تاریخ انتشار : یکشنبه 23 ژانویه 2022 - 17:30
کد خبر : 502638

چگونه از پیدایش سوسک در منزل جلوگیری کنیم؟

چگونه از پیدایش سوسک در منزل جلوگیری کنیم؟

سوسک ها (سوسری ها) حشراتی هستند که میلیون ها سال است بر روی کره زمین زندگی می کنند. این جانداران با استفاده از خصوصیات منحصربفردی که دارند موفق شده اند در همه نقاط زمین پخش و تکثیر شوند. این حشرات را میتوان در اماکن مختلف از جمله منازل مسکونی آپارتمانی و ویلایی، رستوران ها، انبارها،

سوسک ها (سوسری ها) حشراتی هستند که میلیون ها سال است بر روی کره زمین زندگی می کنند. این جانداران با استفاده از خصوصیات منحصربفردی که دارند موفق شده اند در همه نقاط زمین پخش و تکثیر شوند. این حشرات را میتوان در اماکن مختلف از جمله منازل مسکونی آپارتمانی و ویلایی، رستوران ها، انبارها، بیمارستان ها، هتل ها و مسافرخانه ها و… مشاهده کرد. سوسک ها از نظر تغذیه جز حشرات همه چیز خوار طبقه بندی می شوند و فعالیت خود را بیشتر به شب ها محدود می کنند. در مکان هایی که به علت عدم رعایت موازین بهداشتی، این حشرات به شدت تکثیر شده و جمعیت زیادی را تشکیل داده اند، می توان آن ها را در طول روز نیز مشاهده نمود. سوسک ها معمولا در مکان های مرطوب و گرم تمایل بیشتری به لانه گزینی و تخم ریزی دارند.

 

انواع مختلف سوسک در ایران

انواع مختلفی از سوسک ها در جهان وجود دارد. اما دو نوع سوسک آمریکایی و آلمانی بیشتر متداول بوده و از اهمیت بهداشتی زیادتری در منازل مسکونی و اماکن عمومی برخوردار هستند.

  • سوسک های آمریکایی (و استرالیایی) که به سوسک فاضلاب یا سوسک درشت هم معروف هستند در شبکه فاضلاب ساختمان لانه گزینی، تخم گذاری و تکثیر می شوند.
  • سوسک های آلمانی که به سوسک کابینتی یا سوسک ریز هم مشهور هستند معمولاً در آشپزخانه منازل زیست کرده و از باقیمانده مواد غذایی تغذیه می کنند.

 

بیماری های منتقله توسط سوسک ها

تحقیقات مختلف ثابت کرده اند که سوسک ها باعث انتقال و ایجاد بیماری های ذیل می شوند:

  1. تب تیفوئید
  2. اسهال
  3. دیسانتری
  4. واکنش های حساسیتی (آلرژیک)
  5. ضایعات پوستی از جمله عفونت زخم ها، راش های پوستی، قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن
  6. ضایعات چشمی از جمله تورم و حساسیت پلک ها، خارش چشم، عفونت چشم
  7. وبا
  8. بیماری های ویروسی مانند فلج اطفال
  9. طاعون
  10. جذام

 

راه های کنترل و مبارزه با سوسک ها

به طور کلی راه های کنترل و مبارزه با سوسک ها در منازل و سایر اماکن را می توان در 2 دسته طبقه بندی کرد:

  • بهسازی محیط
  • سمپاشی

 

بهسازی محیط

بهسازي محيط در حقيقت بخشي از فعاليتهاي بهداشت محيط را شامل مي شود كه مربوط است به كنترل آن دسته از عوامل فيزيكي كه از ایجاد، رشد و تکثیر حشرات و جانوران موذی همچون موش جلوگیری می کند. در اصل بهسازی محیط منزل و محل کار باعث می شود تا شرایط به وجود آمدن سوسک در این مکان ها از بین برود و شما در آینده مشکلی از این نظر نداشته باشید. البته شایان ذکر است که این اقدامات باید توسط تمامی اهالی ساختمان انجام شود.

با توجه به مسائل زیر و انجام اقدامات مربوطه می توانید اطمینان حاصل کنید که با احتمال بسیار بالایی از ایجاد سوسک جلوگیری کرده اید.

  • نظافت مشاعات به طور منظم
  • بازسازی خرابی های ساختمان و حذف شکاف ها و حفره ها دیوارها و کف در ساختمان های قدیمی
  • تعمیر هر گونه نشتی و چکه کردن شیر و لوله های آب بخصوص در طبقات زیرین
  • نظافت داخل هر واحد به طور منظم و دقیق
  • جلوگیری از باقی گذاشتن مواد غذایی نیم خورده شده در آشپزخانه و…
  • دفع زود به زود و مرتب زباله ها
  • نگهداری از غذاها در ظروف در بسته

 

سمپاشی سوسک فاضلاب

در بخش قبلی ذکر شد که سوسک های فاضلاب اغلب در شبکه فاضلاب ساختمان و کانال های تهویه لانه گزینی و تخم گذاری می کنند. پس برای انجام سمپاشی و نابودی این حشرات می بایست کل شبکه فاضلاب ساختمان به همراه لوله های تهویه سمپاشی شود. باید توجه داشت که سموم مختلفی توسط شرکت ها برای از بین بردن سوسک فاضلاب استفاده می شوند. اما تمام این سموم واجد شرایط مختلف برای انجام یک سمپاشی موثر و بی خطر نیستند. سم مورد استفاده می باید علاوه بر کارایی 100%، برای سلامت ساکنین و حیوانات خانگی خطری نداشته باشد و خاصیت ابقایی بالایی داشته باشد. در زیر به برخی خصوصیات سمپاشی سبز و ایمن با کارایی بالا اشاره شده است.

 

 

سمپاشی سوسک ریز کابینتی

همانطور که گفته شد سوسک آشپزخانه یا سوسری آلمانی بیشتر درون آشپزخانه ها، حمام ها، رستوران ها و کمدهای چوبی رشد می کنند، به خصوص در جاهایی که رطوبت کافی و دسترسی به تغذیه و آب راحتتر باشد. البته هنگامی که به علت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و نظافت محل، تعداد زیادی از این حشرات در ساختمان تکثیر شده باشند، در سایر نقاط منزل نیز می توان آن ها را یافت نمود.

به همین دلیل سم پاشی این نوع حشرات از پیچیدگی های خاصی برخوردار است. چرا که اولاً طیف زیستگاه های آن ها گسترده تر از سوسک های فاضلابی است. ثانیاً نکته مهمتر این است که این حشرات نسبت به بسیاری از سموم متداول مقاوم شده اند. بدین معنی که سمومی که قبلاً از آن ها برای از بین بردن سوسک های کابینتی استفاده می شده دیگر نمی تواند باعث کشته شدن این حشرات شود. این نکته توسط بسیاری از شرکت ها و افراد فعال در حوزه سمپاشی هنوز درک نشده و این افراد بدون توجه راندمان کار خود، همچنان از سموم ارزان قیمت قدیمی استفاده می کنند. ولی با توجه به عدم تاثیر آن سموم، مردم مجدداً مجبورند که برای حذف سوسک ها با شرکت های دیگر تماس گرفته و هزینه بیشتری را متحمل شوند.

 

خصوصیات سم خوب و قوی برای سمپاشی

به طور خلاصه می توان گفت که سموم (Pesticide) مورد استفاده باید دارای شرایط زیر باشد:

  1. کارایی بالا برای از بین بردن آفت مورد نظر: یعنی سم باید بتواند جمعیت سوسک فاضلاب را به طور کامل از محیط حذف کند.
  2. اثر ابقایی بالا: یعنی سم بتواند در شبکه فاضلاب برای مدتی باقی بماند تا ساکنین از عدم بازگشت سوسک تا یک مدت زمان اطمینان داشته باشند. این مدت زمان بسته به شرایط مختلف از جمله وضعیت خود ساختمان و نیز ساختمان های مجاور، بهداشت ساکنین، قدمت ساخت ساختمان، و… متغیر است.
  3. رفاه ساکنین: متاسفانه برخی سموم وجود دارند که استفاده از آنها نیازمند تخلیه منزل یا محل کار از افراد به مدت چند روز یا چند ساعت است. سموم مورد استفاده باید قابلیت انطباق با زندگی مردم را داشته باشد. به نحوی که کمترین تداخل و مزاحمت را در رفاه خدمت گیرندگان به وجود بیاورد.
  4. بی خطر بودن برای سلامت ساکنین: سموم مورد استفاده باید برای سلامت ساکنین نیز ریسکی به همراه نداشته باشد. همچنین با توجه به اینکه امروزه در بسیاری از منازل حیوان خانگی (pet) از جمله سگ و گربه نگهداری می شود، سلامت این حیوانات نیز باید در اولویت یک عملیات سمپاشی قرار داشته باشد.
  5. بی خطر بودن برای محیط زیست: یعنی سم مورد استفاده باید برای محیط زیست نیز بی خطر باشد و پس از ورود به محیط زیست در مدت کوتاه تجزیه شده و به مدت زمان طولانی در خاک و آب باقی نماند.

 

چگونه از پیدایش سوسک در منزل جلوگیری کنیم؟

روش شرکت سلامت گستران برای سمپاشی سوسک

شرکت سلامت گستران که سابقه بیش از 10 سال در زمینه سمپاشی دارد، توسط چند نفر از متخصصین دانشگاهی با مدرک دکترای حشره شناسی و بهداشت تاسیس شده است. روش مورد استفاده این شرکت برای سمپاشی سوسک فاضلاب می تواند 100% سوسک ها را به طور تضمینی از بین ببرد. بدین منظور، این شرکت تمام فاضلاب روهای ساختمان و کانال های از بالای پشت بام تا زیرزمین، پارکنیگ و موتورخانه را سم ریزی می کند. مزیت دیگر این شرکت استفاده از ترکیب چند سم مختلف است که طبق تجربه و تحقیقات خود شرکت بیشترین اثربخشی ممکن را در نابودی سوسک فاضلاب دارند. این روش تاکنون در صدها ساختمان مسکونی، اداری، صنعتی، درمانی و… استفاده شده و رضایت مشتریان عزیز را به دنبال داشته است.

شرکت سلامت گستران برای سمپاشی سوسک های کابینتی از سموم جامد نسل سوم استفاده می کند. این سموم مدرن دارای هیچگونه بویی نیستند. همچنین به طور کامل قادر به حذف سوسک های کابینتی و حتی تخم های آن ها می باشند. سموم مورد استفاده توسط شرکت سلامت گستران هیچ گونه اثر مضری برای انسان ندارند. همچنین روش این شرکت برای سمپاشی به گونه ای است که مشتریان هیچ نیازی به ترک منزل بعد از سمپاشی ندارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید صفحه سمپاشی سوسک و جهت اطلاع از جزئیات سمپاشی موش می توانید صفحه سمپاشی موش را مطالعه کنید.

 

 

استفاده از سموم سبز توسط شرکت سلامت گستران

یکی از دغدغه های شهروندان تاثیری است که سموم بر سلامت ساکنین، حیوانات خانگی و محیط زیست می گذارند. سموم سنتی علاوه بر آسیب به محیط زیست باعث ایجاد بیماری و عوارض خطرناک در افراد حاضر در منزل و محل کار می شدند. خوشبختانه سموم گیاهی در سال های اخیر این نقیصه را به خوبی پوشش داده اند. این سموم تاثیر خاصی بر سلامت انسان و حیوانات ندارند.

شرکت سمپاشی سلامت گستران از سموم بی خطر سبز با کارایی بالا برای سمپاشی استفاده می کند، تا نگرانی های مشتریان خود را در این زمینه برطرف کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.