تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 سپتامبر 2022 - 8:49
کد خبر : 505285

اصول طراحی ویلای مدرن و کلاسیک

اصول طراحی ویلای مدرن و کلاسیک

ساخت ویلا و به تبع آن طراحی ویلا در سالهای اخیر با توجه به افزایش زندگی روزمره و افزایش زندگی شهرنشینی طرفداران زیادی پیدا کرده و اگر کسی زمینی در منطقه خوش آب و هوا داشته باشد ترجیح میدهد به بهترین شکل طراحی ویلای خود را انجام دهد. بنابراین با توجه به هزینه های زیاد

ساخت ویلا و به تبع آن طراحی ویلا در سالهای اخیر با توجه به افزایش زندگی روزمره و افزایش زندگی شهرنشینی طرفداران زیادی پیدا کرده و اگر کسی زمینی در منطقه خوش آب و هوا داشته باشد ترجیح میدهد به بهترین شکل طراحی ویلای خود را انجام دهد. بنابراین با توجه به هزینه های زیاد ساخت و ساز قبل از رسیدن به نتیجه دلخواه در زمینه طراحی شروع به انجام ساخت و ساز نمیکند.

باید توجه داشت سبک طراحی مدرن با توجه به سادگی و در عین حال زیبایی طرفداران زیادی پیدا کرده و در طراحی ویلای مدرن حتما باید به نکاتی مهم از جمله دوری از تزئینات بیهوده ، استفاده از احجام خالص، استفاده از پنجره های قدی و … توجه کرد.

طراحی پلان ویلا

یکی از نکات مهم و شاید اولین نکته در طراحی ویلا در نظر گرفتن پلان ویلا میباشد. پلان ویلا با توجه به ابعاد زطمین ویلا در نظر گرفته میشود و نیازهای شخص مصرف کننده باید در آن سنجیده شود. قبل از شروع طراحی باید لیستی از فضاهای مورد نیاز استفاده کننده و ویژگیهای هر فضا توسط طراح تهیه شود تا در طراحی مد نظر قرار گیرد. نکاتی مانند نیاز به استخر، اتاق میهمان ، ویژگیهایی مانند مستر بودن اتاقها در طراحی ویلا، نیاز به تراسهای بزرگ و احتمالا فضهای اختصاصی متفاوت که ممکن است از طرف کارفرما طلب شود.

در طراحی پلان ویلا به فضای خصوصی و نیمه خصوصی توجه شود و در صورت دوبلکس بودن ویلا و داشتن مساحت کافی بهتر است اتاق میهمان در همکف پیشبینی شود و تراسهای بزرگ در طبقه بالا برای بهره برداری از فضای بیرون تعبیه گردد.

اصول طراحی ویلای مدرن و کلاسیک

طراحی نمای ویلای مدرن و کلاسیک

طراحی نمای ویلا مورد بعدی است که در طراحی ویلا باید به آن توجه ویژه شود شاید نمی توانیم الویت دقیق تری نسبت به پلان و نما در طراحی ویلا در نظر بگیریم چون  هردو این موارد مهم هستند و بهترین راه برای طراحی پلان و نما در نظر گرفتن هر دو آیتم در طراحی ویلا هستند یعنی نما و پلان توسط طراح ویلا به صورت همزمان در نظر گرفته شود تا نتیجه نهایی عالی باشد.

در طراحی نمای ویلا و در نظر گرفتن پنجره ها باید به فضای داخلی توجه شود و پنجره ها در جای مناسب خود قرار گیرند استفاده از مصالح مناسب اقلیمن طراحی شده بسیار مهم است تا سازگار باشد و از فرسودگی زود هنگام مصالح جلوگیری شود. اگر از مصالحی مانند چوب استفاده میکنید در معرض مستقیم تابش آفتاب و برف و باران مستقیم قرار نگیرد. استفاده از پنجره های بزرگ و تراسهای بزرگ بسیار مهم است در طراحی ویلا ارتباط بیرون و داخل باید تقویت شود چون استفاده کننده از ویلا صرفا برای ارتباط بیشتر با طبیعت و دنیای بیرون و دوری از فضاهای ماشینی شهر ساخته شده است بنابراین در طراحی ویلا باید به این نکته توجه کرد.

اصول طراحی ویلای مدرن و کلاسیک

انتخاب سبک در طراحی ویلا

برای انتخاب سبک در طراحی ویلا به مکان قرارگیری و شهری که ساخته میشود و حتی شهرک و هماسیگی های طراحی ویلا تاثیر زیادی میگذارد. سبک مدرن در طراحی ویلا در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده ولی با این حال طراحی کلاسیک نیز هنوز طرفداران خود را دارد. در انتخاب سبک طراحی ویلا باید به سرعت کار و هزینه اجرای آن توجه کرد و به صورت عمومی سبک کلاسیک یا رومی در طراحی ویلا هزینه زیادتر و زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد ولی در عوض نمای تمام شده دارای شکوه بیشتری است. نمای مدرن را میتوان در زمان کمتری اجرا کرد و به دلیل حذف تزئینات قیمت تمام شده کمتری دارد البته استفاده از شیشه های قدی با استرکچرهای سفارشی و سنگ های اسلب در طراحی نمای مدرن میتواند قیمت تمام شده ویلا را افزایش دهد. در کل با توجه به انتظاراتی که از زندگی و گذراندن زمان در ویلا داریم این ویژگیها با طراحی نمای مدرن سازگاری بیشتری دارد و اگر فکر میکنید در آینده ممکن است ویلای خور را به فروش برساند بهتر است از سبک طراحی ویلای مدرن در اجرای ساختمان خود استفاده کنید تا در آینده راحتر بفروش برسد.

طراحی ویلای دوبلکس

ویلای دوبلکس در طراحی رواج زیادی دارد، اگر در مساحت زمین خود محدودیت دارید و میخواهید به بهترین شکل از زمین خود استفاده کنید بهتر است برخی فضاهای مورد نیاز خود در طراحی ویلا را به طبقه بالا منتقل کنید در این صورت میتوانید از دید زیبای محوطه اطراف استفاده کنید حتی اگر سبک کار کلاسیک هم باشد استفاده از ویلای دوبلکس باعث افزایش ارتفاع ویلا و استفاده از المانهایی مانند ستون و سر ستون در طراحی ویلا میشود که زیبایی خاص خود دارد. نوعی از ویلای دوبلکس وجود دارد که در اصطلاح دبل هایت گفته میشود در این روش ارتفاع ساختمان ویلا بلند و به اندازه دوطبقه در نظر گرفته میشود و سپس نیم طبقه ایی در داخل آن احداث میشود که مربوط به اتاقهای خواب و سرویسهای بهداشتی و … میباشد که طرفداران خاص خود را دارد.

اصول طراحی ویلای مدرن و کلاسیک

طراحی ویلای کوچک به سبک کلاسیک

ویلای کوچک شاید بتواند نیازهای یک خانواده کم جمعیت را با هزینه کمتر برآورده کند بنابراین برای مدیریت هزینه ها در احداث ویلا توجه افراد به داشتن ویلا با مساحت کم جلب شده است. در طراحی ویلای کوچک باید برخی از فضاهای غیر ضروری را حذف کرد و به سمت فضاهای با الویت بیشتر حرکت کرد. بنابراین شاید فضاهایی مثل استخر و جکوزی و یا اتاقهای مستر با مساحت زیاد چشم پوشی کرد و همچنین در طراحی فضاهای داخلی از راهرو های با طول کمتر استفاده کنیم تا به مساحت مفید ساختمان استفاده شود. ویلای کوچک را میتوان در دو طبقه احداث کرد و از مساحت زیر پله برای آشپزخانه و یا سرویسهای بهداشتی استفاده کنیم و طبقه بالا را برای کاربری های خصوصی مثل اتاق خواب بهمراه یک حمام مشترک اختصاص بدهیم در این حالت از مساحت زمین هم کسر نمیشود.

سخن پایانی

طراحی ویلا به سبک مدرن باشد و یا کلاسیک باید به چند نکته توجه کرد:

  • در ابتدا نیازهای کارفرما را طی جلسه ایی با نمایش نمونه های موردی بررسی کنیم و در نهایت در غالب برنامه فیزیکی مشخص در آمده و در طراحی استفاده کنیم.
  • به بافت منطقه توجه کرد و با توجه به موقعیت ویلا در طراحی ویلا سبک مدرن و کلاسیک را انتخاب کنیم
  • بعد از مشخص شدن سبک کلاسیک یا مدرن ویلا المانهای اصلی این سبکها را بدرستی در طراحی ویلای خود بکار ببریم و از خلق سبکی جدید که پشتوانه قبلی ندارد در طراحی ویلا پرهیز کنیم.
  • باید در طراحی ویلا به این نکته توجه کنیم که در نهایت هدف از طراحی ویلا ایجاد فضایی برای ارتباط بیشتر مصرف کننده با طبیعت است و در طراحی خود به این نکته توجه کنیم و سرلوحه کارمان باشد.

 

منبع: گروه معماری مهرازبنا

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.