تاریخ انتشار : یکشنبه 31 ژانویه 2021 - 9:04
کد خبر : 29300

چرا هنوز قادر به خرید کنسول های نسل نهم نیستیم؟

چرا هنوز قادر به خرید کنسول های نسل نهم نیستیم؟

همین یک‌شنبه آخر آذر بود که کریس ورنون به‌سرعت در حال رانندگی به سمت فروشگاه گیم استاپ واقع در شهر ممفیس آمریکا بود. او هفته‌ها بود که به دنبال خرید یک کنسول پلی استیشن 5 در وب‌سایت‌های مختلف گشته بود..

همین یک‌شنبه آخر آذر بود که کریس ورنون به‌سرعت در حال رانندگی به سمت فروشگاه گیم استاپ واقع در شهر ممفیس آمریکا بود. او هفته‌ها بود که به دنبال خرید یک کنسول پلی استیشن 5 در وب‌سایت‌های مختلف گشته بود و خبر رسیدن محموله جدیدی به فروشگاه به گوشش خورده بود. حالا که همه به دنبال خرید هدیه کریسمس هستند، کریس هم دنبال یک پلی استیشن 5 برای پسر ده‌ساله‌اش به نام ویلیام بود.

مشکل این بود که دیگر کودکان در سراسر کشور هم به دنبال خرید یک کنسول بازی جدید بودند و ویلیام در این میان تنها نبود. آقای ورنون چهار ساعت تمام در صف جلوی فروشگاه منتظر ماند، اما در آخر جواب تلخی شنید: تمامی کنسول‌های موجود به فروش رفته بود. او با سرافکندگی به خانه برگشت و مجبور شد که آن خبر ناخوشایند را به ویلیام بدهد. اما مشکل کجاست؟

عرضه و تقاضا

از زمان عرضه کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت در اواسط ماه آبان، مشکل کمبود عرضه همچنان پایدار است. بازی بازها به صدها و هزاران فروشگاه آنلاین برای خرید کنسول حمله بردند و بسیاری از وب‌سایت‌ها، همان چند دقیقه اول از دسترس خارج شد و باعث عصبانیت خریداران شد. افرادی که موفق به خرید کنسول شده بودند، تصمیم به بازفروش آن در وب‌سایت‌هایی مانند ebay به قیمت گزافی گرفتند. تحلیل‌گر وب‌سایت GlobalData به نام Rupantar Guha در این مورد گفته بود: «وضعیت کاملاً آشفته است.»

سونی و مایکروسافت تابه‌حال آمار فروش کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس را اعلام نکرده‌اند و همین باعث شده تا در مورد میزان عرضه این کنسول‌ها آمار درستی در دست نداشته باشیم؛ اما دیوید گیبسون که یکی از مسئولان ارشد شرکت مشاوره اقتصادی Astris Advisory در شهر توکیو است، میزان فروش پلی استیشن 5 را 6 میلیون عدد و میزان فروش ایکس باکس را هم 3 میلیون عدد در اواخر سال 2020 برآورد کرده است. او در این مورد گفته است:

آن‌ها(سونی و مایکروسافت) به دنبال تأمین تقاضا نیستند. آن‌ها می‌خواهند فاصله میان عرضه و تقاضا همین‌طور زیاد باشد. می‌خواهند هیجان و همهمه پیرامون این کنسول‌ها را برای مدت بیشتری ثابت نگه‌دارند.

کرونا و کمبود چیپ

کمبود و عدم ارضای تقاضا ازجمله حوادث عادی برای کنسول‌های جدید است اما پاندمی کرونا و بسته شدن کارخانه‌های چینی در اوایل سال میلادی 2020 و از سویی افزایش تقاضای لپ‌تاپ برای دورکاری، منجر به کاهش میزان چیپ ها و قطعات رایانه‌ای در سراسر دنیا شد. کمبود چیپ های موردنیاز برای تولید کنسول‌های بازی، یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان در طول سال میلادی گذشته بود.

سونی و مایکروسافت تابه‌حال به شایعات و گزارش‌های کمبود قطعات کنسول جواب نداده‌اند. سونی اواخر ماه آبان از تقاضای بیش‌ازحد برای پلی استیشن 5 گفته بود و ایکس باکس هم از تلاش جدی برای حل مشکل فروشگاه‌ها. مایک اسپنسر، مدیر بخش روابط سرمایه‌گذاری شرکت مایکروسافت، این هفته از کسب درآمد 5 میلیارد دلاری بخش بازی این شرکت در طول سه‌ماهه آخر سال 2020 خبر داده است. این اولین بار است که میزان درآمد ایکس باکس از مرز 5 میلیارد دلار می‌گذرد.

کمبود کنسول باعث ناراحتی بسیاری از طرفداران سونی و مایکروسافت شده است. آقای ورنون شخصاً ناراحتی خود را در برنامه رادیویی‌اش بیان کرد و عصر همان روز، فردی با یک کنسول اضافی به خانه او مراجعه کرد و ویلیام 10 ساله را سورپرایز کرد. بخشی از ناراحتی طرفداران، به دلیل بات های رایانه‌ای است که عملاً دسترسی به خرید را برای افراد واقعی ناممکن کرده است. این ربات‌ها هزاران کنسول را در چند دقیقه اول، خریداری کرده‌اند و این در حالی است که ممکن است یک فرد پشت تمامی این بات ها باشد.

بات های آزاردهنده

والمارت در اواخر ماه آذر با انتشار پست تازه‌ای، از مسدود کردن بیش از 20 میلیون بات خبر داده بود. این افراد بعدها دست به فروش کنسول‌های خود با قیمت 1000 دلار در وب‌سایت‌هایی مانند eBay و فیس‌بوک زدند. اما نقش شرکت بریتانیایی Crep Chief Notify هم شایان توجه است. این شرکت با داشتن بیش از 5000 مشترک ماهانه و دریافت 40 دلار حق اشتراک، امکان بازفروش لوازم مختلف را فراهم می‌کند و جدا از آن، مشترکین را از پیشنهاد‌های فروش فوق‌العاده در کسری از ثانیه باخبر می‌کند.

مکس هیوود که دانشجوی 19 ساله بریتانیایی و یکی از مدیران این شرکت است، در واکنش به جنجال ایجادشده، گفته است:

شرکت ما ربات‌های خرید را به فروش نمی‌رساند و ما تنها یک نرم‌افزار را که فروشگاه‌های آنلاین را به‌طور مداوم جستجو می‌کند، به فروش رسانده‌ایم. این نرم‌افزار درصورتی‌که پیشنهاد فروش وجود داشته باشد، سریعاً آن را به کاربرانش منتقل می‌کند. اگر بخواهم صادق باشم، همه‌چیز به عرضه و تقاضا برمی‌گردد؛ میلیون‌ها کنسول آماده خرید بوده‌اند و اگر شما نتوانستید یکی از آن‌ها را بخرید، بدشانس بوده‌اید. ما تنها به کاربران کمک می‌کنیم تا محصول را از آن خود کنند، اینکه بعدها با آن چه‌کار می‌کنند، ارتباطی به ما ندارد.

bestbuy-xbox

اکانت های توییتر مختلفی برای اطلاع از فروش کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس به وجود آمده‌اند و مهم‌تر از همه، یک افزونه گوگل کروم به نام OctoShop است که توسط پنج دانشجو آمریکایی ساخته‌شده و به خریداران محصولات مختلف کمک می‌کند تا محصول موردنظر را سریعاً پیدا کنند و از عرضه آن‌ها باخبر شوند. استفاده ازاین‌گونه ابزارها، افراد مختلفی را مأیوس کرده است. برای نمونه Shannon-Leigh Bull انگلیسی، از آبان ماه به دنبال خرید پلی استیشن 5 برای نامزدش بوده اما به نتیجه‌ای نرسیده است. او در این مورد گفته است:

بعضی‌اوقات بیش از یک ساعت منتظر می‌ماندم و در آخر، با پیام اتمام محصول مواجه می‌شدم. مثل این است که آرزوی شمارا در یک‌لحظه نابود کنند، زیرا که شما امید زیادی برای خرید یکی از آن‌ها دارید. حس می‌کنم که باید بی‌خیالش شوم زیرا که هیچ‌گاه نمی‌توانم یکی از آن‌ها را تهیه کنم.

منبع NYTimes

نوشته چرا هنوز قادر به خرید کنسول های نسل نهم نیستیم؟ اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.