تاریخ انتشار : سه‌شنبه 11 می 2021 - 5:16
کد خبر : 36576

توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات ایران

توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات ایران

توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات ایران پروژه «تدوین نقشه راه فناوری اینترنت اشیا و نگاشت اقتصادی متناظر با آن در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات» در پژوهشگاه ارتباط..

توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات ایران

پروژه «تدوین نقشه راه فناوری اینترنت اشیا و نگاشت اقتصادی متناظر با آن در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات» در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، «زهرا کلاتهایی» مجری پروژه یاد شده با بیان این مطلب افزود: این پروژه در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات و در پاسخ به تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیا در شبکه ملی اطلاعات انجام شده است.

وی درباره نتیجه این پروژه گفت: پروژه مذکور توسط مرکز ملی فضای مجازی درخواست شده و همچنین در قالب شناسایی حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه اینترنت اشیاء در کشور با هدف توسعه اقتصادی و ترسیم نقشه راه فناوری اینترنت اشیاء در کشور ارائه شده است.

کلاتهایی ادامه‌داد: این پروژه در ۲دو فاز مطالعاتی و تحلیلی انجام شده که در فاز نخست، ورودی‌های مورد نیاز برای تدوین نقشه‌راه به‌صورت جداگانه استخراج و ارائه شده و در فاز دوم، تحلیل‌های مبتنی بر این داده‌ها انجام شد.

مطالب مرتبط:

  • چرا اینترنت ثابت ایران از استاندارهای جهانی عقب مانده است؟

  • اختلاف آماری از میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ادامه دارد

وی بیان‌داشت: به‌طور خلاصه در فاز نخست، با بررسی همه اسناد بالادستی موجود و نیز مطالعات تطبیقی جامع در زمینه برنامه‌های ملی سایر کشورها در حوزه توسعه فناوری هدف، مورد تحلیل قرار گرفت.

مجری پروژه نقشه راه فناوری اینترنت اشیا اضافه‌کرد: هم‌راستا با این فعالیت، درخت فناوری اینترنت اشیاء ترسیم شد و مبتنی بر این تکسونومی، وضعیت شرکت‌های فعال در کشور در زیرگروه های نخست و دوم درخت ترسیم و تحلیل شد، همچنین توانمندی کلان کشور در حوزه دانش و فناوری اینترنت اشیاء مبتنی بر مدل ارائه شده، تحلیل شد، به‌علاوه اکوسیستم و ذی‌نفعان فعال در حوزه این فناوری در کشور نیز ترسیم و تحلیل شد.

اینترنت اشیا

وی اظهار داشت: در فاز دوم، برای ترسیم لایه نخست نقشه راه، با تحلیل داده‌های فاز قبل، به ترسیم چشم‌انداز و اهداف توسعه فناوری در دو بازه کوتاه و بلندمدت پرداخته شد.

کلاتهایی خاطرنشان‌کرد: برای ترسیم لایه دوم، به شناسایی چالش‌های کلیدی و نیازمندی‌های اینترنت اشیاء کشور پرداخته شد و دو دسته چالش‌های غیرفناورانه و چالش‌های فناورانه به تفکیک لایه‌های معماری منتخب اینترنت اشیاء استخراج شد، به‌علاوه وضعیت توانمندی فعلی بخش‌های مختلف کشور و نیز جذابیت هر بخش برای توسعه فناوری اینترنت اشیاء مبتنی بر داده‌های اقتصادی کشور و به تفکیک لایه‌های فناوری، ارزیابی و در قالب ترسیم ماتریس جذابیت و توانمندی ترسیم شد که در نهایت خروجی این لایه، شناسایی حوزه‌های اولویت‌دار توسعه فناوری اینترنت اشیاء در کشور شد.

وی افزود: جمع‌بندی و تحلیل داده‌های این لایه نشان می‌دهد به‌ترتیب اولویت کشور در حوزه‌های سلامت و شهر هوشمند، نیازمند اتخاذ سیاست‌های جدی به‌منظور تقویت طرف عرضه فناوری و در حوزه های کشاورزی، تولید هوشمند، انرژی و خانه هوشمند نیازمند اتخاذ سیاست‌های تحریک طرف تقاضای فناوری است.

مجری پروژه نقشه راه فناوری اینترنت اشیا گفت: در لایه سوم نقشه راه و با تحلیل اسناد راهبردی کشور و جمع‌بندی نتایج به‌دست آمده در دو لایه پیشین، با هدف دستیابی به همپایی اقتصادی مبتنی بر همپایی فناورانه و بر اینترنت اشیاء، راهکارهای رفع چالش‌ها به تفکیک هفت محور راهبردی ارائه و ذیل هر راهکار، اقدامات کلان متناظر معرفی شد.

به گفته وی، اقدامات کلان پیشنهادی مبتنی بر دسته‌بندی ابزارهای سیاستی در چهار دسته سیاست‌های طرف عرضه، سیاست‌های طرف تقاضا، سیاست‌های زیرساختی و مقررات ‌گذاری و نیز سیاست‌های شکل‌دهنده روابط نظام‌ساز ارائه شد. کلاتهایی خاطرنشان‌کرد: در نهایت جمع‌بندی به تفکیک حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه هر بخش اقدامات نهایی کلان پیشنهادی تدوین و ارائه شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

0منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.