تاریخ انتشار : دوشنبه 10 می 2021 - 14:20
کد خبر : 36365

ناسا چین را به خاطر فرود موشک خارج از کنترل در اقیانوس هند سرزنش کرد

ناسا چین را به خاطر فرود موشک خارج از کنترل در اقیانوس هند سرزنش کرد

ناسا چین را به خاطر فرود موشک خارج از کنترل در اقیانوس هند سرزنش کرد پس از چندین روز که جهان به خاطر زمان و مکان سقوط یک موشک غیرقابل کنترل چینی هنگام سقوط به زمین نگران بود، چین اوایل روز یکشنبه اعلا..

ناسا چین را به خاطر فرود موشک خارج از کنترل در اقیانوس هند سرزنش کرد

پس از چندین روز که جهان به خاطر زمان و مکان سقوط یک موشک غیرقابل کنترل چینی هنگام سقوط به زمین نگران بود، چین اوایل روز یکشنبه اعلام کرد که این موشک در اقیانوس هند در حوالی مالدیو فرود آمده است. اگرچه مشخص نیست که فرود این موشک خسارتی را به بار آورده است یا خیر، اما ناسا چین را به دلیل عدم مسئولیت در برابر بقایای فضایی خود سرزنش کرد.

در بیانیه‌ای که در روز یکشنبه پس از فرود این موشک منتشر شد، بیل نلسون که مدیر ناسا است، گفت که کشور‌های مختلف باید هنگام برخورد اجسامی مانند موشک و فضاپیما، خطرات موجود در زمین و مردم را به حداقل برسانند. نلسون همچنین اظهار داشت که شفافیت حداکثری در مورد چنین وقایعی بسیار مهم است. در آزمایش موشکی چین، بقایای فضایی از قطعه اصلی موشک لانگ مارچ ۵ بی تشکیل شده بود که دارای ۹۸ فوت (۳۰ متر) طول و ۱۶ فوت (۵ متر) عرض است.

قطعه اصلی با وزن ۲۳ تن، یکی از بزرگترین اجسام ساخته شده توسط بشر است که تاکنون به طور غیرقابل کنترل شده با سطح زمین برخورد کرده است.

مطالب مرتبط:

  • چین نام ماموریت مریخ خود را به صورت رسمی اعلام کرد

  • ایالات متحده در حال توسعه‎ی یک برنامه‎ی هوش‎مصنوعی برای ردگیری موشک‎های هسته‎ای مخفی شده، است

  • ممکن است ناسا با موشک فضایی ضعیف‌تری انسان را به فضا بفرستد

نلسون در مورد این موضوع گفت:

واضح است که چین در رعایت استاندارد‌های لازم و داشتن رفتار مسئولانه درمورد زباله‌های فضایی خود موفق نیست. این بسیار مهم است که چین و همه کشور‌هایی که آزمایشات فضایی انجام می‌دهند و همچنین نهاد‌های تجاری با مسئولیت‌پذیری و شفافیت بیشتری برای اطمینان از ایمنی، ثبات و پایداری طولانی مدت فعالیت‌های فضایی خود عمل کنند.

در روز‌های اخیر، کارشناسان زیادی به طور مستمر در حال ردیابی این موشک بودند، زیرا نگران احتمال سقوط آن در مناطق مسکونی بودند. البته این احتمال ناچیز بود. با این حال، بقایای یک موشک معمولاً در اقیانوس‌ها که اکثریت زمین را تشکیل می‌دهند یا مناطق خالی از سکنه فرود می‌آیند.

آژانس فضایی چین در روز یکشنبه در طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اکثریت قریب به اتفاق قطعات موشک لانگ مارچ ۵ بی در هنگام ورود مجدد به داخل جو، سوختند. این بیانیه در وب سایت وی بک ماشین قابل مشاهده است.

چین موشک لانگ مارچ ۵ بی را در اواخر‌آوریل به عنوان بخشی از پروژه بلند پروازانه خود برای ایجاد‌ایستگاه فضایی خود راه‌اندازی کرد که نام آن تیانگونگ خواهد بود. لانگ مارچ ۵ بی حامل قطعه ۵۵ فوتی (۱۶ متر) تیان هه به معنی هارمونی بهشت بود که ماژول اصلی‌ایستگاه است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت، تیانه بخشی از‌ایستگاه فضایی چین می‌بود که فضانوردان چین را در خود جای می‌دهد و آن‌ها برای مدت زمان حداکثر نیم سال در این‌ایستگاه خواهند ماند.

ممکن است موشک‌های بعدی چین نیز از کنترل خارج شوند

پرتاب تیان هه اولین مورد از ۱۱ پرتاب برنامه‌ریزی شده بود که برای عملیاتی شدن تیانگونگ تا اواخر سال ۲۰۲۲ لازم بود.

بنابراین، چه شد که در نهایت به یک لانگ مارچ ۵ بی کنترل نشده رسیدیم؟ در این آزمایش، قطعه اصلی لانگ مارچ ۵ بی ماژول تیان هه را حمل و آزاد کرد. چند بوستر کوچکتر اندکی پس از پرتاب در اقیانوس آرام فرود آمدند. چین پس از انتشار ماژول تیانه، ترجیح داد موتور لانگ مارچ ۵ بی را آتش نزند تا بتواند از مدار خارج شود و سرانجام در یک منطقه غیر مسکونی فرود آید. این امر باعث شد که قطعه اصلی مجدداً وارد فاز کنترل نشده شود.

این اولین بار نیست که می‌بینیم لانگ مارچ ۵ بی چینی اقدام به ورود مجدد غیرقابل کنترل به جو می‌کند. سال گذشته، یک لانگ مارچ ۵ بی که نمونه اولیه‌ای از کپسول خدمه نسل بعدی چین را حمل می‌کرد، دارای همین مسئله بود. حادثه مربوط به آن موشک منجر به برخورد بقایای موشک به چندین ساختمان در ساحل عاج شد که خوشبختانه هیچ تلفات جانی بر جای نگذاشت.

با توجه به اینکه پروژه‌ایستگاه فضایی چین قطعی است، انتظار می‌رود پرتاب‌های دیگر لانگ مارچ ۵ بی آغاز شود. بنابراین، این احتمال وجود دارد که این اتفاق دوباره تکرار شود. همچنین این امکان وجود دارد که ورود مجدد کنترل نشده این موشک‌ها به جو در آینده باعث آسیب جدی به زمین شود. این احتمال نه تنها در بیانیه ناسا موجود است، بلکه ناسا مقابله با چنین وقایع احتمالی را ضروری می‌داند.

جاناتان مک داول، فیزیکدان مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونیان در مورد این موضوع گفت:

چنین موشک‌هایی معمولا در اقیانوس فرود می‌آیند. به نظر می‌رسد که چین این بار شانس آورده است.

منبع: GIZMODO

1منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.