تاریخ انتشار : دوشنبه 27 دسامبر 2021 - 7:37
کد خبر : 502046

بزرگ ترین اتفاقات حوزه کامپیوتر در ۲۰۲۱؛ از ویندوز ۱۱ تا استیم دک

بزرگ ترین اتفاقات حوزه کامپیوتر در ۲۰۲۱؛ از ویندوز ۱۱ تا استیم دک

بزرگ ترین اتفاقات حوزه کامپیوتر در ۲۰۲۱؛ از ویندوز ۱۱ تا استیم دک در سالی که گذشت اتفاقات زیادی در حوزه تکنولوژی رخ دادند. با وجود همه‌گیری بیماری کرونا و کمبود قطعات و مشکلاتی که در زنجیره‌های تامین ..

بزرگ ترین اتفاقات حوزه کامپیوتر در ۲۰۲۱؛ از ویندوز ۱۱ تا استیم دک

در سالی که گذشت اتفاقات زیادی در حوزه تکنولوژی رخ دادند. با وجود همه‌گیری بیماری کرونا و کمبود قطعات و مشکلاتی که در زنجیره‌های تامین کالای شرکت‌های بزرگ و کوچک رخ دادند، ۲۰۲۱ سال بزرگی برای کامپیوترها و در واقع رایانه‌های شخصی بود.

اگرچه این مشکلات هنوز هم به قوت و قدرت خود باقی هستند اما با توجه به مقاومتی که شرکت‌ها و نسل بشر در برابر آن‌ها نشان دادند، ظاهراً ما روزهای خوبی را پیش رو خواهیم داشت. ولی چه کسی می‌تواند آینده را بدون بررسی گذشته پیش‌بینی کند؟

  • ۱۶ اتفاق مهم که در سال ۲۰۲۱ رخ دادند؛ از ناسا تا اسکار
  • ۱۰ فناوری انقلابی ۲۰۲۱؛ آینده از آن توست

بنابراین اجازه دهید با امید و انتظار زیادی که برای سال‌های پیش رو داریم، به بهترین محصولات حوزه رایانه در سال ۲۰۲۱ میلادی نگاهی بیندازیم تا ببینیم کجا بودیم و به کجا رسیدیم و به کجا خواهیم رسید.

مایکروسافت ویندوز ۱۱ را عرضه کرد

ویندوز 11 ۲۰۲۱

بعد از آن که مایکروسافت برای سال‌ها این‌گونه وانمود می‌کرد که ویندوز ۱۰ آخرین به‌روزرسانی بزرگ این سیستم عامل محبوب رایانه‌های شخصی خواهد بود، ما نهایتاً در کمال تعجب شاهد عرضه ویندوز ۱۱ در سال ۲۰۲۱ بودیم.

به هر نحو ویندوز ۱۱ توجهات زیادی را بنا به دلایل مثبت و منفی بی‌شماری به خود جلب کرد. این به‌روزرسانی اساساً برای کاربران سابق سیستم عامل‌های ویندوز رایگان بود اما بسیاری از کاربران به دلیل عدم پشتیبانی آن از کامپیوترهای قدیمی‌تر،‌ شروع به انتقاد از مایکروسافت کردند.

همه مطالب ویندوز ۱۱

همچنین در این سیستم عامل شما به دفعات وادار به استفاده از مرورگر اج (Edge) خواهید شد و با وجود آن که می‌توانید آن را تغییر دهید ولی مایکروسافت به روش‌های مختلف سعی می‌کند شما را متقاعد کند که از گزینه‌های دیگر دور بمانید!

ویندوز ۱۱ بعد از سال‌ها ویژگی اجرای اپلیکیشن‌های اندروید را هم در اختیار کاربران قرار داد. حتی گوگل مدتی پیش اعلام کرد که در آینده‌ای نه چندان دور اجازه می‌دهد گوگل پلی استور به این سیستم عامل پا بگذارد اما در حال حاضر انتقادات به این ویژگی هم وارد است. اخیراً نسخه مخصوص تحصیل این سیستم عامل به نام ویندوز ۱۱ SE هم منتشر شده است.

اینتل با نسل ۱۲ پردازنده‌هایش به اوج برمی‌گردد؛ همه‌گیری DDR5

پردازنده های نسل دوازدهم اینتل ۲۰۲۱

اگر تنها اندکی صنعت کامپیوتر و تکنولوژی را دنبال کرده باشید به یاد دارید که اینتل طی سال‌های گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است و نتوانسته همچون گذشته‌ها بدرخشد. در سوی دیگر AMD رقیب دیرینه این شرکت توانست با تراشه‌های سری رایزن خود افتخارات و انتقادات مثبت زیادی را کسب کند.

اما اینتل خوشبختانه در سال ۲۰۲۱ میلادی به لطف پردازنده‌های نسل ۱۲ خود،‌ بازگشتی تماشایی را انجام داد. سری تراشه‌های آلدر لیک S و در صدر آن‌ها، پردازنده i9-12900K باری دیگر ثابت کرد که اینتل می‌تواند با AMD رقابت کرده و حتی آن را به دردسر بیندازد.

  • بررسی پردازنده Core i7-12700K اینتل

همراه با نسل ۱۲ تراشه‌های این شرکت، فناوری نسل بعدی حافظه‌های رایانه‌های شخصی یعنی DDR5 با پهنای باند و ظرفیت بیشتر و فرکانس‌های بالاتر پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرد و تا حدودی هم در نقطه توجه کاربران قرار گرفت.

اما این چه ربطی به اینتل دارد؟ در حقیقت محصولات اینتل در حال حاضر تنها پلتفرمی هستند که از فناوری DDR5 پشتیبانی می‌کنند. اگرچه انتظار می‌رود در یک چشم‌ به هم زدن نظاره‌گر حضور AMD هم در این بازار باشیم اما این یک موفقیت بزرگ برای شرکتی است که چند سال هدف گله و شکایت کاربران بود.

استیم دک تجربه گیمینگ پی‌سی را در حالت دستی ممکن می‌کند

استیم دک ۲۰۲۱

بازی کردن روی کنسول‌های دستی همیشه مزایای خاص خودش را داشته است و بیهوده نیست اگر بگوییم طی دهه‌های اخیر نینتندو از همین طریق به موفقیت‌های سرسام‌آور دست یافته است. البته که این حوزه هم فراز و فرودهای خودش را تجربه کرده است اما سوییچ به عنوان محصولی برجسته از نینتندو، نشان داد که هیچ فرودی آن قدر قدرتمند نیست که بتواند کنسول‌های دستی را با مشکل مواجه کند.

در حال حاضر نیز همین کنسول به عنوان یکی از یگانه محصولات موفق بازار در زمینه یاد شده شناخته می‌شود. با تمام اقتداری که نینتندو طی دهه‌ها کسب کرده است،‌ ولو در سالی که گذشت جرئت و شهامت به خرج داد و استیم دک را با برنامه‌های بزرگی برای محقق کردن تجربه گیمینگ پی‌سی در حالت دستی و قابل حمل معرفی کرد.

همه مطالب استیم دک

استیم دک که مبتنی بر یک توزیع از سیستم عامل لینوکس است، قصد دارد به کاربران اجازه دهد از بازی‌های موجود روی فروشگاه استیم استفاده کنند. حتماً مطلع هستید که پیش از استیم دک رایانه‌های شخصی دستی زیادی مانند دستگاه‌های ساخت شرکت GPD آمده و رفته‌اند.

با این وجود تجربه استیم در حوزه بازی‌های ویدیویی، سیاستی که این بار در پیش گرفته است و تغییراتی که در شرایط این حوزه به وجود آمده‌اند، ولو را سردمدار انقلابی نمایش می‌دهند که شاید این حقیقتاً در ابعاد وسیع رخ دهد.

اکنون سخت‌افزارهای کم‌قدرت در حال بهتر و بهتر شدن هستند و از سمت دیگر بازی‌های ابری پتانسیل خود را نشان داده‌اند و در مرکز توجه بسیاری قرار گرفته‌اند. آیا همه این موارد می‌توانند استیم دک را به موفقیتی باورنکردنی برسانند؟ تاریخ پاسخ خواهد داد.

اپل مک بوک پرو را دوباره احیا کرد

مک بوک پرو اپل ۲۰۲۱

صحبت از دستگاه‌های کم‌قدرت شد ولی نباید از خودنمایی دستگاه‌های پرقدرت غافل شویم؛ اپل باری دیگر در سال ۲۰۲۱ تجربیات و موفقیت‌های خود را در زمینه تراشه‌های شخصی‌سازی شده نشان داد. مک بوک پروهای جدید اپل به لطف تراشه‌های جدید M1 پرو و M1 مکس مواردی را به نمایش گذاشته‌اند که همیشه به عنوان خصیصه‌های مک بوک‌های این شرکت شناخته می‌شدند.

تراشه‌های مورد بحث مسلماً نقطه عطف جدیدی برای اپل و همچنین این صنعت هستند. این تراشه‌ها بهره‌وری زیادی دارند و عملکرد منسجم و قدرتمندی را به ازای مصرف هر وات انرژی ارائه می‌دهند.

  • بررسی مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی (۲۰۲۱)

مشتریان باور دارند این یکی از همان حرکت‌هایی است که نشان می‌دهد اپل به خوبی به خواسته‌ها و انتقادات طرفدارانش گوش می‌کند. چگونه؟ مک بوک پروهای جدید این شرکت بعد از چند سال به درگاه‌های HDMI، کارت‌خوان SD و همچنین شارژرهای دوست‌داشتنی مگ‌سیف مجهز شده‌اند.

مورد آخر یعنی درگاه‌های شارژ مگ‌سیف از زمانی که اپل شروع به حذف آن‌ها از مک بوک‌های ایر کرد، دیگر مورد استفاده قرار نگرفته بودند. پس این‌گونه است؛ این دستگاه‌ها دوباره «پرو» هستند و انتظار می‌رود که کاربران ویندوز بعد از سال‌ها باری دیگر ترغیب شوند که از آن‌ها استفاده کنند.

حق تعمیر کاربر، سال بزرگی را پشت سر گذاشت

برنامه Self Service Repair اپل ۲۰۲۱

۲۰۲۱ علاوه بر تمام محصولات و نوآوری‌هایی که برای کاربران به ارمغان آورد، به آن‌ها اجازه داد که حقوق بیشتری را طلب و سرانجام کسب کنند. در سال میلادی که گذشت، شرکت‌ها تحت فشار قرار گرفتند تا امکانات و دسترسی کاربران به تعمیر دستگاه‌ها را افزایش دهند و به مشتریان اجازه دهند که خودشان هم در روند حل مشکلاتشان دخیل شوند.

بعد از آن که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به کمسیون تجارت فدرال دستور پیگیری حقوق حامی مشتریان را داد، این کمیسیون هم مبارزه علیه تولید کنندگان سخت‌افزار را وارد فهرست اولویت‌های خود کرد تا کاربران هم بتوانند از حقوق تعمیر برخوردار شوند.

  • اپل قطعات و آموزش تعمیر محصولاتش را در اختیار مشتریان قرار می دهد
  • چرا اپل نظرش را درباره تعمیر محصولاتش تغییر داد؟

با توجه به این که تاکنون هیچ سازمانی در جهان تا به این اندازه از چنین حقوقی پشتیبانی نکرده بود، حتی انتظار می‌رود که در سال‌های پیش‌رو حقوق بیشتری از خریداران محقق شوند. در همین جریانات و زمانی که ما مشغول دنبال کردن این اخبار بودیم، شرکت Framework یک لپ تاپ ماژولار با حداکثر قابلیت تعمیر را به بازار عرضه کرد.

شاید این روند آن‌طور که انتظار می‌رود همه‌گیر نشود ولی این امکان هم وجود دارد که به عنوان یک جرقه عمل کند و شرکت‌های اصلی تولید کننده محصولات الکترونیکی را به تکاپو بیندازد. پس شاید چندان از روزی که همه محصولات با هر مشکلی قابل تعمیر خواهند شد، دور نباشیم.

انویدیا در خرید آرم به مشکل خورد

انویدیا و Arm ۲۰۲۱

انویدیا مدت‌هاست که شروع به تلاش کرده است تا شرکت آرم (Arm) را تصاحب و به زیرمجموعه‌های خود الحاق کند. آرم طراح نیمه‌هادی پشت پردازنده‌های Arm است که امروز در تمام محصولات الکترونیکی استفاده می‌شوند.

سال گذشته انویدیا تلاش کرد به قیمت خارق‌العاده ۴۰ میلیارد دلار، این شرکت را خریداری کند که با مخالفت کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) مواجه شد. این کمیسیون باور دارد که این خرید منجر به کاهش رقابت در این بازار می‌شود و عواقب ناگوار زیادی را بر جای خواهد گذاشت.

  • منع تصاحب ۴۰ میلیارد دلاری Arm توسط انویدیا؛ کمیسیون تجارت فدرال آمریکا وارد می شود

به گمان این کمیسیون، چنین تصاحبی انویدیا را صاحب قدرتی بی‌سابقه خواهد کرد. نه تنها کمیسیون تجارت فدرال، بلکه هیچ یک از رقبای انویدیا دوست ندارند که این شرکت نسبت به آن‌ها مزیت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

شایان ذکر است که کمیسیون تجارت فدران احتمالاً چندان هم اشتباه نمی‌کند. این معامله احتمالی به قدری سر و صدا به پا کرد که تقریباً تمام شرکت‌های اصلی حوزه تکنولوژی به آن واکنش نشان دادند.

صنعت نیمه‌هادی همین حالا هم در وضعیت نابه‌سامانی به سر می‌برد. در نتیجه با وجود آن که انتظار می‌رفت عملی شدن این قرارداد در شرایط عادی تا انتهای ۲۰۲۲ به طول بینجامد ولی اکنون بعید به نظر می‌رسد که هرگز شاهد رخ دادن چنین چیزی باشیم.

فناوری‌های کارت‌های گرافیک پیشرفت کردند

ای ام دی ۲۰۲۱

صحبت کردن از کارت‌های گرافیک برای کاربران و علاقه‌مندان حوزه رایانه‌های شخصی چندان خوشایند نیست. کمبودهای آزار دهنده کارت‌های گرافیک مدت‌هاست که گریبان این صنعت را گرفته و کماکان هم ادامه دارد. با وجود تمام تلاش‌هایی که سال گذشته برای اتمام این روند انجام شد، انتظار می‌رود سال آینده میلادی هم میزبان این کمبودها باشد.

ولی این کمبودها از هنرنمایی تکنولوژی و پیشرفت‌های آن جلوگیری نکردند به طوری که AMD و اینتل به ترتیب فناوری‌های FSR و XeSS خود را برای رقابت با DLSS معرفی کردند. در حالی که این فناوری‌ها نمی‌توانند به اندازه عرضه کارت‌های گرافیک کاملاً جدید هیجان‌انگیز عمل کنند، اما مشاهده رقابت در این زمینه و نوآوری‌های بیشتر، دست کم خوش‌حال کننده است.

این موارد تمام اتفاقات و رویدادهای هیجان‌انگیز حوزه رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۲۱ بودند و حقیقتاً باید اذعان کرد که دیگر نمی‌توان انتظار چیز بیشتری را داشت. ۲۰۲۲ با افقی درخشان وعده از سالی بزرگ و هیجان‌انگیز می‌دهد و پیش از آن که متوجه شویم، پشت در خواهد بود و همین حالا هم صدای قدم‌هایش شنیده می‌شود.

امید می‌رود که موجود، عملکرد و کارایی محصولات تکنولوژی در سال آینده بیشتر و مصرف انرژی و حرارت تولیدی توسط آن‌ها کمتر شود! در سال آینده هم با تکفارس و بی‌شمار اتفاق غیرمنتظره همراه شوید.

👍🏻 👎🏻منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.