تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 23 سپتامبر 2021 - 16:03
کد خبر : 44948

۸ ترفند که سازندگان گوشی با آن‌ها شما را فریب می‌دهند – قسمت اول

۸ ترفند که سازندگان گوشی با آن‌ها شما را فریب می‌دهند – قسمت اول

۸ ترفند که سازندگان گوشی با آن‌ها شما را فریب می‌دهند – قسمت اول شرکت‌های ساخت گوشی‌های هوشمند اکنون بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال رشد هستند و بازار نیز چنان از تولید کنندگان مختلف اشباع شده است که ..

۸ ترفند که سازندگان گوشی با آن‌ها شما را فریب می‌دهند – قسمت اول

شرکت‌های ساخت گوشی‌های هوشمند اکنون بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال رشد هستند و بازار نیز چنان از تولید کنندگان مختلف اشباع شده است که هر شرکتی برای جلب افکار عموم و نظر کاربران معمولاً فریبنده ظاهر می‌شود و از ترفند خاصی استفاده می‌کند.

به این ترتیب اصلاً عجیب نیست که تولید کنندگان موبایل برخی اوقات تا این حد به روش‌های نامناسب برای بازاریابی متوسل می‌شوند. اما شما چطور می‌توانید ادعای عجیب آن‌ها و مواردی که تاثیر چندانی در گوشی هوشمندتان ندارند را متوجه شوید؟ در مقاله پیش‌رو ما به برخی از ترفندهایی اشاره خواهیم کرد که شرکت‌های تولید کننده موبایل از آن‌ها برای فریب شما استفاده می‌کنند

تصاویر جعلی

این یکی از رایج‌ترین روش‌های فریب کاربران برای خرید گوشی‌های هوشمند است. شرکت‌های تولید کننده گوشی معمولاً از دوربین‌های DSLR برای ثبت تصاویر تبلیغاتی استفاده می‌کنند ولی بعدها این‌طور عنوان می‌شود که این تصاویر با گوشی مذکور ثبت شده‌اند.

هوآوی از جمله شرکت‌هایی است که از این روش چندین بار استفاده کرده است. ما قبل‌تر در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به ترتیب حین بازاریابی هوآوی P9 و سری نوا شاهد استفاده از همین روش بودیم.

تصویر قرار گرفته برای این مورد از فهرست ما نشان می‌دهد که دو مدل در عوض آن که واقعاً در حال ثبت سلفی باشند، یک دوربین DSLR با یک عکاس حرفه‌ای از آن‌ها تصویربرداری می‌کند.

۸ ترفندی که سازگان گوشی با آن ها شما را فریب می دهند

سامسونگ نیز از این قضیه مستثنی نیست. این غول کره‌ای چندی پیش به دلیل انتشار تصاویر جعلی که ادعا می‌شد توسط گلکسی A8 ثبت شده‌اند، مورد توجه کاربران قرار گرفت.

اگرچه می‌توان گفت برخی از این اقدامات شاید اشتباهاتی مدیریتی باشند و این دستگاه در حقیقت هم بتوانند چنین تصاویری ثبت کنند اما حداقل باید این مورد را به یاد داشته باشیم که با وجود دوربین‌های فوق‌العاده با کیفیت گوشی‌های امروزی دلیلی برای همین سهل‌انگاری‌ها نیز وجود ندارد.

از سوی دیگر شاید اکنون این سوال را از خودتان بپرسید که تولید کنندگان موبایل و یا حتی محصولات دیگر تا چه اندازه از چنین ترفندهایی برای فریب کاربرانشان استفاده می‌کنند؟

تقلب در بنچمارک

در جالی که بنچمارک‌هایی که در شرایط ایده‌آل و مصنوعی به دست می‌آیند نمی‌توانند عملکرد یک محصول را در دنیای واقعی نشان دهند اما به هر حال این روشی است تا ما انتظارات خود را سر و سامان دهیم.

متاسفانه امروزه تقلب در بنچمارک‌ها تبدیل به یکی دیگر از استراتژی‌های اصلی شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند برای فریب کاربران شده است.

شرکت‌ها معمولاً از این روش برای نشان دادن قدرت بیشتر گوشی‌هایشان استفاده می‌کنند در حالی که آن‌ها در حقیقت تا به این اندازه قدرتمند نیستند.

۸ ترفندی که سازگان گوشی با آن ها شما را فریب می دهند

شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند و حتی تولید کنندگان و ارائه دهندگان تراشه‌ها به سادگی می‌توانند فعال شدن اپلیکیشن‌های بنچمارک را تشخیص دهند. بنابراین زمانی که این اپلیکیشن‌ها روی گوشی شروع به کار می‌کنند، دستگاه وارد حالتی به نام Sports یا ارتقای کارایی می‌شود که عمر باتری را نادیده می‌گیرد تا نتایج بنچمارک فراتر از حالت واقعی ثبت شود.

اما به خوبی مشخص است که اگر عملکرد باتری در یک بنچمارک در نظر گرفته نشود، نمی‌توان توقع داشت که کارایی آن محصول در دنیای واقعی و در دست کاربران به همان صورت باقی بماند.

برخی از شرکت‌های مطرح تولید کننده موبایل و تراشه مانند هوآوی، مدیاتک، اوپو، شیائومی و HTC طی سال‌های گذشته از این روش برای فریب کاربران استفاده کرده‌اند. به گزارش Android Authority در سال ۲۰۱۸ عملکرد واقعی برخی از گوشی‌ها تا ۲۰ درصد با عملکرد بنچمارک رسمی آن‌ها فاصله داشته است.

تصاویر تبلیغاتی گمراه کننده

یکی دیگر از ترفندهای شرکت‌های تولید کننده گوشی، نمایش تصاویر، رندرها و یا طراحی‌های غیرواقعی و یا دقیق‌تر، گمراه کننده از گوشی‌هایشان است. این تصاویر معمولاً محصول را بهتر از آن چه که هست، نمایش می‌دهند.

این تصاویر با نمایش حاشیه‌های کمتر، ناچ باریک‌تر یا حتی برجستگی نازک‌تر دوربین، کاربران را با ذهنیت نادرستی مواجه می‌کنند.

برای نمونه می‌توانیم به لنوو Z5 اشاره کنیم. تصویر همین مورد از فهرست ما دقیقاً توسط مدیر این شرکت به اشتراک گذاشته شد که نمایشگر بدون ناچ دستگاه را به نمایش می‌گذارد. ولی بعدتر مشخص شد که این دستگاه نیز همچون آیفون از یک ناچ بزرگ در نمایشگر خود برخوردار است.

۸ ترفندی که سازگان گوشی با آن ها شما را فریب می دهند

یکی دیگر از این ترفندهای آشکار در سال ۲۰۱۵ توسط هوآوی مورد استفاده قرار گرفت. این شرکت چینی در آن سال گوشی P8 را با لبه‌هایی کاملاً گرد به نمایش گذاشت اما بعدتر حین عرضه گوشی مشخص شد که هوآوی چندان هم با کاربرانش صادق نبوده است.

برخی دیگر از شرکت‌های نه چندان مطرح تولید کننده گوشی‌های هوشمند از جمله Bluboo و Umidigi از این ترفند به دفعات برای باریک‌تر جلوه دادن و … گوشی‌هایشان استفاده کرده‌اند.

اشاره به فروش قابل توجه و اتمام موجودی

وان پلاس اولین شرکتی بود که بر جو فروش فوق‌العاده محصولاتش سوارد شد و سعی کرد با استفاده از آن بازاریابی کند. این موضوع به زمان عرضه وان پلاس وان باز می‌گردد که شرکت در بازه‌های زمانی خاصی تنها تعداد محدودی از گوشی‌هایش را عرضه می‌کرد.

سپس فروش تمام این نسخه‌های محدود به عنوان استقبال کاربران بازاریابی شد و و کاربران به این باور رسیدند که اتمام موجودی نشان از کیفیت بالای دستگاه است. با این وجود در آن بازه زمانی اصلاً هیچ محصولی برای فروش بیشتر باقی نمانده بود و هر بار تنها واحدهای محدودی برای فروش مجدد در دسترس قرار می‌گرفت!

اگرچه استفاده و اشاره به فروش بالای محصول برای متعادل کردن تعداد عرضه و فروش استراتژی منطقی و قابل توجهی است اما برخی از شرکت‌ها اکنون به سوء استفاده از آن روی آورده‌اند. تصور شرکت‌ها این است که اگر یک محصول را تعداد زیادی در مدت زمان بسیار اندکی تهیه کنند، بقیه کاربران هم ترغیب می‌شوند که از قافله باز نمانند.

وان‌پلاس 9 پرو

شیائومی و ریلمی در حال حاضر دو عدد از بزرگ‌ترین تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند هستند که هر بار از مزایای فروش‌های سریع و خیره کننده برای بازاریابی استفاده می‌کنند.

افزون بر این معمولاً بعضی از شرکت‌ها به مقدار فروش روز اول و درآمد کسب شده از فروش دستگاه‌ها هم اشاره می‌کنند. برای مثال اگر یک شرکت به فروش ۱ میلیون دلاری دستگاه‌هایش در روز اول اشاره کند، همیشه به معنای فروش قابل توجه نیست.

در حقیقت اگر هر گوشی هوشمند این شرکت با قیمت ۱۰۰۰ دلار به بازار عرضه شود، این به معنای فروش تنها ۱۰۰۰ دستگاه طی روز اول است. این تعداد فروش در بازارهایی مانند چین، هند و یا ایالات متحده به سختی می‌تواند رضایت‌بخش در نظر گرفته شود.

مشخصات گمراه کننده

این ترفند بی‌نهایت رایج است! ما قبلاً شاهد ارائه مشخصات نادرست درباره قابلیت‌های بزرگنمایی گوشی‌های شرکت‌هایی از اوپو تا سامسونگ و … بوده‌ایم.

از سوی دیگر بارها اطلاعات نادرست درباره رزولوشن تصویربرداری گوشی‌ها ارائه شده است که در این زمینه می‌توانیم به آپ‌اسکیل شدن از رزولوشن خروجی ۵ مگاپیکسل به ۸ مگاپیکسل اشاره کرد.

چرا شرکت‌ها این حقیقت را به درستی بیان نمی‌کنند؟ اگر آن‌ها اشاره کنند که رزولوشن اصلی تصویربرداری در این گوشی‌ها ۵ مگاپیکسل است، بازخورد بهتری دریافت خواهند کرد.

حالا که صحبت از دوربین گوشی‌های هوشمند شد، بحث‌های دیگر هم به ترتیب پیش می‌آیند. ما بارها استفاده از دوربین‌های سه‌گانه و چهارگانه‌ای را مشاهده کرده‌ایم که دوربین‌های سوم و چهارم آن‌ها حسگرهای ماکرو بی‌مصرف هستند.

۸ ترفندی که سازگان گوشی با آن ها شما را فریب می دهند

دوربین‌های فوق عریض می‌توانند به وسیله فوکوس خودکار به ثبت تصاویر ماکرو هم بپردازند بنابراین حسگرهای ماکروی مجزا در چنین شرایطی ضروری نیستند. اما شرکت‌های سازنده گوشی به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند؛ آن‌ها می‌خواهند گوشی‌هایشان را با پسوند «مجهز به سه یا چهار دوربین» بازاریابی کنند.

از سوی دیگر شرکت‌ها در اشاره به مشخصات محصولات بسیاری از جزئیات کلیدی آن‌ها را در نظر نمی‌گیرند. برای مثال با وجود اشاره به نمایشگرهای بزرگ، گاهی اوقات هیچ اشاره‌ای به LCD یا OLED بودن و نبودن آن‌ها نمی‌شود. عدم اشاره به نوع تراشه به کار رفته هم یکی دیگر از این نمونه‌ها است.

اگر هنوز راضی نشده‌اید، می‌توانیم مثال دیگری را هم ذکر کنیم. شرکت‌ها به سادگی هر بار به پردازنده‌های هشت هسته اشاره می‌کنند اما در دنیای واقعی عملکرد یک پردازنده هشت هسته ضعیف با یک پردازنده هشت هسته بالارده به شدت اختلاف دارد.

وقتی گوشی‌های شفاف در حقیقت شفاف نیستند

یکی از ترندهای که در سال ۲۰۱۸ به راه افتاد، عرضه گوشی‌هایی با قاب شفاف بود تا کاربر به سهولت بتواند اجزای داخلی آن‌ها را ببیند. HTC U12 پلاس و شیائومی می ۸ اکسپلورر ادیشن از جمله گوشی‌هایی بودند که با چنین ادعایی معرفی و روانه بازار شدند.

بعدتر مشخص شد که گوشی می ۸ اکسپلورر ادیشن شیائومی در واقعیت اجازه نمی‌دهد که شما اجزای داخلی را ببینید و چیزی که به نمایش گذاشته می‌شود، اجزای ساختگی هستند.

۸ ترفندی که سازگان گوشی با آن ها شما را فریب می دهند

به این ترتیب قسمت‌های که در پشت گوشی می‌توانستیم ببینیم، در حقیقت ساخته شده بودند اما هیچ عملیاتی را بر عهده نداشتند و به عنوان قطعاتی تزئیتی عمل می‌کردند. اگر شیائومی حین معرفی با صداقت به این موضوع اشاره می‌کرد، مشکلی رخ نمی‌داد ولی این ترفند مدت‌ها بعد تایید شد.

دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر کاذب

دوربین سلفی زیر نمایشگر اکنون تبدیل به یک ترند همه‌گیر شده است. اگرچه هنوز هم شرکت‌های زیادی گوشی‌های مجهز به این دوربین‌های را به بازار عرضه نکرده‌اند اما جمع عظیمی از آن‌ها در حال تست این قابلیت هستند و مدتی پیش شیائومی و سامسونگ هم اولین قدم‌های بزرگ در این زمینه را پیمودند.

این دوربین‌ها با قرارگیری در زیر نمایشگر تا زمانی که کاربر نیازی به آن‌ها ندارد، نامرئي باقی خواهند ماند. بنابراین تنها زمانی که کاربر خواستار ثبت سلفی و یا برقراری تماس ویدیویی است، می‌تواند این دوربین‌ها را ببیند.

ریلمی از جمله شرکت‌هایی بود که از این نام برای بازاریابی گوشی‌های هوشمند سری ۶ خود بهره برد اما در حقیقت گوشی‌های این شرکت به چنین قابلیتی مجهز نبودند و منظور همان پانج‌هول‌ها یا روزنه‌های رایج بود.

عرضه دوباره گوشی‌ها با نامی جدید

شرکت‌های شیائومی، اوپو، وان پلاس، ریلمی و هوآوی بدون هیچ نگرانی و آزردگی خاطر از این ترفند استفاده می‌کنند. این روش برای صرفه‌جویی در پول و زمان انجام می‌شود و گوشی‌هایی که پیش‌تر عرضه شده‌اند، تحت نامی جدید و معمولاً در بازارها و مناطق دیگر برای بار دوم عرضه می‌شوند.

از سوی دیگر برخی از برندها شاید در یک منطقه به اندازه کافی محبوب نباشند. برای مثال ردمی K30 4G در کشور هند با نام پوکو ایکس ۲ و مشخصاً تحت برند پوکو عرضه شد که اکنون محبوبیت زیادی دارد.

این شاید بدترین ترفند بازاریابی نباشد اما معمولاً هیچ ابهام‌زدایی در این‌باره انجام نمی‌شود و شرکت‌ها هم علاقه‌ای به اذعان ری‌برند کردن یک گوشی ندارند.

سرانجام به این ترتیب به انتهای اولین قسمت مقاله نگاهی بر ترفندهای شرکت‌های سازنده گوشی برای فریب کاربران می‌رسیم. هفته آینده قسمت دوم این مقاله در تکفارس منتشر خواهد شد اما تا آن زمان شما می‌توانید نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید؛ به نظر شما کدام یک از ترفندهای شرکت‌ها آزاردهنده‌تر از بقیه است؟

منبع: Android Authority

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.