رازگشایی از اهمیت استاندارد ایزو 26000 در حوزه مسئولیت های اجتماعی

استاندارد ایزو 26001، استانداردی برای مسئولیت اجتماعی خواهد بود که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) تولید می شود… این استاندارد به طور مستقیم به حقوق بشر در میان سایر موضوعات، از جمله فساد، رقابت منصفانه و نگرانی های مصرف کننده می پردازد. این استاندارد شامل اصولی برای احترام به حاکمیت قانون، هنجارهای رفتاری بینالمللی
استاندارد ایزو 26001، استانداردی برای مسئولیت اجتماعی خواهد بود که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) تولید می شود… این استاندارد به طور مستقیم به حقوق بشر در میان سایر موضوعات، از جمله فساد، رقابت منصفانه و نگرانی های مصرف کننده می پردازد. این استاندارد شامل اصولی برای احترام به حاکمیت قانون، هنجارهای رفتاری بینالمللی و حقوق بشر است. همچنین دو مورد از حوزههای اصلی ایزو 26000 راهنمایی مربوط به شیوههای کار و حقوق بشر است. استاندارد مسئولیت اجتماعی در مورد مسائل مربوط به همدستی، تبعیض، موقعیت گروههای آسیبپذیر، حقوق مدنی و سیاسی و همچنین حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بحث میکند.
ایزو 26000 چیست؟
ایزو 26000 یک استاندارد بین المللی است که برای کمک به سازمان ها در ارزیابی و رسیدگی به مسئولیت های اجتماعی خود ایجاد شده است. آخرین نسخه استاندارد ISO 26000:2010 آخرین بار در سال 2017 بررسی و تایید شد.
بیش از 80 کشور از آن زمان استاندارد ISO 26000:2010 را به عنوان استاندارد ملی پذیرفته اند. این کشورها شامل ایران، ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، آلمان و فرانسه و همچنین بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. هزاران شرکت و سازمان در سراسر جهان از این استاندارد استفاده می کنند، از جمله برندهای جهانی مانند کوکا کولا و استارباکس.
تفاوت ایزو 26000 با سایر استانداردهای ایزو
- اخذ گواهی ایزو 26000 داوطلبانه است اما صدور گواهی ایزو 26000 بلامانع است.
بر خلاف برخی دیگر از استانداردهای ایزو، ایزو 26000 برای صدور گواهینامه ایزو می تواند در نظر گرفته نشود، هر چند در دنیا بسیاری از شرکتها برای نشان دادن میزان توجه بالای خود به موضوعات ایزو 26000 csr مسئولیت اجتماعی ، به دریافت گواهی ایزو 26000 اقدام می کنند. از آنجایی که شامل الزامات نیست، نمی تواند به عنوان مبنایی برای ممیزی ها، تست های انطباق یا سایر اظهارات انطباق باشد. در عوض، توصیه هایی را برای کمک به سازمان ها در بهبود جنبه های مسئولیت اجتماعی شرکت ارائه می دهد. این شرکت ها را تشویق می کند تا از استانداردهای قانونی انطباق فراتر بروند تا به توسعه پایدار کمک کنند.
- پیاده سازی ایزو 26000 برای هر سازمانی کاربرد دارد .
ایزو 26000 برای کمک به انواع سازمان ها در بخش های دولتی، خصوصی و غیر انتفاعی در نظر گرفته شده است. موضوعات اصلی به موضوعاتی می پردازند که برای هر سازمانی، صرف نظر از اندازه یا مکان، مرتبط است. آنها باید با هر صنعتی از جمله انرژی، حمل و نقل، تولید، خرده فروشی و مواد غذایی سازگار شوند. در حالی که پذیرندگان اولیه این استاندارد اغلب شرکتهای چند ملیتی بودند، ایزو 26000 با انعطافپذیری طراحی شده است تا در انواع دیگر سازمانها نیز مانند بیمارستانها، مدارس و موسسات خیریه غیرانتفاعی مورد استفاده قرار گیرد.
- 3. ایزو 26000 با اجماع ساخته شد.
ایزو 26000 طی مجموعه ای از جلسات و مشاوره های مداوم که بین سال های 2005 و 2010 برگزار شد، ایجاد شده است. تقریباً پانصد نماینده به نمایندگی از شش گروه ذینفع اصلی به طور فعال در این فرآیند شرکت کردند. این نمایندگان از صنعت، دولت، سازمان های غیر دولتی (سازمان های غیردولتی)، کارگر، مصرف کننده و SSRO (خدمات، پشتیبانی، تحقیقات و دیگران – عمدتاً دانشگاهیان و مشاوران) بودند.
اهداف ایزو 26000
هدف اصلی ایزو 26000 حمایت از توسعه پایدار با تشویق سازمان ها به انجام رفتار مسئولانه اجتماعی است. البته اینکه چه چیزی «رفتار شرکتی مسئولیتپذیر اجتماعی» را تشکیل میدهد موضوع بحث باقی میماند
ایزو 26000 تلاش می کند تا حد وسط قابل قبولی بین قوانین بیش از حد و آزادی کامل از مقررات ایجاد کند. در نهایت، رویکرد توصیهشده سازمانها را دعوت میکند تا بدون محدود کردن تواناییشان برای فعالیت، خود را پاسخگو نگه دارند. دریافت گواهینامه ایزو برای این چارچوب انعطافپذیر میتواند بهویژه برای شرکتهایی که نیاز به نشان دادن مسئولیت برای کسب مجوز اجتماعی برای فعالیت دارند، جذاب باشد، اما ممکن است مأموریت آنها بر توسعه پایدار تأکید نداشته باشد.
مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) چیست؟
مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) بر اساس استراتژی کسب و کار پایدار، به دنبال این ایده است که یک کسب و کار در قبال جامعه ای که در اطراف آن وجود دارد مسئولیت دارد. شرکتهایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی را پذیرفتهاند، معمولاً بهگونهای سازماندهی میشوند که به آنها قدرت میدهد تا مسئولیت اجتماعی داشته باشند و تأثیر مثبتی بر جهان پیرامونی داشته باشند. این نوعی خود تنظیمی است که بسته به اهداف سازمان می تواند در ابتکارات یا استراتژی ها بیان شود. بسیاری از سازمانها این تلاشها را از طریق گزارشهای مسئولیت اجتماعی شرکت به ذینفعان خارجی و داخلی منتقل میکنند.
مثال های مختلفی از معنای «مسئولیت اجتماعی» از سازمانی به سازمان دیگر وجود دارد. شرکت ها اغلب توسط مفهومی به نام خط سه گانه هدایت می شوند، که حکم می کند یک کسب و کار باید متعهد به اندازه گیری اثرات اجتماعی و زیست محیطی، تلاش های پایداری و سود باشد. ضرب المثل “سود، مردم، سیاره” اغلب برای خلاصه کردن نیروی محرکه پشت خط پایان سه گانه استفاده می شود.
مبانی مسئولیت اجتماعی شرکت
مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) یک موضوع گسترده است. این تقریباً هر کاری را که یک شرکت برای ارتقای پایداری انجام می دهد پوشش می دهد – این ایده که اقدامات یک سازمان نباید مخرب باشد.
CSR مسئولیت پذیری و شهروندی خوب شرکتی را تشویق می کند. این شامل اتخاذ شیوههای تجاری معقول میشود که به حفظ (به جای برهم زدن) تعادل ظریف مردم، سیاره و سود کمک میکند – به اصطلاح 3BL یا خط پایانی سهگانه. در اصل، سازمان ها باید تأثیرات خود را بر جامعه و محیط زیست برای اطمینان از دوام اقتصادی بلندمدت خود در نظر بگیرند. یکی از راه هایی که آنها می توانند این کار را انجام دهند، پیروی از استانداردهای پایداری، مانند چارچوب ایزو 26000 است.
چرا مسئولیت اجتماعی شرکت مهم است
طبق گزارش هلمز در سال 2016: 75 درصد از مصرفکنندگان احتمالاً علیه شرکتهایی که رفتار غیرمسئولانه دارند، اقدامات منفی انجام میدهند. این می تواند از پست در رسانه های اجتماعی تا سازماندهی تحریم ها را شامل شود.
شرکت هایی که به عنوان افراد غیرمسئول تلقی می شوند تا 39 درصد از مشتریان بالقوه خود را از دست می دهند. از هر چهار مصرف کننده یک نفر به دوستان و خانواده خود می گوید که از شرکت هایی که آنها را غیرمسئول می دانند اجتناب کنند
83 درصد از سرمایه گذاران حرفه ای می گویند که احتمال بیشتری برای سرمایه گذاری در شرکت هایی دارند که به دلیل مسئولیت اجتماعی خود شناخته می شوند. کسبوکارهایی که از ابتکارات CSR استقبال میکنند، به طور کلی شفافتر و صادقتر هستند، که باعث میشود سرمایهگذاری کمریسکتری داشته باشند.
تنها 41 درصد از مصرف کنندگان آمریکایی بر این باورند که شرکت های آمریکایی، وقتی به عنوان یک کل در نظر گرفته شوند، از نظر اجتماعی مسئول هستند.
این نکته آخر ارزش بررسی دقیق تر را دارد. اگر مصرفکنندگان شرکتها را غیرمسئول تلقی کنند، شرکتها باید برای نشان دادن فعالانه عملکرد اجتماعی و زیستمحیطیشان بیشتر تلاش کنند. آنها همچنین باید نشان دهند که تلاش هایشان بیش از حرف زدن است و واقعاً تأثیر مثبتی دارد. این باور که سازمان ها باید تلاش کنند تا شهروندان شرکتی مسئولیت پذیر باشند، تنها در طول زمان رشد کرده است:
طرح Climate Action 100+ که در سال 2017 راه اندازی شد، توجه جهانی را به خود جلب کرد. هدف آن اطمینان از این است که بزرگترین شرکتهای منتشرکننده گازهای گلخانهای جهان اقدامات لازم را در مورد تغییرات آب و هوایی انجام دهند. از زمان ایجاد آن، بیش از 545 سرمایه گذار که بیش از 52 تریلیون دلار دارایی را مدیریت می کنند، قرارداد بسته اند.
در ژانویه 2020، غول سهام خصوصی بلک راک اعلام کرد که از سرمایه گذاری در شرکت هایی با ریسک مرتبط با پایداری بالا اجتناب خواهد کرد.
تأثیرات مستقیم مسئولیت اجتماعی شرکتی
از جمله، مسئولیت اجتماعی ادراک شده یک سازمان (یا فقدان آن) می تواند بر توانایی آن سازمان در موارد زیر تأثیر بگذارد:
- یک مزیت رقابتی را تضمین یا حفظ کند
- از شهرت/تصویر برند محافظت کند
- کارگران، اعضا، مشتریان، مشتریان یا کاربران را جذب و حفظ کند
- کارکنان را وفادار، متعهد و سازنده نگه دارد
- جذب سرمایه گذاران، مالکان، اهداکنندگان، حامیان مالی و جامعه مالی
- ایجاد روابط سازنده با دولت ها، رسانه ها، تامین کنندگان، همتایان، مشتریان و جوامع محلی
نهاد بینالمللی BRSM به نمایندگی شرکت بیکران راهکار سعادت با دارا بودن بیشترین اعتبارات ملی و بین المللی از مراجع معتبری همچون مرکز ملی تایید صلاحیت NACI و یا مراجع اعتباردهی مهمی همچون IAS و TURKAK به عنوان یکی از اصلی ترین مراجع صدور گواهینامه ایزو در کشور است. برای اطلاع از استاندارد های مورد کاربرد برای سازمانتان با شماره 02192001320 تماس حاصل و یا به آدرس سایت www.BRS.ir مراجعه فرمایید.
برچسب ها :AR ، CES ، Link ، Zoom ، آدرس ، آمریکا ، اقتصاد ، ایده ، ایران ، پست ، تحریم ، تحقیق ، تصویر ، تم ، تماس ، جامعه ، جذب سرمایه ، دانشگاه ، دلار ، رم ، سرمایه گذاری ، طراحی ، طلا ، فرانسه ، کسب و کار ، موس ، هک ، هند ، وام ، ورد
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
شما باید وارد شوید تا نظر بنویسید.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0