظروف تفلون از کادمیوم استفاده می شود که از فلزات سنگین است به ویژه در ظروفی که استاندارد نباشند، میزان این فلز بیشتر است.

این ماده به مرور وارد غذا می شود و احتمال سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی را افزایش می دهد. همچنین در سنتز هموگلوبین دخالت می کند و کم خونی را به همراه می آورد.

ازسوی دیگر بعضی مردم بعد از اینکه می بینند کف نچسب قابلمه های تفلون بر اثر استفاده نامناسب خراب شده، با مراجعه به مراکزی این قابلمه ها را دوباره بازسازی می کنند اما بازسازی تفلون، ایمنی چندانی ندارد.

قابلمه های تعمیر شده، هیچ وقت مانند روز اول نمی شوند و از آنجا که زودتر از قبل آسیب می بینند، مواد مضرشان را هم زودتر به غذای شما وارد می کنند. باید بدانید امروزه استفاده از ظروف تفلون در بسیاری از کشورهای اروپایی تقریبا منسوخ شده است.

عوارض قابلمه تفلون

بالا رفتن دمای ظروف تفلون

طبق تحقیقات بسیار گسترده بر روی ظروف تفلون این مسئله به اثبات رسیده است که دمای این ظروف اگر از حد مشخصی فراتر برود، به دلیل واکنش های شیمیایی غیر قابل کنترل برخی از سموم و گازهای خطرناک ایجاد می شوند که خیلی ساده پرندگان را از پای در میاورند و برای سلامتی انسان نیز در طولانی مدت مشکلاتی از جمله ابتلا به سرطان و مشکلات تنفسی را به همراه خواهند داشت.

ورود مواد تفلون به بدن انسان

شاید از بین تمام معیاب ظروف تفلون، بدترین و خطرناک ترین آن ها جدا شدن این ماده نچسب آن از کف ظروف و وارد شدن به بدن انسان باشد. زمانی که مواد تشکیل دهنده ظروف تفلون از این ظروف جدا شده و وارد غذای انسان می شوند، خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان کبد به شدت بالا رفته و در مواردی باعث جهش ژنتیکی نیز می گردد.

آسیب به محیط زیست

همچنین وجود این ماده بسیار مقاوم در ظروف تفلون به طبیعت آسیب می رساند زیرا حذف این ماده از زندگی تقریباً غیرممکن است.

ابتلا به مسمومیت بارداری و مشکلاتی در نوزادان

استفاده از ظروف تفلون به علت مواد موجود در آن با کم خونی و اختلالات مغزی نوزادان ارتباط دارد و موجب ابتلا به پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) تولد نوزادان دارای کمبود وزن در بارداری می شود.

ابتلا به کم خونی

از کادمیم در تهیه ظروف تفلون استفاده می کنند ، این ماده به مرور وارد غذا می شود و باعث کوتاهی قد و ضایعات پوستی می شود . کادمیم در سنتز هموگلوبین دخالت می کند و منجر به کم خونی نیز می گردد.

آیا ظروف تفلون را بازسازی کنیم؟

توصیه می شود برای بازسازی ظروف تفلون از روکش گرانیتی استفاده کنید. زیرا مواد استفاده شده در ظروف تفلونی مورد تائید سازمان بهداشت نیست و سلامتی شما و اعضای خانواده را به خطر می اندازد. در عوض استفاده از روکش گرانیتی برای بازسازی ظروف تفلونی می تواند گزینه بهتری برای بازسازی ظروف باشد. زیرا روکش گرانیتی مزایایی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود:

  • روکش گرانیتی نسبت به ظروف تفلون ده برابر سخت تر است، به همین دلیل شما می توانید از قاشق های فلزی نیز برای هم زدن غذا استفاده کنید.
  • قابلمه های گرانیتی نسبت به سایر ظروف حرارت را بهتر نگه می دارند.
  • یکی دیگر از مزایای مهم روکش گرانیتی این است که غذا در این ظروف دیر تر میسوزد، چرا که تغییرات ناگهانی حرارت را تحمل میکند و ظرف ناگهان داغ نمی شود، همین موضوع به شما زمان می دهد که با دقت و حوصله و با هر سرعتی که می خواهید غذای خود بپزید.
  • تمیز کردن این ظروف بسیار راحت است، فقط کافیست که شما با یک دستمال خشک  روی ظرف بکشید تا دیگر هیچ اثری از جرم و کثیفی نبینید.
  • قابلمههای گرانیتی مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی و سایش دارند، این  سختی باعث شده است که این ظروف هیچ واکنشی در برابر غذاهای مختلف نداشته باشند.
  • درب این قابلمه های عموما شیشه ای است و به شما این امکان را می دهد که به راحتی روی پخت غذا نظارت داشته باشید.
  • دسته این قابلمه ها از جنس باکالیتی است و به این صورت شما می توانید از ظروف گرانیتی درون فر استفاده کنید.
  • عمر و دوام این ظروف بسیار بالا می باشد.

اما مراقبت های مرسومی که برای تفلون به کار می روند اگر برای ظروف گرانیتی هم رعایت شوند عمر آن ها بیشتر خواهد شد؛ مانند استفاده از قاشق چوبی در حین طبخ غذا، جلوگیری از خیلی داغ شدن ظرف بدون روغن یا آب، سرد و گرم نکردن ناگهانی ظرف، ضربه نزدن به پوشش داخل ظرف و پرهیز از نگهداری غذا داخل ظرف در یخچال.

سخن نهایی

حال که با ظروف تفلون و معایب و مزایای آن بیشتر آشنا شده اید راحت تر می توانید تصمیم بگیرید. در صورت تمایل به بازسازی ظروف تفلون یا گرانیت میتوانید از کارشناسان مجموعه افراسیابی راهنمایی بگیرید. از آنجایی که مجموعه افراسیابی سابقه طولانی در زمینه بازسازی ظروف دارد می تواند همواره ظروف آشپزخانه را با بهترین کیفیت بازسازی کند و در اختیار شما قرار دهد. گروه افراسیابی همواره بر اساس استانداردهای جهانی و جدیدترین متد های روز فعالیت کرده.محصولات بازسازی شده در کارگاه افراسیابی بسیار متنوع و با کیفیت هستند و در بازسازی محصولات این شرکت از هیچ ماده مضری استفاده نمی شود و برای سلامتی انسان هیچ مانعی ندارند. پس اگر شما هم مایل به بازسازی ظروف چدنی یا تفلون خود هستید پیشنهاد می کنیم همین حالا اقدام کنید و با مجموعه افراسیابی بگیرید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.