تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آگوست 2022 - 15:09
کد خبر : 505203

اطفای حریق با شیلنگ آتش نشانی

اطفای حریق با شیلنگ آتش نشانی

آتش سوزی یک تهدید دائمی برای مشاغل و صاحبان خانه است. شاید هرگز در محل کار با وضعیت آتش سوزی مواجه نگردید، اما همچنان باید اقدامات احتیاطی ایمنی در برابر آتش را بدانید و آگاه باشید که چگونه از ابزار و تجهیزات ایمنی آتش نشانی استفاده کنید. اگرچه استفاده از کپسول های آتش نشانی در

آتش سوزی یک تهدید دائمی برای مشاغل و صاحبان خانه است. شاید هرگز در محل کار با وضعیت آتش سوزی مواجه نگردید، اما همچنان باید اقدامات احتیاطی ایمنی در برابر آتش را بدانید و آگاه باشید که چگونه از ابزار و تجهیزات ایمنی آتش نشانی استفاده کنید. اگرچه استفاده از کپسول های آتش نشانی در زمان آتش سوزی ساده ترین است، اما استفاده از شیلنگ آتش نشانی در بسیاری از ساختمان ها معمول است. شلنگ آتش نشانی شلنگی با فشار بسیار بالا است که برای تامین آب آتش سوزی استفاده می شود. همچنین ممکن است حاوی مواد بازدارنده شعله باشد. شلنگ  را می توان به ماشین آتش نشانی یا شیر آتش نشانی متصل کرد و فشار را بین 800 تا 2000 کیلو پاسکال تنظیم کرد. خشک کردن شیلنگ های آتش نشانی پس از استفاده بسیار مهم است زیرا آب باقی مانده در شیلنگ می تواند باعث آسیب شود. در نتیجه ایستگاه های آتش نشانی دارای سازه های بزرگی هستند که برای خشک کردن شیلنگ ها طراحی شده اند.

 

انتخاب شیلنگ آتش نشانی

در انتخاب شیلنگ آتش نشانی باید سعی شود بهترین کیفیت و حداکثر کارایی انتخاب شود، در صورتی که مواد شلنگ مناسب نباشد و یا شلنگ در صورت معیوب بودن خاموش کننده، ممکن است موجب ترکیدن شیلنگ در حین اطفاء حریق شود، و باعث ایجاد مشکل در اطفای حریق و خسارات جانی و مالی می شود. در انتخاب شیلنگ باید به مواردی مانند طول شیلنگ، نوع شلنگ و فشاری که شلنگ آتش نشانی می تواند تحمل کند توجه شود. قرقره شلنگ آتش نشانی از یک شلنگ هدر تشکیل شده است که قادر به تامین مداوم آب کنترل شده است. شیلنگ های اطفا حریق که ظرفیت بیشتری دارند، آب بیشتری را در دمای پایین تر حمل می کنند. اگر لوله قطر کمتری داشته باشد، به فشار بیشتری نیاز دارد. قطر شیلنگ مهمترین عامل در تعیین راندمان شلنگ است.

حلقه شیلنگ آتش نشانی

حلقه شیلنگ آتش نشانی بهترین تجهیزات آتش نشانی تهاجمی است. این روش طوری طراحی شده است که به عنوان یک روش واکنش سریع توسط هر کسی برای مقابله با آتش سوزی در مراحل اولیه استفاده شود. حلقه های شیلنگ برای آتش سوزی های کلاس A مناسب هستند: کاغذ، منسوجات، چوب، بیشتر پلاستیک ها و لاستیک. مراقب باشید از شلنگ در آتش سوزی های الکتریکی استفاده نکنید، به یاد داشته باشید که آب رسانای برق است، بنابراین استفاده از حلقه شیلنگ آتش نشانی در این مواقع ممکن است منجر به برق گرفتگی شود!

استفاده از حلقه های شلنگ اطفا حریق آسان است و منبع آب تقریباً نامحدودی را فراهم می کند زیرا آنها به منبع آب متصل هستند و باید حدود 35 متر طول داشته باشند. قبل از کار با شیلنگ آتش نشانی، باید به طور کامل گسترش یابد. یک حلقه شلنگ آتش نشانی به گونه ای طراحی شده است که حداقل 20 لیتر آب در دقیقه را به صورت قابل کنترل و حداکثر تا طول 36 متر حلقه ثابت تحویل دهد. شلنگ آتش نشانی از طول لوله های غیر انقباض ساخته شده اند. آنها به طور دائم به یک منبع تغذیه متصل هستند و از یک شیر اصلی روشن / خاموش، یک راهنمای شیلنگ و یک شیلنگ با یک نازل تشکیل شده اند. یک نازل متصل به انتهای شیلنگ به اپراتور اجازه می دهد تا جهت و جریان آب را به آتش کنترل کند. شیلنگ های آتش نشانی برای ساختمان های مسکونی و همچنین ماشین های آتش نشانی را می توان به طور جداگانه تهیه کرد.

 

دو نوع شیلنگ آتش نشانی وجود دارد

  1. شیلنگ آتش نشانی دیواری ثابت

این نوع رینگ های لوله به صورت دائمی بر روی دیوار یا داخل فایرباکس نصب می شوند و به منبع اصلی آب ساختمان متصل می شوند. آنها در مکان های قابل دسترسی نصب می شوند و برای خاموش کردن یا مهار آتش های کوچک استفاده می شوند. باید فضای دیواری کافی در اطراف این حلقه ها وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که در هنگام استفاده هیچ مانعی وجود ندارد. اگر از جعبه آتش نشانی استفاده می کنید، تجهیزات موجود در جعبه آتش نشانی شامل شلنگ آتش نشانی، قرقره آتش نشانی است و اگر از شلنگ آتش نشانی بوم بر روی قرقره در جعبه آتش نشانی خود استفاده می کنید، باید اتصال آتش نشانی نیز در داخل جعبه داشته باشید. کپسول آتش نشانی شما البته باید گفت که در برخی از کمدهای آتش نشانی فضایی برای قرار دادن کپسول های آتش نشانی در نظر گرفته شده است.

اطفای حریق با شیلنگ آتش نشانی

  1. حلقه شیلنگ آتش نشانی مدل بازویی

بر خلاف لوله های دیواری ثابت، حلقه لوله بازویی بر روی یک لولای بزرگ نصب می شود. مزیت حلقه بازو این است که هنگام استفاده می توان آن را با استفاده از لولا به سمت بیرون چرخاند. این به کاربران انعطاف بیشتری می دهد، به خصوص اگر برای خاموش کردن یا مهار آتش نیاز به انجام حرکات ناگهانی یا تند داشته باشید. حلقه های شلنگ آتش نشانی نباید برای اهداف تمیز کردن استفاده شود زیرا ممکن است منجر به جریمه شود.

تمام رینگ های لوله باید هر 6 ماه یکبار به صورت استاندارد بازرسی و آزمایش شوند. این تست برای اطمینان از عملکرد قرقره شلنگ در شرایط اضطراری است.

 

انواع شیلنگ آتش نشانی بر اساس جنسیت:

  • شلنگ آتش نشانی لاستیکی : این نوع شیلنگ همانطور که از نامش پیداست از لاستیک ساخته شده و برای مواردی استفاده می شود که آتش در مراحل اولیه است و استفاده از آن نیاز به آموزش ندارد. شکل ظاهری این لوله در حالت بدون آب و آب مشابه یکدیگر است
  • شیلنگ آتش نشانی نواری یا پارچه ای : این لوله به صورت یک نوار صاف و بدون آب تولید می شود که برای استفاده از این نوع لوله ابتدا باید آن را کاملا روی زمین قرار دهید و سپس شیر آب را باز کنید تا پر از آب شود. برای استفاده از این لوله باید افراد آموزش ببینند و لازم به ذکر است که این لوله به روش های مختلفی قابل مونتاژ می باشد.
  • شلنگ آتش نشانی مکش : برای جمع آوری آب از چشمه های روباز استفاده می شود.
  • شیلنگ آتش نشانی برزنتی : شلنگ برزنتی از یک لایه بیرونی و یک لایه داخلی تشکیل شده است که لایه بیرونی نخ پرلون با بافت پلی استر و دایره ای شکل و لایه داخلی لاستیکی است و دارای ویژگی هایی مانند انعطاف پذیری بالا، دوام بالا در برابر عوامل خارجی مانند حرارت و مواد شیمیایی سازگار با انواع آب و هوا و بادوام و ضد سایش هستند.

اطفای حریق با شیلنگ آتش نشانی

راهنمای کاربر هنگام استفاده از قرقره شیلنگ آتش نشانی

هنگام استفاده از قرقره شیلنگ آتش نشانی، ابتدا باید قصد خود را به هر کسی که ممکن است در مجاورت شما باشد، اعلام کنید. پس از فعال شدن، باید این مراحل را با احتیاط کامل دنبال کنید:

 

  • مطمئن شوید که یک مسیر مناسب برای مسیر فرار شما وجود دارد.
  • (برای حلقه های استاندارد) مهر و موم آشکار دستکاری را در صورت وجود باز کنید تا حلقه قابل استفاده باشد.
  • آب را در شیر آب بکشید.
  • شلنگ را تا جایی که لازم است بکشید تا به آتش برسید.
  • با دقت به سمت مقصد خود حرکت کنید و در عین حال یک خط دید واضح را تا خروجی از پیش تعیین شده خود حفظ کنید.
  • با روشن کردن نازل اجازه دهید آب از آن خارج شود.
  • هدف این است که جریان آب را به سمت آتشی که می خواهید خاموش کنید هدایت کنید. زیاده روی نکنید؛ وقتی آتش خاموش شد، نازل را ببندید. استفاده بیش از حد از آب می تواند صدمات غیرضروری و هزینه های اضافی برای شما یا کسب و کارتان ایجاد کند.
  • اگر شعله با شیلنگ آتش نشانی خاموش نشد، باید همه چیز را رها کنید و در اسرع وقت به خروجی از پیش تعیین شده برسید. سعی نکنید قهرمان باشید…..
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.