تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 نوامبر 2022 - 21:56
کد خبر : 505821

آشنایی با ساندویچ پانل و انواع آن

آشنایی با ساندویچ پانل و انواع آن

ساندویچ پانل گونه‌ای از مصالح ترکیبی میباشد با یک لایه میانی که ميتواند از فوم پلی اورتان، پشم سنگ و سایر مواد دیگر ساخته شده باشد. این سازه از دو طرف با لایه های فلزی مانند آلوزینک و يا گالوانیزه احاطه مي‌شود. ساندویچ پانل سازه ای می باشد، که از چند لایه متصل به هم

ساندویچ پانل گونه‌ای از مصالح ترکیبی میباشد با یک لایه میانی که ميتواند از فوم پلی اورتان، پشم سنگ و سایر مواد دیگر ساخته شده باشد. این سازه از دو طرف با لایه های فلزی مانند آلوزینک و يا گالوانیزه احاطه مي‌شود.

ساندویچ پانل سازه ای می باشد، که از چند لایه متصل به هم تشکیل شده است و هر کدام  از لایه ها خاصیت فیزیکی و مکانیکی دارند و مختص به مکانی با کاربرد خاص است.

در تعریف دیگر می توان گفت که این سازه به دیواره یا سقف‌هایی گفته می‌شود که از ترکیبات سبک تشکیل شده‌ و از دو طرف به دو لایه ورق محدود شده‌است و در میان آن یک لایه عایق قرار دارد.

مشخصات فنی ورق های ساندویچ پانل

انتخاب یک نوع از ساندویچ پانل بستگی به شرایط نوع سازه یا ساختمان دارد که شامل دیوار های داخلی و خارجی و سقف می باشد و همچنین دمای محیط داخلی و اب و هوای منطقه مورد نظراست یکی دیگراز عوامل مهمی است که در انتخاب آن باید در نظر گرفته شود.

ساندویچ پانل ها منحصر به فرد هستند عملکرد حرارتی بالا، تداوم عایق،حداقل نشت هوا و از بین بردن تراکم حفره بین سازه های دیواری و سقفی را فراهم می کند،نتیجه استفاده از این سازه ساختمانی ایمن و زیبا را در اختیار ما قرار می دهد. که این فواید در محیط ها با رطوبت بالا و ساحلی برای پوشش این مناطق بسیار مفید است .ورق گالوانیزه و ورق الوزینک به صورت رولی موجود هستند که ضخامت این ورق ها میتواند:

ورق الوزینک 70سانتیمتر شروع می شود تا130سانتی متر می باشد ، ورق الومینیوم از 0.2 میلیمتر تا 2میلیمتر برای مصارف ساختمانی باشد.ضخامت پانل ها از 4 ،6،8سانتی متر برای نوع دیواری و برای نوع سردخانه ایی از 10،12.5،15،18،20سانتی متر و ساندویچ پانل سقفی عرض 1.08متر که مفید ان 1.01متراست و طول تمام این پانل ها از 1متر تا 12متر به دلخواه تقاضا کننده است.

از نظر جنس لایه بیرونی می‌توان ساندویچ‌ ها را به انواع مختلفي تقسیم بندی کرد از قبيل:

  • یک رو ورق
  • یک رو فویل
  • دورو فویل
  • دو رو نایلون
  • یک رو ورق یک رو کاغذ.

پوشش‌هاي فلزی مورد استفاده در پانل‌ های توليدي شرکت مدرن تجارت ایرانیان مقاومت به خوردگی  و  استحکام بالايي دارند. ورق آلوزینک مورد استفاده از فولاد کربنی تشكيل شده است كه روي آن يك لايه پوشش آلیاژی متشكل از 55% آلومینیوم، 43% روی و 16% سیلیکون قرار دارد. عنصر آلومینیوم مقاومت به خوردگی و عنصر رويخواص ضد سایش ورق را افزایش می دهند.

این سازه ها محصولات قابل توجهی هستند زیرا می توانند به اندازه یک ماده جامد قوی عمل کنند ، اما وزن آن به میزان قابل توجهی کمتر است. روند “سبک تر” در صنایع حمل و نقل و هوافضا اهمیت فزاینده ای پیدا میکند و ساندویچ پانل این نیاز را برآورده می کند.

آشنایی با ساندویچ پانل و انواع آن

ویژگی های ساندویچ پانل:

ساندویچ پانل جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی یعنی آجری و سیمانی است. که می توان با اطمینان کامل  آن را در نظر گرفت، زیرا مزایای بسیاری نسبت به این مصالح دارد از جمله :

  • سبک بودن
  • تحویل و نصب بسیار راحت و سریع
  • قیمت مناسب از لحاظ کاهش هزینه های ساخت و ساز مقرون به صرفه است
  • در مصرف انرژی ها بسیار صرفه جویی می شود.
  • مقرون به صرفه بودن ،عمر بالا
  • تحمل قابل توجه فشار بار
  • چسبندگی فوم به ورق
  • مقاومت شیمیایی
  • وزن سبک
  • عایق دربرابر صدا
  • مقاوم در برابر آتش
  • عایق در برابر رطوبت
  • عایق در برابر سرما و گرما

ساندویچ پانل جایگزین مناسبی است برای مصالح سنتی یعنی آجری و سیمانی است که می توان با اطمینان کامل آن را در نظر گرفت، زیرا مزایای بسیاری نسبت به این مصالح دارد :

از جمله سبک بودن ، تحویل و نصب بسیار راحت و سریع،قیمت مناسب ،از لحاظ کاهش هزینه های ساخت و ساز مقرون به صرفه است ،و در مصرف انرژی ها بسیار صرفه جویی می شود.

طراحی ساندویچ پانل

ساختار مشترک ساندویچ پانل ها  از دو عنصر اصلی یعنی پوسته و هسته تشکیل شده است.

پوسته های ساندویچ پانل لایه های بیرونی هستند و از انواع متنوعی ساخته شده اند.

معمولاً از چوب ، آلومینیوم و پلاستیک استفاده می شود.

اما اخیراً ، از الیاف کامپوزیت پیشرفته و رزین برای ایجاد مواد پوستی استفاده می شود.

مواد اصلی بسیاری از خواص مطلوب تابلوها را دارند و اغلب از چوب ، کف و انواع مختلف لانه زنبوری ساختاری تشکیل شده اند.

هر هسته مزایای مختلفی دارد. به عنوان مثال ، چوب بالسا(چوب بسیار سبک) یک هسته سبک است، از مقاومت بالایی برخوردار است، اما می تواند با قرار گرفتن در معرض رطوبت پوسیده شود.

فوم معمولاً به اندازه بالسا سخت نیست ، اما در برابر رطوبت مقاوم است و خاصیت عایق بندی آن دارد.

ماده لانه زنبوری قوی و سفت است، اما اغلب گران تر است و می تواند برای ساختن پیوند كیفی بین پوسته و هسته سخت باشد.

به طور کلی ، هسته به ساندویچ پانل ساختار می دهد، و پوسته از هسته محافظت می کند.

ساندویچ پانل ها با کسری از وزن از یک ساختار جامد تقلید می کنند.

با افزایش قیمت نفت ، هزینه حمل و نقل دائما در حال افزایش است.

ارتباط مستقیمی بین وزن یک سیستم حمل و نقل و میزان سوخت مصرفی وجود دارد.

این امر باعث می شود كه پانل های ساندویچی محبوبیت زیادی پیدا كنند زیرا این امر به كاهش وزن ، صرفه جویی در سوخت و جلوگیری از انتشار گازها كمك می كند. این سازه ها آینده ساختمان سازی و حمل و نقل هستند و در سالهای آینده در صرفه جویی در مصرف انرژی موثر خواهند بود.

آشنایی با ساندویچ پانل و انواع آن

انواع ساندویچ پانل :

ساندویچ پانل سقفی:

از این نوع متریال جهت پوشاندن سقف سالن های صنعتی و کارخانه ها و سالن های تولید و انبار و ساختمان های پیش ساخته و کانکس استفاده می شود که بصورت ذوزنقه ای ( به اصطلاح گامدار ) می باشد.

ساندویچ پانل دیواری  :

جهت پوشش دیوارها از ساندویچ پانل دیواری استفاده می گردد. پانل دیواری بر خلاف پانل سقفی بصورت صاف میباشد میباشد که البته یا دوروصاف ( کاملا مسطح ) و یا بصورت صاف با شیارهای ریز میباشد که هرکدم بصورت مجزی دارای ویژگی های منحصر به فرد و موارد استفاده آن متفاوت میباشد .

ساندویچ پانل سردخانه ای :

ساندویچ پانل سردخانه ای به ضخامت های فوم بالای 8 سانت اطلاق می گردد. به دلیل لزوم عدم پرت حرارت و دما در سردخانه نیاز است که این سازه با عایق ضخیم استفاده گردد.

در سردخانه عموما از نوع سقفی به دلیل شکل ظاهری یا همان حالت اورلپ استفاده نمیگردد و فقط از پانل دیواری به دلیل حالت چفت و بست یا همان فاق و زبانه مورد استفاده قرار میگیرد که این امر به حالت آب بندی و هوابندی بسیار کمک می کند .

ساندویچ پانل پلی یورتان :

ساندویچ پانل ها دارای یک هسته عایق میباشند که یکی از آنها عایق فوم پلی یورتان میباشد . پلی یورتان از ترکیب سه ماده پلی یورل ، ایزوسیانات و گاز است که عایق مناسبی برای ایجاد این سازه است . از پلی یورتان در صنایع ساختمانی و رنگ نیز استفاده میگردد .

توضیحات تکمیلی درباره پلی یورتان

ساندویچ پانل با فوم XPS :

ساندویچ پانل با فوم اکس پی اس به دلیل عدم تزریقی بودن این نوع فوم در پانل استقبال نمی شود ، اما  فوم اکس پی اس از لحاظ عایق بودن نسبت به پلی یورتان بسیار عایق و جذب آب و رطوبت این فوم 0.02 درصد میباشد . عایق xps مناسبترین عایق در احداث سردخانه و کف آن است .

آشنایی با ساندویچ پانل و انواع آن

شرکت مدرن پانل یکی از برترین فروشندگان ساندویچ پانل در ایران می باشد که  از سال 92 فعالیت خود را آغاز کرده است. جهت خرید هرکدام از محصولات ساندویچ پانل میتوانید با شرکت مدرن پانل تماس حاصل فرمایید.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.