تاریخ انتشار : شنبه 31 جولای 2021 - 4:30
کد خبر : 43251

۲۵ رکورد برتر در تاریخ مسابقات المپیک تابستانی

۲۵ رکورد برتر در تاریخ مسابقات المپیک تابستانی

۲۵ رکورد برتر در تاریخ مسابقات المپیک تابستانی بیشترین مسابقات ورزشی مهم در المپیک‌های تابستانی برگزار می‌شوند. این مسابقات فرصت مناسبی برای ورزشکاران بوده تا توانایی‌های خود را به‌نمایش گذاشته و توجه..

۲۵ رکورد برتر در تاریخ مسابقات المپیک تابستانی

بیشترین مسابقات ورزشی مهم در المپیک‌های تابستانی برگزار می‌شوند. این مسابقات فرصت مناسبی برای ورزشکاران بوده تا توانایی‌های خود را به‌نمایش گذاشته و توجه همگان را به خود جلب کنند. دریافت مدال در مسابقات المپیک افتخار بزرگی به حساب می‌آید اما شکستن رکورد در رشته‌های مختلف آن، افتخاری دوچندان را برای ورزشکاران به همراه دارد. در این مقاله به معرفی ۲۵ رکورد برتر تاریخ رقابت‌های المپیک تابستانی خواهیم پرداخت.

۲۵) دو ۸۰۰ متر زنان (نادژدا اولیزارنکو)

نادژدا اولیزارنکو

نادژدا اولیزارنکو رکورددار سریع‌ترین دونده‌ی زن تاریخ مسابقات المپیک تابستانی می‌باشد. او در المپیک تابستانی ۱۹۸۰ مسافت ۸۰۰ متر را تنها در ۱.۵۳ دقیقه طی کرد و مدال طلای این رشته را از آن خود کرد. اولیژارنکو در رشته‌ی دو ۱۵۰۰ متر در همین مسابقات نیز مقام سوم را به‌دست آورد. تاکنون هیچ‌یک از ورزشکاران زن نتوانستند این رکورد اولیژارنکو را جابه‌جا کنند و او کماکان رکورددار رشته‌ی دو ۸۰۰ متر در مسابقات المپیک تابستانی می‌باشد.

۲۴) پرتاب وزنه (رایان کراوزر)

رایان کراوزر

رایان کراوزر آمریکایی رکورددار بلندترین پرتاب در رشته‌ی پرتاب وزنه در تمامی ادوار المپیک‌های تابستانی است. او رکورد پرتاب وزنه‌ی داخل سالن را در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ و رکورد المپیک تابستانی را در سال ۲۰۱۶ جابه‌جا کرد. کراوزر در المپیک تابستانی ریو دو ژانیرو ۲۰۱۶ با پرتاب ۲۲٫۵۲ متری خود، علاوه بر رکوردشکنی، مدال طلای این مسابقات را نیز به نام خود ثبت کرد. او همچنین نفر سوم در بین یرترین پرتاب‌گران تاریخ می‌باشد.

۲۳) پرش با مانع ۳۰۰۰ متر (کانسسلوس کیپروتو)

کانسسلوس کیپروتو

کانسسلوس کیپروتو، دونده‌ی کنیایی که تنها در مسابقات پرش با مانع ۳۰۰۰ متر شرکت‌ می‌کند، مدال طلای مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۱۶، المپیک زمستانی ۲۰۱۷ و همچنین قهرمانی جهان ۲۰۱۹ را به‌دست آورده است. کیپروتو در مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۱۶ در رشته‌ی پرش با مانع، مسافت ۳۰۰۰ متر را در ۸٫۳ ثانیه طی کرد و رکورد این بازی‌ها را به خود اختصاص داد. او این رکورد را در سال ۲۰۱۹ به ۸٫۱ ثانیه ارتقا داد اما این رکوردشکنی در مسابقات المپیک صورت نگرفت.

۲۲) مسن ترین دارنده مدال طلا (اسکار سوان)

اسکار سوان

اسکار سوان، تیرانداز سوئدی، برنده‌ی ۳ مدال طلای المپیک و در مجموع شش مدال از این مسابقات می‌باشد. او مسن‌ترین ورزشکار برنده‌ی مدال طلا، مسن‌ترین مدال‌آور المپیک و مسن‌ترین شرکت‌کننده در تاریخ مسابقات المپیک تابستانی است. او مدال طلای خود در رشته‌ی تیراندازی را در مسابقات المیپک تابستانی ۱۹۱۲ به‌دست آورد و با ۶۴ سال و ۲۵۸ روز به مسن‌ترین مدال‌آور این مسابقات تبدیل شد.

۲۱) دو ۲۰۰ متر زنان (فلورنس گریفیث جوینر)

فلورنس گریفیث جوینر

فلورنس گریفیث جوینر، معروف به فلو جو، دونده‌ی آمریکایی رشته‌ی دو و میدانی بود. او نه تنها دو رکورد مختلف در مسابقات المپیک را به نام خود ثبت کرده، بلکه سریع‌ترین دونده‌ی زن تاریخ نیز می‌باشد. فلو جو با طی‌کردن مسافت ۲۰۰ متر در ۲۱ ثانیه، رکورد مسابقات المپیک تابستانی ۱۹۸۸ در رشته‌ی دو و میدانی را شکست. این رکورد تاریخی نه تنها در المپیک بلکه در مسابقات دیگر نیز کماکان پابرجاست و کسی موفق به شکستن آن نشده است.

۲۰) بیشترین مدال طلا در بخش زنان (کرستین اوتو)

کرستین اوتو

کریستین اوتو، شناگر آلمانی، رکورد جهانی در بخش ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر آزاد مسابقات المپیک را در اختیار دارد. او همچنین اولین ورزشکار زنی است که ۱۰۰ متر کرال پشت را در کمتر از ۱ دقیقه شنا کرده است. اوتو همچنین با دریافت ۶ مدال طلا در المپیک سئول ۱۹۸۸، از این حیث رکورددار است. او در جریان همین مسابقات، رکورد ۵۰ متر آزاد و ۱۰۰ متر پروانه را به نام خود ثبت کرد.

۱۹) شکست قهرمان سه دوره پی در پی المپیک (رولان گاردنر)

رولان گاردنر

رولان گاردنر یونانی، قهرمان بازنشسته‌‌ی المپیک در رشته‌ی کشتی‌ است. او در مسابقات المپیک سیدنی در سال ۲۰۰۰ دست به کار خارق‌العاده‌ای زد و غیرممکن را ممکن کرد. گاردنر با رسیدن به فینال این مسابقات در برابر الکساندر کارلین روس قرار گرفت. کارلین ۱۳ سال در مسابقات جهانی بدون شکست بود و در ۶ سال قبل از فینال نیز حتی یک امتیاز را به حریفان واگذار نکرده بود. گاردنر در حالی کارلین را شکست داد که به‌تازگی دوران دانشگاه خود را پشت سر گذاشته بود.

۱۸) بیشترین امتیاز در یک بازی (آمریکا در برابر نیجریه)بسکتبال آمریکا در المپیک

بسکتبال یکی از ورزش‌های محبوب المپیک و جهان می‌باشد. هیچ تیمی بهتر از ایالات متحده آمریکا در رشته‌ی بسکتبال تبحر ندارد و در این مورد خاص، آمریکا قدرت خود را به رخ جهانیان کشید. این تیم در مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۱۲ در برابر نیجریه قرار گرفت و در نهایت بازی را با نتیجه‌ی ۱۵۶ به ۷۲ به نفع خود به پایان رساند. هنوز هیچ تیمی حتی به این رکورد نزدیک نشده است.

۱۷) بهترین عملکرد در رشته بولینگ (آرین چردنیا)

آرین چردنیا

آرین چردنیا رکوردی را در اختیار دارد که به‌نظر دیگر هرگز شکسته نخواهد شد. المپیک تابستانی ۱۹۸۸ تنها دوره از این مسابقات بود که رشته‌ی بولینگ در آن حضور داشت. چردنیا موفق شد تا در این رشته به مقام اول رسیده و به اولین ورزشکار زنی تبدیل شود که در رشته‌ی بولینگ به این مدال دست پیدا می‌کند.

۱۶) دو ۲۰۰ متر مردان (اوسین بولت)

اوسین بولت

به اعتقاد بسیاری از افراد، اوسین بولت جاماییکایی بهترین دونده‌ی تاریخ می‌باشد. این دونده‌‌ صاحب ۳ رکورد جهانی و برنده‌ی ۸ مدال طلای المپیک می‌باشد. بولت تنها دونده‌ای است که موفق شده تا در رشته‌ی دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر در سه المپیک متوالی قهرمان شود (۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶). هنوز هیچ دونده‌ای موفق نشده تا به رکورد او نزدیک شود و به احتمال زیاد این رکورد تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

مطالب مرتبط:

  • ۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک

  • ۱۰ ورزشکار پرافتخار تاریخ مسابقات المپیک

۱۵) بیشترین مدال در المپیک زنان (ماریا گوروخوفسکایا)

ماریا گوروخوفسکایا

ماریا گوروخوفسکایا، ژیمناست اهل شوروی بود که موفق شد تا در المپیک تابستانی فنلاند ۱۹۵۲ بیشترین تعداد مدال در یک دوره از مسابقات المپیک را به‌دست آورد. کوروخوفسکایا با دریافت ۷ مدال، این رکورد را به نام خود ثبت کرده و پس از آن در سال ۱۹۵۴ از دنیای ورزش خداحافظی کرد. المپیک فنلاند ۱۹۵۲ اولین دوره‌ای بود که کشور شوروی در این مسابقات حضور داشت.

۱۴) بیشترین مدال در یک دوره المپیک (آمریکا)

آمریکا المپیک

ایالات متحده آمریکا رکورد بیشترین تعداد مدال در یک دوره از مسابقات المپیک تابستانی را در اختیار دارد. آمریکا میزبان مسابقات المپیک ۱۹۰۴ در میسوری بود و در مجموع برنده‌ی ۲۳۹ مدال شد (۷۸ طلا، ۸۲ نقره و ۷۹ برنز). این دوره از مسابقات شاهد حضور ۵۳۰ ورزشکار آمریکایی در ۱۶ رشته‌ی مختلف بود. شوروی با دریافت ۱۹۵ مدال در المپیک تابستانی ۱۹۸۰ در جایگاه بعدی قرار دارد.

۱۳) دو ۱۰۰ متر مردان (اوسین بولت)

اوسین بولت

اوسین بولت نیازی به معرفی ندارد. این برنده‌ی ۸ مدال طلا از مسابقات المپیک مسافت ۱۰۰ متر را در ۹٫۶۳ ثانیه طی کرد و رکورد این رشته را به نام خود ثبت کرد. بولت در سال ۲۰۰۹ این رکورد را به ۹٫۵۸ ثانیه ارتقا داد.

۱۲) بیشترین مدال طلا (آمریکا)

آمریکا المپیک

تیم ملی آمریکا در بازی‌های المپیک تابستانی عملکرد بی‌نظیری داشته و در مجموع این مسابقات ۱۰۲۲ مدال طلا را از آن خود کرده است. تیم‌های شوروی با ۳۹۵ مدال طلا و بریتانیا با ۲۶۳ مدال طلا در جایگاه‌های دوم و سوم می‌باشند. آمریکا تقریباً سه‌برابر تیم‌ دوم موفق به کسب مدال طلا شده است.

۱۱) دو ۵۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ متر مردان (کننیسا بکله)

کننیسا بکله

کننیسا بکله، دونده‌ی اهل اتیوپی، رکورددار دو ۵۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ متر مردان است. او رکورد ۵۰۰۰ متر را در سال ۲۰۰۴ و رکورد ۱۰۰۰۰ متر را در سال ۲۰۰۵ به نام خود ثبت کرد اما در مسابقات المپیک ۲۰۰۸ هر دو رکورد را بهبود بخشید. بکله موفق‌ترین ورزشکار در تاریخ مسابقات جهانی کراس کانتری نیز به حساب می‌آید. رکورد دو ۵۰۰۰ متر او ۱۲٫۴۹ دقیقه و رکورد ۱۰۰۰۰ متر او نیز ۲۷٫۱ دقیقه می‌باشد.

۱۰) مسابقات شیرجه (گرگ لوگانیس)

گرگ لوگانیس

گرگ لوگانیس آمریکایی در مسابقات المپیک تابستانی ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸ در رشته‌ی شیرجه به مدال مدال طلا دست پیدا کرد. او تنها ورزشکار مرد تاریخ المپیک است که برای چندین سال متوالی در این رشته قهرمان شده است. لوگانیس در سال ۱۹۸۸ به عنوان ورزشکار برتر سال شناخته شد و به اعتقاد بسیاری از افراد، او بهترین شیرجه‌زن تاریخ آمریکا می‌باشد. لوگانیس اولین ورزشکاری بود که نمره‌ی کامل ۱۰ را از هفت داور مسابقات دریافت کرد و امتیاز ۷۵۴٫۴۱ او هنوز هم دست‌نیافتنی است.

۹) بیشترین مدال طلا در رشته تنیس روی میز (چین)

تیم المپیک چین

هیچ کشوری به اندازه‌ی چین در رشته‌ی تنیس روی میز موفق نبوده و این کشور از زمان معرفی این ورزش در سال ۱۹۸۸ بر روی آن تسلط کامل داشته است. چین تنها یک‌بار موفق به کسب مدال در این رشته نشد و در مجموع ۵۳ مدال را در این رشته کسب کرده است. این کشور با کسب ۲۸ مدال طلا در رشته‌ی تنیس روی میز بدون رقیب بوده و بعید است که کشور دیگری بتواند این رکورد چین را جابه‌جا کند.

۸) کسب مدال طلا پس از ۲۴ سال (برجیت فیشر)

برجیت فیشر

برجیت فیشر، ورزشکار اهل کشور آلمان، برنده‌ی ۸ مدال طلا از مسابقات المپیک می‌باشد. او همچنین جوان‌ترین و مسن‌ترین قهرمان رشته‌ی کانو در تاریخ مسابقات المپیک نیز هست (۱۸ سال و ۴۲ سال). فیشر رکورددار بیشترین فاصله بین اولین و آخرین مدال طلا نیز می‌باشد. او اولین مدال طلای خود را در سال ۱۹۸۰ و آخرین مدال طلای خود را در سال ۲۰۰۴ به‌دست آورد.

۷) امتیاز تیمی در سافت بال (آمریکا)

تیم سافت‌بال آمریکا

تیم ملی آمریکا در المپیک تابستانی ۲۰۰۴ یکی از یک‌طرفه‌ترین بازی‌های تاریخ این مسابقات را رقم زد. سافت‌بال در کنار شنای موزون و ژیمناستیک ریتمیک یکی از سه‌رشته‌ای بود که تنها تیم زنان حق شرکت در آن را داشتند. این تیم در فینال مسابقات سافت‌بال موفق شد تا استرالیا را با نتیجه‌ی ۵ بر ۱ مغلوب کند. آمریکا در ۹ بازی خود تنها در فینال ۱ امتیاز را به حریف واگذار کرد و در مجموع با نتیجه‌ی ۵۱ بر ۱ مسابقات را به پایان رساند. این نتیجه هرگز در تاریخ تکرار نشد.

۶) بیشترین حضور در مسابقات المپیک (ایان میلار)

ایان میلار

ایان میلار، ورزشکار اهل کانادا، قهرمان دو دوره از مسابقات جهانی پرش با اسب می‌باشد. او همچنین به‌دلیل موفقیت‌ها و حضور پی‌درپی خود در مسابقات پرش با اسب، لقب “کاپیتان کانادا” را نیز به‌دست آورده است. میلار با ۱۰ بار حضور در مسابقات المپیک، از این حیث رکورددار است. با این وجود، او هرگز موفق به کسب مدال طلای المپیک نشد و تنها در سال ۲۰۰۸ مدال نقره‌ی‌ این مسابقات را کسب کرد.

۵) جوان ترین قهرمان (ماریوری گسترینگ)

ماریوری گسترینگ

ماریوری گسترینگ آمریکایی که در رشته‌ی شیرجه فعالیت می‌کرد، مدال طلای سه فینال ملی و همچنین المپیک تابستانی ۱۹۳۶ را به‌دست آورد. گسترینگ با ۱۳ سال و ۲۶۸ روز، جوان‌ترین برنده‌ی مدال طلای المپیک می‌باشد. نام گسترینگ در تالار مشاهیر شنای ملی و تالار مشاهیر استنفورد نیز ثبت شده است.

۴) نمره ۱۰ کامل (نادیا کومانچی)

نادیا کومانچی

نادیا کومانچی، ژیمناست رومانیایی، برنده‌ی پنج مدال طلای المپیک می‌باشد. کومانچی اولین ورزشکاری بود که توانست نمره‌ی کامل ۱۰ را در مسابقات المپیک به‌دست بیاورد. او در راه کسب سه مدال طلای دیگر خود، ۶ نمره‌ی کامل دیگر را نیز دریافت کرد. کومانچی در حالی اولین نمره‌ی کامل خود در المپیک ۱۹۷۶ را به‌دست آورد که در آن زمان اسکوربورد ورزشگاه عدد ۱۰ را نشان نمی‌داد چرا که تا به حال هیچ ورزشکاری این نمره را دریافت نکرده بود.

۳) ۷ رکورد جهانی در ۸ روز (مارک اسپیتز)

مارک اسپیتز

مارک اسپیتز افسانه‌ای، شناگر سابق آمریکایی، در دوران ورزشی خود ۹ مدال طلای المپیک را کسب کرد. اسپیتز رکوردهایی را در مسابقات المپیک به‌ثبت رساند که تنها مایکل فلپس، دیگر شناگر آمریکایی، ۳۶ سال بعد موفق به شکستن آن‌ها شد. او موفق‌ترین ورزشکار بازی‌های المپیک تابستانی مونیخ ۱۹۷۲ بود. اسپیتز در حالی ۷ مدال طلا را در ۸ روز به‌دست آورد که تمام این مدال‌ها با شکستن رکورد برای او به همراه بود. اسپیتز در بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ موفق به شکستن ۳۵ رکورد مختلف شد.

۲) بیشترین مدال طلا (مایکل فلپس)

مایکل فلپس

مارک فلپس افسانه‌ای، شناگر سابق تیم ملی آمریکا، موفق‌ترین و پرافتخارترین ورزشکار تمام ادوار المپیک می‌باشد. فلپس همچنین با رسیدن به ۸ مقام اولی تا سال ۲۰۰۸، رکورد ۷ مقام اولی مارک اسپیتز را جابه‌جا کرد. او با ۲۳ مدال طلا رکورددار کسب بیشترین مدال طلا در تاریخ المپیک نیز می‌باشد. فلپس همچنین رکورد بیشترین مدال طلا و بیشترین مدال در یک دوره از مسابقات را در اختیار دارد.

۱) پرش طول مردان (باب بیمون)

باب بیمون

باب بیمون، دونده دو و میدانی اهل آمریکا بود که همیشه به‌خاطر رکوردشکنی خود در المپیک تابستانی ۱۹۶۸ در یادها خواهد ماند. رکورد او طولانی‌ترین رکورد تاریخ المپیک است که هنوز کسی موفق به شکستن آن نشده است. بیمون با جابه‌جاکردن ۵۵ سانتی متری (۲۱ اینچ) رکورد قبلی در المپیک ۱۹۶۸ موجب شگفتی همگان شد. او با پرش ۸٫۹۰ سانتی‌ متری موفق به ثبت رکوردی شد که تا به حال شکسته نشده است.

سوالات رایج:

  • پرافتخارترین تیم در مسابقات المپیک تابستانی کدام است؟

ایالات متحده آمریکا با کسب بیش از ۲۵۰۰ مدال در ۲۷ المپیک تابستانی، پرافتخارترین تیم این مسابقات می‌باشد.

  • پربیننده‌ترین ورزش المپیک کدام است؟

براساس آمار و نظرسنجی‌های مختلف، ژیمناستیک پربیننده‌ترین ورزش بازی‌های المپیک می‌باشد. دو و میدانی و شنا نیز در رتبه‌های بعدی پربیننده‌ترین ورزش‌های المپیک قرار دارند.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

منبع: Bolavip

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.