تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 اکتبر 2021 - 8:30
کد خبر : 46573

چگونه قبل از دانلود برنامه اندروید از امنیت آن مطمئن شویم؟

چگونه قبل از دانلود برنامه اندروید از امنیت آن مطمئن شویم؟

برنامه‌ های بسیار زیادی برای کاربران اندروید وجود دارد. برنامه‌هایی با قابلیت‌های مختلف که کار کردن با گوشی را برای ما لذت بخش می‌کنند و به تسریع انجام کارهای ما کمک می‌کنند. با این حال، باید قبل از د..

برنامه‌ های بسیار زیادی برای کاربران اندروید وجود دارد. برنامه‌هایی با قابلیت‌های مختلف که کار کردن با گوشی را برای ما لذت بخش می‌کنند و به تسریع انجام کارهای ما کمک می‌کنند. با این حال، باید قبل از دانلود برنامه اندروید به امنیت آن توجه کنید 🕵 زیرا بسیاری از توسعه دهندگان متقلب می‌توانند از طریق یک برنامه به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کنند. در این مطلب از انزل وب به سوال چگونه قبل از دانلود برنامه اندروید از امنیت آن مطمئن شویم؟ پاسخ می‌دهیم.

نحوه بررسی امنیت برنامه اندروید

?How to Check an Android App’s Safety

اگر امنیت اطلاعات شخصی برای شما مهم است، قبل از دانلود برنامه اندروید باید به نکاتی توجه کنید. بسیاری از اپلیکیشن‌ها صرفا برای دزدیدن اطلاعات ساخته می‌شوند. به همین دلیل، باید بدانید که چه چیزهایی می‌توانند زنگ خطری برای دانلود یک برنامه باشند. در این مطلب از انزل وب روش های بررسی کردن امن بودن برنامه اندروید را آموزش می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

چک کردن امنیت برنامه های اندروید با توجه به بخش نظرات

امنیت نرم افزار اندروید

وقتی می‌خواهید برنامه‌ای را نصب کنید، تنها نباید به ستاره‌های آن توجه کنید. حتما بخش نظرات را بخوانید. مطالعه نظرات می‌توانند حقیقت یک برنامه را رو کند. اصولا در بخش نظرات، کامنت‌هایی که ستاره بیشتری دارند در ابتدا نمایش داده می‌شوند. به همین دلیل، گاهی باید در بین کامنت‌ها بگردید تا بتوانید نظرات مختلف و منفی را پیدا کنید. اگر در میان نظرات مثبت، حتی یک یا دو نظر منفی هم پیدا کردید، به آن‌ها توجه کنید.

گفته می‌شود بسیاری از توسعه دهندگان با اکانت‌های فیک، نظرات غیرواقعی می‌گذارند و بسیاری از نظرات مثبت هم می‌تواند غیرواقعی باشد. حتی نظرات مثبت هم می‌توانید بررسی کنید و صحت و درستی آنان را چک کنید. حتی می‌توانید متوجه شوید که تا چه میزان واقعی هستند. نظرات بسیار کوتاه که بدون اشاره کردن به جزئیات، صرفا از برنامه تعریف می‌کنند، در بسیاری از موارد غیرواقعی هستند. اگر نظرات مثبت این چنینی و مشابه، زیاد وجود دارد، باید به آن‌ها شک کنید.

امنیت نرم افزار اندروید

البته افرادی هم وجود دارند که این گونه نظر بگذارند اما شما در این جا باید به دنبال کمیت باشید. اگر تعداد این گونه کامنت‌ها زیاد است و شبیه به هم هستند، ممکن است غیرواقعی باشند. همچنین بگردید و پاسخ کامنت‌ها را بررسی کنید. اگر توسعه دهنده به کامنت‌ها جواب داده باشد، می‌توان به امنیت نرم افزار اندروید بیشتر اعتماد کرد. مخصوصا اگر به سوالات و نظرات منفی پاسخ داده باشند. اصولا توسعه‌دهندگان کلاهبردار به کامنت‌ها پاسخ نمی‌دهند.

بررسی سالم بودن برنامه اندروید با خواندن توضیحات برنامه

روش دیگر برای بررسی سالم بودن برنامه اندروید این است که توضیحات برنامه را با دقت بخوانید. اگر در متن تاکید بر کلمات کلیدی شده است و در توضیحات برنامه صرفا به دنبال این بوده‌اند که با کلید واژه‌ها بازی کنند، کمی باید به آن برنامه شک کنید. گاهی ممکن است در توضیحات غلط املایی و نگارشی هم مشاهده کنید. این امر ممکن است به دلیل پایین بودن توانایی نویسنده برای نوشتن توضیحات باشد و به اندازه به کارگیری کلمات کلیدی اهمیت ندارد.

یک توسعه‌دهنده عادی از کلمات کلیدی به صورت طبیعی در متن استفاده می‌کند. همچنین باید به نوع توضیحات هم دقت کنید. وعده‌های غیرممکن، تاکید بر حل تمامی مشکلات و… می‌تواند نشانه‌های خطرناکی باشد. یک توسعه‌دهنده غیرواقعی همه چیز را تعمیم می‌دهد و به جای نام بردن ویژگی‌های واقعی و مختص به برنامه، از ویژگی‌هایی حرف می‌زند که بسیار کلی هستند. اگر برنامه شامل پرداخت درون برنامه‌ای می‌شود، باید توضیح دهد که این پرداخت چرا باید انجام شود و چه چیز خاصی نصیب شما خواهد شد.

برای یادگیری نحوه بالا بردن امنیت Gmail مطلب آموزش ۹ روش بررسی و افزایش امنیت جیمیل را مطالعه کنید.

بررسی امنیت نرم افزار اندروید با استفاده از میزان دانلود یک برنامه

بررسی امنیت نرم افزار اندروید

برای بررسی امنیت نرم افزار اندروید می‌توانید میزان دانلود شدن آن را هم در نظر بگیرید. به تاریخ بارگذاری آن دقت کنید. اگر برنامه کمتر از یک سال است که بارگذاری شده است و به طرز عجیبی دانلود میلیونی دارد، ممکن است این میزان غیرواقعی باشد. گاهی توسعه‌دهندگان از ربات‌هایی استفاده می‌کنند تا برنامه را بارها و بارها دانلود کند. حساب‌های جعلی ساخته شده توسط این افراد نیز در این امر موثر است.

نمی‌توان دقیق گفت چه میزان از دانلود شدن یک برنامه ساخته شده توسط یک توسعه‌دهنده ناشناس، می‌تواند واقعی باشد اما می‌توانیم میانگینی را در نظر بگیریم. اگر توسعه‌دهنده ناشناس و مستقل است، برنامه وی به سختی می‌تواند در ماه اول به حدود ۵۰۰ دانلود برسد. اکثر برنامه‌ها در این دوره طرفدار آن چنانی ندارند و به همین دلیل نرخ دانلود بالا می‌تواند مشکوک باشد.

برنامه‌هایی که کار خود را تازه شروع کرده‌اند، به سختی به هزاران دانلود در طی چند ماه دست پیدا می‌کنند. اگر هم چنین باشد، در سایت‌ها و اخبار باید راجع به آن بخوانید زیرا سر به دست آوردن این میزان دانلود برای اپلیکیشن‌های تازه کار جنگ است!

بررسی امن بودن برنامه اندروید با خواندن فهرست مجوزها

مجوزهای یک برنامه بسیار مهم است. برای بررسی امن بودن برنامه اندروید حتما به این بخش توجه کنید. گاهی برخی از برنامه‌ها از شما درخواست مجوز به بخش‌هایی از گوشی را می‌کنند که اصلا نیازی به آن‌ها ندارند و در حالت عادی نباید به برخی از بخش‌ها دسترسی داشته باشند. در گوگل پلی می‌توانید مجوزها را چک کنید. به صفحه برنامه بروید و روی About this app بزنید. سپس روی See more option بزنید. در این بخش می‌توانید مجوزهای موردنیاز یک برنامه را مشاهده کنید.

به کارایی یک برنامه دقت کنید. آیا واقعا نیاز است که به میکروفون شما دسترسی داشته باشند؟ آیا دسترسی به فهرست مخاطبان برای یک بازی ساده کودکانه نیاز است؟ توسعه دهندگان متقلب با فروش این گونه اطلاعات پولی به جیب می‌زنند. حتی ممکن است اطلاعات شخصی شما را حذف کنند.

بررسی امن بودن برنامه اندروید با چک کردن سایت توسعه دهنده

روش دیگری هم برای بررسی سالم بودن برنامه اندروید وجود دارد و آن، چک کردن سایت توسعه دهنده است. در گوگل پلی می‌توانید روی نام توسعه دهنده کلیک کنید تا وارد سایت آن شوید. همچنین می‌توانید در گوگل جستجو کنید و سایت را پیدا کنید. بخش News گوگل را هم چک کنید. آیا این توسعه دهنده به دلیل رسوایی در خبرها وجود دارد؟

مشاهده و بررسی سایر برنامه‌های آن توسعه دهنده هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر توسعه دهنده تعداد محدودی برنامه دارد، اما دانلود فراوانی دارد، این خود یک زنگ خطر است. اگر برنامه‌ها زیاد هستند اما کارایی آن‌ها تقریبا مشابه است و صرفا در نام و آیکون تفاوت دارند، به این مورد هم باید مشکوک شوید.

برای یادگیری نحوه بالا بردن امنیت واتساپ، مطلب نحوه بالا بردن میزان امنیت واتس اپ و واتس اپ بیزنس را مطالعه کنید.

بررسی امنیت برنامه های اندروید با توجه به فرایند نصب آن‌ها

امنیت برنامه های اندروید

برنامه‌ها شرایط و ضوابطی دارند که شما باید پیش از دانلود کردن آنان را مطالعه کنید. اگر برنامه‌ای چنین بخشی ندارد و می‌خواهد که شما فورا روی دکمه نصب بزنید، باید به آن شک کنید. چشم بسته روی دکمه Accept یا NEXT نزنید. موارد مختلف را بخوانید و به آن‌ها توجه کنید. اگر نمی‌توانید آنان را متوجه شوید، از برنامه‌های ترجمه استفاده کنید. اگر مواردی که برای نصب وجود دارند، بسیار زیاد هستند و باید بسیاری از چیزها را بپذیرید تا بتوانید برنامه را نصب کنید، بهتر است اصلا آن را نصب نکنید. در بسیاری از موارد، این قبول کردن‌ها کار دستتان می‌دهد و توسعه دهندگان متقلب اطلاعات شما را می‌دزدند.

چگونه سپر ایمنی گوگل پلی را فعال کنیم؟

Google Play به کاربران کمک می‌کند تا با استفاده از Google Play Protect از اطلاعات خود محافظت کنند. قبل از این که برنامه‌ای را از گوگل پلی دانلود کنید، توسط این قابلیت چک می‌شود. علاوه بر این، دستگاه شما را هم بررسی می‌کند تا در صورت نصب برنامه‌ای مشکوک به شما اطلاع دهد. علاوه بر این، در صورت مشاهده درخواست یک برنامه برای مجوزهای نامربوط نیز به شما هشدار می‌دهد. اگر توسعه دهنده‌ای قوانین را زیر پا بگذارد، شما با کمک این بخش باخبر خواهید شد.

برای فعال کردن این قابلیت وارد Google Play Store شوید.

سپس در سمت راست روی پروفایل خود بزنید.

امنیت نرم افزار اندروید

سپس روی Play Protect بزنید.

امنیت نرم افزار اندروید

در بخش Play Protect certification می‌توانید مشاهده کنید که آیا دستگاه شما توسط Play Protect تایید شده است یا خیر.

در حالت عادی Google Play Protect روشن است اما شما می‌توانید آن را خاموش کنید. پیشنهاد می‌شود برای حفظ حریم شخصی و بررسی سالم بودن برنامه اندروید، آن را رونش بگذارید.

برای این کار روی آیکون پروفایل خود بزنید. سپس روی Play Protect بزنید. حال روی آیکون چرخ دنده یا Settings بزنید.

امنیت نرم افزار اندروید

سپس Scan apps with Play Protect را روشن کنید.

پیشنهاد می‌شود گزینه Improve harmful app detection را هم فعال کنید تا در صورت نصب برنامه از جاهای دیگر، دستگاه شما توسط Google Play Protect اسکن شود.

امنیت نرم افزار اندروید

امنیت برنامه های اندروید

برای اسکن کردن گوشی هم کافی است وارد Play Protect شوید. سپس روی Scan بزنید. صبر کنید تا فرایند اسکن کردن تمام شود.

امنیت نرم افزار اندروید

این قابلیت در صورت مواجه شدن با برنامه مخرب و دانلود برنامه اندروید خطرناک به شما هشدار می‌دهد.

در هنگام نصب نیز، در صورت خطرناک بودن برنامه، هشداری دریافت خواهید کرد.

اگر برنامه نصب شده خیلی خطرناک باشد، آن را حذف می کند و اعلانی مبنی بر حذف برنامه برای شما ارسال خواهد کرد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب روش های بررسی سالم بودن برنامه اندروید را آموزش دادیم. شما در هنگام دانلود یک برنامه به کدام یک از این نکات توجه می کنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.