تاریخ انتشار : دوشنبه 21 مارس 2022 - 5:20
کد خبر : 504003

ثبت تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط همتای خود در فضا

ثبت تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط همتای خود در فضا

ثبت تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط همتای خود در فضا تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیرا توسط ناسا به فضا پرتاب شد و با موفقیت در موقعیت فعلی خود جای گرفت. تفاوت این تلسکوپ با تلسکوپ هابل این است که به جای زم..

ثبت تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط همتای خود در فضا

تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیرا توسط ناسا به فضا پرتاب شد و با موفقیت در موقعیت فعلی خود جای گرفت. تفاوت این تلسکوپ با تلسکوپ هابل این است که به جای زمین به دور خورشید می‌چرخد.

تلسکوپ جیمز وب اکنون در موقعیتی به نام دومین نقطه لاگرانژی زمین و خورشید یا L2 قرار گرفته است که از قضا تلسکوپ آژانس فضایی اروپا به نام گایا (Gaia) نیز در آن مدار حضور دارد.‌

تلسکوپ گایا در سال ۲۰۱۴ در این مدار قرار گرفت و حالا می‌تواند تصاویر خوبی از تلسکوپ مجاور خود جیمز وب بگیرد. این دو تلسکوپ هم‌اکنون ۶۰۰ هزار مایل از هم فاصله دارند و تلسکوپ جیمز وب در تصویری که توسط گایا ثبت شده است، به صورت یک نور نقطه نورانی کوچک دیده می‌شود (تصویر زیر).

تلسکوپ فضایی جیمز وب

ایده ثبت این تصویر جذاب، توسط دو تا از دانشمندان تلسکوپ گایا به نام‌های Uli Bastian از دانشگاه هایلدربرگ آلمان و Francois Mignard از دانشگاه نیس فرانسه مطرح شد و آن‌ها می‌خواستند بدانند که تلسکوپ جیمز وب از دید تلسکوپ گایا چگونه مشاهده خواهد شد.

  • ناسا تلسکوپ Roman را برای کشف سیاره های شبیه به زمین به فضا پرتاب می کند
  • ناسا راکت SLS را برای پرتاب به سمت ماه مستقر کرد

این دو دانشمند با انجام محاسبات فراوان به این نتیجه رسیدند که بهترین زمان برای ثبت تصویر تلسکوپ جیمز وب توسط گایا تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ است و در همان تاریخ دو تلسکوپ گایا آسمان را اسکن کرد و داده‌های خود را به زمین ارسال کرد. حالا بعد از پردازش این داده‌ها، تصویر نهایی حاصل شده است.

این تصویر از آن جهت مهم است که تلسکوپ گایا اصولا برای عکس کرفتن از اجرام آسمانی مجزا مانند ستارگان و سیاره‌ها طراحی نشده است بلکه صرفا برای تهیه نقشه‌های سه‌بعدی از کهکشان‌ها ساخته شده است.

در هر حال، گایا توانسته این تصویر زیبا را از تلسکوپ جیمز وب ثبت کند و باید منتظر بمانیم و ببینیم که اولین تصاویر جیمز وب از فضا چگونه خواهد بود.

منبع: Digital Trends

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.