تاریخ انتشار : جمعه 17 دسامبر 2021 - 15:23
کد خبر : 501503

۹ حقیقت درباره ایلان ماسک که احتمالاً نمی دانید؛ از بازی‌سازی تا مرگ در مریخ

۹ حقیقت درباره ایلان ماسک که احتمالاً نمی دانید؛ از بازی‌سازی تا مرگ در مریخ

۹ حقیقت درباره ایلان ماسک که احتمالاً نمی دانید؛ از بازی‌سازی تا مرگ در مریخ ایلان ماسک یکی از تاثیرگذارترین انسان‌های کره زمین شناخته می‌شود که به شکل‌گیری دوباره اقتصاد بعد از دهه ۹۰ میلادی کمک زیاد..

۹ حقیقت درباره ایلان ماسک که احتمالاً نمی دانید؛ از بازی‌سازی تا مرگ در مریخ

ایلان ماسک یکی از تاثیرگذارترین انسان‌های کره زمین شناخته می‌شود که به شکل‌گیری دوباره اقتصاد بعد از دهه ۹۰ میلادی کمک زیادی کرده است.

این مهاجر آفریقای جنوبی طی سال‌های گذشته موفق شده است با بنیان‌گذاری شرکت‌های متعدد و موفق از جمله Zip2 در ۱۹۹۹، پی‌پل در ۲۰۰۲ و تبدیل شدن به مدیر عامل اجرایی تسلا موتورز در ۲۰۰۸، پله‌های موفقیت را با سرعتی کم‌نظیر طی کند. او در سال ۲۰۰۲ اسپیس ایکس را بنیان و بعدتر توانست قرارداد انحصاری با ناسا برای ساخت راکت‌های فضایی را امضا کند.

ماسک باور دارد که نهایتاً یک روزی بشر می‌تواند مریخ را مسکونی کند و احتمالاً اسپیس ایکس از اولین شرکت‌هایی خواهد بود که چنین چیزی را عملی خواهد کرد.

همه مطالب ایلان ماسک

همچنین او مدتی پیش به عنوان مرد سال ۲۰۲۱ میلادی مجله تایم شناخته شد تا برگ زرین دیگری به افتخاراتش اضافه شود. در ادامه شما می‌توانید برخی از حقایق جالب درباره این شخصیت را مطالعه کنید که احتمالاً نمی‌دانید.

ایلان ماسک در ۱۲ سالگی یک بازی ساخت

ایلان ماسک پس از دیدن یک کامپیوتر در یک فروشگاه در سن ۱۰ سالگی، شروع به کار در این صنعت کرد. او به سرعت برنامه‌نویسی را یاد گرفت و اولین بازی خود را با نام Blastar در ۱۲ سالگی توسعه داد و به یک مجله کامپیوتر به قیمت ۵۰۰ دلار فروخت.

۹ حقیقت درباره ایلان ماسک که نمی دانید

با این حال ایلان ماسک در این‌جا متوقف نشد و بلندپروازی‌های خود را با برادر جوان‌ترش، کیمبال پیگیری کرد. ایلان ماسک به برادرش توضیح داد که قصد دارد یک مرکز بازی آرکید دقیقاً در مجاورت مدرسه بازگشایی کند. با این حال، این برنامه با مخالفت پدر و مادر آن دو ناکام ماند و آن‌ها نیز در عوض تصمیم گرفتند به همکلاسی‌های خود شکلات بفروشند.

او تنها دو روز در دانشگاه استنفورد تحصیل کرد

ماسک در سال ۱۹۹۵ سرانجام برای گذراندن مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته فیزیک کاربردی در دانشگاه برجسته استنفورد ثبت نام کرد و پذیرفته شد ولی در همان حوالی با پتانسیل‌های عظیم اینترنت آشنا گشت و بنابراین تنها پس از دو روز درخواست تعلیق تحصیلش را به مسئولان دانشگاه ارائه داد. ماسک درخواست کرده بود که اگر طی شش ماه نتوانست برنامه‌هایش را انجام دهد، به دانشگاه باز خواهد گشت.

رئیس دپارتمان مربوطه به ماسک جوان پاسخ داده بود که انتظار ندارد دوباره او را در آن دانشگاه ببیند. این موضوع به حقیقت پیوست و ایلان ماسک هرگز برای ادامه تحصیل به استنفورد برنگشت.

او در این مدت شرکت Zip2 را تاسیس کرد که در زمینه فروش آنلاین فعال بود و ما نیز بالاتر به آن اشاره کردیم. چهار سال بعد زمانی که Compaq این شرکت را از ماسک خرید، احساس نمی‌شد که او در رزومه خود نیاز چندانی به تحصیلات داشته باشد.

او الهام بخش بنیان‌گذاری بزرگ‌ترین شرکت انرژی خورشیدی بود

او در سال ۲۰۰۴ به اتفاق پسر عموی خود لیندن رایو (Lyndon Rive) در حال رانندگی به سمت فستیوال تابستانی برنینگ من (Burning Man) بود که در منطقه بلک راک دزرت (Black Rock Desert) نوادا برگزار می‌شد.

پسرعموی او در آن مسافرت به ماسک گفت که به دنبال ورود به تجارتی است که برای او ارزش و اهمیت بیشتری داشته باشد. حال باید در نظر بگیریم که لیندن رایو یک کارآفرین موفق در حوزه نرم‌افزار بود.

ماسک در همان حال به او پیشنهاد کرد که پتانسیل‌های عظیم انرژی خورشیدی را در نظر بگیرد. آن‌ها طی آن مسافرت و زمانی که از میان بیابان‌ها گذر می‌کردند، به تدریج این ایده را بسط دادند.

  • ۱۸ حقیقت جالب درباره شیائومی که نمی دانید
  • ۲۵ حقیقت جذاب درباره مایکروسافت که احتمالاً نمی دانید
  • حقایقی جذاب درباره سونی که احتمالاً نمی دانید

رایو و برادرش بعدتر شرکت سولار سیتی را با الهام‌گیری از همین ایده بنیان گذاشتند که اکنون بزرگ‌ترین برند فعال در این حوزه تلقی می‌شود. از طرفی رایو هنوز هم در این شرکت به عنوان رئیس هیئت مدیره مشغول به کار است. به سادگی می‌توان متوجه شد که ایلان ماسک الهام دهنده نخست پسرعموهای خود برای راه‌اندازی این شرکت بوده است.

البته این سفر تنها در الهام‌بخشی به رایو موثر نبود و خود ماسک هم به خوبی از آن مسافرت یاد می‌کند. به ادعای خود ایلان ماسک، او اولین بار ایده پرواز عمودی و فرود یک هواپیمای برقی را در این فستیوال از ذهن گذرانده است.

ایلان ماسک منبع الهام مرد آهنی بوده است

شاید با تماشای قسمت دوم مرد آهنی حضور افتخاری ایلان ماسک در قسمت دوم این فیلم را نظاره کرده و اکنون نیز به یاد داشته باشید ولی تاثیر ماسک در این مجموعه سینمایی مارول بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. جان فاورو نویسنده و کارگردان قسمت نخست این مجموعه سینمایی به دنبال راهی بود تا شخصیت تونی استارک را کاریزماتیک‌تر، فوق‌العاده باهوش و جذاب جلوه دهد.

۹ حقیقت درباره ایلان ماسک که نمی دانید

رابرت داونی جونیور بازیگر نقش مرد آهنی به او پیشنهاد داد که برای عمق بخشیدن به این شخصیت و الگو برداری چیزی که فاورو در ذهن دارد، با ایلان ماسک ارتباط برقرار کنند. نهایتاً هم چنین اتفاقی رخ داد و اگر این فیلم‌ها را دنبال کرده باشید، متوجه شباهت ماسک و تونی استارک با بازی رابرت داونی جونیور خواهید شد.

فاورو حتی بخش‌هایی از فیلم دوم مجموعه را هم در کارخانه اسپیس ایکس فیلم‌برداری کرد. همچنین در این مجموعه‌ها تونی استارک صاحب یک کامپیوتر مبتنی بر هولوگرام است که می‌توان آن را صرفاً با دست کنترل کرد. ایلان ماسک بعدها توانست این فناوری را در دنیای واقعی پیاده سازد.

ماسک در سیت‌کام‌ها و فیلم‌های زیادی حضور یافته است

مرد آهنی ۲ تنها فیلمی نیست که ایلان ماسک در آن حضور یافته است. این میلیاردر مشهور علاقه زیادی به صنعت سرگرمی و نمایش دارد و هر از چند گاهی درون محصولات هالیوود و تلویزیون حضور پیدا می‌کند.

برای مثال او درون سیت‌کام The Big Bang Theory نقش داشته است. از جمله سایر سیت‌کام‌هایی که میزبان او بوده‌اند، می‌توان به سیمپسون‌ها و سوث پارک اشاره کرد. مدتی پیش نیز با حضور در Saturday Night Live تبدیل به اخبار شماره یک رسانه‌ها شد و توجهات را بیش از پیش به سمت خود جلب کرد.

او صاحب یک خودروی جیمز باند است

ماسک صاحب خودروی لوتوس اسپریت (Lotus Esprit) مدل ۱۹۹۷ فیلم The Spy Who Loved Me از مجموعه سینمایی جیمز باند است. جیمز باند در این فیلم همراه با معشوقه خود در حالی سوار این خودرو بود که می‌توانست آن را حین فرارش، تبدیل به یک زیردریایی کند.

  • همه گوشی های فیلم های جیمز باند؛ به بهانه انتشار No Time To Die
  • حقایقی جذاب درباره تاریخ فناوری؛ از نام گذاری گوگل تا تبلیغات اپل

این ماشین که با نام مستعار وت نلی (نلی خیس – Wet Nellie) شناخته می‌شود، بعد از مدت‌ها خاک خوردن در یک انبار، سرانجام در سال ۲۰۱۳ در حراجی لندن به یک خریدار ناشناس فروخته شد.

Lotus Esprit

مدتی بعد مشخص شد که ماسک این ماشین را خریداری کرده است. او طی یک بیانیه اعلام کرد که دوست داشت ماشین واقعاً به زیردریایی تبدیل شود و از این که چنین نیست، نا امید شده است: «من می‌خواهم این خودرو را به یک پیشرانه الکتریکی تسلا مجهز و آن را تبدیل به یک چیز اساسی کنم.»

او با یک زن ۲ بار ازدواج کرده است

او در سال ۲۰۱۰ با تلولا رایلی بازیگر انگلیسی ازدواج کرد. رایلی در فیلم‌های زیادی از جمله غرور و تعصب و سریال‌هایی نظیر دکتر هو و وست ورلد نقش‌آفرینی کرده است. با این حال تنها ۲ سال بعد در سال ۲۰۱۲ این دو زوج تصمیم به طلاق گرفتند.

۹ حقیقت درباره ایلان ماسک که نمی دانید

در سال ۲۰۱۳ آن‌ها دوباره ازدواج کردند که دوام چندانی نداشت و سرانجام ماسک در سال ۲۰۱۶ درخواست طلاق داد. با وجود این مسئله این دو هنوز هم با یکدیگر رابطه دوستانه‌ای دارند و حتی دو طلاق متوالی هم نتوانسته است روی رابطه آن‌ها سایه بیندازد.

ماسک تابعیت ۳ کشور را کسب کرده است ولی دوست دارد در مریخ بمیرد

در همین مقاله هم اشاره کردیم که او در کشور آفریقای جنوبی متولد شده است. ماسک دوران کودکی خود را در همان‌جا گذراند و تجربیات ارزشمندی را پیش از مهاجرت به ایالات متحده کسب کرد. با این حال او بعدها برای تحصیل و راه‌اندازی کسب و کار خود،‌ تابعیت ایالات متحده را نیز کسب کرد.

جالب است بدانید او تابعیت کانادا را هم دارد. با در نظر گرفتن تمام تابعیت‌ها، ایلان ماسک در مجموع شهروند کشورهای آمریکا، کانادا و آفریقای جنوبی است.

ایلان ماسک قبلاً اظهار کرده است که دوست دارد روی مریخ بمیرد و با وجود تابعیت‌های متعدد خود، علاقه‌ای به مرگ در زمین ندارد. در حقیقت او ادعا می‌کند اگر روزی مطمئن شود اسپیس ایکس بدون او نیز می‌تواند به سطوح بالایی از موفقیت برسد، به عنوان اولین فرد به مریخ سفر خواهد کرد حتی اگر نتواند به زمین بازگردد.

حقوق سالانه ماسک برای کار در تسلا ۱ دلار است

ماسک هر ساله در مقابل دریافت حداقل حقوق ۵۶ هزار دلاری خود به عنوان مدیر عامل اجرایی در تسلا، مقاومت و بنابراین سالانه حقوقی بالغ بر ۱ دلار دریافت می‌کند.

تسلا در ژانویه ۲۰۱۸ اعلام کرد ایلان ماسک طی ۱۰ سال آینده تا زمانی که ارزش بازار آن‌ها به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد، برای کار در این شرکت هیچ حقوق، تشویقی و سهامی دریافت نخواهد کرد.

ایلان ماسک

پیش از این کارآفرینان دیگری هم چنین رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند. برای مثال استیو جابز نیز از جمله کارآفرینان تاثیرگذاری است که سالانه تنها ۱ دلار حقوق دریافت می‌کرد که نهایتاً در مقابل اصرار هیئت مدیره، پذیرفت که حقوقش به ۲ دلار در سال افزایش پیدا کند!

اگرچه نباید از یاد ببریم که جابز و بسیاری از کارآفرینان و مدیر عاملان اجرایی به هر صورت طی بازه‌های زمانی چند ساله، مقدای از سهام شرکت را دریافت می کنند. حتی استیو جابز نیز یک بار به دلیل خدمات خود به شرکت اپل، یک هواپیمای بوئینگ ۷۹۷ پاداش گرفت!

منبع: Biography، Northeast

👍🏻 👎🏻منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.