تاریخ انتشار : سه‌شنبه 20 فوریه 2024 - 14:31
کد خبر : 507055
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای گفتگو با بنیانگذاران تایم فور فان بسته هستند

گفتگو با بنیانگذاران تایم فور فان

گفتگو با بنیانگذاران تایم فور فان

اتاق فرار، یکی از جدیدترین سرگرمی هایی است که در چند سال اخیر جایی برای خود در میان شهرهای بزرگ ایران دست و پا کرده و آرام آرام در حال گسترش است. اما این صنعت هم مانند هر صنعتی امروزی دیگر، از پتانسیل های فضای وب استفاده می کند تا بیشتر بتواند به مخاطب خود

اتاق فرار، یکی از جدیدترین سرگرمی هایی است که در چند سال اخیر جایی برای خود در میان شهرهای بزرگ ایران دست و پا کرده و آرام آرام در حال گسترش است. اما این صنعت هم مانند هر صنعتی امروزی دیگر، از پتانسیل های فضای وب استفاده می کند تا بیشتر بتواند به مخاطب خود دست پیدا کند. در همین راستا، مجموعه تایم فور فان، به عنوان مرجع معرفی و رزرو اتاق فرار و سرگرمی ها و بازی های دیگر، چند سالی هست که با سرمایه گذاری بنیانگذاران آن فعالیت خود را آغاز کرده و در حال توسعه خود است. در گفتگویی با بنیانگذاران آن، بیشتر با این مجموعه جالب آشنا شدیم که در ادامه می خوانید.

از معرفی تیم تایم فور فان شروع کنیم

گفتگو با بنیانگذاران تایم فور فان

مهرداد احمدیان: بنیانگذاران تایم فور فان ما چهار نفر هستیم؛ من مهرداد احمدیان و امین اشتیاقی که هر دوی ما دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه سرگرمی بودیم. بخش ارتباط با ارائه دهندگان سرویس و کارهایی نظیر هماهنگی و مذاکرات و مدیریت آنها توسط من انجام می شود و مدیریت فنی و مارکتینگ در اختیار آقای اشتیاقی است. سارا بازرگانی , مدیریت محصول, مالی , باجتینگ و مهسا حسینی مدیریت تیم پشتیبانی .با همین نگاه، تیم را گسترش دادیم. در حال حاضر تیم ما شامل ۲۱ نفر است که مشغول به فعالیت هستند.

امین اشتیاقی: در قسمت پروداکت، تمام تحلیل های سیستمی انجام می شود. در کنار پروداکت، واحد مهندسی را داریم که خود شامل موارد مختلفی است. بخش مارکتینگ و مالی ما هم جزو تیم هایی هستند که به مرور توانستیم آنها را از یک کسب و کار کوچک بوت استرپی، به یک ساختار کاملا اداری تبدیل کنیم که به این روند رشد خود بسیار افتخار می کنیم. همسران ما خانم های مهسا حسینی و سارا بازرگانی، در این مجموعه و در این مصاحبه حضور دارند به این دلیل که حضورشان در تمام مسیر رشد این کسب و کار کاملا غیر قابل انکار است. آنها از بدو شروع کار بسیار به ما کمک کردند و ما این دو را هم جزو تیم اولیه تایم فور فان می دانیم و اگر نبودند، مشکلات بسیار زیادی داشتیم. خانم بازرگانی بخش های مالی و پروداکت و خانم حسینی بخش پشتیبانی را در تیم ما مدیریت کردند و آن بخش ها را ساختند. به همین دلیل ما تیم اصلی تایم فور فان را یک تیم چهار نفره می دانیم.

احمدیان: قسمت کامرشیال، خود به دو بخش کال سنتر و کی اکانت تبدیل می شود. کال سنتر به ارتباطات با مشتری ها مشغول است و بخش کی اکانت، مسئول ارتباط گرفتن با مجموعه های اتاق فرار و مجموعه های ارائه دهنده بازی های دیگر هستند. بخش محتوا هم یک گروه شش نفره هستند که محتواهای متنی و تصویری ارائه می دهند. بخش بازی سازی هم داریم که طراحی بازی، کنترل کیفیت بازی های کنونی مشغول به فعالیت بوده و به صورت تخصصی بر روی بازی های real life game کار می کنند. سوشال مارکتینگ هم یک تیم دو نفره است که در حال فعالیت هستند.

ایده تایم فور فان از کجا شکل گرفت؟

امین اشتیاقی: داستان برند تایم فور فان از آشنایی ما با تجربه این بازیها آغاز شد. در سال ۱۳۹۶ بود که با سرگرمی های real life games آشنا شدیم. در آن زمان، تازه این شاخه از سرگرمی ها داشت در ایران پا می گرفت. در ادامه، در اوایل سال ۱۳۹۷ با هم این بازی را تجربه کردیم و متوجه شدیم که خودمان چقدر به این بازی ها علاقه داریم. در همین راستا، این سوال برایمان پیش آمد که چرا در ایران پلتفرمی نداریم که به صورت تخصصی بر روی سرگرمی ها تمرکز کند. این شکاف را در بازار ایران می دیدیم. چرا که جایی وجود نداشت که بتوانیم نظرات مردم و افراد متحصص را ببینیم و بتوانیم این نوع سرگرمی ها را هم رزرو کنیم. همین شد که خود ما چنین پلتفرمی ایجاد کردیم که هم بتواند نظرات افراد عادی و کارشناسان در یک فضا جمع کند و هم افراد بتوانند بازی ها را رزرو کنند.
گفتگو با بنیانگذاران تایم فور فان

آیا رقیبی هم دارید؟ چه وجه تمایزی میان شما و دیگر بازیگران این بازار هست؟

امین اشتیاقی: در همین دوره، پلتفرم های دیگری بودند که سعی می کردند این سرگرمی های جدید را به مردم ارائه بدهند، ولی تمرکز آنها صرفا بر روی فروش بلیط بود. کاری که ما کردیم و با دیگر پلتفرم ها تفاوت داشت، به جز امکان جمع آوری نظرات افراد در یک فضای مشترک، این بود که امکان فروش رزرو دقیق را روی پلتفرم مهیا کردیم. این یک تفاوت بنیادی با بقیه بود. بقیه صرفا بلیط می فروختند، اما ما رزرو دقیق یعنی تاریخ و ساعت دقیق را می فروختیم.

این مزیت، چطور در بازار تفاوت ایجاد می کرد؟

امین اشتیاقی: ببینید بحث تسهیل کردن است. وقتی شما صرفا فروش بلیط را انجام می دهید، کاربر بعد از آن مجبور بود وارد فرایندی شوند که طی آن، با مجموعه برگزار کننده هماهنگ شود تا بتوانند روز و ساعت دقیق را ست کنند. این باعث دردسر هم برای کاربر و هم برای مجموعه می شود. اما در پلتفرم ما دیگر این داستان ها نبود.

هدف شما از راه اندازی این کسب و کار چه بود؟

امین اشتیاقی: هدف اصلی ما این بود که بتوانیم تمام این سرگرمی های جدید را در یک پلتفرم به مخاطب ارائه بدهیم. امروز ما پلتفرمی در ایران داریم که در حوزه لاجستیک یا حوزه فروش کالا به صورت تخصصی کار می کند؛ اما پلتفرمی وجود نداشت که به صورت تخصصی، نیاز سرگرمی را برای کاربران رفع کند. هدف ما هم این بود که چنین پلتفرمی ایجاد کنیم. برای همین هم شعار خود را گذاشتیم «خوش بگذره 😊».

درباره اندازه این بازار برایمان بگویید و چقدر از سهم بازار را دارید؟

سارا بازرگانی: داده هایی که ما داریم را خیلی به عنوان اندازه بازار نمی دانم؛ بلکه داده هایی است که از کاربران، مشتریان و شرکای تجاری به دست آورده ایم. ما در سال ۱۴۰۲ حدود دو میلیون کاربر داشتیم که حدود ۱۷۰ هزار کاربر، با ما تراکنش مالی داشته اند و ما آنها را به عنوان مشتری می شناسیم. حدود ۷۰۰ مجموعه به عنوان بیزینس پارتنر با ما همکاری می کنند. نکته این است که زمانی که این کسب و کار را شروع کردیم، تعداد اتاق فرارها در ایران به اندازه امروز نبود. در آن زمان، حدود ده یا بیست مجموعه در تهران بود و تصور ما این بود که چنین پلتفرمی می تواند به گسترش این بازار کمک کند. همین اتفاق هم افتاد و به بزرگ شدن بازار کمک کرده است. تا کنون با حدود ۷۰۰ شریک تجاری کار کرده ایم و برخی هنوز در همان بازی های قبل فعال هستند، برخی دیگر بازی های جدیدی فعال کرده اند و یا بازی های خود را آپدیت کرده اند.

از لحاظ تعامل با کاربران می توانم به کامنت های درج شده در سایت اشاره کنم که تا کنون حدود ۱۵۰ هزار نظر ثبت شده است. از نظر درصد بازار، باید بگویم که حدود سی درصد بازار اتاق فرار از طریق وبسایت ما فروخته می شود.

امین اشتیاقی: به طور کلی اندازه بازارها در ایران بر اساس اطلاعات و دیتای رسمی خلق نمی شود و بیشتر بر اساس گمانه زنی ها است. اطلاعاتی که ما به دست آوردیم نشان می دهد صنعت سرگرمی در ایران تا ۳۰۰ میلیون دلار می تواند پتانسیل داشته باشد و بر اساس تجربه ای که ما به دست آوردیم، پتانسیل این را داریم که ده درصد از این بازار را به خودمان اختصاص بدهیم.

مخاطب های شما به چند دسته تقسیم می شوند و شناختی که از آنها دارید چه تاثیری بر ارائه خدمات شما گذاشته؟

امین اشتیاقی: ما کاربران خودمان را به دو دسته پلیرهای گیک و دسته کلی پلیرها تقسیم کردیم و طبق بررسی هایی که انجام دادیم، مشخص است که یک سری پلیر گیک داریم که ارتباط خیلی تنگاتنگی هم با ما دارند. حضور و ارتباط با این افراد گیک، خیلی به ما کمک کرد و باعث شد که بتوانیم مسیرهای درستی را انتخاب کنیم. این افراد، نیازهایشان را با ما به اشتراک می گذارند و این کمک بسیار بزرگی به ما است. در حقیقت، بخشی از تیم ما بر اساس این افراد توسعه پیدا کرد. تیم ساخت بازی که الان بخشی از تایم فور فان هستند، در حقیقت از بین این افراد انتخاب شدند. جالب است بدانید که بخش بزرگی از شرکای تجاری که امروز داریم، اینها هم همان افراد گیکی بودند که علاقه داشتند خودشان هم این حوزه را توسعه بدهند.

در ادامه این ارتباط، باید بگویم که ما هر سال یک جشنواره برگزار می کنیم به نام جشنواره «باف» یا بهترین اتاق فرار. این جشنواره صرفا برای ورتیکال اتاق فرار برگزار می شود و از دو گروه استفاده می کنیم تا بهترین اتاق فرار آن سال را انتخاب کنند.

مهرداد احمدیان: هدف ما از چنین جشنواره ای این بود که بیشتر در این صنعت نوپا در ایران عمیق شویم و تاثیرگذارتر باشیم و دلگرمی هم برای فعالان این حوزه ایجاد کنیم. ما این جشنواره را با کمک نهاد top escape room project برگزار کردیم. این نهاد از سال های قبل جشنواره بین المللی به این شکل برگزار می کند و تجربه بالایی در این مورد دارد. اولین دوره باف، در سال ۹۹ برگزار شد و هدف ما، حمایت از بازی هایی ساخته شده در آن سال بود. ما تلاش کردیم به مخاطب نشان بدهیم که از نظر کیفی، این صنعت در حال پیشرفت است. این جشنواره اکنون برای تهران و کرج برگزار می شود اما امیدواریم روزی هم بتوانیم این جشنواره را در شهرهای دیگر ایران نیز برگزار کنیم. جشنواره باف به هشت بخش، مانند بهترین سناریو، بهترین دکوراسیون و… تقسیم می شود و اتاق فرارهای برتر را به رقابت می گذاریم و در نهایت، نفر اول تا سوم را در هر بخش معرفی می کنیم. امسال هم چهارمین دوره از این جشنواره در اسفند ماه برگزار خواهد شد.

الان در وبسایتمان هم قسمتی را در نظر گرفتیم و اتاق ها را بر اساس همین بخش ها، از نظر کیفی تقسیم بندی کرده ایم و با سطح های برنز، سیلور، گلد و پلاتینیوم آنها را دسته بندی کرده ایم. در نهایت، تیمی از افراد متخصص، می روند بازی را تست می کنند، سطح بندی اتاق ها را انجام می دهند و در نهایت در جشنواره، با توجه به این سطح بندی ها و داوری که اتفاق می افتد، نفرات برتر مشخص می شوند.

سارا بازرگانی: درباره سوال شما درباره ارتباط با گیک ها، این را هم اضافه کنم که درباره نیازهای کاربران به صورت مستقیم وارد صحبت با آنها شدیم و از بهترین روش هایی که خارج از ایران بود هم الهام گرفتیم. برای مثال، ما سطح بندی مشتری را به پیشنهاد خود کاربرها اضافه کردیم. مثال دیگری برای بازخورد گیک ها و یافتن نمونه های خارجی، بحث تیم سازی است و جالب است بدانید این روش در کشورهای مهاجر پذیر هم بسیار دیده می شود.

تیم سازی به چه صورت است؟

سارا بازرگانی: شاید این کار در ایران کمتر به چشم بیاید. ولی چون دیدیم کاربران ما این را می خواهند، ما هم توسعه دادیم. تیم سازی به این صورت است که افرادی هستند که می خواهند بازی گروهی انجام بدهند ولی هم گروهی ندارند. ما از طریق کاربرانی که داریم، تیم برای آنها تشکیل می دهیم و تلاش می کنیم تجربه خوبی از اتاق فرار داشته باشند. شما در پلتفرم مشخص می کنید که چه نوع بازی هایی را دوست دارید و چه زمان هایی برای شما مناسب است؛ ما هم افرادی که علایق و زمان هایشان به هم نزدیک است را به هم معرفی می کنیم. این فیچر اکنون در حال معرفی است و فکر می کنم این اولین بار است که چنین کاری انجام می شود که چند غریبه با هم هماهنگ شوند و به یک رویداد بروند.

درباره توسعه فنی کسب و کارتان هم برایمان بگویید.

امین اشتیاقی: ما با استفاده از دانش فنی و تجربه ای که در استارتاپ هایی مثل دیجیکالا و اسنپ به دست آورده بودیم، توانستیم پلتفرم را خودمان از پایه آنالیز کنیم و خوشبختانه ارتباطاتی که با افراد فنی و غیر فنی داشتیم، به ما کمک کرد که از دانش آنها در این پلتفرم بهره ببریم. به همین دلیل توانستیم این پلتفرم را از ابتدا خودمان توسعه بدهیم و این امکان برای ما وجود دارد که در مواقع مورد نیاز تغییراتی روی آن اعمال کنیم. در کنار اینها، همیشه سعی می کنیم از امکانات و کسب و کارهای موجود در بازار ایران هم استفاده کنیم و هدف ما از این کمک گرفتن، حمایت از همکارانمان در این صنعت است. برای مثال، در بخش CRM یا نقشه، از محصول ایرانی استفاده می کنیم. امروز هم نسخه وب داریم که در دسکتاپ و موبایل در دسترس است و هم اپلیکیشنی طراحی کردیم که بازخورد خوبی داشته از سوی مخاطبان، مخصوصا گیک ها.

همچنین تلاش کردیم با فناوری های روز پیش برویم. برای مثال، توانستیم از هوش مصنوعی برای پالایش نظرات کاربران استفاده کنیم. همانطور که در آمارها به آن اشاره شد، توانستیم حدود ۱۵۰ هزار نظر از کاربران دریافت کنیم و با توجه به حجم بالایی که این اطلاعات دارد، با کمک هوش مصنوعی توانستیم دست کم پایش موارد اخلاقی را در آن لایه انجام بدهیم و برنامه ما این است که از هوش مصنوعی در قسمت بازی ها هم کمک بگیریم.

در چنین کسب و کاری، پشتیبانی می تواند کلید موفقیت یا شکست باشد. در این مورد چه دستاوردی داشته اید؟

مهسا حسینی: خب بخش پشتیبانی تایم فور فان از سال ۹۸ شروع به کار کرد و این بخش یکی از شلوغ ترین واحدهای این مجموعه بوده چرا که ارتباط مستقیم با کاربران و مجموعه داران داریم. از ابتدای امسال، بیش از صد هزار تماس و بیش از ۵۰ هزار چت آنلاین را پاسخگو بودیم. زمان پاسخگویی به کاربران و مجموعه داران، الان کمتر از ۳ دقیقه است و در این تعامل ها متوجه شدیم که بیش از ۶۰ درصد کاربران، نیاز به مشاوره دارند. ما هم سعی می کنیم با تعامل بیشتر و مشاوره درست، به کاربرانمان در انتخاب تفریح مناسب با سلیقه خودشان کمک کنیم تا بتوانند تجربه بهتری کسب کنند.

خود شما هم گیک هستید؟

مهرداد احمدیان: خب تمام بچه های تیم تلاش می کنند که تمام اتاق فرارها را تجربه کنند، اما زمان کمی برای پوشش این کار دارند و با این حال، اتاق فرارهای زیادی را رفته اند. اما از آنجاییکه من مدیر تیم بازی سازی هستم، در حال حاضر تجربه بیش از ۷۵۰ اتاق فرار در تهران را دارم و گیک از نگاه ما، کسی است که بیش از صد اتاق فرار را تجربه کرده باشد.

و اگر الان بخواید به من یک اتاق فرار را پیشنهاد بدهید، چه بازی را پیشنهاد می دهید؟

مهرداد احمدیان: ما اگر بخواهیم به کسی که اتاق فرار را تا به حال نرفته پیشنهادی بدهیم، یک رویکرد داریم و اگر کسی باشید که اتاق فرار را تجربه کرده باشد، پیشنهادات دیگری داریم. در حقیقت ما دوست داریم از مخاطب بپرسیم که چه مدل سرگرمی دوست دارد، هیجانی می خواهد یا ترسناک یا چقدر میزان ترسناک باشد یا نباشد و خیلی عوامل دیگر. در نهایت، این یکی از کارهای متداول در تیم پشتیبانی ماست که طی چند دقیقه، از مخاطب سوال می پرسند تا شرایط دلخواه مخاطب را درک کرده و پیشنهاداتی به آنها ارائه بدهند. در کنار این مشاوره، از آنها می خواهیم از نظرات ثبت شده برای هر بازی کمک بگیرند و البته سیستم سطح بندی هم می تواند به آنها کمک کنند.

برنامه ای برای توسعه بازی هم دارید؟ می خواهید به جز اینکه تامین کننده و متصل کننده مخاطب و بازی ها باشید، خودتان هم بازی ارائه بدهید؟

مهرداد احمدیان: اول با یک مقدمه شروع کنم. الان علاقه خیلی زیادی به بازی های ترسناک پیدا شده و اتاق فرار به این سبک و سو پیش رفته که از نگاه شخصی و فنی، می توانم بگویم که این اتفاق آنقدرها مثبت نیست. چون غالب اتاق فرار، معما و سناریوی آن بازی است و در کنارش، چاشنی هایی مثل هیجان و ترس قرار می گیرد. اما الان در ایران، این میزان ترس خیلی زیاد شده چرا که مخاطبان هم این را خواسته اند.

سه مدل بازی در بازی های real life game داریم. یکی اتاق فرار است که بازی شامل مجموعه ای از معماها و سناریو و دکورهای خوب است. یک مدل دیگر , سافاری وحشت است که در آن، شما وارد فضایی می شوید که با استفاده از دکور و اتفاقات درون آن فضا، صرفا به دنبال ترساندن شما هستند و شما یک مسیر کوتاهی را طی می کنید و در نهایت از آن خارج می شوید. مدل سوم، ترکیبی از دو مدل قبلی است که به آن خانه های تسخیر شده می گویند. به این صورت که اتاق ها دکور و سناریو دارند اما معمایی در آن فضا وجود ندارد و شما نیاز به فکر کردن زیاد ندارید بلکه درگیر یک سری چالش می شوید و در کنار ترسیدن، کارهایی را باید انجام بدهید. خود ما از چندین ماه پیش مدل بازی هایی را استارت زدیم که در همین راستای بازی های hunted house می باشد, محصول خود ما تقریبا آماده ارائه است.

در کنار اینها، در حال فعالیت بر روی بورد گیم و بازی های رومیزی هستیم و می خواهیم ایونت ها و دورهمی هایی بر اساس این بورد گیم ها هم برگزار کنیم. تفریحات جذاب دیگری هم در کشور هست، که برخی از آنها را خود ما آغاز کردیم، مانند بازی های نقش و ماجرا که در آنها، افراد وارد فضایی می شوند و یک داستانی از گذشته به آنها داده می شود و افراد با هویت جدید، بین یک تا چند روز درگیر این مدل بازی ها می شوند و تصمیم ها و رفتارهای هر فرد روی کل بازی تاثیر می گذارد. کافه بازی ها را هم در آینده نزدیک در وبسایت معرفی خواهیم کرد.

سارا بازرگانی: ما یک لاین دیگر هم اضافه کرده ایم که شرکت و سازمان ها برای دورهمی ها و تیم بیلدینگ های خود می توانند از خدمات ما استفاده کنند. ما در فضای داخل شرکت ها و یا خارج از شرکت ها، می توانیم بازی های فکری طراحی کنیم متناسب با نوع کسب و کار، برند و نیازمندی هایی که در حوزه منابع انسانی دارند.

بعد از تهران و کرج، کدام شهرها بیشترین فعالیت را در این بازی ها دارند؟

امین اشتیاقی: بعد از این دو، شیراز را داشتیم که متاسفانه خیلی نتوانستند کارشان را ادامه بدهند و با وجود کیفیت بالایی که داشتند، بازه زمانی کرونا ضربه سنگینی به آنها زد. الان بعد از تهران و کرج، می توانیم به اصفهان و مشهد اشاره کنیم و شهرهای دیگری هم هست که دارند رشد می کنند.

با توجه به زمانی که در این بازار گذرانده اید، به نظرتان این بازار تا چه اندازه پتانسیل برای رشد دارد؟

امین اشتیاقی: به نظر من باید کل بازار سرگرمی را نگاه کنیم و از این منظر، ما پتانسیل بسیار بالایی در ایران داریم. درباره یک بازار سیصد میلیون دلاری صحبت می کنم که ورتیکال اتاق فرار، فقط یک بخشی از آن است و بخش های دیگری هم هستند که می توان روی آنها متمرکز شد و می توان به مخاطبان خدمات داد. ما به عنوان مجموعه ای که بوت استرپ داریم کار می کنیم، تمرکز اولیه را روی اتاق فرار گذاشتیم چون این پتانسیل را در آن دیدیم که بتواند به رشد ما کمک کند و نکته بعدی این است که پتانسیل بسیار بالایی را خارج از این بازار داریم می بینیم که قابل تبدیل شدن به بخش هایی از پلتفرم ما هست. اگر از منظر اضافه شدن سرمایه گذار به تایم فور فان نگاه کنیم، ما خیلی دوست داریم که بخش بزرگی از این کیک سیصد میلیون دلاری را به دست بیاوریم. چون با بوت استرپ توانستیم بازار اتاق فرار را تا حد زیادی گسترش بدهیم و حتی برای توسعه در آینده هم تمرکز داریم. اما بیشتر علاقه مند هستیم که با جذب سرمایه گذار، بیزینس را طوری توسعه بدهیم که وارد بخش های جدیدی از بازار سرگرمی در ایران بشویم.

مهرداد احمدیان: از همان ابتدا به دنبال جذب تبلیغات روی وبسایت بودیم و چشم انداز ما این بود که پلتفرمی را ایجاد کنیم که اگر بخواهیم برای مخاطبان، تفریحی را فراهم کنیم که مخاطب به صورت مستمر درگیر پلتفرم ما باشد و بتواند نیازهای خودش از باب سرگرمی را برطرف کند و اگر هر جایی به ذهنش آمد که به دنبال یک سرگرمی باشد، حتما اولین گزینه، تایم فور فان باشد.

اما درباره اندازه بازار، پیش بینی جهانی برای اتاق فراردر سال ۲۰۳۲، در حد ۳۲ بیلیون دلار است و حجم بازار به این بزرگی می شود؛ آن هم به کمک تکنولوژی های جدید مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که خارج از ایران در حال درگیر شدن با این مدل ها شده اند. این فقط پیش بینی اتاق فرار است و آنقدر این بازی ها همه گیر شده اند که حتی نسخه های مناسب کودک و نوجوان هم در حال ساخته شدن است و اگر از این حوزه حمایت شود، می تواند خیلی تاثیرگذار باشد. ما تلاش کردیم این حوزه را به یک صنف تبدیل کنیم که هنوز نتوانستیم آن را به سرانجام برسانیم.

پیشتر به حمایت اشاره کردید. منظورتان حمایت نهادهای دولتی است؟

امین اشتیاقی: ببینید انتظار ما این نیست که از طرف دولت بیایند و کمک مالی به ما کنند. چالش بزرگ بخش سرگرمی به طور کلی و بخش گیم به طور خاص این است که دولت در این حوزه ها کمی چابک تر برخورد کند. برای مثال، زمان بسیار زیادی برد تا یک ارگان دولتی مسئول بخش بازی های یارانه ای بشود. همین نکته در حوزه سرگرمی های real life وجود دارد و هنوز مشخص نیست چه ارگانی مسئول کمک به این حوزه است. اینکه می گویم کمک، منظورم از جنس رگولاتوری است. یا به عنوان مثال دیگر، الان نمی دانیم مجوزها را از چه سازمانی باید بگیریم و همین باعث می شود کسب و کارها تحت ریسک پیش بروند. حالا حساب کنید ما می خواهیم سرگرمی های دیگری را هم وارد بازار کنیم و این بلاتکلیفی رگولاتوری، دغدغه ما را بیشتر هم می کند.

نوشته گفتگو با بنیانگذاران تایم فور فان اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.